image

"Kilometerstand doorgeven privacyvriendelijkste optie voor rekeningrijden"

woensdag 28 juni 2023, 13:47 door Redactie, 22 reacties

Het één keer per jaar doorgeven van de kilometerstand, bijvoorbeeld tijdens de APK-keuring, is de privacyvriendelijkste optie voor rekeningrijden, zo stelt Privacy First. Deze week verscheen er onderzoek dat in opdracht van de regering naar "betalen naar gebruik" (BNG) is uitgevoerd. Het ging onder andere over het registreren van gereden kilometers. Daarvoor werden drie opties bekeken.

De eerste optie betreft het één keer per jaar doorgeven van de kilometerstand op het dashboard of die door bijvoorbeeld de RDW te laten controleren. Bij de tweede optie wordt gebruikgemaakt van een on board unit (OBU) of extern aangebracht kastje om de kilometerstand automatisch uit te lezen. Optie drie is het afleiden van de kilometerstand op basis van gps-tracking en een OBU of een app op de mobiele telefoon die afstanden bijhoudt.

Privacy First heeft tijdens informatiebijeenkomsten van het ministerie van Financiën en ministerie van Infrastructuur over betalen naar gebruik de voorkeur uitgesproken voor de eerste optie. "Die keuze houdt de gegevensstromen overzichtelijk en beperkt (dataminimalisatie), en zou naast het privacyvriendelijkst ook het makkelijkst in de uitvoering zijn", aldus de stichting. "Mede tegen de achtergrond van meerdere grootschalige it-debacles binnen de overheid is het zaak dat die overheid BNG zowel voor zichzelf als voor miljoenen autogebruikers niet moeilijker maakt dan nodig."

Bij deze optie kan er worden gefraudeerd, toch acht Privacy First de kans op grootschalig gesjoemel niet erg groot. "Het vervolgonderzoek meldt zelf ook dat naar verwachting het merendeel van de belastingplichtigen de regels gewoon zal naleven." Zodra het kabinet een besluit heeft genomen over de manier waarop het rekeningrijden wil gaan vormgeven kan er via Internetconsultatie.nl op het voorstel worden gereageerd.

Reacties (22)
28-06-2023, 14:12 door Anoniem
Hier de advocaat van de duivel. Als te betalen bedrag hoog genoeg is dan breken er goede tijden aan voor de teller terugdraaiers....ja dat is nog steeds mogelijk.

De enige juiste methode is nog steeds acijnsen op brandstof. Verbruik jouw auto veel dan betaal je zelfs extra.

Helaas is de overheid dom...nee juist niet want zij weten dat zij over een paar jaar kunnen aangeven dat het niet werkt en moet iedereen aan de zwarte doos. Twee trapsraketje.
28-06-2023, 14:13 door Anoniem
Het één keer per jaar doorgeven van de kilometerstand, bijvoorbeeld tijdens de APK-keuring, is de privacyvriendelijkste optie voor rekeningrijden, zo stelt Privacy First.
Echter er zijn ook andere belangen. Dat vergeet Privacy First nogal eens. Niet heel de wereld draait om Privacy (First).
Bij deze optie kan er worden gefraudeerd, toch acht Privacy First de kans op grootschalig gesjoemel niet erg groot.
Vanuit welke competentie achten ze die kans niet groot? Als er IETS is waar "de Nederlander" goed is is dan is het wel het ontduiken van de dwang om te betalen. Talloze voorbeelden van variabele beprijzingen geven aan hoe dat al fout is gegaan in het verleden.
Bovendien moet je niet de fout maken om overtredingen weg te moffelen omdat het er "relatief weinig" zijn. Dat is het recept voor een ramp: het zijn maar incidenten, het valt allemaal wel mee. Dan wordt het geleidelijk meer omdat er steeds meer mensen zien dat je er mee weg kunt komen. Tot het ineens overal is, en dan "overkomt het ons".
28-06-2023, 14:18 door Anoniem
Optie drie is het afleiden van de kilometerstand op basis van gps-tracking en een OBU of een app op de mobiele telefoon die afstanden bijhoudt.
Dat is de beste oplossing, omdat je daarmee ook kunt regelen dat er niet betaald hoeft te worden voor kilometers in het buitenland, of in het bijzonder kilometers waar in het buitenland al apart voor betaald wordt.
Ook houdt dit de mogelijkheid open van een apart tarief per soort weg of tijdstip, iets wat afgesloten wordt door alleen jaarlijkse kilometerstanden te registreren. Dergelijke differentiatie was juist een argument voor rekeningrijden, omdat dit niet mogelijk is via brandstofaccijns bijvoorbeeld.
Het argument "privacy" is maar beperkt steekhoudend, als je met je auto de weg op gaat kun je toch al overal gezien en gevolgd worden.
28-06-2023, 14:20 door Anoniem
we deden dat jaren lang bij Gas en Elektra (nu vervangen door de niet zo heel erg slimme meter) en nog steeds elk jaar voor het water verbruik. Kilometer standen worden nu ook al vastgelegd voor NAP en voor de verrekening van de Leasebedragen.

Geniaal bedacht eigenlijk! Dus, waarom zijn we er dan al meer dan 10 jaar over aan het ouwehoeren? volgens mij is er al meer geld gaan zitten in het bedenken hoe we het zouden kunnen gaan doen dan wat we de eerst komende 5 generaties er op gaan terug verdienen...

Just Saying.

(Maar ik wil wel mijn snelweg-vignetten van Zwitserland en tolpoortjes uit Frankrijk kunnen declareren hoor, anders betaal ik ook nog dubbele belasting over mijn buitenlandse kilometers!)
28-06-2023, 14:21 door Anoniem
Zowel het jaarlijks doorgeven van de kilometerstand, als een paar digitale varianten daarop gaan uit van het totaal aantal kilometers dat een auto per jaar rijdt.

Daarbij lijkt te worden vergeten dat het best kan voorkomen dat een deel van die kilometers in het buitenland gereden kan zijn waarvoor je al op een andere manier belast wordt (door vignetten of tolwegen).
Dat zou dan leiden tot dubbelbelaste kilometers.

Weet iemand of daar in de huidige plannen rekening mee is gehouden?
28-06-2023, 14:42 door _R0N_
Door Anoniem: Hier de advocaat van de duivel. Als te betalen bedrag hoog genoeg is dan breken er goede tijden aan voor de teller terugdraaiers....ja dat is nog steeds mogelijk.

De enige juiste methode is nog steeds acijnsen op brandstof. Verbruik jouw auto veel dan betaal je zelfs extra.
nee, de overheid is slimmer dan jij.
Jaren geleden was rekeningrijden via brandstof een prima idee geweest maar door de elektrische auto niet meer.


Helaas is de overheid dom...nee juist niet want zij weten dat zij over een paar jaar kunnen aangeven dat het niet werkt en moet iedereen aan de zwarte doos. Twee trapsraketje.

Die zwarte doos is er al, sinds een jaar verplicht in alle nieuwe auto's.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-europese-auto-zwarte-doos-vliegtuig-europa/
28-06-2023, 15:20 door Anoniem
Ik blijf het ontzettend oneerlijk vinden dat we straks Nederlandse belasting gaan betalen over kilometers die we in het buitenland rijden (bijvoorbeeld met vakanties) dat voelt echt heel onrechtvaardig. Leuk die privacy maar optie 1 is ook geen (eerlijke) oplossing
28-06-2023, 17:12 door _R0N_
Door Anoniem: Ik blijf het ontzettend oneerlijk vinden dat we straks Nederlandse belasting gaan betalen over kilometers die we in het buitenland rijden (bijvoorbeeld met vakanties) dat voelt echt heel onrechtvaardig. Leuk die privacy maar optie 1 is ook geen (eerlijke) oplossing

Nu betaal je ook voor de kilometers in het buitenland. Wat dat betreft veranderd er dus niets.
28-06-2023, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem: Zowel het jaarlijks doorgeven van de kilometerstand, als een paar digitale varianten daarop gaan uit van het totaal aantal kilometers dat een auto per jaar rijdt.

Daarbij lijkt te worden vergeten dat het best kan voorkomen dat een deel van die kilometers in het buitenland gereden kan zijn waarvoor je al op een andere manier belast wordt (door vignetten of tolwegen).
Dat zou dan leiden tot dubbelbelaste kilometers.

Weet iemand of daar in de huidige plannen rekening mee is gehouden?

Niet te vergeten dat deze tellers niet ge-ijkt zijn.
Maar daat is met iets grotere bandjes misschien nog wel winst te behalen.
28-06-2023, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem: we deden dat jaren lang bij Gas en Elektra (nu vervangen door de niet zo heel erg slimme meter) en nog steeds elk jaar voor het water verbruik. Kilometer standen worden nu ook al vastgelegd voor NAP en voor de verrekening van de Leasebedragen.

Geniaal bedacht eigenlijk! Dus, waarom zijn we er dan al meer dan 10 jaar over aan het ouwehoeren?

Het verschil is dat er voor gas en elektra door de leverancier bij jou in huis een geijkte en verzegelde meter is geinstalleerd die eerlijk het verbruik meet en registreert. In je auto zit zo iets niet.
Kijk naar zonnepanelen en terugleveren. Je zonnepanelen geven ook aan wat je installatie opbrengt, maar toch kun je met dat getal in je hand niet naar het electriciteitsbedrijf om af te rekenen. Als je energie levert moet daarvoor apart een geschikte meter (met teruglever telwerk) aanwezig zijn, je eigen installatie geldt daarvoor niet.

Dus om kilometerstanden vast te leggen in de auto heb je ook een geijkte en verzegelde meter nodig. Dat is inderdaad een van de geopperde opties. Met de teller van de auto gaat dat niet, kijk maar naar het aantal tweedehands auto's met "onlogische kilometerstand" (teruggedraaide teller) wat er verkocht wordt.
En REKEN MAAR dat dat 10 keer zo erg wordt als er niet alleen geld door garages maar ook door berijders verdiend kan worden!
28-06-2023, 19:36 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Hier de advocaat van de duivel. Als te betalen bedrag hoog genoeg is dan breken er goede tijden aan voor de teller terugdraaiers....ja dat is nog steeds mogelijk.

De enige juiste methode is nog steeds acijnsen op brandstof. Verbruik jouw auto veel dan betaal je zelfs extra.
nee, de overheid is slimmer dan jij.
Jaren geleden was rekeningrijden via brandstof een prima idee geweest maar door de elektrische auto niet meer.


Helaas is de overheid dom...nee juist niet want zij weten dat zij over een paar jaar kunnen aangeven dat het niet werkt en moet iedereen aan de zwarte doos. Twee trapsraketje.

Die zwarte doos is er al, sinds een jaar verplicht in alle nieuwe auto's.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-europese-auto-zwarte-doos-vliegtuig-europa/

OK,
dan is mijn oldtimer dus meer waard geworden ;-))
28-06-2023, 21:11 door Anoniem
Er zijn plannen om werkgevers te verplichten het vervoer van hun werknemers te registreren, privé en werk gerelateerd. En geheel toevallig zijn er ook plannen om EUR 8 per gereden 100 kilometer, ook in het buitenland, extra te belasten (bovenop de stijging van brandstofkosten en andere heffingen). Dat allemaal bijhouden kost een bedrijf natuurlijk helemaal niets, en dat de werkgever de aan de te verwijten gereden privé kilometers extra kosten in rekening zal gaan brengen gaat absoluut tot meer tevredenheid leiden en totaal niet nog meer rompslomp. Naast alle vreugden en gemak die toenemende en indringender EU SDG doelen (het zijn er 17 en op zeer diverse terreinen) gaan bewerkstelligen. Niets van dat al gaat door bedrijven doorberekend worden aan klanten/consumenten, want dat hebben ze nog nooit eerder gedaan, toch?

Wat zo'n beetje over de hele linie valt waar te nemen is dat zo'n beetje, langzaam maar zeker, ieder facet van ieders leven tot in den treure vastgelegd dient te worden, en natuurlijk enkel en alleen in je voordeel en kostenbesparend ook nog. Heb je echt niet nog een heel extra leger aan ambtenaren en overbetaalde consultants voor nodig, die dat zeker niet gaan gebruiken als hefboom voor nog meer heffingen en beperkingen. De door overheidsinstanties gehanteerde (reken)modellen hebben altijd en overal tot de absolute en volledige, en bovenal moreel gerechtvaardigde, zuivere en onmiskenbare waarheid geleid, toch? Nimmer valt daarachter een of andere ideologie, vol van onhaalbare wensverwachtingen en gebrek aan realiteitszin, waar te nemen.

Ook valt niet te verwachten dat er op een gegeven moment manieren gevonden gaan worden om de vlucht naar Duitsland en België (om daar inkopen te doen) te beteugelen. Middels, jaja, nog meer registraties en heffingen (zoals plannen om, voor nu, EUR 8 per 100 gereden kilometers extra te heffen; die EUR 8 zal eerder omlaag gaan dan omhoog, toch?). De inmiddels verplicht gestelde blackbox voor nieuwe auto's zal ook niet onderhavig zijn aan 'function creep', simpelweg ondenkbaar. Immers, de regering is ook uiterst coulant waar het bijvoorbeeld gasloos en warmtepomp betreft. Nergens valt ook maar enige dwang of drang te bespeuren. Die wet verplaatsing bevolking is immers ook maar een wassen neus.

Zorgpersoneel, huisartsen, politie, leerkrachten, bedrijven, noem maar op, klagen al steen en been over de toenemende administratieve druk die nauwelijks ergens aan bijdraagt (maar dat zijn net boeren of vissers, klagen over alles en het is nooit goed genoeg, een "klein" beetje zelf bijdragen is al teveel gevraagd, nee, dan wordt hun levenswerk en levenslust opgeofferd door schijnheiligen en meer van dat soort geneuzel, toch?), eerder het tegenovergestelde, levert meer kopzorgen en gezeur op (durven die zeurkousen te beweren), maar onze beleidsbepalende politici blijven manieren vinden om dat op te schalen naar nog meer voor nog meer mensen (zeggen ongeïnformeerde complo taanhangers kennelijk). Iedereen weet toch dat onze volksvertegenwoordigers dag en nacht werken voor ons aller heil, en in volledige oprechtheid waar je ze heus over kunt bevragen als je zo nodig een zeurkous wilt zijn?

Het kan toeval zijn, maar overhead en overheid verschilt maar 1 letter, en beide nemen in omvang toe.
Gelukkig kosten beiden niets en leiden ze beiden tot een betere wereld.
28-06-2023, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Optie drie is het afleiden van de kilometerstand op basis van gps-tracking en een OBU of een app op de mobiele telefoon die afstanden bijhoudt.
Dat is de beste oplossing, omdat je daarmee ook kunt regelen dat er niet betaald hoeft te worden voor kilometers in het buitenland, of in het bijzonder kilometers waar in het buitenland al apart voor betaald wordt.
Ook houdt dit de mogelijkheid open van een apart tarief per soort weg of tijdstip, iets wat afgesloten wordt door alleen jaarlijkse kilometerstanden te registreren. Dergelijke differentiatie was juist een argument voor rekeningrijden, omdat dit niet mogelijk is via brandstofaccijns bijvoorbeeld.
Het argument "privacy" is maar beperkt steekhoudend, als je met je auto de weg op gaat kun je toch al overal gezien en gevolgd worden.

Hmmm fijn, laat ik net vrij veel geoefend hebben met gps spoofing zowel via de mobiel of met externe middelen ;-)
29-06-2023, 09:01 door Anoniem
Wat ik mij zomaar afvraag is hoe wil met de KM vergoeding gaan innen van buitenlandse autos? Of gaan we ervan uit dat onze eerlijke mede europeranen dat aan de grens even netjes opgeven?
Echt, snap hier erg weinig van.....
29-06-2023, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Hmmm fijn, laat ik net vrij veel geoefend hebben met gps spoofing zowel via de mobiel of met externe middelen ;-)
Het gebruik van GPS spoofing apparatuur is een misdrijf. En het misleiden van het rekeningrijden systeem daar zullen
vast ook sancties aan komen te hangen. En je wordt uiteraard uiteindelijk altijd gepakt.
Als jij het er voor over hebt om een strafblad te krijgen om een paar honderd euro te verdienen, ga je gang. Maar je
moet niet denken dat "iedereen" dat dan gaat doen.
29-06-2023, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik mij zomaar afvraag is hoe wil met de KM vergoeding gaan innen van buitenlandse autos? Of gaan we ervan uit dat onze eerlijke mede europeranen dat aan de grens even netjes opgeven?
Echt, snap hier erg weinig van.....

Nee, die worden lekker buiten beschouwing gelaten. Als je het goed en eerlijk wil doen, kijk je naar een Oostenrijk of Zwitserland. In Oostenrijk betaal je via een vignet met kentekenherkenning. Zou hier ook kunnen, moet je enkel op elke snelweg en bij elk beslissingsmoment een camera hebben staan.

Krijg je natuurlijk weer de discussie i.vm. de privacy. Tja, dat heeft het GPS kastje ook en die is een stuk nauwkeuriger want die kan zien op elke minuut waar je rijdt. Ik ga er wel vanuit dat je enkel de snelweg belast, maar Den Haag wil men overal laten betalen...

Als buitenlanders ongemoeid blijven dan kan het nog leuk worden om in een ander EU land een huis te regelen en dan dus de auto daar te registeren. Ik heb bij ons in het dorp een aantal witte platen die hier al zeker 3 jaar rondrijden. Dingen met haan en niet kraaien...
29-06-2023, 13:39 door Aalard99
Ik dacht juist dat kilometerheffing bedoelt was om niet te gaan rijden op bepaalde tijdstippen, zoals in de spits? Je zal dan een duurder tarief krijgen in de spits dan bv op zondagochtend. Eén keer per jaar doorgeven gaat dan niet helpen.

Degene die veel rijdt betaald nu al meer door de brandstofheffing, dus zie het probleem niet.

Dus, wat is het doel van de heffing?
29-06-2023, 15:52 door _R0N_
Door Anoniem:


Die zwarte doos is er al, sinds een jaar verplicht in alle nieuwe auto's.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-europese-auto-zwarte-doos-vliegtuig-europa/

OK,
dan is mijn oldtimer dus meer waard geworden ;-))


Uiteraard, ik rij al jaren in een 40+ auto (tegenwoordig al 50+). Geen elektronica dat stuk kan gaan, geen gedoe.
29-06-2023, 17:18 door Anoniem
Gaat leuk worden met oude auto's die geen "Ton" teller hebben dus na 99999 weer naar 0 gaan. En wat denk je van motorfietsen (geek APK) en dat soort dingen.
30-06-2023, 19:46 door Anoniem
Koop je toch om de 3 maanden een auto in het buitenland.
04-07-2023, 11:13 door Anoniem
Rekeningrijden is sowieso alleen mogelijk voor elektrische auto's omdat benzineauto's al kilometerheffing betalen via belastingen op benzine.

De Duitse auto-industrie heeft de deur al opengetrapt naar verbrandingsmotoren op waterstof, en dan zou op dezelfde manier verbruik belast kunnen worden.

Betalen voor het gebruik van de weg kan ook b.v. door heffing op de maat autobanden die op EV's liggen. Ook dat is veeel goedkoper dan rekeningrijden met allerlei kastjes en bijhorende infrastructuur. En het is ook nog eens 100% privacy vriendelijk. En het is eerlijk en in lijn met onze buurlanden waar we op vakantie gaan. Alles kan blijven zoals het is: benzineauto's betalen accijnzen en verdwijnen uiteindelijk vanzelf uit het straatbeeld, elektrische auto's betalen naar verbruik via nieuwe autobanden.

Het nut een (dure)transitie van betalen per kilometer i.p.v. betalen per verbruikte energie, is er eigenlijk niet omdat het effect eigenlijk hetzelfde is. Het file-probleem los je er trouwens niet mee op, omdat heel veel werknemers geen keuze hebben wanneer ze op hun werk moeten verschijnen en of ze thuis mogen werken.
05-07-2023, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem 11:13: <knip>
Het nut een (dure)transitie van betalen per kilometer i.p.v. betalen per verbruikte energie, is er eigenlijk niet omdat het effect eigenlijk hetzelfde is. Het file-probleem los je er trouwens niet mee op, omdat heel veel werknemers geen keuze hebben wanneer ze op hun werk moeten verschijnen en of ze thuis mogen werken.

De gedachten zal zijn dat je met de registratiesystemen voor betalen per kilometer, door function creep, steeds meer kan registreren. Zeer waarschijnlijk zal dat een kastje worden die in iedere auto dient te zitten, mogelijk zelfs met GPS (met al of niet metingen automatisch opsturen naar de belastingdienst). Dan komen er ook wegkantsystemen en mobiele controles om te controleren of dat kastje wel goed functioneert, en/of via ANPR camera's.

Dit artikel https://autorai.nl/een-must-read-zo-gaat-de-overheid-jouw-km-stand-registreren-voor-rekeningrijden/ gaat er dieper op in en laat in een plaatje alle mogelijkheden van registeren zien.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.