image

ING mag tarief voor wekelijkse papieren afschriften verhogen naar vier euro

dinsdag 10 januari 2023, 16:02 door Redactie, 52 reacties

ING mag het tarief voor wekelijkse papieren afschriften verhogen naar vier euro per maand, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld in een zaak die door een klant was voorgelegd. De bank besloot vorig jaar de kosten voor het gebruik van wekelijkse papieren afschriften te verhogen van 2,50 euro per maand naar 4 euro per maand.

De klant maakte hier bezwaar tegen, waarop ING haar een bedrag van 15 euro als tegemoetkoming aanbood. De bank wil de kosten voor de klant echter niet structureel verlagen. De klant vindt dat ING dit wel moet doen, omdat de kosten te hoog worden voor haar budget, terwijl zij de afschriften nodig heeft om het overzicht te houden over haar financiën.

De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil. De kosten voor de papieren afschriften komen bovenop de kosten die in rekening worden gebracht voor enveloppen en overschrijvingsboekjes. Ook de kosten voor het betaalpakket zijn duurder geworden.

Volgens de klant moeten er mogelijkheden zijn voor de bank om de kosten niet bij haar en andere klanten te verhalen, zoals bezuinigen op de bonussen of door goedkoper papier te gebruiken. Zij heeft daarbij benadrukt dat zij niet de enige is die niet digitaal werkt en dat de bank een maatschappelijke functie heeft.

De vrouw vindt het ook onredelijk dat zij moet opdraaien voor de kosten van het digitale deel van de bank. Volgens onderzoek van de Consumentenbond stijgen die kosten namelijk. Verder stelt de klant dat zij zich niet aan de indruk kan onttrekken dat de bank een ontmoedigingsbeleid hanteert voor niet-digitale klanten. ING ontkent dat er sprake is van een ontmoedigingsbeleid.

De bank claimt dat er steeds meer mensen digitaal bankieren en er steeds minder gebruik wordt gemaakt van papieren afschriften. Daardoor worden papieren afschriften in verhouding duurder, aldus ING. Het zou dan niet alleen gaan om de kosten voor papier, maar ook voor de daarvoor benodigde faciliteiten als personeel, gebouwen en met name de verzendkosten. Daarnaast kan de klant gratis afschriften ontvangen als zij voor een maandelijkse frequentie kiest.

Het Kifid zegt begrip voor de situatie van de ING-klant te hebben, maar vindt de kostenverhoging voor de papieren afschriften niet onredelijk. Het verzoek van de vrouw wordt dan ook afgewezen (pdf).

Reacties (52)
10-01-2023, 16:29 door Anoniem
financiële klachteninstituut Kifid of eigen-slager-keurmerk Kifid?

De aantallen uitspraken in het voordeel klant en nadeel bank zijn op 1 hand te tellen sinds de oprichting.
10-01-2023, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: financiële klachteninstituut Kifid of eigen-slager-keurmerk Kifid?

De aantallen uitspraken in het voordeel klant en nadeel bank zijn op 1 hand te tellen sinds de oprichting.
Kifid is net onafhankelijk genoeg dat zij plausible deniability als verdediging kunnen aanvoeren als je ze er op aanspreekt.

In dit geval geef ik Kifid gelijk als ik ING was ga ik niet voor 1 klant de prijzen aanpassen WAAROM kan die ene klant niet internet bankieren in 2023 .
10-01-2023, 16:57 door Anoniem
Een prijsverhoging van 60% vind ik ook HELEMAAL niet onredelijk.
Daarbij zijn de portvrije enveloppen van ING ook weer duurder geworden (ik heb even niet paraat hoeveel).
Ontmoedigingsbeleid? Nee, wij van ING zijn gedwongen om de prijsstijgingen toe te rekenen naar de analoog bankierende klanten. Nooit gehoord van boekhoudkundige vrijheid over hoe je kosten omslaat.

Nog niet zo heel lang geleden - jaar of vier - was er in de ING-vestiging in mijn stad een computer beschikbaar voor mensen die zelf niet zo'n ding thuis hadden. Dat vond ik wel een mooie klantvriendelijke oplossing en ik had me voorgenomen om wanneer analoog bankieren afgeschaft zou worden dat ik dan op die manier verder zou gaan.
Onnodig te vermelden dat die computer er op een gegeven moment niet meer was.
Gelukkig bestaat analoog bankieren nog, zolang het duurt. Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Is dat veilig? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Oh ja, tot voor enkele jaren was ik klant bij Ziggo (daarvoor UPC), kabelexploitant, waar ik analoge radio-ontvangst van betrok. Ik betaalde ook noodgedwongen voor TV-ontvangst én minimaal de laatste vijfftien jaar voor het uitrollen van digitale TV-ontvangst. Dat was ook een vorm van toerekenen van kosten, maar dan naar klanten die er géén gebruik van maakten.
10-01-2023, 17:01 door Anoniem
De bank claimt dat er steeds meer mensen digitaal bankieren en er steeds minder gebruik wordt gemaakt van papieren afschriften. Daardoor worden papieren afschriften in verhouding duurder, aldus ING. Het zou dan niet alleen gaan om de kosten voor papier, maar ook voor de daarvoor benodigde faciliteiten als personeel, gebouwen en met name de verzendkosten. Daarnaast kan de klant gratis afschriften ontvangen als zij voor een maandelijkse frequentie kiest.

Wacht even. het kan dus wel. (Maandelijks).
Maar zodra je de frequentie hoger wil moet je zwaar gaan betalen...
Voor infrastructuur (en personeel) dat er toch al zou moeten zijn. Want anders kun je het maandelijks niet leveren.

Dus wat is dan de (echte) reden dat de bank hier moeilijk over doet?
10-01-2023, 17:34 door john west
Ik vind dat I.N.G wel bekrompen handelt , wat kost een papieren printje en een envelop en een postzegel en 5 minuten werk nou ?

Hoe machtiger een bedrijf of organisatie is ,dat gaat zeker op bij ,het klachteninstituut of rechter die laat het hun voordeel wegen.

Zelfs bij een zorginstelling met zeer,zeer ernstige mistoestanden, is het moeilijk om je recht te krijgen,bij de rechter. en
andere instellingen.


Zelf met familie hier mee in aanraking gekomen, al een jaar hier mee bezig.

Ongewenst gedrag in zorginstelling (familie) ,ze zorgen dat je snel uitbehandeld word,dood en geld is hun doel.

Rechters zitten op hun wettelijke regeltjes,menselijke regels worden minder belangrijk.

Voorbeelden genoeg de laatste tijd.
10-01-2023, 19:04 door Anoniem
De bank claimt dat er steeds meer mensen digitaal bankieren en er steeds minder gebruik wordt gemaakt van papieren afschriften. Daardoor worden papieren afschriften in verhouding duurder, aldus ING.
Kromme manier van redeneren, wat mij betreft. Klanten die papieren afschriften blijven ontvangen hebben er geen enkele schuld aan dat de kosten per klant hoger zijn geworden; als iemand dat heeft veroorzaakt dan zijn het juist al die klanten die geen papieren afschriften meer ontvangen, en vooral de bank zelf die dat uitgebreid heeft gestimuleerd. Ondertussen is het voor de bank een kostenbesparing dat de meeste klanten geen papier meer ontvangen. Klanten geld in rekening brengen omdat er een grens zit aan wat er te besparen valt, en niet omdat er meer kosten zijn, deugt niet.
10-01-2023, 19:06 door Anoniem
Door john west: wat kost een papieren printje en een envelop en een postzegel en 5 minuten werk nou ?

Zonder de exacte kosten te kennen zijn die best goed te gokken.

Er staat dat maandelijks gratis is, dus 12x per jaar gratis.
Dan zijn er nog 52 weken - 12 weken over, is 40 weken.

Goedkoopste tarief bij PostNL voor een brief (voor mij als particulier) is E1,01 momenteel.
Dus dat is 40 euro voor een jaar aan post.

Ze rekenen 4 euro per maand, is 48 euro per jaar.
Blijft er 8 euro over voor papier, de enveloppe, extra inkt en het werk (+ wat het in bulk minder kost om te verzenden, als iemand die weet noem ze eens).

Ben na het lezen wel benieuwd wat de kosten zouden zijn voor 1x per 2 weken, bestaat dat?
10-01-2023, 19:38 door Anoniem
Door john west: Ik vind dat I.N.G wel bekrompen handelt , wat kost een papieren printje en een envelop en een postzegel en 5 minuten werk nou ?

Hoe machtiger een bedrijf of organisatie is ,dat gaat zeker op bij ,het klachteninstituut of rechter die laat het hun voordeel wegen.

Zelfs bij een zorginstelling met zeer,zeer ernstige mistoestanden, is het moeilijk om je recht te krijgen,bij de rechter. en
andere instellingen.


Zelf met familie hier mee in aanraking gekomen, al een jaar hier mee bezig.

Ongewenst gedrag in zorginstelling (familie) ,ze zorgen dat je snel uitbehandeld word,dood en geld is hun doel.

Rechters zitten op hun wettelijke regeltjes,menselijke regels worden minder belangrijk.

Voorbeelden genoeg de laatste tijd.
Gelukkig werken rechter vanuit de wettelijke regels en NIET vanuitb onderbuikgevoelens, zoals u nu doet!.
10-01-2023, 20:12 door Anoniem
Door john west: Ik vind dat I.N.G wel bekrompen handelt , wat kost een papieren printje en een envelop en een postzegel en 5 minuten werk nou ?
Een printje - laten we dat even verwaarlozen
Een postzegel - 1 euro
5 minuten werk tegen minimumloon - 1 euro
Dit gemiddeld 4 keer per maand = 8 euro.

Eigenlijk heeft ING haar een goede deal gegeven door alleen postzegel en loonkosten te berekenen.
10-01-2023, 20:15 door Anoniem
Voorzetje tot verdere digitalisering. Afschriften niet meer op een blad versturen naar 1 account, maar voor elke acceptgiro 1 euro rekenen. Verzekeraars doen het ook al. De klant schaft maar een smartphone aan met een app erop. We krijgen u aan de digitale betaling linksom of rechtsom.
10-01-2023, 20:26 door Anoniem
4 euro is spotgoedkoop, dat is niet kostendekkend. Nou maakt een bank natuurlijk winst, maar dat is mede doordat een deel van de kosten wordt verhaald op de klanten waar deze kosten worden gemaakt. Nog een goede service dat men bij 1x per maand deze dienst nog gratis aanbiedt, had ik niet verwacht.

Vervelend voor deze dame, maar het is inmiddels wel 2023. Internetbankieren (of telebankieren) bestaat ruim 30 jaar, zelfs de bejaarden van vandaag zijn hiermee opgegroeid.
10-01-2023, 20:56 door Anoniem
Door Anoniem: financiële klachteninstituut Kifid of eigen-slager-keurmerk Kifid?
De aantallen uitspraken in het voordeel klant en nadeel bank zijn op 1 hand te tellen sinds de oprichting.
U geeft niet bepaald een eerlijke voorstelling van zaken. De feiten zijn aldus:

In 2021 heeft Kifid in totaal 3.019 klachten van consumenten gericht tegen hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.292 klachtzaken opgelost met inzet van bemiddeling of schikking. In de regel betekent dit dat zowel de consument als de financiële dienstverlener hiermee tevreden zijn. In 1.174 klachten is een uitspraak gedaan. In bijna 200 klachtzaken is de consument deels of geheel in het gelijk gesteld; in 975 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond verklaard.
10-01-2023, 22:13 door Anoniem
Maar ING krijgt het nog steeds niet voor elkaar om een downloadmogelijkheid aan te bieden voor de afschriften van je credit card. De laatste keer toen ik het vroeg (in pdf-formaat) werd voorgesteld een screenshot te maken. Dat plak je in een document in Word. Dat document moet dan opgeslagen worden als pdf. En dat wordt met droge ogen voorgesteld door een medewerker van wat de meest digitale bank van Nederland beweert te zijn.
Dan is ouderwets inscannen van de analoge papieren afschriften toch een stuk gemakkelijker.
10-01-2023, 22:18 door Briolet
De vrouw vindt het ook onredelijk dat zij moet opdraaien voor de kosten van het digitale deel van de bank.

Hoezo denkt deze vrouw dat ze aan het digitale deel meebetaalt? Een maand heeft 4,33 weken. Dus bij 4 euro per maand betaalt ze € 0,92 per afschrift.

PostNL vraagt voor partijenpost voor dit soort brieven 75 cent bij een 24 uurs dienst en 55 cent bij een 48 uurs dienst.

https://www.postnl.nl/zakelijke-tarieven/NL/Klein/0-20g/250/

Iemand die wekelijks die afschriften nodig heeft zal geen onnodige dag willen wachten, dus zullen die wel voor 75 cent als 24 uurs dienst verstuurd worden. Dan blijft nog 18 cent over voor het papier, het drukken en verzendklaar maken van de enveloppe.

Die € 0,92 per afschrift lijkt me dicht bij de kostprijs te zitten. Er zit zeker geen aandeel bij in voor het digitale deel van de bank.
10-01-2023, 22:32 door Anoniem
Er was een tijd dat een bank blij was als je klant werd.
Nu moet je blij zijn dat je klant bij hen mag zijn. En ondertussen maar drammen dat je het op 'hun' manier moet doen.
10-01-2023, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door john west: wat kost een papieren printje en een envelop en een postzegel en 5 minuten werk nou ?

Zonder de exacte kosten te kennen zijn die best goed te gokken.

Er staat dat maandelijks gratis is, dus 12x per jaar gratis.
Dan zijn er nog 52 weken - 12 weken over, is 40 weken.

Die 40 weken ontbreken niet in de gratis afschriften, dus nog 40x betalen voor weekafschriften is compleet overbodig.
10-01-2023, 22:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: financiële klachteninstituut Kifid of eigen-slager-keurmerk Kifid?
De aantallen uitspraken in het voordeel klant en nadeel bank zijn op 1 hand te tellen sinds de oprichting.
U geeft niet bepaald een eerlijke voorstelling van zaken. De feiten zijn aldus:

In 2021 heeft Kifid in totaal 3.019 klachten van consumenten gericht tegen hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.292 klachtzaken opgelost met inzet van bemiddeling of schikking. In de regel betekent dit dat zowel de consument als de financiële dienstverlener hiermee tevreden zijn. In 1.174 klachten is een uitspraak gedaan. In bijna 200 klachtzaken is de consument deels of geheel in het gelijk gesteld; in 975 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond verklaard.

ok het zit dus zo: als je de klachten waarover het KiFid uitspraak heeft gedaan ziet als de vingers van 1 hand, dan
is EEN vinger van die hand in het voordeel van de klant en de andere 4 vingers in het voordeel van de bank beslist.
(niet precies, maar orde van grootte)
Voorwaar geen goed vooruitzicht voor degenen die daar gaan klagen.
10-01-2023, 23:29 door Anoniem
Door Anoniem: Vervelend voor deze dame, maar het is inmiddels wel 2023. Internetbankieren (of telebankieren) bestaat ruim 30 jaar, zelfs de bejaarden van vandaag zijn hiermee opgegroeid.
Wat voor een relevantie dit argument heeft is mij een raadsel. Het gaat hier om kosten.
Voor minima (uitkeringen) is de koppeling met de loonstijging de laatste 30 jaar regelmatig onderbroken geweest, wat betekent dat hooguit de inflatiecorrectie is toegepast, met als gevolg: daling van het inkomen gedurende de laatste 30 jaar en een grotere kloof met de loonstijging (die vaak welvaartsgroei genoemd wordt).

Iemand van 70 was 30 jaar geleden 40, iemand van 60 was 30 en iemand van 50 was 20. Bij "opgroeien" stel ik me toch andere leeftijden voor, dus rekenen kun je ook al niet.
10-01-2023, 23:57 door Anoniem
Door Anoniem: (..) Klanten geld in rekening brengen omdat er een grens zit aan wat er te besparen valt, en niet omdat er meer kosten zijn, deugt niet.
En dan is ING bovendien ook nog heel creatief om de grens om op kosten voor analoog bankierenden te besparen tot in het m.i. bizarre te verleggen.
Ik heb al meegemaakt dat ik de ING belde om het saldo van mijn betaalrekening op te vragen en dat ik te horen kreeg dat dat niet kon omdat ik dat bij een geldautomaat kon opvragen (je zult maar ziek zijn..); het telefonisch opvragen of een bepaalde betaling al heeft plaatsgevonden kan daarentegen weer wel, een subtiel verschil met een groot verschil qua serviceverlening.
11-01-2023, 04:26 door Anoniem
Wat was het toch allemaal goed hè, bij de Postbank met Girotel.
11-01-2023, 06:36 door Anoniem
Jongens en meisjes.
We missen cruciale bewijslast om dit te kunnen beoordelen.

Hoeveel klanten ontvangen van ING nog papieren afschriften.
Maandelijks of met hogere frequentie.

Hoe vaak verstuurt ING deze papieren afschriften.
1x per maand of vaker.
(Ik kan me voorstellen dat als de set groot genoeg is, dat het in meerdere batches door de maand heen verstuurd wordt)

Welke tarieven betaalt ING voor deze werkzaamheden. Oa, welk tarief heeft ze met post.nl (of een andere bezorger) onderhandeld voor de bezorging. En welke kosten maakt ze voor de productie.

Etc.

Pas dan kun je een analyse maken en de werkelijke kosten per verstuurd afschrift berekenen.
Alle andere vormen, zoals hier boven voor gerekend, gaan uit van aannames.
Aannames waarvan we niet weten of ze kloppen.

Nu is het wachten (tot st. Juttemis) tot ING een boekje open doet over haar werkelijke kosten.
Of tot de politici wakker worden en alle digidwang een halt toe gaan roepen.
11-01-2023, 08:13 door Bitje-scheef
Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
11-01-2023, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem: 4 euro is spotgoedkoop, dat is niet kostendekkend. Nou maakt een bank natuurlijk winst, maar dat is mede doordat een deel van de kosten wordt verhaald op de klanten waar deze kosten worden gemaakt. Nog een goede service dat men bij 1x per maand deze dienst nog gratis aanbiedt, had ik niet verwacht.

Vervelend voor deze dame, maar het is inmiddels wel 2023. Internetbankieren (of telebankieren) bestaat ruim 30 jaar, zelfs de bejaarden van vandaag zijn hiermee opgegroeid.

quantum mechanica bestaat al meer dan 30j en iedereen is er nu mee opgegroeid. zal ik u eens een vraag stellen over de heisenberg onzekerheids relaties of de commutatoren tussen positie en momentum?

is mijn punt nu duidelijk?
11-01-2023, 09:08 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?
11-01-2023, 09:18 door Anoniem
Maar als je `analoog' bankiert, krijg je toch zeker wel een korting van zo'n 5 euro per maand omdat de bank daar niet allerlei dure veiligheidsmaatregelen voor hoeft te nemen, zoals dat bij digitaal bankieren nu het geval is?
11-01-2023, 09:21 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.
11-01-2023, 09:47 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.

Ik zie dat jij nog nooit met een laag buget hebt hoeven werken waar elke euro telt.
11-01-2023, 09:48 door _R0N_
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.

Er zijn mensen in Nederland die maar 50 euro per maand hebben om van te eten, 4 euro is dus een flink deel van dat budget.
juist die mensen moeten hun bankzaken goed in de gaten houden, vroeger keek je in je zak en zag je hoeveel geld je nog had nu kun je dat alleen nog op je bankrekening bekijken.
11-01-2023, 10:18 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.

Er zijn mensen in Nederland die maar 50 euro per maand hebben om van te eten, 4 euro is dus een flink deel van dat budget.
juist die mensen moeten hun bankzaken goed in de gaten houden, vroeger keek je in je zak en zag je hoeveel geld je nog had nu kun je dat alleen nog op je bankrekening bekijken.
Dan pinnen ze dat bedrag maar aan het begin van de maand en hebben ze er dan voldoende zicht op.
11-01-2023, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: Een prijsverhoging van 60% vind ik ook HELEMAAL niet onredelijk.
Daarbij zijn de portvrije enveloppen van ING ook weer duurder geworden (ik heb even niet paraat hoeveel).
Ontmoedigingsbeleid? Nee, wij van ING zijn gedwongen om de prijsstijgingen toe te rekenen naar de analoog bankierende klanten. Nooit gehoord van boekhoudkundige vrijheid over hoe je kosten omslaat.

Nog niet zo heel lang geleden - jaar of vier - was er in de ING-vestiging in mijn stad een computer beschikbaar voor mensen die zelf niet zo'n ding thuis hadden. Dat vond ik wel een mooie klantvriendelijke oplossing en ik had me voorgenomen om wanneer analoog bankieren afgeschaft zou worden dat ik dan op die manier verder zou gaan.
Onnodig te vermelden dat die computer er op een gegeven moment niet meer was.
Gelukkig bestaat analoog bankieren nog, zolang het duurt. Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Is dat veilig? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Oh ja, tot voor enkele jaren was ik klant bij Ziggo (daarvoor UPC), kabelexploitant, waar ik analoge radio-ontvangst van betrok. Ik betaalde ook noodgedwongen voor TV-ontvangst én minimaal de laatste vijfftien jaar voor het uitrollen van digitale TV-ontvangst. Dat was ook een vorm van toerekenen van kosten, maar dan naar klanten die er géén gebruik van maakten.

{Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen}

Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste
11-01-2023, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 4 euro is spotgoedkoop, dat is niet kostendekkend. Nou maakt een bank natuurlijk winst, maar dat is mede doordat een deel van de kosten wordt verhaald op de klanten waar deze kosten worden gemaakt. Nog een goede service dat men bij 1x per maand deze dienst nog gratis aanbiedt, had ik niet verwacht.

Vervelend voor deze dame, maar het is inmiddels wel 2023. Internetbankieren (of telebankieren) bestaat ruim 30 jaar, zelfs de bejaarden van vandaag zijn hiermee opgegroeid.

quantum mechanica bestaat al meer dan 30j en iedereen is er nu mee opgegroeid. zal ik u eens een vraag stellen over de heisenberg onzekerheids relaties of de commutatoren tussen positie en momentum?

is mijn punt nu duidelijk?

Je laat zien dat je geen punt hebt .
Jeez. Klassieke mechanica is 300 jaar oud (of meer) en nog steeds geen 'common knowledge'.
11-01-2023, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Nu is het wachten (tot st. Juttemis) tot ING een boekje open doet over haar werkelijke kosten.
Of tot de politici wakker worden en alle digidwang een halt toe gaan roepen.
Als de ING echt een boekje open zou doen over de kosten van papieren verwerking (acceptgirokaarten en afschriften)
tov digitale oplossingen, dan had jij met je digidwangmanie helemaal geen poot meer om op te staan.
Dus dat kunnen ze maar beter niet doen...
11-01-2023, 11:18 door Anoniem
Volgens de klant moeten er mogelijkheden zijn voor de bank om de kosten niet bij haar en andere klanten te verhalen, zoals bezuinigen op de bonussen of door goedkoper papier te gebruiken.

Top mevrouw! Precies wat ik ook denk, heb je die kantoren, lease auto's etc gezien, hoezo moet het management miljoenen verdienen in een bedrijfstak die 0,0 innoveert.
Wat een debiel argument ook dat de faciliteiten van het drukwerk duur zijn, ik denk dat gebruikskosten van het hoofdkantoor vele malen hoger zijn.

Als ik eindelijk een miljardair heb gevonden die niet gierig is, voorzie ik U graag als eerste met onze diensten en de garantie van een loonplafond op ons management team. ;)
11-01-2023, 11:35 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.

Zoals gewoonlijk worden de personen die het al niet zo breed hebben, en elke cent om moeten draaien, genaaid door de overheid en bedrijfsleven omdat ze zich geen smartphone of internetverbinding kunnen veroorloven.
Het lijken wel primaire levensbehoeften in Nederland te worden.

Dit zijn de mensen die afhankelijk zijn van een papieren afschrift om te weten of alles nog past die maand of dat ze nog wat extra op hun energie of eten moeten beknibbelen. En dat die mensen dat wekelijks willen weten snap ik wel.
Anders kom je (nog dieper) in de schulden.

Kom eens uit die comfort zone en bekijk de wereld eens vanuit hun ogen.


Mbt de persoon die 4 euro peanuts vindt.
Misschien wil die persoon dat wel voor mevrouw betalen. Toch geld zat, blijkbaar. :-)
Dan is dit probleem ook opgelost.
11-01-2023, 13:08 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Mensen kramen soms gewoon onzin uit, in de hoop op basis van sentiment gelijk te krijgen.
Velen komen steeds verder van de realiteit te staan.

4 euro is peanuts.
Voor jou misschien, kun jij in haar portemonnee kijken?

Nee voor dit bedrag hoeft dat ook niet.

Er zijn mensen in Nederland die maar 50 euro per maand hebben om van te eten, 4 euro is dus een flink deel van dat budget.
juist die mensen moeten hun bankzaken goed in de gaten houden, vroeger keek je in je zak en zag je hoeveel geld je nog had nu kun je dat alleen nog op je bankrekening bekijken.
Dan pinnen ze dat bedrag maar aan het begin van de maand en hebben ze er dan voldoende zicht op.

Aangezien je voor veel zaken gedwongen wordt elektronisch te betalen is dat natuurlijk geen optie.
11-01-2023, 13:10 door _R0N_
Door Anoniem:

Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste

Er zijn mensen die het financieel zo moeilijk hebben dat ze geen internet en/of computer hebben, sommige van die mensen zijn dan ook nog zo slim om geen mobiel abonnement te hebben ook.
11-01-2023, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem: Jongens en meisjes.
We missen cruciale bewijslast om dit te kunnen beoordelen.

Hoeveel klanten ontvangen van ING nog papieren afschriften.
Maandelijks of met hogere frequentie.

Hoe vaak verstuurt ING deze papieren afschriften.
1x per maand of vaker.
(Ik kan me voorstellen dat als de set groot genoeg is, dat het in meerdere batches door de maand heen verstuurd wordt)

Welke tarieven betaalt ING voor deze werkzaamheden. Oa, welk tarief heeft ze met post.nl (of een andere bezorger) onderhandeld voor de bezorging. En welke kosten maakt ze voor de productie.

Etc.

Pas dan kun je een analyse maken en de werkelijke kosten per verstuurd afschrift berekenen.

Volgens mij tonen de bovenstaande "analyses" aan dat je al met slechts enkele componenten van de kosten op een
bedrag uitkomt wat gelijk aan of hoger is dan wat ING berekent, en dat de claim dat ze hier de digitale oplossing uit
betalen dus incorrect is. Wat jij wilt is er nog meer componenten bij gaan betrekken, echter daarmee kan de claim
nooit hard gemaakt worden maar valt de situatie alleen nog maar meer in het voordeel van de bank uit.

Uit de tijd dat ik bij een bank werkte weet ik nog wel dat die machines voor postverwerking behoorlijk groot, complex
en onderhoudsgevoelig zijn. En dat dit dus best wel wat kost. Alleen toen draaiden ze die nog voor miljoenen klanten
en als dat teugloopt dan worden die kosten per klant relatief steeds hoger.

In het artikel staat:
De bank claimt dat er steeds meer mensen digitaal bankieren en er steeds minder gebruik wordt gemaakt van papieren afschriften. Daardoor worden papieren afschriften in verhouding duurder, aldus ING.
en dat vinden de mensen hier dan "krom". Maar dat is wel hoe het werkt, niet alleen bij ING maar ook bij PostNL.
Moet je eens kijken wat er de laatste tijd met de prijs van een postzegel gebeurt, die gaat exponentieel omhoog.
En dat is eenvoudig te verklaren: een postzegel kost "de omzet die PostNL moet halen om te kunnen draaien" /
"het aantal brieven dat er nog verzonden wordt". Dus ieder jaar, als er weer minder brieven verzonden zijn, gaat
de prijs van de postzegel omhoog. En dit gaat steeds harder, want steeds meer mensen gaan denken "een brief
sturen dat wordt me te duur, ik doe wel een e-mail of appje", waardoor die omzet door een steeds kleiner getal
gedeeld wordt en de verzender van de laatste brief daar een postzegel van 1 miljard euro op moet plakken.
Daar kun je vanalles van vinden en "dat zou niet zo moeten zijn" over roepen, maar "we hebben gekozen" om post
tot een commercieel bedrijf te maken (aangespoord door onze vrienden van de EU), dus dat gaat nu eenmaal zo.
En met banken hetzelfde.
11-01-2023, 13:30 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:

Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste

Er zijn mensen die het financieel zo moeilijk hebben dat ze geen internet en/of computer hebben, sommige van die mensen zijn dan ook nog zo slim om geen mobiel abonnement te hebben ook.
In de meeste steden heb je openbare wifi/hotspots en je kunt een goedkope pad/smartphone voor onder de 100 euro nieuw kopen tweede hands zou ook nog voor onder de 100 euro kunnen.
11-01-2023, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: (..) Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste
"De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil."
Jouw neiging om te denken dat zij "gewoon niet wil" getuigt van:
1/ een vooroordeel,
2/ ondersteund door een onbekend zijn met maatschappelijke situaties waarin mensen kunnen zitten, en vermoedelijk met
3/ een overtuiging dat mensen in 2023 niet het recht hebben om "nee" te zeggen tegen internetbankieren.
Punt 1 en 2 zij je vergeven, maar punt 3 vind ik alarmerend.
Graag een toelichting van jouw kant.
11-01-2023, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Er zijn mensen die het financieel zo moeilijk hebben dat ze geen internet en/of computer hebben, sommige van die mensen zijn dan ook nog zo slim om geen mobiel abonnement te hebben ook.
In de meeste steden heb je openbare wifi/hotspots en je kunt een goedkope pad/smartphone voor onder de 100 euro nieuw kopen tweede hands zou ook nog voor onder de 100 euro kunnen.
En zo zou jij gaan internetbankieren? Met zo'n rommel? Op een onbeveiligd wifinetwerk?
11-01-2023, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: (..) Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste
"De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil."
Jouw neiging om te denken dat zij "gewoon niet wil" getuigt van:
1/ een vooroordeel,
2/ ondersteund door een onbekend zijn met maatschappelijke situaties waarin mensen kunnen zitten, en vermoedelijk met
3/ een overtuiging dat mensen in 2023 niet het recht hebben om "nee" te zeggen tegen internetbankieren.
Punt 1 en 2 zij je vergeven, maar punt 3 vind ik alarmerend.
Graag een toelichting van jouw kant.
Niemand zegt dat jij niet het recht om nee te zeggen tegen internet bankieren maar de realiteit is dat de banken het niet gemakkelijk voor je hoeven te maken om niet gebruik te maken van internet bankieren.

Waarom zou een bank extra tijd en moeite besteden om aan de wensen tegemoet te komen van een steeds kleinere groep van consumenten ?

Internet bankieren is een feit en een overgroot deel van de bevolking gebruikt dit het is dus logisch dat banken zich hierop zullen focusssen.

Je kunt nog steeds analoog bankieren maar de focus ligt op internet bankieren en daar zullen de banken zich op richten
11-01-2023, 14:23 door Anoniem
ok het zit dus zo: als je de klachten waarover het KiFid uitspraak heeft gedaan ziet als de vingers van 1 hand, dan
is EEN vinger van die hand in het voordeel van de klant en de andere 4 vingers in het voordeel van de bank beslist.
(niet precies, maar orde van grootte)
Voorwaar geen goed vooruitzicht voor degenen die daar gaan klagen.
Daarom....moet je niet meteen klagen, maar je KANSEN afwegen of een klacht wel zinvol is. Maar daar denken de mensen niet aan. Ze schreeuwen meteen van de kansel dat ze altijd het gelijk aan hun kant hebben!
11-01-2023, 16:01 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem:

Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste

Er zijn mensen die het financieel zo moeilijk hebben dat ze geen internet en/of computer hebben, sommige van die mensen zijn dan ook nog zo slim om geen mobiel abonnement te hebben ook.
In de meeste steden heb je openbare wifi/hotspots en je kunt een goedkope pad/smartphone voor onder de 100 euro nieuw kopen tweede hands zou ook nog voor onder de 100 euro kunnen.

En dan klim jij weer in je keyboard als de vrouw haar spulletje gehackt wordt omdat ze obsolete spullen gebruikt..

Nee, sommige mensen zijn zo slim m gene geld uit te geven dat ze niet hebben.
11-01-2023, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: (..) Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste
"De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil."
Jouw neiging om te denken dat zij "gewoon niet wil" getuigt van:
1/ een vooroordeel,
2/ ondersteund door een onbekend zijn met maatschappelijke situaties waarin mensen kunnen zitten, en vermoedelijk met
3/ een overtuiging dat mensen in 2023 niet het recht hebben om "nee" te zeggen tegen internetbankieren.
Punt 1 en 2 zij je vergeven, maar punt 3 vind ik alarmerend.
Graag een toelichting van jouw kant.
Niemand zegt dat jij niet het recht om nee te zeggen tegen internet bankieren maar de realiteit is dat de banken het niet gemakkelijk voor je hoeven te maken om niet gebruik te maken van internet bankieren.
Waarom zou een bank extra tijd en moeite besteden om aan de wensen tegemoet te komen van een steeds kleinere groep van consumenten ?

Internet bankieren is een feit en een overgroot deel van de bevolking gebruikt dit het is dus logisch dat banken zich hierop zullen focusssen.

Je kunt nog steeds analoog bankieren maar de focus ligt op internet bankieren en daar zullen de banken zich op richten.
Oké, begrepen, je hebt wel het recht om analoog te bankieren, maar daar hangt een prijskaartje aan wat volgens de bedrijfseconomische logica, die de bank als onderneming hanteert, tot stand komt.
Je zou helemaal gelijk hebben met deze bedrijfseconomische logica wanneer mensen die analoog bankieren een ander alternatief hebben dan internetbankieren, maar dat hebben ze niet: iedereen moet een bankaccount hebben. Zonder bankaccount krijg je niet eens een uitkering en ook de met een dumploon uitbetaalde arbeider moet een bankrekening aanhouden.
Banken hebben, kortom, géén enkele concurrentie op dit onderdeel, ze hebben a.h.w. een door de staat gegarandeerde existentie wat betreft betaalrekeningen, dus dan kan het ook wel wat minder met het hanteren van een strikt bedrijfseconomische logica. Banken hebben alleen andere banken als concurrenten, maar een door de staat gegarandeerde clientèle. Zelfs een waterbedrijf kan dit niet voor 100% zeggen (hoewel dat er dichtbij komt).

En dat schept verplichtingen, zoals het gelijk behandelen van alle klanten, zowel analoog als internetbankierenden. Het digitaal of analoog bankieren zou geen enkel verschil moeten maken in het in rekening brengen van de kosten bij de ene of de andere groep. Alle kosten zouden gewoon verdisconteerd moeten worden in de prijs van een betaalrekening/ account. Wil je papieren afschriften en betalingsopdrachten? Prima, komt eraan. Wil je internetbankieren? Prima, hier is je Mijn-omgeving of de app.
Zolang de bank niet kan aantonen dat het instandhouden van analoog bankieren haar bijna de kop kost, dus de afgrond in dreigt te storten, moet ze niet zeuren òf de staat voorstellen om de verplichting tot het aanhouden van een betaalrekening op te heffen dan wel daarvoor een tegemoetkoming in de kosten te verlenen.

Analoog bankieren is voor veel mensen aantrekkelijker dan internetbankieren: het is goedkoper (geen mobiele devices of computer nodig) èn het is veiliger. Dat zijn twee eigenschappen die in de huidige onzekere (nationale) situatie, waarbij veel mensen dichter in de buurt van armoede komen, van steeds groter belang worden.
11-01-2023, 21:43 door Briolet - Bijgewerkt: 11-01-2023, 21:44
Door Anoniem: Wat was het toch allemaal goed hè, bij de Postbank met Girotel.

Dat is zeker sarcastisch bedoeld. Bij Girotel zijn ze na een gratis periode ook geld gaan vragen voor het gebruik. Na een paar jaar Girotel gebruikt te hebben, was dat voor mij de enige reden om met Girotel te stoppen. Betaalkaarten aanvragen en het opsturen ervan was gratis. Bij gebruik van Girotel moest je plotseling een paar gulden per maand gaan betalen om hun infrastructuur te financieren.
12-01-2023, 10:32 door Anoniem
Volgens mij weer veel reacties van ING en Kifid personeel daarom kun je beter niet reageren op dit soort reacties.
12-01-2023, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij weer veel reacties van ING en Kifid personeel daarom kun je beter niet reageren op dit soort reacties.
Dus omdat de reacties niet voldoen aan jouw onderbuikgevoel, ga je de mensen vast beschuldigingen.
13-01-2023, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: (..) Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Geen financielle middelen of gewoon niet willen .

In 2023 neig ik naar het laatste
"De vrouw maakt geen gebruik van internetbankieren omdat zij daar de middelen niet voor heeft, niet omdat zij dat niet wil."
Jouw neiging om te denken dat zij "gewoon niet wil" getuigt van:
1/ een vooroordeel,
2/ ondersteund door een onbekend zijn met maatschappelijke situaties waarin mensen kunnen zitten, en vermoedelijk met
3/ een overtuiging dat mensen in 2023 niet het recht hebben om "nee" te zeggen tegen internetbankieren.
Punt 1 en 2 zij je vergeven, maar punt 3 vind ik alarmerend.
Graag een toelichting van jouw kant.
Niemand zegt dat jij niet het recht om nee te zeggen tegen internet bankieren maar de realiteit is dat de banken het niet gemakkelijk voor je hoeven te maken om niet gebruik te maken van internet bankieren.
Waarom zou een bank extra tijd en moeite besteden om aan de wensen tegemoet te komen van een steeds kleinere groep van consumenten ?

Internet bankieren is een feit en een overgroot deel van de bevolking gebruikt dit het is dus logisch dat banken zich hierop zullen focusssen.

Je kunt nog steeds analoog bankieren maar de focus ligt op internet bankieren en daar zullen de banken zich op richten.
Oké, begrepen, je hebt wel het recht om analoog te bankieren, maar daar hangt een prijskaartje aan wat volgens de bedrijfseconomische logica, die de bank als onderneming hanteert, tot stand komt.
Je zou helemaal gelijk hebben met deze bedrijfseconomische logica wanneer mensen die analoog bankieren een ander alternatief hebben dan internetbankieren, maar dat hebben ze niet: iedereen moet een bankaccount hebben. Zonder bankaccount krijg je niet eens een uitkering en ook de met een dumploon uitbetaalde arbeider moet een bankrekening aanhouden.
Banken hebben, kortom, géén enkele concurrentie op dit onderdeel, ze hebben a.h.w. een door de staat gegarandeerde existentie wat betreft betaalrekeningen, dus dan kan het ook wel wat minder met het hanteren van een strikt bedrijfseconomische logica. Banken hebben alleen andere banken als concurrenten, maar een door de staat gegarandeerde clientèle. Zelfs een waterbedrijf kan dit niet voor 100% zeggen (hoewel dat er dichtbij komt).

En dat schept verplichtingen, zoals het gelijk behandelen van alle klanten, zowel analoog als internetbankierenden. Het digitaal of analoog bankieren zou geen enkel verschil moeten maken in het in rekening brengen van de kosten bij de ene of de andere groep. Alle kosten zouden gewoon verdisconteerd moeten worden in de prijs van een betaalrekening/ account. Wil je papieren afschriften en betalingsopdrachten? Prima, komt eraan. Wil je internetbankieren? Prima, hier is je Mijn-omgeving of de app.
Zolang de bank niet kan aantonen dat het instandhouden van analoog bankieren haar bijna de kop kost, dus de afgrond in dreigt te storten, moet ze niet zeuren òf de staat voorstellen om de verplichting tot het aanhouden van een betaalrekening op te heffen dan wel daarvoor een tegemoetkoming in de kosten te verlenen.

Analoog bankieren is voor veel mensen aantrekkelijker dan internetbankieren: het is goedkoper (geen mobiele devices of computer nodig) èn het is veiliger. Dat zijn twee eigenschappen die in de huidige onzekere (nationale) situatie, waarbij veel mensen dichter in de buurt van armoede komen, van steeds groter belang worden.
Waar is de ongelijke behandeling ? Voor acties die meer geld en tijd kosten wordt meer geld berekend.
13-01-2023, 14:18 door Anoniem
De basisvraag zou moeten zijn: waarom volstaat afschrift per maand niet? Ook als je financieel heel krap zit is dat prima budgettair werkbaar. Het lijkt er meer op dat budgettering het probleem is, niet die afschriften per week. Je _weet_ hoeveel er wordt afgeschreven voor vaste lasten, dat is geen gok. Het advies van budgetcoaches is niet voor niets dat je met contant geld moet betalen als je heel krap zit, dan hou je veel meer grip op waar je geld heen gaat.

Voor mij een non-issue, en terecht dat ING in het gelijk gesteld is.
13-01-2023, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Waar is de ongelijke behandeling ? Voor acties die meer geld en tijd kosten wordt meer geld berekend.
Juist en dáár zit de ongelijke behandeling. Want, zoals ik al stelde, zou het digitaal of analoog bankieren geen verschil moeten maken bij het in rekening brengen van de kosten bij de ene of de andere groep omdat iedereen gebruik moet maken van een bank. Dit is dus een basisbehoefte van elke burger omdat het door de staat verplicht is en niet een of andere luxe liefhebberij, waar mensen ook best zonder zouden kunnen leven.
Een betaalrekening is niet te vergelijken met een of ander consumptieartikel en ook niet met willekeurig welke dienstverlening.
Daarom mag er geen verschil gemaakt worden tussen analoog en internetbankieren qua kosten die daarvoor berekend worden.
Sterker nog: zelfs al zou analoog bankieren voor de bank 10 x zoveel kosten dan internetbankieren, dan nog zou ze dat niet mogen verrekenen in de factuur die ze naar de analoog bankierenden stuurt en moeten deze kosten, die de bank natuurlijk wel maakt, over het hele klantenbestand van de bank omgeslagen worden.
Dat de bank dat niét wil doen is omdat ze analoog bankierende klanten wil pushen om internetbankieren te gaan gebruiken, zodat ze vervolgens het hele analoge bedrijfsonderdeel kan afstoten, dus kosten kan besparen.
Dat een bank de kosten zo laag mogelijk wil houden is legitiem - ze moet immers het hoofd boven water houden - maar ze mag dat niet doen door analoog bankierende klanten zwaarder te belasten dan internetbankierders.
De banken leveren hier een stukje maatschappelijke dienstverlening, wat betekent dat je daar niet de puur commerciële denkwijze op los laat.
15-01-2023, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: De basisvraag zou moeten zijn: waarom volstaat afschrift per maand niet? Ook als je financieel heel krap zit is dat prima budgettair werkbaar. Het lijkt er meer op dat budgettering het probleem is, niet die afschriften per week. Je _weet_ hoeveel er wordt afgeschreven voor vaste lasten, dat is geen gok. Het advies van budgetcoaches is niet voor niets dat je met contant geld moet betalen als je heel krap zit, dan hou je veel meer grip op waar je geld heen gaat.
Daar kan ik, @anoniem van 13-01-2023: 15.20, het mee eens zijn.
Heel lang geleden was de frequentie van de afschriften tweewekelijks; dat was natuurlijk prettig, maar ik denk dat een maandelijkse frequentie ook goed te doen is. Ook voor mensen die heel goed moeten uitkijken met hun geld.
17-01-2023, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Een prijsverhoging van 60% vind ik ook HELEMAAL niet onredelijk.
Daarbij zijn de portvrije enveloppen van ING ook weer duurder geworden (ik heb even niet paraat hoeveel).
Ontmoedigingsbeleid? Nee, wij van ING zijn gedwongen om de prijsstijgingen toe te rekenen naar de analoog bankierende klanten. Nooit gehoord van boekhoudkundige vrijheid over hoe je kosten omslaat.

Nog niet zo heel lang geleden - jaar of vier - was er in de ING-vestiging in mijn stad een computer beschikbaar voor mensen die zelf niet zo'n ding thuis hadden. Dat vond ik wel een mooie klantvriendelijke oplossing en ik had me voorgenomen om wanneer analoog bankieren afgeschaft zou worden dat ik dan op die manier verder zou gaan.
Onnodig te vermelden dat die computer er op een gegeven moment niet meer was.
Gelukkig bestaat analoog bankieren nog, zolang het duurt. Wanneer je, zoals deze mevrouw, geen financiële middelen hebt om de nodige digitale apparatuur aan te schaffen dan zul je naar de openbare bibliotheek moeten om daar je bankzaken te regelen.
Is dat veilig? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Oh ja, tot voor enkele jaren was ik klant bij Ziggo (daarvoor UPC), kabelexploitant, waar ik analoge radio-ontvangst van betrok. Ik betaalde ook noodgedwongen voor TV-ontvangst én minimaal de laatste vijfftien jaar voor het uitrollen van digitale TV-ontvangst. Dat was ook een vorm van toerekenen van kosten, maar dan naar klanten die er géén gebruik van maakten.


Zonder klanten, geen banken.

Banken ontlenen hun bestaansrecht (lees: alle winst die ze maken) aan klanten die hun geld bij de banken in bewaring geven. Dat er van deze winst exploitatiekosten af gaan is logisch. Voor niks gaat de zon op dus banken moeten hun muil houden, wat mij betreft.

Maar banken zijn ook steeds arroganter geworden, filialen gesloten - maling aan klanten- hebben 0% rente bedacht en kwamen zelfs weg met het fenomeen 'negatieve rente'.... Hoe een idioot systeem hebben ze toch bedacht...en we trappen er allemaal in!

Banken moeten oppassen, want op een dag bedenkt iemand iets - zo stel ik me voor- waarmee klanten op ieder moment massaal geïnformeerd worden zodat ze kunnen besluiten om hun spaargeld ergens anders stallen. Als één bank dan iets té arrogant wordt of iets té vervelend doet, krijgt de bank een flinke draai om de oren. Zoueen mooi mechanisme zijn want dan is de macht over het geld weer terug waar het hoort, bij de klanten.

Iemand interesse om zoiets op te zetten? Ga je gang.
De business case is simpel (en dan niet te hebberig worden, anders lopen de klanten weer naar een ander ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.