Er is een verschil tussen onmogelijk zijn om in te breken in een auto en het zo mogelijk bijna een wedstrijd maken om het te doen.
Natuurlijk zijn er voor alle auto's LISHI tools die zelfs een persoon met 2 linkerhanden een slot in 2 minuten open krijgt.
Normaal gesproken moet je een transponder chip hebben in de sleutel (ouderwets) varierend van een graankorrel (nog ouder) tot wat moderner een klein zwart 4 hoekje met de dikte van 2-3 mm. De moderne auto's hebben een transmitter ipv een transponder. De transponder wordt geactiveerd door de auto door deze in de buurt van het contact slot te houden en een transmitter zit vaak in de keyfob waar ook de deurvergrendeling op zit.
Deze transmitter zend gewoon elke xx seconden een signaal en als er een auto in de buurt is, dan hoort die dat.
Sommige hebben actieve deuropening, sommige passieve, dus met de transmitter in de buurt en je trekt aan de deurklink, gaan alle deuren open.
Het nadeel van deze transmitterfunctie is dat die gerelayed kan worden. Het signaal wat normaal <40m bereik heeft, binnenshuis misschien 5m, kan verlengd worden met een repeater eigenlijk hetzelfde als een wifi-repeater.
Iemand gaat bij de deur/raam staan met de repeater, de transmitter zend na bijv 30 seconden zijn signaal en de autodeuren gaan open omdat de repeater het signaal versterkt.
Zo kwamen ze naar binnen, waar dan verder gewerkt moest worden. Omdat als je de auto start met de repeater aan, kun je direct verder rijden, bij verlies van signaal blijft de auto actief, omdat als je batterij per ongeluk leeg mocht raken dat je niet verongelukt omdat je auto ermee stopt midden opde snelweg.
Zo zijn vele auto's gestolen, veel VW/Audi/Skoda/Seat...
De Kia en Hyundai hebben geen startonderbreker in de VS. In Nederland is het sinds 1998 verplicht, met uitzondering van de Tesla's, die hebben het ook niet.
Kia heeft nu een soort-workaround-startonderbreker verzonnen.
Er moet een sleutel in het contact slot zitten voordat je kunt wegrijden.
De auto kan nog steeds opengemaakt worden remote, maar je kunt iig niet meer wegrijden zonder dat er EEN sleutel in het slot zit, of dat het juiste sleutel moet zijn of dat er uberhaupt iets in mag (Lishi tool HU of HY bijvoorbeeld) is mij nog niet duidelijk.
Duidelijk is wel dat Hyundai/Kia dacht een kleine 20 euro te besparen op een startonderbreker in de VS... Wat ze nu een paar duizend euro per stuk gaat kosten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand echt kan denken bij Kia/Hyundai dat iets wat al sinds 1998 verplicht is in veel landen, dat je dan een auto gaat bouwen en dat niet mee neemt in landen waar het niet verplicht is... Kijk, dat je niet 12 bekerhouders doet in een NL auto, soi,.. en dat je dat wel doet in de VS kan ik me voorstellen... maar een startonderbreker? Hebben ze wel veiligheidsgordels?