ING mag het tarief voor wekelijkse papieren afschriften verhogen naar vier euro per maand, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld in een zaak die door een klant was voorgelegd. De bank besloot vorig jaar de kosten voor het gebruik van wekelijkse papieren afschriften te verhogen van 2,50 euro per maand naar 4 euro per maand.
De klant maakte hier bezwaar tegen, waarop ING haar een bedrag van 15 euro als tegemoetkoming aanbood. De bank wil de kosten voor de klant echter niet structureel verlagen. De klant vindt dat ING dit wel moet doen, omdat de kosten te hoog worden voor haar budget, terwijl zij de afschriften nodig heeft om het overzicht te houden over haar financiën.
De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil. De kosten voor de papieren afschriften komen bovenop de kosten die in rekening worden gebracht voor enveloppen en overschrijvingsboekjes. Ook de kosten voor het betaalpakket zijn duurder geworden.
Volgens de klant moeten er mogelijkheden zijn voor de bank om de kosten niet bij haar en andere klanten te verhalen, zoals bezuinigen op de bonussen of door goedkoper papier te gebruiken. Zij heeft daarbij benadrukt dat zij niet de enige is die niet digitaal werkt en dat de bank een maatschappelijke functie heeft.
De vrouw vindt het ook onredelijk dat zij moet opdraaien voor de kosten van het digitale deel van de bank. Volgens onderzoek van de Consumentenbond stijgen die kosten namelijk. Verder stelt de klant dat zij zich niet aan de indruk kan onttrekken dat de bank een ontmoedigingsbeleid hanteert voor niet-digitale klanten. ING ontkent dat er sprake is van een ontmoedigingsbeleid.
De bank claimt dat er steeds meer mensen digitaal bankieren en er steeds minder gebruik wordt gemaakt van papieren afschriften. Daardoor worden papieren afschriften in verhouding duurder, aldus ING. Het zou dan niet alleen gaan om de kosten voor papier, maar ook voor de daarvoor benodigde faciliteiten als personeel, gebouwen en met name de verzendkosten. Daarnaast kan de klant gratis afschriften ontvangen als zij voor een maandelijkse frequentie kiest.
Het Kifid zegt begrip voor de situatie van de ING-klant te hebben, maar vindt de kostenverhoging voor de papieren afschriften niet onredelijk. Het verzoek van de vrouw wordt dan ook afgewezen (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.