Het Nederlandse tandartsbedrijf Colosseum Dental Nederland, waarvan honderdtwintig praktijken sinds afgelopen donderdag wegens een ransomware-aanval waren gesloten, heeft het losgeld betaald dat de criminelen achter de aanval vroegen. Dat laat het bedrijf in een verklaring via de eigen website weten.
"Wij werken met heel ons team aan het veilige herstel van onze systemen, zodat we zo spoedig mogelijk onze patiënten weer kunnen voorzien van mondzorg en de veiligheid van hun data kunnen borgen. We verwachten dat wij in de loop van deze week onze werkzaamheden kunnen hervatten." Details over de aanval zijn niet gegeven.
Volgens Colosseum Dental was de zorg voor patiënten de aanleiding voor het bedrijf om contact te leggen met de aanvallers en afspraken te maken over "teruggave en veiligheid van onze data". Dat lijkt te suggereren dat de aanvallers ook patiëntgegevens hebben buitgemaakt, hoewel daar geen verdere informatie over wordt gegeven. "Alleen op deze manier konden wij op deze korte termijn het risico voor alle betrokkenen minimaliseren en de praktijkvoering relatief snel weer herstellen", zo laat het tandartsbedrijf verder weten.
Colosseum Dental stelt dat de betaling van het losgeld nodig was vanwege de patiëntenzorg. Om wat voor bedrag het gaat is niet bekendgemaakt. "Wij betreuren ten zeerste dat met deze cyberaanval onze zorgplicht voor onze patiënten zo ernstig verstoord is. In onze praktijken bieden wij persoonlijk onze excuses aan bij patiënten die dezer dagen ongemak ondervinden." Zodra er meer informatie bekend is zegt het tandartsbedrijf met verdere updates te komen.
Colosseum Dental Nederland is onderdeel van de Colosseum Dental Group, de grootste dentale zorgverlener van Europa, met meer dan 800 tandartspraktijken in elf Europese landen waar ruim 13.000 mensen werken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.