image

DHL stopt met gebruik Facebook en Twitter wegens privacy klanten

vrijdag 10 juni 2022, 11:58 door Redactie, 19 reacties

DHL is gestopt met het gebruik van social media zoals Facebook en Twitter om met klanten te communiceren. Het bedrijf heeft daar naar eigen zeggen toe besloten vanwege de bescherming van persoonsgegevens van klanten. "We stoppen met Twitter omdat we de veiligheid van jouw persoonsgegevens niet kunnen waarborgen als er een datalek ontstaat", aldus een reactie van DHL op de microbloggingdienst.

"Goedemiddag, mijn excuses dat jouw pakketje niet geleverd is. Helaas maken wij sinds kort geen gebruik meer van social media, dit in verband met bescherming van jouw persoonsgegevens", laat DHL aan een andere klant weten. "Hoi, wat vervelend dat je onterecht een niet-thuis melding hebt gehad. We kijken graag met je mee, maar niet meer via onze socialmedia-kanalen om de veiligheid van jouw persoonsgegevens te waarborgen", is de reactie aan een andere klant.

"Wij hebben helaas niet meer de bevoegdheid om de vragen op social media te behandelen. Dat omdat Twitter en Facebook niet het eigendom van DHL zijn, waardoor wij de veiligheid van jouw gegevens niet kunnen garanderen", wordt aan een andere klant uitgelegd. Klanten worden nu opgeroepen om telefonisch of via de chat contact te zoeken. Niet iedereen is daar even blij mee. "Jullie stoppen met Twitter omdat er zoveel negatiefs over jullie te vinden is #slechtsteserviceooit. Daarom onder het mom dat we privacy niet kunnen garanderen! Nou jullie bezorgers kunnen dat zeker niet", reageert een klant.

Image

Reacties (19)
10-06-2022, 12:01 door Anoniem
Top! Laat dit een begin zijn
10-06-2022, 12:15 door Anoniem
Hele goede eerste stap, ik hoop dat er vele bedrijven mogen volgen.
10-06-2022, 12:18 door Anoniem
Dhl heeft een service dienst die je kan bellen, voor een euro. Ze verdienen dus aan slecht bezorgde pakjes.
10-06-2022, 12:30 door Anoniem
gemak versus security (oja, waar speelt dat nog meer: bij sociale media!)

in mijn opinie: helemaal terecht dat DHL dit niet meer wil doen. (dat zouden meer bedrijven moeten doen)
10-06-2022, 12:54 door Anoniem
"Jullie stoppen met Twitter omdat er zoveel negatiefs over jullie te vinden is #slechtsteserviceooit. Daarom onder het mom dat we privacy niet kunnen garanderen! Nou jullie bezorgers kunnen dat zeker niet"

Dat kan wel een gunstige bijkomstigheid zijn voor DHL, maar dat maakt het probleem van privacy niet minder. Meer bedrijven zouden dit voorbeeld moeten volgen. Waarom zou jan en alleman mee moeten kunnen lezen? Het gaat niemand wat aan waar jouw huis woont. Klagen kan toch wel op klachtensites.

Maar dan moeten ze wel email openstellen. Heel veel bedrijven doen net alsof email niet bestaat en ze proberen erg hard van email eenrichtingsverkeer te maken (alleen zenden). Maar dat mag helemaal niet, "noreply" afzenders zonder een echt werkend contactadres mag niet. Weezel-achtige constructies waarbij postadressen worden vermeldt zijn nonsens. Je moet op emails kunnen antwoorden zonder eerst gedwongen allerlei onnodige persoonsgegevens te overhandigen in webformulieren.
10-06-2022, 13:14 door Anoniem
Goede stap van DHL. Hopelijk zullen meer organisaties volgen.
10-06-2022, 13:22 door karma4
Twitter facebook werkten goed als publieke schandpaal waardoor klantenservice moest reageren. Ze kunnen ook zeggen dat ze een klantenservice opdoeken. Zijn er goede ervaringen met dat officiële kanaal?
10-06-2022, 13:35 door Anoniem
Misschien is het tijd om je service te verbeteren? Er zijn zoveel dingen die verbeterd kan worden, dit uit eigen ervaring als webshop eigenaar met DHL en PostNL.

Ik denk dat ze dit niet doen om privacy redenen, maar meer om hun zelf te beschermen tegen alle slechte berichten die er waren
10-06-2022, 14:25 door Anoniem
Een hele goede ontwikkeling

The Matrix
10-06-2022, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem: Hele goede eerste stap, ik hoop dat er vele bedrijven mogen volgen.

Ik hoop dat de hele wereld gaat volgen, en Facebook en Twitter van de aardbodem verdwijnen.
10-06-2022, 15:07 door Anoniem
Proficiat voor DHL. Opdat ook hun conculega's, de overheid en de publieke omroepen dit goede voorbeeld mogen volgen.
10-06-2022, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hele goede eerste stap, ik hoop dat er vele bedrijven mogen volgen.

Ik hoop dat de hele wereld gaat volgen, en Facebook en Twitter van de aardbodem verdwijnen.

Nou nee daar ben ik niet voor. Zoals karma4 terecht schrijft zijn Twitter en Facebook heel geschikte media om
bedrijven te weerhouden van de bekende "oh u bent de eerste die dat meldt!" of "nou dit komt bijna nooit voor hoor!"
reacties als je iets bij een support afdeling probeert te melden. Doordat iedereen het ziet kun je de tientallen, honderden
of duizenden meldingen van ontevreden klanten niet meer geheim houden.

Ik zou het niet goed vinden als dergelijke platformen verdwijnen. Ze zijn het mechanisme om bedrijven scherp te
houden.
10-06-2022, 21:13 door Anoniem
Door karma4: Twitter facebook werkten goed als publieke schandpaal waardoor klantenservice moest reageren.
...
Dat DHL stopt met die twee social media, belet mensen (die hun privacy niet zo serieus nemen) helemaal niet om ze daar aan de schandpaal te nagelen. Alleen dat DHL daar dan net meer op reageert.
11-06-2022, 00:24 door Anoniem
Verstandig! Begreep dat sowieso al nooit goed hoe ze dat zouden gaan uitleggen in een rechtzaak. Je staat er slecht voor dan zonder DPA en DPIA
11-06-2022, 00:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hele goede eerste stap, ik hoop dat er vele bedrijven mogen volgen.

Ik hoop dat de hele wereld gaat volgen, en Facebook en Twitter van de aardbodem verdwijnen.

Nou nee daar ben ik niet voor. Zoals karma4 terecht schrijft zijn Twitter en Facebook heel geschikte media om
bedrijven te weerhouden van de bekende "oh u bent de eerste die dat meldt!" of "nou dit komt bijna nooit voor hoor!"
reacties als je iets bij een support afdeling probeert te melden. Doordat iedereen het ziet kun je de tientallen, honderden
of duizenden meldingen van ontevreden klanten niet meer geheim houden.

Ik zou het niet goed vinden als dergelijke platformen verdwijnen. Ze zijn het mechanisme om bedrijven scherp te
houden.

Volgens mij snap jij het niet helemaal. Ze kunnen nog gewoon op posts reageren maar alleen niet meer in de DM je gegevens opvragen, dat gaat via een eigen kanaal ;) Je kunt gewoon rustig door kankeren op bedrijven, daar is twitter voor nietwaar?
11-06-2022, 09:34 door Anoniem
Iets wat bijzonder: waarom helemaal stoppen? Dit terwijl je ook gewoon aanwezig kunt zijn en zodra privacy een rol speelt overstapt op je eigen site.

Of zijn alle vragen aan DHL meteen privacy gerelateerd?

Dat je in DMs (of soms zelfs publiek) geen privacygevoelige data wilt ontvangen is natuurlijk heel goed te noemen.

Denk dat de belastingdienst die balans goed gevonden heeft als je hun tweets zo ziet. Publieke vragen worden publiek beantwoord, specifieke klantvragen worden doorverwezen.
12-06-2022, 11:52 door Anoniem
Het is onder andere toen ik zag dat KLM zijn klantenservice via van die kleuter social media begon te doen, dat ik er eigenlijk nooit meer mee gevlogen heb. Niet serieus, toch?
12-06-2022, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem: Iets wat bijzonder: waarom helemaal stoppen? Dit terwijl je ook gewoon aanwezig kunt zijn en zodra privacy een rol speelt overstapt op je eigen site.
Vooraf: als fatsoenlijk bedrijf zou je niet op sociale media moeten zitten, steek die tijd direct in jouw klanten. Dit door bijvoorbeeld te voorkomen dat zij überhaupt contact met je opnemen.

Wat DHL gewoon kan doen is een mailadres noemen, liefst eentje direct naar de betreffende medewerker/afdeling. Echter willen bedrijven, zo lijkt het althans en DHL valt daar ook onder, tegenwoordig niet meer zo graag dat klanten makkelijk contact kunnen opnemen.
Terwijl niks zo efficiënt is als een e-mail. Klanten kunnen waardevolle feedback hebben, als die veel moeite moeten doen om al de contactgegevens te vinden... dan blijf je 'n NS.
12-06-2022, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem:

Wat DHL gewoon kan doen is een mailadres noemen, liefst eentje direct naar de betreffende medewerker/afdeling. Echter willen bedrijven, zo lijkt het althans en DHL valt daar ook onder, tegenwoordig niet meer zo graag dat klanten makkelijk contact kunnen opnemen.
Terwijl niks zo efficiënt is als een e-mail. Klanten kunnen waardevolle feedback hebben, als die veel moeite moeten doen om al de contactgegevens te vinden... dan blijf je 'n NS.

Dankzij het grote phishinggevaar zie je steeds meer bedrijven en organisaties helemaal met e-mail stoppen. Hiermee verhinderen ze ook bcc/Cc fouten die erg snel gemaakt zijn.

Verder er mee eens dat bedrijven en organisaties niets te zoeken hebben op social media producten van organisaties uit de USA bij het gebruiken van persoonsgegevens. Zeker het afdwingen van Facebook op zakelijke en privè toestellen zodat werknemers bereikbaar zijn voor hun manager is totaal uit den boze.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.