image

Hyundai en Kia komen met update tegen autodiefstal via usb-kabel

donderdag 16 februari 2023, 10:33 door Redactie, 6 reacties

Hyundai en Kia gaan in de Verenigde Staten miljoenen auto's van een gratis software-update voorzien om autodiefstallen via alleen een usb-kabel tegen te gaan. Er is zelfs een TikTok "Kia challenge" waarbij mensen laten zien hoe ze voertuigen van beide fabrikanten op eenvoudige wijze kunnen stelen. Dit heeft volgens de National Highway Traffic Safety Administration tot al zeker veertien auto-ongelukken en acht doden geleid.

Volgens het politiekorps van Los Angeles is de diefstal mogelijk omdat auto's van Hyundai en Kia die tussen 2010 en 2021 zijn geproduceerd niet over een startonderbreker beschikken en door alleen een usb-kabel zijn te starten. Vanwege de golf aan autodiefstallen werden Kia en Hyundai vijf maanden geleden al in de VS aangeklaagd.

De software-update die beide autofabrikanten de komende tijd gaan aanbieden verlengt het autoalarm van dertig seconden naar een minuut en vereist de aanwezigheid van de autosleutel in het contactslot om de auto te starten. Tevens biedt Hyundai stickers waarmee klanten aan mogelijke dieven kunnen laten zien dat hun voertuig over diefstalbescherming beschikt.

Reacties (6)
16-02-2023, 12:15 door Anoniem
De software-update ... vereist de aanwezigheid van de autosleutel in het contactslot om de auto te starten.
Ik vraag me echt af waarom ze het mechanische contactslot wegbezuinigd hebben. Vertrouwen op software alleen is riskant.
16-02-2023, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem:
De software-update ... vereist de aanwezigheid van de autosleutel in het contactslot om de auto te starten.
Ik vraag me echt af waarom ze het mechanische contactslot wegbezuinigd hebben. Vertrouwen op software alleen is riskant.
Niets wegbezuinigd. Waar staat dat?

Key-less Entry bestaat al een vrij lange tijd. Maar er zitten voordelen (gemak) aan. Maar zeker security problemen. Een autofabrikant wordt ook steeds meer een software bedrijf. Daar moeten niet alleen developers zitten, ook mensen die het testen en stuk mogen maken (de mensen met de echte kennis!).

Zoiets kan en mag gewoonweg niet voorkomen. Helaas, dit bewijst het tegendeel.
16-02-2023, 15:16 door Anoniem

Key-less Entry bestaat al een vrij lange tijd. Maar er zitten voordelen (gemak) aan. Maar zeker security problemen. Een autofabrikant wordt ook steeds meer een software bedrijf. Daar moeten niet alleen developers zitten, ook mensen die het testen en stuk mogen maken (de mensen met de echte kennis!).
Zelfde Anoniem weer:
Eens, "key-less entry" heeft voordelen; maar we hebben het hier over Key-less driving. Je verwacht dat de bestuurder bij het rijden achter het stuur zit, hoe moeilijk is het dan om de sleutel in een sleutelgat te stoppen?
16-02-2023, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
De software-update ... vereist de aanwezigheid van de autosleutel in het contactslot om de auto te starten.
Ik vraag me echt af waarom ze het mechanische contactslot wegbezuinigd hebben. Vertrouwen op software alleen is riskant.
Ik vraag me af of jij wel een auto hebt! Als je al een tijdje met een auto rijdt (in de grote stad) weet je dat mechanische sloten helemaal NIKS toevoegen aan de inbraak- en diefstal veiligheid van een auto. Het enige effect is meer schade aan je auto.
16-02-2023, 17:28 door Anoniem
Er is een verschil tussen onmogelijk zijn om in te breken in een auto en het zo mogelijk bijna een wedstrijd maken om het te doen.
Natuurlijk zijn er voor alle auto's LISHI tools die zelfs een persoon met 2 linkerhanden een slot in 2 minuten open krijgt.
Normaal gesproken moet je een transponder chip hebben in de sleutel (ouderwets) varierend van een graankorrel (nog ouder) tot wat moderner een klein zwart 4 hoekje met de dikte van 2-3 mm. De moderne auto's hebben een transmitter ipv een transponder. De transponder wordt geactiveerd door de auto door deze in de buurt van het contact slot te houden en een transmitter zit vaak in de keyfob waar ook de deurvergrendeling op zit.
Deze transmitter zend gewoon elke xx seconden een signaal en als er een auto in de buurt is, dan hoort die dat.
Sommige hebben actieve deuropening, sommige passieve, dus met de transmitter in de buurt en je trekt aan de deurklink, gaan alle deuren open.

Het nadeel van deze transmitterfunctie is dat die gerelayed kan worden. Het signaal wat normaal <40m bereik heeft, binnenshuis misschien 5m, kan verlengd worden met een repeater eigenlijk hetzelfde als een wifi-repeater.
Iemand gaat bij de deur/raam staan met de repeater, de transmitter zend na bijv 30 seconden zijn signaal en de autodeuren gaan open omdat de repeater het signaal versterkt.

Zo kwamen ze naar binnen, waar dan verder gewerkt moest worden. Omdat als je de auto start met de repeater aan, kun je direct verder rijden, bij verlies van signaal blijft de auto actief, omdat als je batterij per ongeluk leeg mocht raken dat je niet verongelukt omdat je auto ermee stopt midden opde snelweg.

Zo zijn vele auto's gestolen, veel VW/Audi/Skoda/Seat...

De Kia en Hyundai hebben geen startonderbreker in de VS. In Nederland is het sinds 1998 verplicht, met uitzondering van de Tesla's, die hebben het ook niet.
Kia heeft nu een soort-workaround-startonderbreker verzonnen.
Er moet een sleutel in het contact slot zitten voordat je kunt wegrijden.
De auto kan nog steeds opengemaakt worden remote, maar je kunt iig niet meer wegrijden zonder dat er EEN sleutel in het slot zit, of dat het juiste sleutel moet zijn of dat er uberhaupt iets in mag (Lishi tool HU of HY bijvoorbeeld) is mij nog niet duidelijk.

Duidelijk is wel dat Hyundai/Kia dacht een kleine 20 euro te besparen op een startonderbreker in de VS... Wat ze nu een paar duizend euro per stuk gaat kosten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand echt kan denken bij Kia/Hyundai dat iets wat al sinds 1998 verplicht is in veel landen, dat je dan een auto gaat bouwen en dat niet mee neemt in landen waar het niet verplicht is... Kijk, dat je niet 12 bekerhouders doet in een NL auto, soi,.. en dat je dat wel doet in de VS kan ik me voorstellen... maar een startonderbreker? Hebben ze wel veiligheidsgordels?
20-02-2023, 09:45 door Anoniem
Tesla heeft wel degelijk een pin-to-drive, en je auto is niet verzekerd tegen diefstal als je die niet hebt geactiveerd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.