Door Anoniem: There is no patch for human stupidity.
Door spatieman: hmm, je behoort te weten welke bank je hebt.
en er wordt genoeg gewaarschuwd voor dit soort praktijken, en ja leeftijd kan een rol spelen.
maar in dit geval is het als stommigheid.
Met die stommigheid moet en kan rekening worden gehouden. Het moet, juist omdat er geen patch is voor human stupidity. Iemand met een laag IQ heeft het domweg niet in zich om door even beter zijn best te doen de fout niet te maken. En bedenk ook dat iemands cognitieve vermogens niet alleen maar door een inherent laag IQ of door achteruitgang door ouderdom laag kunnen zijn. Door ziekte, burnout, relatie- en familieproblemen, buren die zware geluidsoverlast geven en al dat soort oorzaken kan iedereen die normaal dit soort dingen makkelijk aankan periodes hebben waarin het toch niet lukt. Je bent al cognitief zwakker als je met je volle aandacht diep in een heel ander onderwerp zit en daarin onverwacht gestoord wordt met iets dat dringend lijkt.
Ik ben ooit zwaar overspannen geweest en heb toen meegemaakt dat ik van alles waar ik normaal geen enkele moeite mee heb cognitief niet meer trok. Een stripboek kon ik al niet meer volgen, verkeerssituaties die een beetje hectisch of onduidelijk wareen kon ik niet meer overzien, dat soort dingen. Als internetfraude er toen al was geweest had ik daar geen verweer tegen gehad. Dat heeft mijn perspectief op mensen die dingen niet kunnen die ik tot dan toe altijd moeiteloos had gedaan drastisch veranderd. Het kwam heel indringend bij me aan dat het zelfs bij simpele dingen kan gaan om het werkelijk niet
kunnen en niet om er niet genoeg je best voor te doen. Bij mij was dat tijdelijk, maar ik heb ondervonden wat het is.
Door Anoniem: Misschien niet, maar is het dan een fout van de bank?
Of is het misschien toch een fout van de criminelen?
Door Anoniem: Kort door de bocht of niet, de bank voor de kosten laten opdraaien lijkt mij ook erg kort door de bocht.
Het is natuurlijk primair de fout van de criminelen. Maar bij het toekennen van verantwoordelijkheid kom je niet ver als je alleen maar kijkt naar wie de fout maakt. Je moet ook kijken naar wie in een positie is om de situatie te verbeteren. Bedenk daarbij dat verantwoordelijkheid iets anders is dan schuld.
Banken zijn in de positie om de situatie te verbeteren omdat het hun systemen zijn waarmee we internetbankieren. Omdat dat centrale systemen zijn die door velen gebruikt worden is elke verbetering daar meteen een verbetering voor alle gebruikers, zonder dat die ieder voor zich de moeite ervoor moeten doen om die verbetering te bereiken. Door het centraal in de systemen van de banken te verbeteren verbetert het voor iedereen, ook voor degenen voor wie het te hoog gegrepen is om zelf de situatie te verbeteren.
De meeste schade is al te voorkomen met een opmerkelijk simpele aanpassing: voer transacties niet meteen uit maar bouw een vertraging in van bijvoorbeeld 24 uur. De meeste mensen die in oplichterstrucs trappen gaan direct als het achter de rug is al twijfelen of het wel goed zit. Als die nu hun bank bellen zijn ze te laat. Met een ingebouwde vertraging zijn ze niet te laat om de overboeking te blokkeren, die is immers nog niet uitgevoerd.
Daar zijn nog allerlei verfijningen in aan te brengen die maken dat de meeste transacties toch meteen door kunnen gaan. Overboekingen naar rekeningen waar een klant vaker naar overboekt kunnen veilig zonder vertraging worden uitgevoerd. Betalingen aan gevestigde webwinkels zijn ook geen probleem. Het zijn met name (voor de klant) grote overboekingen naar rekeningen waarvan de status en de relatie met de klant niet duidelijk zijn die riskant zijn.