Digital HealthBij beeldbellen en andere digitale hulpmiddelen hoort natuurlijk ook een ander begrip van gezondheid: "
digital health". "Digital health expands the concept of eHealth to include digital consumers, with a wider range of smart and connected devices. It also encompasses other uses of digital technologies for health such as the Internet of Things, advanced computing, big data analytics, artificial intelligence including machine learning, and robotics. (Pag. 11)
De WHO gebruikt de term in haar rapport "Global strategy on digital health 2020-2025" bijna verlekkerd. Een hoofdstuktitel luidt: "Digital technologies - shaping the future of global health."
De combinatie van "digitaal" en "gezondheid" tot "digital health" zou wel eens kunnen leiden tot een geheel nieuw gezondheidsbegrip wat afwijkt van "analoge gezondheid", zoals we die nu kennen.
Sinds ik in de coronacrisis heb vastgesteld hoe gemakkelijk een positieve uitslag van een PCR-test gelijk wordt gesteld aan het hebben van een klinische (besmettelijke) ziekte (en omvang van de "ziekte" alsmede de bestrijding ervan werden bepaald - en gelegitimeerd- door het aantal positieve PCR-testuitslagen) ben ik hoogsensitief geworden voor denkrichtingen die een gezondheids- (en dus ziekte)begrip hanteren, dat afwijkt van dat van analoog ziek-zijn.
Het verband tussen de positieve PCR-testuitslagen en (analoog) ziek zijn werd gededuceerd, het klinisch vaststellen van symptomen overgeslagen/ genegeerd. Tot aan het punt dat het normaal werd om zonder symptomen te gaan testen. Kwestie van tunnelvisieredeneren. Een computerbot zou het niet beter kunnen!
Daarmee werd het ziek zijn al uitgetild boven het menselijke niveau van het hebben van klinische symptomen en dus min of meer losgeweekt van de mens.
Dit losweken is een eerste vereiste voor verdergaande analyses die steeds meer een eigen leven kunnen gaan leiden, een eigen dynamiek ontwikkelen, waar steeds meer onmedische (en onmenselijke) motieven grip op kunnen krijgen, die van geld verdienen bijvoorbeeld.
Ziekte wordt dan niet zozeer iets waar mensen aan lijden, maar iets wat aan mensen wordt toegeschreven, zelfs als ze zelf nergens last van hebben.
En zoiets wordt bevorderd door
digitale communicatieprocessen, waar enerzijds het informatieve gehalte van "mensgegevens", die binnenkomen aan de andere kant van de lijn, is verminderd (verschraling van de communicatie) en anderzijds een directe koppeling met AI veel gemakkelijker te realiseren is. In digitale communicatie vindt ook een losweking van het menselijke plaats. Het menselijke wordt abstracter, minder concreet in het hier en nu. En daardoor manipuleerbaarder, materiaal voor iets anders dan wat in de ontmoeting van mens tot mens gebeurt.
Critici van mijn gedachtegang zullen tegenwerpen dat digitaal alleen een hulpmiddel is en dat "digital health" echt wel analoge gezondheid betreft en dat de digitale hulpmiddelen alleen het realiseren van gezondheid
ondersteunen.
Dat klinkt onschuldig en zal zeker in de beginstadia van 'e-health' nog het geval zijn.
Maar, hoe werkt zoiets? Wanneer de WHO zich achter de "digital health" stelt dan berg je maar; dan worden er fondsen ingericht en geldstromen gesynchroniseerd, nationale regeringen geïnstrueerd e.d. om het doel te bereiken, ingepast in haar gezondheidsgerelateerde Sustainable Development Goals (aangenomen in 2015, te behalen in 2030).
Dergelijke programma's, 'global strategies', worden alleen geëvalueerd met het oog op hun eigen doelstelling, niét met andere denkbare vormen van gezondheidszorg. Het zijn stuk voor stuk éénrichtingsprojecten, die als monopolies werken, die andere vormen wegdrukken en steeds meer onmogelijk maken. Er is geen weg terug, althans niet ingebouwd. Geld kan maar één keer ergens in geïnvesteerd worden.
En dat is het desastreuze.
Wie komt er dan nog op het idee dat er veel meer dan alleen een materiële interventie (een medicijn, een medische ingreep) nodig is om zieke mensen te helen? Dat het contact van mens tot mens enorm belangrijk is en dat mensen die te weinig daarvan ervaren veel moeilijker herstellen (of eerder doodgaan)? De (digitale) chatbot - uitgerust met de meest geactualiseerde en grootschalige datasets uitgewerkt in AI - in elk geval niet.
Welk digitaal hulpmiddel heeft oog voor een eventuele verpietering van (chronisch) zieke mensen? De (waarnemend) arts aan de andere kant van de verbinding, die misschien in de toekomst zijn patiënten nog nooit in levende lijve heeft gezien?
Komt er nog iemand op het idee dat de grootschalige verkilling en ontmenselijking die in onze samenleving aan de gang zijn wel eens hoofdoorzaak nummer 1 zouden kunnen worden voor het verval van de volksgezondheid?
Wanneer we nu al berusten in de zogenaamde "onvermijdelijkheid" van voortgaande ontmenselijking dan zie ik het somber in voor de toekomst.
Christiaan Weijts voelt het ook (zie 2e link onderaan).
De ronkende visie van de WHO op "digital health" ziet het gevaar van ontmenselijking niet, integendeel.
"Digital transformation of health care can be disruptive; however, technologies such as the Internet of things, virtual care, remote monitoring, artificial intelligence, big data analytics, blockchain, smart wearables, platforms, tools enabling data exchange and storage and tools enabling remote data capture and the exchange of data and sharing of relevant information across the health ecosystem creating a continuum of care have proven potential to enhance health outcomes by improving medical diagnosis, data-based treatment decisions, digital therapeutics, clinical trials, self-management of care and person-centred care as well as creating more evidence-based knowledge, skills and competence for professionals to support health care." (Pag. 8) Aangevuld met de
wens dat:
"Digital health should be an integral part of health priorities and benefit people in a way that is ethical, safe, secure, reliable, equitable and sustainable. It should be developed with principles of transparency, accessibility, scalability, replicability, interoperability, privacy, security and confidentiality." (Pag. 8) Alsmede : (..) "digital health can improve the efficiency and cost-effectiveness of care, allowing for new business models in the delivery of services."(Pag. 10) - een heel wat prozaïscher effect dan de geformuleerde ideeën over hoe 'digital health'
zou moeten werken.
"The purpose of this global strategy is to strengthen health systems through the application of digital health technologies for consumers, health professionals, health care providers and industry towards empowering patients and achieving the vision of health for all." (Pag. 11) Het is erg naïef om te verwachten dat het hele bouwwerk in gang gezet kan worden om individuele patiënten te 'empoweren'; individuele patiënten vormen het materiaal wat gebruikt wordt, zij zullen als eerste verslonden worden door het systeem.
"A national interoperable digital health ecosystem should be set up in such a way that the information technology health infrastructures are both interoperable among each other and, allowing for differences in national legislation and policies, capable of sharing health data with infrastructures of other countries." (Pag. 34 + 35) De vers 'empowerde' patiënt begint de nationale grip op zijn gezondheidsgegevens al aardig te verliezen.
"The access of people to their health data and the processing thereof should be ensured by establishing a suitable legal basis that covers the right to access health data, the right to transparent information and the consent of people for the processing of their health data including accountability and effective audit and control mechanisms." (Pag. 35) Er wordt nog een poging gedaan ("should be ensured") om het onheil te keren. Dit zijn natuurlijk allesbehalve garanties; die kunnen immers nooit gegeven worden t.o.v. het aanstormende geweld van cybercriminelen, die een iets andere versie hebben van "Sustainable" Goals dan de WHO.
"From a legal and organizational perspective, all health care providers, health service providers, patients and any other involved parties participating in an interoperable digital health ecosystem undergo a strong and reliable digital identification, authentication and authorization mechanism that guarantees trust in the exchange of health data and aligns with nationally appropriate means." (Pag. 35) Zucht.
De rest van het rapport (60 pagina's) laat ik zitten, er zijn grenzen aan wat een mens kan verdragen.
Eén ding mag duidelijk zijn: beeldbellen bevordert de aansluiting aan een meedenkende en meeregistrerende computer'entiteit', wat vergelijkbaar is met een fysieke ontmoeting met een arts in een behandelkamer met draaiende (smart)camera's en (smart)microfoons. Privé?
https://www.who.int/docs/default-source/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/09/overal-gescand-nergens-verwelkomd-a4156570