image

Overheid kijkt nog welke instanties toegang krijgen tot data zwarte doos auto

dinsdag 29 maart 2022, 10:50 door Redactie, 23 reacties

De overheid kijkt op dit moment welke instanties en autoriteiten gegevens kunnen opvragen die via de zwarte doos in auto's worden opgeslagen. Vanaf 6 juli dit jaar moeten nieuwe passagiersauto's en vrachtwagens zijn uitgerust met een Event Data Recorder (EDR) die allerlei gegevens over het rijgedrag opslaat. Twee jaar later, vanaf 7 juli 2024, zullen alle nieuwe voertuigen met een EDR moeten zijn uitgerust (pdf).

In de EDR worden technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing vastgelegd. "Hierbij worden geen GPS-data of andere identificerende gegevens opgeslagen. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse", zo stelt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De bewindsman reageerde op Kamervragen van DENK-Kamerlid Van Baarle.

Van Baarle had vragen gesteld over zowel de EDR als de Intelligente Snelheidsassistent die vanaf juli dit jaar ook verplicht in nieuwe auto's aanwezig moet zijn. Zo wilde het Kamerlid weten welke gegevens de zwarte doos precies bevat. De EDR bevat in totaal 41 data-elementen die kort voor, tijdens en na een ongeval worden geregistreerd. Dit zijn technische gegevens zoals snelheid, vertraging, stuurhoek, kracht op het stuur, kracht op het rempedaal, of iemand al dan niet een gordel droeg, legt Harbers uit.

De minister stelt dat de zwarte doos geen gegevens bevat waarmee het voertuig, de eigenaar of de bestuurder zijn te identificeren. Van Baarle wilde ook weten welke overheidsinstanties en autoriteiten gegevens van de EDR kunnen opvragen en in welke gevallen. Volgens de minister zijn de EDR-gegevens bedoeld om de verkeersveiligheid te analyseren en de doeltreffendheid van de genomen specifieke maatregelen te evalueren, zonder dat de eigenaar of bezitter van een welbepaald voertuig aan de hand van de opgeslagen gegevens kan worden geïdentificeerd. Daarnaast is de EDR te gebruiken voor het reconstrueren van ongevallen.

Harbers laat niet weten welke overheidsinstanties allemaal toegang tot de data van de zwarte doos krijgen. "Momenteel wordt op nationaal niveau uitgewerkt welke partijen bij die data mogen", aldus de minister. Van Baarle vroeg ook welke waarborgen zijn ingebouwd tegen privacyschendingen en ander oneigenlijk gebruik door de overheid. Daarop herhaalt Harbers dat de EDR geen data-elementen bevat waarmee het voertuig of de eigenaar of bestuurder zijn te identificeren.

Reacties (23)
29-03-2022, 11:06 door Anoniem
Iedere meter die je rijdt met dergelijk systeem is een meter te veel...
29-03-2022, 11:09 door _R0N_
Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder. Al zou er nu geen GPS gegevens worden uitgewisseld kan ik me niet voorstellen dat het ooit wel gaat gebeuren. Voor je het weet heb je ineens reclame op je scherm met "Je bent nu al 1 uur en 45 minuten onderweg, wordt het niet tijd voor een lekker kopje koffie met appelgebak? Bijd e volgende afslag zit een van der Valk wegrestaurant".

Mijn 50+ jaar oude auto blijft voorlopig nog maar even rijden ;)
29-03-2022, 11:24 door Anoniem
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder. Al zou er nu geen GPS gegevens worden uitgewisseld kan ik me niet voorstellen dat het ooit wel gaat gebeuren. Voor je het weet heb je ineens reclame op je scherm met "Je bent nu al 1 uur en 45 minuten onderweg, wordt het niet tijd voor een lekker kopje koffie met appelgebak? Bijd e volgende afslag zit een van der Valk wegrestaurant".
Als die zwarte doos een offline ding is net zoals in de luchtvaart, dwz deze wordt op het moment dat er wat fout gegaan
is uit de auto verwijderd en in een of ander lab uitgelezen, dan speelt dat toch helemaal niet?
Dan krijg je hooguit de melding "u had voor het ongeval 8 uur achtereen gereden zonde rustpauze en nu rijdt u zonder
aanwijzbare oorzaak eenzijdig tegen een boom, wellicht dat we uw schade maar niet moeten vergoeden".
En dat zou dan wel eens terecht kunnen zijn.
29-03-2022, 11:30 door Anoniem
De anonimiteit is alleen blijvend als de gegevens niet over de ongevallen gelegd kunnen worden. Wordt dat wel mogelijk dan is het een abc-tje om enkele voertuigen te pinpointen aan bijvoorbeeld schade formulieren waar wel persoonsgegevens op staan.
29-03-2022, 11:49 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder. Al zou er nu geen GPS gegevens worden uitgewisseld kan ik me niet voorstellen dat het ooit wel gaat gebeuren. Voor je het weet heb je ineens reclame op je scherm met "Je bent nu al 1 uur en 45 minuten onderweg, wordt het niet tijd voor een lekker kopje koffie met appelgebak? Bijd e volgende afslag zit een van der Valk wegrestaurant".
Als die zwarte doos een offline ding is net zoals in de luchtvaart, dwz deze wordt op het moment dat er wat fout gegaan
is uit de auto verwijderd en in een of ander lab uitgelezen, dan speelt dat toch helemaal niet?
Dan krijg je hooguit de melding "u had voor het ongeval 8 uur achtereen gereden zonde rustpauze en nu rijdt u zonder
aanwijzbare oorzaak eenzijdig tegen een boom, wellicht dat we uw schade maar niet moeten vergoeden".
En dat zou dan wel eens terecht kunnen zijn.

Ja eens, maar dat is stap 1. De volgende stap is dat we ongelukken kunnen voorkomen als we andere auto's in de buurt kunnen detecteren. Je snapt zelf ook hoe dit werkt, eerst mag alleen de garagehouder of de verzekering een stekker in dat ding steken en daarna wordt draadloos toch handiger.
29-03-2022, 11:54 door Anoniem
6 jaar geleden was de VVD nog kritisch https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/463301/politie-wil-zwarte-doos-autos-kunnen-uitlezen-zit-die-jouw-auto.
Nu spreekt Harbers (VVD) al over het delen van deze data met derden.

Klassiek voorbeeld van hoe dat iedere keer weer gaat. Met kleine stapjes verliezen wij steeds meer van onze privacy.
29-03-2022, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder. Al zou er nu geen GPS gegevens worden uitgewisseld kan ik me niet voorstellen dat het ooit wel gaat gebeuren. Voor je het weet heb je ineens reclame op je scherm met "Je bent nu al 1 uur en 45 minuten onderweg, wordt het niet tijd voor een lekker kopje koffie met appelgebak? Bijd e volgende afslag zit een van der Valk wegrestaurant".
Als die zwarte doos een offline ding is net zoals in de luchtvaart, dwz deze wordt op het moment dat er wat fout gegaan
is uit de auto verwijderd en in een of ander lab uitgelezen, dan speelt dat toch helemaal niet?
Dan krijg je hooguit de melding "u had voor het ongeval 8 uur achtereen gereden zonde rustpauze en nu rijdt u zonder
aanwijzbare oorzaak eenzijdig tegen een boom, wellicht dat we uw schade maar niet moeten vergoeden".
En dat zou dan wel eens terecht kunnen zijn.

In de luchtvaart worden veel gegevens van vliegtuigen ook actief naar de maatschappij verstuurd. Jaren geleden is een vliegtuig van Air France midden in de Atlantische oceaan neergestort op weg van Brazilie naar Frankrijk. Het wrak is pas veel later gevonden maar vrijwel direct kon men al vertellen wat er met het vliegtuig was gebeurd. Er was op dat moment geen contact met de piloten.

Als de zwarte doos alleen lokaal kan worden uitgelezen zie ik niet zo'n probleem maar als de gegevens continue worden doorgestuurd is dat een aantasting van de privacy omdat je precies kan achterhalen waar een voertuig zich bevind als het patroon van beweging bekend is (ook zonder GPS). Leg dat patroon maar eens over een wegenkaart.
29-03-2022, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem: Iedere meter die je rijdt met dergelijk systeem is een meter te veel...

Wat bedoeld u exact?
29-03-2022, 13:19 door Anoniem
Gewoon BS ... denk eens na hoe zo'n "zwarte doos" alleen informatie van "kort voor een ongeval" kan registreren?
Er wordt gewoon continue gelogd en mogelijk andere data "gewist" ... welke langer dan x geleden gelogd is.
.
Maar iedereen weet dat zoiets alsnog te achterhalen is, laat staan ergens verborgen staat opgeslagen en later op de achtergrond naar een fabrikant wordt ge-uploaded wanneer je aan een werkplaats computer verbonden bent.

Wat willen ze nou eigenlijk bereiken?
0 verkeersdoden?
Net zoals 0 uitstoot en 0 Covid ...... ?
Het is weer een nieuw excuus om alle grenzen over te gaan.
29-03-2022, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
In de luchtvaart worden veel gegevens van vliegtuigen ook actief naar de maatschappij verstuurd. Jaren geleden is een vliegtuig van Air France midden in de Atlantische oceaan neergestort op weg van Brazilie naar Frankrijk. Het wrak is pas veel later gevonden maar vrijwel direct kon men al vertellen wat er met het vliegtuig was gebeurd. Er was op dat moment geen contact met de piloten.
Dat klopt niet, men heeft de oorzaak pas gevonden nadat de zwarte doos uit de diepten van de oceaan gevist is.
Net zoals men de MH370 nooit heeft weten te vinden ondanks dat er nog wel rudimentair contact was via een soort
telemetrie systeem. De oorzaak weet men ook nog steeds niet.
Het verbaast mij altijd dat er nog steeds een aparte vluchtrecorder en voicerecorder in vliegtuigen zit, gewoon als gevolg
van traditie. Als je zo iets nu maakt dan maak je 1 recorder voor vlucht EN voice gegevens en dan zet je er daar 2 van
in het vliegtuig. Voice is na digitalisatie immers ook gewoon data. Nu lees je "de vluchtrecorder is gevonden maar de voor
dit onderzoek essentiele voicerecorder is nog steeds zoek" (of omgekeerd). Onvoorstelbaar.
Maar de luchtvaartwereld beweegt langzaam, uiterst langzaam. De autowereld kan veel sneller dit soort dingen verbeteren.
29-03-2022, 14:30 door Anoniem
Straks dus inloggen in je auto, want de bestuurder moet geidentificeerd worden staat er.
29-03-2022, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
In de luchtvaart worden veel gegevens van vliegtuigen ook actief naar de maatschappij verstuurd. Jaren geleden is een vliegtuig van Air France midden in de Atlantische oceaan neergestort op weg van Brazilie naar Frankrijk. Het wrak is pas veel later gevonden maar vrijwel direct kon men al vertellen wat er met het vliegtuig was gebeurd. Er was op dat moment geen contact met de piloten.
Dat klopt niet, men heeft de oorzaak pas gevonden nadat de zwarte doos uit de diepten van de oceaan gevist is.
Net zoals men de MH370 nooit heeft weten te vinden ondanks dat er nog wel rudimentair contact was via een soort
telemetrie systeem. De oorzaak weet men ook nog steeds niet.
Het verbaast mij altijd dat er nog steeds een aparte vluchtrecorder en voicerecorder in vliegtuigen zit, gewoon als gevolg
van traditie. Als je zo iets nu maakt dan maak je 1 recorder voor vlucht EN voice gegevens en dan zet je er daar 2 van
in het vliegtuig. Voice is na digitalisatie immers ook gewoon data. Nu lees je "de vluchtrecorder is gevonden maar de voor
dit onderzoek essentiele voicerecorder is nog steeds zoek" (of omgekeerd). Onvoorstelbaar.
Maar de luchtvaartwereld beweegt langzaam, uiterst langzaam. De autowereld kan veel sneller dit soort dingen verbeteren.
In het geval van passagiersvliegtuigen weet de maatschappij precies waar ze zich bevinden, hoe hoog, de snelheid, koers en andere gegevens (denk aan Flightradar24). De zwarte (rode) dozen geven meer gedetailleerde informatie, klopt, maar uit de koersinfo is al heel veel te halen. Denk aan het plotselinge hoogteverlies van de 737 onlangs in China.
In het geval van de MH370 werd gezegd dat het uitzenden van deze info plots gestopt was en mogelijk bewust is uitgezet.
29-03-2022, 14:52 door Anoniem
Het enigste vervoers-middel anno 2022 in nederland
is de analoge fiets.

Maar let wel die zullen ze ook gaan aanpakken want iedereen
moet te volgen zijn,bijvoorbeeld d.m.v de fiets-belasting,want het argument
er zijn teveel fietsers en die ook nog eens hufters-gedrag vertonen als zij die door rood rijden,
gedrags-algoritme en digitale fietspadden zullen worden aangelegd en algoritme zal daarop worden toegepast.

Geniet nog een beetje van je privacy en goedkope analoge fiets nu het nog kan.

The Matrix
29-03-2022, 15:24 door Anoniem
Door Anoniem: Iedere meter die je rijdt met dergelijk systeem is een meter te veel...

En dan heb je wel een smartphone op zak die wel veel van die gegevens heeft en helemaal niet anoniem...
29-03-2022, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
In de luchtvaart worden veel gegevens van vliegtuigen ook actief naar de maatschappij verstuurd. Jaren geleden is een vliegtuig van Air France midden in de Atlantische oceaan neergestort op weg van Brazilie naar Frankrijk. Het wrak is pas veel later gevonden maar vrijwel direct kon men al vertellen wat er met het vliegtuig was gebeurd. Er was op dat moment geen contact met de piloten.
Dat klopt niet, men heeft de oorzaak pas gevonden nadat de zwarte doos uit de diepten van de oceaan gevist is.
Net zoals men de MH370 nooit heeft weten te vinden ondanks dat er nog wel rudimentair contact was via een soort
telemetrie systeem. De oorzaak weet men ook nog steeds niet.
Het verbaast mij altijd dat er nog steeds een aparte vluchtrecorder en voicerecorder in vliegtuigen zit, gewoon als gevolg
van traditie. Als je zo iets nu maakt dan maak je 1 recorder voor vlucht EN voice gegevens en dan zet je er daar 2 van
in het vliegtuig. Voice is na digitalisatie immers ook gewoon data. Nu lees je "de vluchtrecorder is gevonden maar de voor
dit onderzoek essentiele voicerecorder is nog steeds zoek" (of omgekeerd). Onvoorstelbaar.
Maar de luchtvaartwereld beweegt langzaam, uiterst langzaam. De autowereld kan veel sneller dit soort dingen verbeteren.

De beste stuurlui staan steeds aan wal...

Een vliegtuig ontwerpen duurt 10+ jaren, men produceert een model ook gedurende een 10-tal jaar, en dan blijven die modellen ook nog eens 30+ jaren vliegen.
Het is dus perfect normaal dat je gemiddelde vliegtuig niet over de laatste nieuwe snufjes beschikt.

Bij auto's kan dat veel sneller.
En bij computer nog meer.
Kortom, de snelheid van verandering/innovatie is rechtstreeks gelinkt aan de levensverwachting van een product.
Daarnaast zorgen wetgevingen en veiligheid/betrouwbaarheidsvereisten ervoor dat je voor bepaalde dingen niet wil innoveren.

Om data op te slaan, is een computer is een saaie omgeving. Een auto is al iets interessanter wegens de trillingen en grote temperatuursschommelingen. Data opslaan die een vliegtuigcrash overleeft is wel degelijk nog steeds een uitdaging.

Misschien is het interessant om te weten dat er wel degelijk "zwarte dozen" zijn die beide gegevens opslaan en men deze inderdaad redundant in een vliegtuig plaatst. Modellen die "nieuw" zijn, maken hiervan gebruik.
https://www.geaviation.com/sites/default/files/enhanced-aircraft-flight-recorder-3254F.pdf
29-03-2022, 16:22 door Anoniem
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder.
Zagen we dat bij de ANPR-camera's ook niet? Eerst was dit systeem ingesteld om gestolen auto's te traceren. Nu kijken andere diensten, zoals de Belastingdienst en misschien ook de Inlichtingendiensten even mee. Let maar op dat straks een heleboel overheidsinstanties ook in jouw data gratis kunnen gaan grasduinen.
29-03-2022, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem: Straks dus inloggen in je auto, want de bestuurder moet geidentificeerd worden staat er.

yup, met je Europees digitaal ID.
29-03-2022, 18:49 door Anoniem
Het gaat hier weer eens over eigendom. Je eigen domein. (Heeft niks met de SIDN te maken in deze context trouwens.) Met het collectief binnensluipen in je prive, en tjonge jong wat je dan allemaal niet aan de weet komt, en al die sukkels betalen ook nog eens zelf voor hun mobiele afluisterapparaat, zakken we steeds verder af. Zo ook met zwarte dozen in mijn auto.

Nuttig. Dat zeker! Maar als ik zo een ding in mijn auto moet schroeven, betalen, zorgen dat dat ding ook blijft werken, onderhoud, stroom, afstoffen en poetsen op zaterdag voordat we naar een winkelcentrum gaan, dan bepaal ik logisch ook wie die mag uitlezen. In principe eerst ik zelf. Dus dat moet meteen al kunnen met zo een zwarte doos. Dat ik zelf op elk moment kan zien wat die zwarte doos aan het zwarte dozen is. Er zijn wat mooie cases van met Tesla, die bij ongevallen gewoon gingen persberichten dat het niet aan "hun" (hallo!) auto lag, maar aan de bestuurder. Nog voor de verzekeringspapieren maar ingevuld waren. Wat mij persoonlijk komt dat na zoiets dus nooit meer goed qua aanschaf. Ik vond het wel leuk voor het miljeu, zo een electrische auto. Maar dat er een ingebouwde naaimachine in zit was gelijk definitief van mijn sinterklaaslijstje af, zo een aanschaf.

Dan heb je nog de ernstige gevallen. In een normale wereld moet dan eerst een rechter zich erover buigen dat je verplicht kan worden om je zwarte doos open te doen. Niemand anders. Nu hebben rechters het al veel te druk, ze zijn duur, polities nergers zin in en vinden dat ze nog lang niet veel te duur zijn. Maar dat is niet mijn probleem en al zeker niet in een rijk land. Prachtig, zo een zwarte doos. Maar als ik er zelf niks over te zeggen heb dan koop ik liever een Chinese auto. Dan weet ik tenminste al zeker dat ik later een keer gepakt ga worden. Zelfs om niks.
29-03-2022, 18:51 door Anoniem
En het ding gaat er dus gewoon komen. Iedereen die genoeg betaalt kan 'privacy vriendelijk' in de gegevens grasduinen.

Wederom: we hebben met z'n allen zitten slapen en het WEER laten gebeuren.
29-03-2022, 19:09 door karma4
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder.
Zagen we dat bij de ANPR-camera's ook niet? Eerst was dit systeem ingesteld om gestolen auto's te traceren. Nu kijken andere diensten, zoals de Belastingdienst en misschien ook de Inlichtingendiensten even mee. Let maar op dat straks een heleboel overheidsinstanties ook in jouw data gratis kunnen gaan grasduinen.
Het is data over jou en zeer belangrijk als je anderen wat aangedaan hebt.
Waarom o waarom schermen cirminelen en misdadigers altij over hun privacy terwijl ze om privacy geen mallemoer geven.
30-03-2022, 00:06 door Anoniem
Het is data over jou en zeer belangrijk als je anderen wat aangedaan hebt.
Waarom o waarom schermen cirminelen en misdadigers altij over hun privacy terwijl ze om privacy geen mallemoer geven.
Ja, als iedereen schuldig is volgens uw eigen woorden, dan behoort u kennelijk ook tot die categorie!
30-03-2022, 08:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder. Al zou er nu geen GPS gegevens worden uitgewisseld kan ik me niet voorstellen dat het ooit wel gaat gebeuren. Voor je het weet heb je ineens reclame op je scherm met "Je bent nu al 1 uur en 45 minuten onderweg, wordt het niet tijd voor een lekker kopje koffie met appelgebak? Bijd e volgende afslag zit een van der Valk wegrestaurant".
Als die zwarte doos een offline ding is net zoals in de luchtvaart, dwz deze wordt op het moment dat er wat fout gegaan
is uit de auto verwijderd en in een of ander lab uitgelezen, dan speelt dat toch helemaal niet?
Dan krijg je hooguit de melding "u had voor het ongeval 8 uur achtereen gereden zonde rustpauze en nu rijdt u zonder
aanwijzbare oorzaak eenzijdig tegen een boom, wellicht dat we uw schade maar niet moeten vergoeden".
En dat zou dan wel eens terecht kunnen zijn.
Als het daarbij bleef, maar dat zal niet het geval zijn.
30-03-2022, 08:44 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ik ben op zich niet tegen een zwarte doos in een auto, dat kan veel verzekeringsvraagstukken eenvoudig oplossen, maar als derden toegang krijgen tot de data wordt het toch een stuk minder.
Zagen we dat bij de ANPR-camera's ook niet? Eerst was dit systeem ingesteld om gestolen auto's te traceren. Nu kijken andere diensten, zoals de Belastingdienst en misschien ook de Inlichtingendiensten even mee. Let maar op dat straks een heleboel overheidsinstanties ook in jouw data gratis kunnen gaan grasduinen.
Het is data over jou en zeer belangrijk als je anderen wat aangedaan hebt.
Waarom o waarom schermen cirminelen en misdadigers altij over hun privacy terwijl ze om privacy geen mallemoer geven.
En daarmee bestempel je ons als criminelen ? Alleen omdat we privacy belangrijk vinden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.