De overheid kijkt op dit moment welke instanties en autoriteiten gegevens kunnen opvragen die via de zwarte doos in auto's worden opgeslagen. Vanaf 6 juli dit jaar moeten nieuwe passagiersauto's en vrachtwagens zijn uitgerust met een Event Data Recorder (EDR) die allerlei gegevens over het rijgedrag opslaat. Twee jaar later, vanaf 7 juli 2024, zullen alle nieuwe voertuigen met een EDR moeten zijn uitgerust (pdf).
In de EDR worden technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing vastgelegd. "Hierbij worden geen GPS-data of andere identificerende gegevens opgeslagen. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse", zo stelt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De bewindsman reageerde op Kamervragen van DENK-Kamerlid Van Baarle.
Van Baarle had vragen gesteld over zowel de EDR als de Intelligente Snelheidsassistent die vanaf juli dit jaar ook verplicht in nieuwe auto's aanwezig moet zijn. Zo wilde het Kamerlid weten welke gegevens de zwarte doos precies bevat. De EDR bevat in totaal 41 data-elementen die kort voor, tijdens en na een ongeval worden geregistreerd. Dit zijn technische gegevens zoals snelheid, vertraging, stuurhoek, kracht op het stuur, kracht op het rempedaal, of iemand al dan niet een gordel droeg, legt Harbers uit.
De minister stelt dat de zwarte doos geen gegevens bevat waarmee het voertuig, de eigenaar of de bestuurder zijn te identificeren. Van Baarle wilde ook weten welke overheidsinstanties en autoriteiten gegevens van de EDR kunnen opvragen en in welke gevallen. Volgens de minister zijn de EDR-gegevens bedoeld om de verkeersveiligheid te analyseren en de doeltreffendheid van de genomen specifieke maatregelen te evalueren, zonder dat de eigenaar of bezitter van een welbepaald voertuig aan de hand van de opgeslagen gegevens kan worden geïdentificeerd. Daarnaast is de EDR te gebruiken voor het reconstrueren van ongevallen.
Harbers laat niet weten welke overheidsinstanties allemaal toegang tot de data van de zwarte doos krijgen. "Momenteel wordt op nationaal niveau uitgewerkt welke partijen bij die data mogen", aldus de minister. Van Baarle vroeg ook welke waarborgen zijn ingebouwd tegen privacyschendingen en ander oneigenlijk gebruik door de overheid. Daarop herhaalt Harbers dat de EDR geen data-elementen bevat waarmee het voertuig of de eigenaar of bestuurder zijn te identificeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.