image

DeGiro moet schade door gekaapt beleggingsaccount deels vergoeden

maandag 13 februari 2023, 10:40 door Redactie, 7 reacties

DeGiro moet de schade die een klant door een gekaapt beleggingsaccount leed deels vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. Vorig jaar maart werden via de rekening van de klant bepaalde aandelen aangeschaft. De klant had hiertoe geen opdracht gegeven en mailde DeGiro om help. Daarop besloot de online aandelenbroker om de rekening van de klant te blokkeren.

De klant stelde vervolgens een nieuw wachtwoord en tweefactorauthenticatie in, waarna hij van DeGiro weer toegang kreeg. Nadat hij weer toegang tot de rekening had vroeg de klant DeGiro om hulp wat hij kon doen om de schade te beperken. Uiteindelijk bleef de klant met een schadepost achter. Daarop vorderde hij een schadevergoeding van de broker. Hij vond dat DeGiro de niet door hem verrichte aankopen ongedaan had moeten maken. Verder stelde de klant dat DeGiro hem niet in staat heeft gesteld de aandelen te verkopen en dat daardoor zijn schade verder is opgelopen.

De klant had naar eigen zeggen herhaaldelijk, telefonisch en per e-mail, aan DeGiro gemeld dat het hem niet lukte, nadat hij weer toegang tot de rekening had, de aandelen te verkopen en dat hij daardoor schade leed. Volgens het Kifid mocht DeGiro de order voor de aankoop van de aandelen gewoon uitvoeren, maar heeft het niet tijdig en adequaat gereageerd op de verzoeken van de klant. "Het moet er daarom voor worden gehouden dat DeGiro op dit punt is tekortgekomen in de nakoming van haar verplichtingen", aldus het klachteninstituut.

Het Kifid stelt dat de schade van de klant uiteindelijk 458 euro bedraagt. Volgens DeGiro moet de klant daar zelf voor opdraaien, aangezien hij geen tweefactorauthenticatie had ingesteld. De klant erkende dit in eerste instantie niet te hebben gedaan. Aan de andere kant heeft de klant doordat DeGiro niet tijdig op zijn e-mails reageerde de schade niet kunnen beperken, laat Kifid verder wetn. Het klachteninstituut komt tot het oordeel dat de klant dan ook voor de helft van de geleden schade verantwoordelijk is en oordeelt DeGiro om een schadevergoeding van 250 euro te betalen (pdf).

Reacties (7)
13-02-2023, 12:09 door Anoniem
Meer digitaal, meer, meer, meer. What could possibly go wrong?
13-02-2023, 12:20 door Anoniem
Ik blijf dit iets bizars vinden.

Als ik mijn fiests sleutel aan een vreemde afgeef en mijn fiets wordt gestolen krijg ik toch ook niet mijn geld terug bij de fietsenwinkel, ze zien me al aankomen.
Er zit geen verschil tussen de 2 en waarom moeten banken dan de schade vergoeden als iemand z'n sleutels weg geeft.
Als je domme dingen doet moet je ook de consequenties maar voelen, rubber tegel maatschappij
13-02-2023, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: Meer digitaal, meer, meer, meer. What could possibly go wrong?
Meer analoog, meer meer meer. What could possibly go wrong?
13-02-2023, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem: Meer digitaal, meer, meer, meer. What could possibly go wrong?

Online handelen gaat al 20 jaar+ zo en dat is maar goed ook.
Jij wil terug naar het bellen naar je broker?
13-02-2023, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik blijf dit iets bizars vinden.

Als ik mijn fiests sleutel aan een vreemde afgeef en mijn fiets wordt gestolen krijg ik toch ook niet mijn geld terug bij de fietsenwinkel, ze zien me al aankomen.
Er zit geen verschil tussen de 2 en waarom moeten banken dan de schade vergoeden als iemand z'n sleutels weg geeft.
Als je domme dingen doet moet je ook de consequenties maar voelen, rubber tegel maatschappij

Het enige wat ik raar vind zijn al die lieden hier die niet meer dan de titel lezen, en dan hun standaard commentaar plempen dat totaal niet slaat op de beschreven situatie .
Gast , LEES dat hele stukje nou eens ? Is dat al te moeilijk voor je aandachtsspanne ?

Schadevergoeding is niet voor het gehacked zijn. Schadevergoeding is omdat *nadat de klant erom gevraagd had* de Giro niet genoeg gedaan had om de schade die - vanaf moment van vragen - bleef oplopen te beperken .

Dus : aandelen zakken . Klant zegt "account herstel, verkopen die hap die ik nooit gekocht had" , en de Giro reageert niet .
En dan is de Giro terecht aansprakelijk voor (een deel) van het verlies dat (blijft) doorlopen vanaf het moment dat ze niks doen om dat oplopende verlies te stoppen - *NADAT DE KLANT DAAROM GEVRAAGD HAD* .
Dat heeft niet eens heel veel met een hack te maken , denk ik - gewoon onderdeel van de dienstverlening om adequaat te reageren op een klant opdracht om een transactie uit te voeren. En als je daarmee wacht als bank verandert de koers , en dus meer winst - of meer verlies - door de klant .
14-02-2023, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik blijf dit iets bizars vinden.

Als ik mijn fiests sleutel aan een vreemde afgeef en mijn fiets wordt gestolen krijg ik toch ook niet mijn geld terug bij de fietsenwinkel, ze zien me al aankomen.

De analogie kun je tot op bepaalde hoogte opvoeren, maar je kunt niet de helft van de gebeurtenissen weglaten. Als je de analogie met een fietsenzaak al zou willen doorvoeren, dan moet het zijn dat de sleutel niet afgegeven wordt, maar dat iemand gewoon de fiets steelt. Een fiets die voorzien is van een tracker, en waarbij de klant na een uur of wat er achter komt dat de fiets gestolen is.

Op dat moment ziet de fietsenwinkel dat deze een straat verder staat, maar in plaats van de klant te helpen en dat door te geven, laat de fietsenwinkel het op z'n beloop en meldt een week later dat de klant z'n fiets signaal geeft vanaf het midden van het IJsselmeer, waarschijnlijk op de bodem.

In dat geval is de fietsenwinkel heus wel wat verwijtbaar.
14-02-2023, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik blijf dit iets bizars vinden.

Als ik mijn fiests sleutel aan een vreemde afgeef en mijn fiets wordt gestolen krijg ik toch ook niet mijn geld terug bij de fietsenwinkel, ze zien me al aankomen.

De analogie kun je tot op bepaalde hoogte opvoeren, maar je kunt niet de helft van de gebeurtenissen weglaten. Als je de analogie met een fietsenzaak al zou willen doorvoeren, dan moet het zijn dat de sleutel niet afgegeven wordt, maar dat iemand gewoon de fiets steelt. Een fiets die voorzien is van een tracker, en waarbij de klant na een uur of wat er achter komt dat de fiets gestolen is.

Op dat moment ziet de fietsenwinkel dat deze een straat verder staat, maar in plaats van de klant te helpen en dat door te geven, laat de fietsenwinkel het op z'n beloop en meldt een week later dat de klant z'n fiets signaal geeft vanaf het midden van het IJsselmeer, waarschijnlijk op de bodem.

In dat geval is de fietsenwinkel heus wel wat verwijtbaar.

meer dan dat - 13 2- 13:39 vertelde ik die knurft al dat ie het hele verhaal moet lezen.

Hier is niet eens dat de fietsenwinkel zelf de tracker ziet maar niks doet , maar dat de klant de fietsenwinkel gebeld heeft "help, kijk naar die tracker" en blokkeer het slot - en dat de fietsenwinkel dan nog niks doet .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.