image

ABN Amro hoeft klant zonder pc geen papieren rekeningafschriften te sturen

woensdag 18 mei 2022, 11:16 door Redactie, 39 reacties

ABN Amro hoeft een klant die niet over een pc, smartphone en internet beschikt geen papieren rekeningafschrift te verstrekken, zo heeft het klachteninstituut Kifid bepaald. De bank besloot vorig jaar vanwege een wijziging van het administratiesysteem om de klant geen papieren afschriften meer te versturen over zijn krediet bij ABN Amro.

De klant vroeg de bank verschillende keren om aan hem papieren bankafschriften van zijn spaarrekening en krediet te verstrekken, maar kreeg daar geen reactie op, waarop hij een klacht bij het Kifid indiende. Door het niet meer ontvangen van een papieren afschrift kan de klant naar eigen zeggen niet bijhouden wat zijn spaarsaldo is en hoeveel hij van zijn krediet nog moet terugbetalen.

De klant beschikt niet over een pc, internet en mobiele telefoon. Voor internetbankieren logt hij in bij een pc op een kantoor van de bank. Volgens de klant heeft hij daarbij geen inzicht in zijn krediet omdat dat rekeningnummer is verwijderd. Er zijn ook steeds minder bankfilialen waar hij terecht kan. Ook stelt de klant dat hij nergens gratis zijn bankafschriften van zijn spaarrekening en krediet kan printen.

Volgens de man is het onaanvaardbaar en in strijd met de zorgplicht van de bank dat hij hierdoor geen inzicht heeft in zijn eigen rekeningen. Hij wilde dan ook via het Kifid vorderen dat ABN Amro hem wel papieren afschriften verstrekt. De bank stelde in een reactie dat de man, door te internetbankieren bij een filiaal van de bank, rekeningafschriften kan downloaden. Voor het eenmalig opvragen van een papieren rekeningafschrift rekent ABN Amro 5,50 euro. De klant stelde dat dit bedrag disproportioneel is, maar dat is volgens het Kifid niet het geval.

Wat betreft het wijzigen van het administratiesysteem stelde ABN Amro dat het aantal klanten met het betreffende kredietproduct vrij klein is en het niet efficiënt is om een apart administratiesysteem met kredietpas aan te houden. Volgens de bank is het ook duurzamer om geen papieren afschriften meer te verstrekken en is het veiliger om geld van het flexibele krediet op te nemen door dit in de internetbankieren omgeving, via tweestapsauthenticatie, over te maken naar de betaalrekening.

"Dat de consument het bij het oude wil laten en papieren afschriften wenst te ontvangen omdat hij geen computer heeft, acht de commissie in dit geval onvoldoende voor een oordeel dat de bank hierbij onredelijk of onzorgvuldig heeft gehandeld", aldus het Kifid. Verder stelde ABN Amro dat voor klanten waarvoor het gebruik van een computer of telefoon niet vanzelfsprekend is, hulp mogelijk is via bijvoorbeeld de seniorenlijn of door de bank aangeboden instructies en cursussen.

Het Kifid stelt dan ook dat de bank de klant voldoende heeft geïnformeerd over haar tarieven en de wijzigingen in het administreren van het krediet. De bank kan volgens het klachteninstituut dan ook niet worden verplicht om (kosteloos) papieren rekeningafschriften aan de klant te verstrekken. Zijn vordering is dan ook afgewezen (pdf).

Reacties (39)
18-05-2022, 11:22 door gradje71
En dit is precies de reden waarom contant geld helemaal gaat verdwijnen. Het kost de bank kennelijk geld EN ze willen echt alles van jou en mij weten. ALLES!
18-05-2022, 11:25 door Anoniem
Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.
18-05-2022, 11:56 door Anoniem
Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
18-05-2022, 12:09 door Anoniem
ABN Amro hoeft een klant die niet over een pc, smartphone en internet beschikt geen papieren rekeningafschrift te verstrekken, zo heeft het klachteninstituut Kifid bepaald.
Ik weet het nog goed, hoe ik voor het eerst bij de familie telebankieren deed met floppies en met inlog bij de bank. Maar wat vroeger een leuk en grappig experiment bleek, lijkt nu te verzanden in het dwarsbomen van mensen die geen computer hebben. Sorry voor de banken hoor, maar ik vind dit veel en veel te ver gaan!
18-05-2022, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.
18-05-2022, 12:16 door Anoniem
Kifid heeft dus een juridische uitspraak zie link maar zij worden ook betaald door zie Financiering dus als
consument geen schijn van kans. Het is voor mij onbegrijpelijk dat zoiets wordt toegelaten.

https://www.kifid.nl/over-kifid/
18-05-2022, 12:21 door Anoniem
Las de titel en dacht gelijk aan het kifid. Wederom een ondoordachte uitspraak. Wat nu als over een paar jaar ABN alle kantoren gesloten heeft?
18-05-2022, 12:37 door _R0N_
Heel bijzonder dat banken blijkbaar goedkoper uit waren met bemande kantoren en bankboekjes ipv de huidige digitale oplossingen en pinautomaten.

Nu kost alles geld, ook je bankrekening zelf en vroeger kreeg je rente.

Ergens is er mismanagement bij financiële instellingen.
18-05-2022, 12:42 door Anoniem
De verharding van de maatschappij. "zoek het maar uit" is de gedachtegang tegenwoordig. Erg jammer.
18-05-2022, 12:46 door Anoniem
Wat is de overeenkomst tussen FIFID en WC EEND?
18-05-2022, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.
Op papier !!!

Dat betekend niet dat dat zo in de praktijk is !
18-05-2022, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.
Reken erop dat binnen nu en 10 jaar cash wordt uitgefaseerd

Hiervoor komt in de plaats een digitale euro + een wallet op je persoon tracking device (smartphone) voor je dagelijkse boodschappen.
18-05-2022, 13:06 door Anoniem
Blij met de heldere bijconclusie dat niemand dus van de wet verplicht kan worden om uberhaupt een bankrekening te hebben. Want zulke private firma's kunnen gewoon maar doen en laten wat ze willen.

Zo moest ik nog niet zo lang geleden wegens inmiddels doodnormaal (en het staat in onze herziene voorwaarden) ons eigen geld geblokkeerd, een trut in een callcenter verklaren dat een "verdachte" transactie gewoon was omdat we al jaren een relatie hebben thuis. En we dus een volledig gedeeld huishouden voeren. Tegelijk dacht ik, gaat het zo een call center eigenlijk iets aan? Waar halen ze de gore moed vandaan om zulke antwoorden te vragen. Ik moet toch niet een zootje witte koetsjes huren voor naar het stadhuis, zodat ik een papiertje kan tonen aan de bank om aan onze eigen poen te mogen komen? Zijn ze nou helemaal gek geworden of zo?

Wij gaan terug naar loonzakjes. En handje contantje. Of zet maar een voorlopig onvervulbare vacature en ga maar zitten wachten tot er iemand belt.
18-05-2022, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.

Coins,bitcoins zoals mister mcAfee het beschreef en vertelde,
18-05-2022, 13:24 door waterlelie
Dat het artikel voornamelijk trollen aantrekt is natuurlijk een understatement.
18-05-2022, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem: Blij met de heldere bijconclusie dat niemand dus van de wet verplicht kan worden om uberhaupt een bankrekening te hebben. Want zulke private firma's kunnen gewoon maar doen en laten wat ze willen.

Zo moest ik nog niet zo lang geleden wegens inmiddels doodnormaal (en het staat in onze herziene voorwaarden) ons eigen geld geblokkeerd, een trut in een callcenter verklaren dat een "verdachte" transactie gewoon was omdat we al jaren een relatie hebben thuis. En we dus een volledig gedeeld huishouden voeren. Tegelijk dacht ik, gaat het zo een call center eigenlijk iets aan? Waar halen ze de gore moed vandaan om zulke antwoorden te vragen. Ik moet toch niet een zootje witte koetsjes huren voor naar het stadhuis, zodat ik een papiertje kan tonen aan de bank om aan onze eigen poen te mogen komen? Zijn ze nou helemaal gek geworden of zo?

Dat is veel strikter geworden dan het was vanwege wet voorkoming terrorisme , wet financieel toezicht etc .

_Die_ schuld ligt bij jouw eigen volksvertegenwoordigers - en hun EU overlords.

https://www.fiu-nederland.nl/nl/group/banken?page=3

Dus ja - als jij een paar duizend euro op rekening van je partner stort kan dat genoeg vlaggen zetten voor de vraag "wie is dat en waarom stort jij dat" - natuurlijk een hoop meer als de partner wat exotischer is.

En bedenk maar - als je weer zit te juichen dat een bank een boete krijgt omdat ze te weinig verdachte transacties onderzochten, en dat een bankbaas die niet vervolgd zou worden toch vervolgd wordt omdat het volk 'm graag ziet bungelen - dat overkomt ze niet nog een keer , en dan krijg je waar je om vraagt .


Wij gaan terug naar loonzakjes. En handje contantje. Of zet maar een voorlopig onvervulbare vacature en ga maar zitten wachten tot er iemand belt.

Wolla broer , jij mij zeggen wanneer jij met salaris loopt .
18-05-2022, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem: Blij met de heldere bijconclusie dat niemand dus van de wet verplicht kan worden om uberhaupt een bankrekening te hebben. Want zulke private firma's kunnen gewoon maar doen en laten wat ze willen.

Zo moest ik nog niet zo lang geleden wegens inmiddels doodnormaal (en het staat in onze herziene voorwaarden) ons eigen geld geblokkeerd, een trut in een callcenter verklaren dat een "verdachte" transactie gewoon was omdat we al jaren een relatie hebben thuis. En we dus een volledig gedeeld huishouden voeren. Tegelijk dacht ik, gaat het zo een call center eigenlijk iets aan? Waar halen ze de gore moed vandaan om zulke antwoorden te vragen. Ik moet toch niet een zootje witte koetsjes huren voor naar het stadhuis, zodat ik een papiertje kan tonen aan de bank om aan onze eigen poen te mogen komen? Zijn ze nou helemaal gek geworden of zo?

Wij gaan terug naar loonzakjes. En handje contantje. Of zet maar een voorlopig onvervulbare vacature en ga maar zitten wachten tot er iemand belt.
Je moet officieel een bankrekening hebben in Nederland, anders mag je geen betaald werk uitvoeren. Precies de reden waarom Oekrainers die willen werken nu niet kunnen werken....
18-05-2022, 15:46 door Anoniem
Door waterlelie: Dat het artikel voornamelijk trollen aantrekt is natuurlijk een understatement.
Waarom zijn deze reacties geschreven door trollen, graag een antwoord.
18-05-2022, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.

Misschien is het Kifid "op papier" (pun intended) onafhankelijk, echter, er blijk uit weinig (niets?) dat het Kifid ook onafhankelijk werkt.

Nee, als je een geschil met een bank oid hebt dan kan je je beter niet tot het Kifid wenden. Wat je ook zegt, dat blijkt keer op keer weer.
18-05-2022, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.

Coins,bitcoins zoals mister mcAfee het beschreef en vertelde,

Dat bestaat niet echt (alleen virtueel) knap waardeloos dus als je het vergelijkt met cash.
18-05-2022, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.

Misschien is het Kifid "op papier" (pun intended) onafhankelijk, echter, er blijk uit weinig (niets?) dat het Kifid ook onafhankelijk werkt.

Nee, als je een geschil met een bank oid hebt dan kan je je beter niet tot het Kifid wenden. Wat je ook zegt, dat blijkt keer op keer weer.
Dus als de uitspraak niet met jouw onderbuikgevoel overeenstemd, is Kifid partijdig.
18-05-2022, 18:03 door Anoniem
Hoe lekker simpel was het leven vóór het digitijdperk zijn intrede deed.
De banken waren nog blij met elke klant, waren service-gericht, hadden door het hele land kantoren en je kreeg nog rente op je spaargeld ook. Het kon allemaal. Nu kan er niets meer terwijl de kosten om te kunnen bankieren steeds hoger worden.
Vreemde uitspraak van het Kifid.
18-05-2022, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem: Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.

Jij krijgt niet eens salaris zonder een bankrekening nummer je je lult.

KIFID voor en door banken en de overheid grijpt niet in.
18-05-2022, 21:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.

Formeel zeggen ze onafhankelijk te zijn maar ze worden betaald door de banken en dan is onafhankelijkheid ver zoek.
Ook de uitspraken die ze doen vallen meestal uit in het voordeel van de banken, terug te lezen in hun eigen rapportage.
18-05-2022, 21:10 door Anoniem
Het staat iedereen vrij om niet naar het KIFID te stappen maar naar de rechter.
De reden dat het KIFID bestaat is dan banken van hun dure rechtzaken af wilde dus hebben ze een “onafhankelijke” instelling opgericht om zogenaamd de kosten voor hun klanten te beperken door ze geen rechtzaken te laten voeren maar zich tot het KIFID te wenden.
18-05-2022, 21:13 door [Account Verwijderd]
Het biedt de consument één loket voor financiële conflicten met financiële instellingen. Problemen met zaken als beleggingen, verzekeringen, hypotheken, kredieten en overige bankproducten kunnen worden aangekaart. Het Kifid is opgericht door de verschillende brancheorganisaties en operationeel sinds april 2007. In het verleden was er kritiek op de onafhankelijkheid van het Kifid. Er waren onder meer vraagtekens bij de financiering van het instituut door onder andere banken en verzekeraars.

Daar is geen woord Spaans bij, door en voor banken betaald door banken dus de uitspraken in het voordeel van de banken.
18-05-2022, 21:45 door Anoniem
Zon KIFID is opgericht door de bankensector zelf, en die betalen hen ook. Dus een soort van; de slager keurt zijn eigen vlees.
En wij mensen maar denken dat het een echt klachteninstituut is haha! Gotcha!
We zijn veel te naief hier in Nederland.
Blij dat ik al mijn geld weg heb gehaald van de NL banken. Alleen het hoognodige laat ik via een rekening in NL lopen.
Bah.
18-05-2022, 22:16 door [Account Verwijderd]
Door gradje71: En dit is precies de reden waarom contant geld helemaal gaat verdwijnen. Het kost de bank kennelijk geld EN ze willen echt alles van jou en mij weten. ALLES!

Nee dat is totaal niet de rede. We zitten zo in een sociaal kredietsysteem. De Euro verdwijnt en wij krijgen crypto currency, vertrekt door de ECB en beheerd door de overheid.
18-05-2022, 22:46 door Power2All - Bijgewerkt: 18-05-2022, 23:00
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer de verkeerde keuze gemaakt. De klant had beter een rechtszaak kunnen beginnen (met gratis bijstand). Kifid werkt voor de bancaire sector, die zijn niet onafhankelijk.
Dan bent u niet goed geinformeerd. Kifid is wel degelijk onafhankelijk en dat staat ook duidelijk vermeld op de website.

Een soort van "Wij van WCEEND adviseren: WCEEND!" reactie...
KIFID heeft wel degelijk belangen. Of deze voor de banken of de gewone consument is, is een vraagteken.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/kifid-voor-de-consument-of-voor-de-bank/
KIFID staat er nou niet bepaald bekend dat ze de consument goed helpen, integendeel...
18-05-2022, 22:48 door Anoniem
Tenenkrommende reacties, allemaal grijze haren zeker?
19-05-2022, 06:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Spuugzat van dat digi-gedram.
Doe maar weer gewoon cash. Bank is nergens goed voor.

Coins,bitcoins zoals mister mcAfee het beschreef en vertelde,

Prima. Wel jaarlijks je vermogen in crypto per 1 januari aangeven op je belastingaangifte. Is al jaren verplicht, overigens.

En Oja, heb je je goed verdiept in stable coins?
19-05-2022, 07:59 door Power2All
Door Anoniem: Tenenkrommende reacties, allemaal grijze haren zeker?

Als je niks te zeggen hebt, post dan niks...
19-05-2022, 08:45 door Anoniem
Bij die rechtszaak is waarschijnlijk zoveel papier gebruikt dat de hele besparing
op dat vlak teniet is gedaan.


Je moet officieel een bankrekening hebben in Nederland, anders mag je geen betaald werk uitvoeren. Precies de reden waarom Oekrainers die willen werken nu niet kunnen werken....

Vermeld dan ook even waarom een bankrekening verplicht is. Precies , om schimmige financiele constructies
tegen te gaan. Het is maar waar je voor kiest. En de situatie met de Oekrainers is natuurlijk 10 jaar geleden
niet te voorzien.
19-05-2022, 11:29 door Anoniem
Voordat een consument bij de kifid komt heeft deze al een klacht ingediend bij de financieel dienstverlener. Bij de financieel dienstverlener heeft een klachtbehandelaar de klacht behandeld, vaak in overleg met een juridische afdeling binnen het bedrijf. Diezelfde juridische afdeling heeft ook al meegekeken bij het vormen van het beleid in de eerste plaats. De meeste zaken die daarom bij de kifid komen zijn zaken waarbij een willekeurige consument een andere kijk heeft op wet en regelgeving dan de klachtenafdeling en de juridische afdeling van een financieel dienstverlener. De Kifid kijkt, net zoals de rechter dat doet, vooral naar de juridische context. Het zou daarom ook raar zijn als concumenten die juridische context beter beheersen dan een juridische afdeling waarmee het eigenlijk heel logisch is dat financieel dienstverleners vaker in het gelijk worden gesteld. Het zouden immers slechte juristen zijn bij de financieel dienstverlener als dat niet zo was.

Overigens is de stelling dat het KIFID het altijd eens is met de financieel dienstverlener niet juist. Dat blijkt wel uit deze uitspraak: https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2021/03/Uitspraak-2021-0015.pdf
19-05-2022, 12:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 19-05-2022, 12:09
Door Anoniem:
Overigens is de stelling dat het KIFID het altijd eens is met de financieel dienstverlener niet juist. Dat blijkt wel uit deze uitspraak: https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2021/03/Uitspraak-2021-0015.pdf

Nee het Kifid beslist niet altijd in het voordeel van de banken, onbenullige niets zeggende gevallen worden soms wel in het voordeel van een klant beslist. Een uitspraak over woekerpolissen die verstrekkende gevolgen kan hebben voor de hele sector worden in het voordeel van de sector gedaan of ze doen geen uitspraak/rekken de uitspraak jaaaaren.
19-05-2022, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: Voordat een consument bij de kifid komt heeft deze al een klacht ingediend bij de financieel dienstverlener. Bij de financieel dienstverlener heeft een klachtbehandelaar de klacht behandeld, vaak in overleg met een juridische afdeling binnen het bedrijf. Diezelfde juridische afdeling heeft ook al meegekeken bij het vormen van het beleid in de eerste plaats. De meeste zaken die daarom bij de kifid komen zijn zaken waarbij een willekeurige consument een andere kijk heeft op wet en regelgeving dan de klachtenafdeling en de juridische afdeling van een financieel dienstverlener. De Kifid kijkt, net zoals de rechter dat doet, vooral naar de juridische context. Het zou daarom ook raar zijn als concumenten die juridische context beter beheersen dan een juridische afdeling waarmee het eigenlijk heel logisch is dat financieel dienstverleners vaker in het gelijk worden gesteld. Het zouden immers slechte juristen zijn bij de financieel dienstverlener als dat niet zo was.
Klantvriendelijkheid is niet belangrijk?
19-05-2022, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voordat een consument bij de kifid komt heeft deze al een klacht ingediend bij de financieel dienstverlener. Bij de financieel dienstverlener heeft een klachtbehandelaar de klacht behandeld, vaak in overleg met een juridische afdeling binnen het bedrijf. Diezelfde juridische afdeling heeft ook al meegekeken bij het vormen van het beleid in de eerste plaats. De meeste zaken die daarom bij de kifid komen zijn zaken waarbij een willekeurige consument een andere kijk heeft op wet en regelgeving dan de klachtenafdeling en de juridische afdeling van een financieel dienstverlener. De Kifid kijkt, net zoals de rechter dat doet, vooral naar de juridische context. Het zou daarom ook raar zijn als concumenten die juridische context beter beheersen dan een juridische afdeling waarmee het eigenlijk heel logisch is dat financieel dienstverleners vaker in het gelijk worden gesteld. Het zouden immers slechte juristen zijn bij de financieel dienstverlener als dat niet zo was.
Klantvriendelijkheid is niet belangrijk?
NEE, de klant wil dat er recht geschied! Dat is heel wat anders dan een onderbuikgevoel, dat de meeste reaguurders hier hebben.
19-05-2022, 13:08 door Anoniem
Kifid valt onder ministerie van Financien, net zoals de banken zelf, dus is niet onafhankelijk.In feite handelt Kifid ook niet in lijn met uitspraak ombudsman, namelijk dat dienstverleners altijd een redelijk alternatief dienen te bieden aan hen die niet digitaal kunnen of willen. Ik hoop dat de ombusdman het kifid en ABN AMRO terugfluit en hen aanzet tot redelijk alternatief te gaan bieden.
19-05-2022, 19:49 door Anoniem
Er was een tijd dat ABN/AMRO zich Dé Bank noemde.

Dé Bank?

Nog niet eens de reservebank.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.