Door Erik van Straten: Door Anoniem: Door Erik van Straten: 3) Anoniem @13:22 schreef (
https://security.nl/posting/787917) onder meer:
Weer een voordeel van digitalisatie: men scant die passen als je komt stemmen
Bovendien, op elk van mijn 2 stempassen staan twee 2-D codes (geen standaard QR, maar een QR-scanner op mijn smartphone kan ze wel scannen).
Ik heb ook gelezen wat die anoniem schreef, maar dat is niet de manier waarop er (tot nu toe) gewerkt werd op stembureau's. Ik zit niet meer op een stembureau, enik kan dus iiets gemist hebben.
Ah, eerst roepen dat je weet hoe het zit en dan terugkrabbelen?
Uit
https://www.scgemeenten.nl/project/stembureauapp/:
[...]
iPad op het stembureau
De StembureauApp bestaat uit drie onderdelen: de stembureauvoorzitter, de backoffice en de presentatie. Elk stembureau krijgt een iPad met de StembureauApp (voluit: de Stembureau Applicatie). De voorzitter logt daarop in en doorloopt de ingestelde controlelijsten (zijn de rode potloden geslepen, liggen de stembiljetten op tafel, is de stembus afgesloten en van een slot voorzien, etc.). Op de stempassen staat een QR-code die de voorzitter scant op de iPad. De stempas wordt gecontroleerd met het ROS (Register Ongeldige Stempassen). Komt de stempas niet voor in het ROS, dan wordt hij meegeteld voor de opkomst, en kan de betreffende kiezer toegelaten worden door de voorzitter tot de stemming.
[...]
Zie ook
https://tweakers.net/reviews/8820/het-nut-van-die-qr-code-op-je-stempas-16-gemeenten-gebruiken-de-stembureauapp.htmlIk schreef ook:
Door Erik van Straten: Dus: hoe gaat die check op 15 maart a.s. plaatsvinden? Indien digitaal en dat werkt niet, is die papieren lijst van jou dan daadwerkelijk nog aanwezig in elk stembureau, en gaat men die daadwerkelijk gebruiken, en hoe vervelend is het als daar 4000+ identifiers op staan (het wordt al snel een boek)?
Ik zie nog geen antwoorden. En @ de RTFM-roeper: GFY.
Uit
https://uitslagen.stembureausinrotterdam.nl/uploads/docs/tweede_kamerverkiezing_2021_bezwaren_bijzonderheden_verklaring_telverschillen_per_stembureau.pdf:
[...]
In shift 1 een stempas in overleg met helpdesk goedgekeurd (de app kon het niet verwerken) Stempas bleek na overleg rechmatig op de ROS terecht gekomen. Hierdoor 1 verschil tussen app en werkelijke aantallen tijdens shiftwissel.
[...]
Ik schreef ook:
Door Erik van Straten: P.S. Ik ben niet tegen digitaliseren, mits men de risico's serieus neemt en de menselijke maat serieus in het oog houdt. Maar al te makkelijk worden verkopers van digitale technologie op hun blauwe ogen geloofd omdat de koper er niets van snapt.
Uit
https://www.verkiezingsportal.nl/nieuws/Nieuwsbrief-15-juni-2022 van "TSA Verkiezingen B.V.":
Voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en de Waterschappen zal het register van ongeldig verklaarde stempassen (ROS) geïntegreerd worden in de Stemhulp.
Door middel van onze App is het mogelijk om de stempas te scannen, waarna automatisch wordt gecontroleerd of de stempas in het register voorkomt. Bij onze oplossing wordt het stempasnummer gescand en zijn er geen speciale voorzieningen zoals QR codes op de stempas nodig.
TSA is, naar verluidt (logo onderaan), ISO 27001 gecertificeerd, bevestigd (?) door
https://brandcompliance.com/over-ons/accreditaties-voorwaarden-reglementen/gecertificeerde-organisaties/?filter_3=tsa&filter_7=&mode=all, zelfde certificaatnummer "NL 1218.1.1" voor zowel "TSA Group Delft B.V." als voor "TSA Verkiezingen B.V.", nergens een certificaat te vinden, laat staan scope en SOA. Veel blauwe ogen in deze business...
Ook bij het stemmen duidelijk steeds meer digitalisering. Wanneer zal ons paspoort worden gescand (fotografisch of digitaal), of mogen/moeten we met onze smartphone authenticeren, en/of moeten we in een camera kijken om te helpen controleren of wij zijn wie we zeggen dat we zijn?
Vwb de eerste url:
https://www.scgemeenten.nl/
project/stembureauapp/
Het is een lopend project. het is dus niet de standaard.
Dat is nog steeds (volgens de kieswet) de papieren oplossing die al jarem gebruikt wordt.
Zie ook de reactie van "gisteren" 17:25 door Anoniem. (een andere anoniem)
vwb de tweede url:
Dit is een artikel uit 2021.
Toen waren er maar 16 gemeenten van de 300+ die er gebruik van maakten. Want het is maar een project.
Het volledige artikel zit helaas achter een adblocker-wall.
Geen idee dus of ergens aangegeven wordt hoeveel gemeenten in 2023 hier actief gebruik van maken.
Op google en duckduckgo is zo snel geen actuelere informatie te vinden. Ook bij de VNG en de rijksoverheid niet.
Vwb het TSA verhaal:
Op naar Wijvertrouwenstemcomputersniet 2.0
TSA zal op de een of andere manier aan moeten tonen dat een geweigerde stempas ook echt ongeldig verklaard is.
Een controle lijst op een apparaat kan gehackt worden. IMHO is een papieren lijst betrouwbaarder.
vwb het terugkrabbelen:
Aarzeling en terughoudendheid zijn dus meteen terugkrabbelen.
Of de bereidheid hebben om ook afwijkende geluiden niet meteen af te wijzen?
En dat voor iemand die zelf aangeeft:
"Ik ben op heel veel gebieden géén expert - en kan en wil dat ook niet worden (iets met tijd, prioriteiten en zin)"
Maar ondertussen wel een absolute mening over dat soort onderwerpen hebben.
Zie ook de hele discussie over het gebiedsverbod in Utrecht op deze site. Nog zo'n voorbeeld.