Door Anoniem: Door Anoniem: Toen digitaal kopieren schering en inslag werd, was een oplossing voor artiesten: live optredens.
Dat is uniek, en kan niet (foutloos en zonder kwaliteitsverlies) gekopieerd worden.
Dezelfde oplossing is ook van tooepassing op dit probleem.
Digitale communicatie, al dan niet mbv AI, kan een stem en tzt een bewegend beeld nabootsen.
Misschien kunnen we moeilijk gaan doen, en allemaal wachtwoorden of vage herinneingen als controle gebruiken.
Of voor belangrijke communicatie, bv als het over het lenen van geld gaat, terug gaan naar elkaar live ontmoeten.
Zo maar een ideetje.
Jij hebt geld van mij nodig, dan kom je maar langs.
Dan kan ik controleren dat je het ook echt bent.
Niets heeft haast. Kun je iets nu niet betalen, dan helaas. Volgende keer beter. Dat is dan een leermoment, om beter te leren anticiperen.
Bij een arrestatie, kun je afspreken op het betreffende politie-bureau.
etc etc etc
In een dorp is dat misschien nog te doen. Maar we doen inmiddels globaal zaken. We hosten onze zaken in datacentra aan de andere kant van de wereld. Ik neem producten af van mensen in Nieuw-Zeeland.
Het fysiek langs moeten komen laat een groot deel van de wereldeconomie piepend en krakend tot stilstand komen, laat staan dat niet iedereen even langs kan komen en waarbij electronisch zaken doen de oplossing is. Denk aan zieken, mensen zonder rijbewijs, ouderen etc.
En dan heb ik het niet over de kosten die door de voorgestelde opzet gemaakt worden, waardoor we meer kunnen gaan betalen, ik over moet werken doordat ik ergens naartoe moet met de auto tijdens werktijd, de bemensing er helemaal niet is op dit moment om hier invulling aan te geven. Kortom, aardig idee, maar niet werkbaar in 99% van alle gevallen.
Want bij al je contacten maak jij (ongecontroleerd) geld over naar anderen of zij naar jouw. Wereldwijd en elke keer als je contact hebt?
Of hebben we het hier over oplichting waarbij ouders paniek berichtjes van hun kinderen of kennisen kirjgen om snel geld over te maken omat het een crisis is.
Zelfs op het werk, ben ik argwanend bij elke factuur die ik in mijn werkvoorraad ontvang. Zelf van bedrijven waar ik contracten bij heb lopen.
Voor elke factuur hoort een contract, werkbon, oid beschikbaar te zijn, met een vergelijkbare kostenraming.
Zijn de kosten op de factuur niet duidelijk of wijken teveel af, dan is er overleg met de leverancier of de persoon die bij de uitvoering van de werkzaamheden aanwezig was.
Wijzigt er iets cruciaals (bv bankrekening of contact info), dan wordt dat extra zorgvuldig gecontroleerd. Via de eerder bekende contact-lijnen. Van ons uit geinitieerd.
"Telefoontjes" van een directielid, manager, ed. hebben geen invloed op het controle- en verwerkings-proces. Dat is intern organisatiebreed zo afgesproken.
Spoed is relatief.