image

ABN Amro hoeft Microsoft-fraude van ruim 13.000 euro niet te vergoeden

vrijdag 1 september 2023, 14:33 door Redactie, 10 reacties

ABN Amro hoeft een klant die door een zogenaamde Microsoft-medewerker voor ruim 13.000 euro werd opgelicht niet te vergoeden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De klant werd in april 2019 door iemand gebeld die zich voordeed als een medewerker van de fraudeafdeling van Microsoft. Deze persoon claimde dat de computer van de klant was gehackt en deed het verzoek om TeamViewer te installeren.

Via TeamViewer kreeg de oplichter controle over de computer van de klant. Vervolgens is erop 25 en 26 april 2019 via meerdere iDeal-betalingen meer dan 13.200 euro naar een ING-rekening overgemaakt. Eind november 2021 vorderde de klant het gestolen bedrag bij ABN Amro. Volgens de klant heeft hij de oplichter alleen toegang tot zijn computer gegeven en was hij niet ingelogd op internetbankieren. Ook heeft hij zijn pincode niet aan de oplichter verstrekt.

In het proces-verbaal is echter een verklaring van zijn zoon opgenomen dat de klant heeft ingelogd op internetbankieren terwijl hij de fraudeur aan de telefoon had. Volgens de klant klopt dit niet en was zijn zoon op dat moment niet aanwezig. ABN Amro claimt dat de betalingstransacties zijn geaccordeerd met de e.dentifier, betaalpas, pincode en responscode. Dat bewijs heeft de bank naar het oordeel van het Kifid echter niet geleverd, zodat het klachteninstituut ervan uitgaat dat er sprake is van niet-toegestane betalingstransacties.

Volgens het Kifid rust er echter op de klant een ‘verzwaarde motiveringsplicht’. "Een andere regel zou de bank voor onaanvaardbare risico’s van misbruik plaatsen. Dat betekent dat de consument ten minste enig inzicht dient te geven in de wijze waarop de fraudeur op afstand de betalingstransacties heeft kunnen uitvoeren. De consument kan niet volstaan met de stelling dat hij dat niet weet."

Aangezien de klant de oplichter door middel van TeamViewer toegang tot zijn computer heeft gegeven, is volgens het Kifid voldoende aannemelijk geworden dat de klant in strijd heeft gehandeld met de veiligheidsregels. De klant heeft dan ook 'grof nalatig' gehandeld, oordeelt het klachteninstituut. De wet biedt de ruimte om de aansprakelijkheid van de klant te beperken als de specifieke omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven. Dat is hier niet het geval, waardoor de bank de klant niet hoeft te vergoeden, aldus het Kifid. De klant kan nog wel naar de rechter stappen.

Reacties (10)
01-09-2023, 15:44 door Anoniem
Microsoft werkplekken zijn zo wie zo niet veilig. Daar moet je geen bankzaken mee doen dan krijg je dit soort ellende.
Beter is een up2date smartphone te gebruiken met alleen essentiële apps
01-09-2023, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: Microsoft werkplekken zijn zo wie zo niet veilig. Daar moet je geen bankzaken mee doen dan krijg je dit soort ellende.
Beter is een up2date smartphone te gebruiken met alleen essentiële apps
Heb je het artikel wel gelezen en begrepen?
01-09-2023, 19:30 door Anoniem
Anoniem [15:44] weet waarschijnlijk niet dat TeamViewer ook voor Linux, Android en iOS beschikbaar is.
02-09-2023, 13:15 door Anoniem
Afbluffen en zeggen dat je zelf Microsoft-medewerker bent en dat Microsoft niet op de hoogte is van zo'n hack.
02-09-2023, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Afbluffen en zeggen dat je zelf Microsoft-medewerker bent en dat Microsoft niet op de hoogte is van zo'n hack.

Dat is prima , je moet alleen doorhebben DAT je bezig bent opgelicht te worden. Of je dan afbluft,of gewoon neerlegt, of doorschakelt naar een politieburo , of whatever maakt niet uit.
02-09-2023, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem: Afbluffen en zeggen dat je zelf Microsoft-medewerker bent en dat Microsoft niet op de hoogte is van zo'n hack.

Je kan ook zeggen dat je geen pc hebt maar een Mac.
Dat deed een collega van mij en toen werd die oplichter nog kwaad ook. :-)
03-09-2023, 18:11 door Anoniem
Waarom hebben wij niet geprotesteerd tegen de EU die het invoeren van snelle betalingen verplicht heeft. Dat maakt het totaal onmogelijk om fraudegevallen na het plegen van het misdrijf - snel ongedaan te laten maken. M.a.w. de politieke vernieling, het werkt! Ook op dat niveau.
04-09-2023, 09:34 door Anoniem
Door Anoniem: Microsoft werkplekken zijn zo wie zo niet veilig. Daar moet je geen bankzaken mee doen dan krijg je dit soort ellende.
Beter is een up2date smartphone te gebruiken met alleen essentiële apps
Geen enkele werkplek is veilig ongeacht het besturingssysteem als je er een digibeet erachter zet.
06-09-2023, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom hebben wij niet geprotesteerd tegen de EU die het invoeren van snelle betalingen verplicht heeft. Dat maakt het totaal onmogelijk om fraudegevallen na het plegen van het misdrijf - snel ongedaan te laten maken. M.a.w. de politieke vernieling, het werkt! Ook op dat niveau.

Wat een onzin. Die functionaliteit is voor de grote meerderheid van de transacties gewoon erg fijn. Dat er heel zo nu en dan een frauduleuze transactie tussen zit die door pure domheid van de klant zelf is goedgekeurd, is pech, maar zeker geen reden om te janken over "politieke vernieling".
14-10-2023, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom hebben wij niet geprotesteerd tegen de EU die het invoeren van snelle betalingen verplicht heeft. Dat maakt het totaal onmogelijk om fraudegevallen na het plegen van het misdrijf - snel ongedaan te laten maken. M.a.w. de politieke vernieling, het werkt! Ook op dat niveau.

Wat een onzin. Die functionaliteit is voor de grote meerderheid van de transacties gewoon erg fijn. Dat er heel zo nu en dan een frauduleuze transactie tussen zit die door pure domheid van de klant zelf is goedgekeurd, is pech, maar zeker geen reden om te janken over "politieke vernieling".
Het argument van degene waar jij op reageert is niet functionaliteit maar het functioneren van processing cq snelheid van verwerking door de bank. Dat is heel iets anders.
Kan ook erg fijn zijn maar voegt overwegend weinig meerwaarde toe.
In veel gevallen een uurtje wachten zoals voorheen moest totdat het op iemands rekening staat is niet onoverkomelijk.
Dat langere wachten gebeurt in gevallen na invoering van de minuut verwerking door de EU nu desondanks ook.
En het snellere verwerken had als gratis aanvinkbare optie evenveel nut gehad voor degenen die toch echt niet zonder kunnen en zou door het niet automatisch zo snel te doen veel ellende op voorhand kunnen verhinderen.

Verder zijn een bank als ABN Amro zich gewoon aan het terugtrekken achter hun "digitale muur".
Bericht van recent van ABN Amro:
Waarom passen we de tarieven aan?
Investeringen in onze digitale diensten, persoonlijke services en veilig bankieren maken dat betaalproducten duurder worden. Er is steeds meer mogelijk om uw bankzaken makkelijk en snel te regelen. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat bankieren toegankelijk blijft voor al onze klanten. Op belangrijke momenten staan we voor u klaar, digitaal en persoonlijk.
Maar ondertussen filialen in grote steden sluiten. Lekker persoonlijk....
En wat is "belangrijke momenten"??
Ze stonden niet klaar toen in aanloop naar die sluiting van 1 van de oorspronkelijk 3 filialen in mijn grote stad en hun 3 pin-automaten in de stad 2 maanden lang gesloten waren....
Daarbij waren 2 generieke pin-automaten ook regelmatig buiten werking.
Vanaf oktober in 2020 ontkenden ze elke keer op het hoofdfiliaal al dat ze hun vestiging gingen sluiten maar dat dat zou gebeuren zag je aan alles. Het was naast de afgesloten pin automaten er een uitgeklede serviceverlening, ondanks dat ze na mei 2020 "gewoon" weer toegankelijk waren voor specifieke handelingen.

Staan ze ook zo op de belangrijke momenten klaar als ze de CDC volgend jaar invoeren??
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.