Door Anoniem op 09-09-2023 om 13:50 uur: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: (...)
Het betreft hier internationaal recht wat niet samen hoeft te vallen met EU-recht.
De verbindendverklaring van internationale verdragen, zoals die is neergelegd in de Nederlandse Grondwet staat in principe los van de verbindendheid van EU-recht. (...)
Ja, dat weet ik.
Het klopt, dat FvD de richting uit wil van een Brexit; zij heeft het op haar website over een "intelligente" Nexit.
Zou zo'n Nexit intelligenter zijn dan de "intelligente lockdown" die we in 2020 hebben gezien? Somehow, I doubt it.
Wat betreft de "illusie dat de nationale normen beter zouden zijn en adequaat zouden worden gehandhaafd": dat leg jij FvD in de mond.
Nee, dat leg ik FvD niet in de mond. Maar als de FvD zou streven naar
slechtere rechtsnormen in Nederland dan de huidige EU- en internationale rechtsnormen, dan mag jij me uitleggen waarom dat wenselijk zou zijn.
Het gaat ook niet om het vergelijken van wetsinhouden, maar om de bevoegdheid van het stellen van de normen en het formuleren van de rechtsinhoud; die bevoegdheid moet terug naar de staat der Nederlanden.
Dat ben ik geheel met FvD eens.
Voor mij gaat het bij het recht nog altijd om inhoudelijke resultaten. Bevoegdheid omwille van de bevoegdheid vind ik een vorm van onnodige machtswil.
Ik ben het met FvD eens dat de verbindendverklaring van het internationale recht, zoals dat geregeld is in artikel 93 en 94 van de Nederlandse Grondwet dè manier is om op geraffineerde wijze de soevereiniteit van de nationale staat uit te hollen.
Deze soevereiniteit moet je in stand houden - te allen tijde. Wat heb je anders? Een (automatisch) mandaat wat gegeven is aan krachten op het internationale toneel waarop je als een klein land nauwelijks invloed hebt.
Nee. Nederland is alleen verplicht om zich te houden aan internationale verdragen waarbij het zichzelf vrijwillig heeft aangesloten.
Dat is een recept voor verlies van controle oftewel het verspelen van je zelfbeschikkingsrecht.
Nee. Nederland kan een internationaal verdrag ook weer opzeggen.
Mijn devies is, dat je altijd de zeggenschap moet behouden over met wie of met wat je je als piepklein land verbindt of in zee gaat. Op z'n minst als principe.
De praktijk om aan dit principe ook maar enigszins recht te doen is al moeilijk genoeg. Daarvan kan de relatie tussen Europa, dus ook Nederland, met NAVO-bondgenoot Amerika (lidmaatschapsrelatie) getuigen.
Dat ben ik met je eens. Maar dit principe wordt met het aangaan van internationale verdragen ook niet geschaad, zolang Nederland in principe de vrijheid behoudt om die verdragen ook weer op te zeggen. In de praktijk kan er inderdaad grote politieke druk ontstaan om je aan gemaakte afspraken en ondertekende verdragen te houden en daar niet uit te stappen.
De Nederlandse staat c.q. haar regeringen ontmachten zichzelf met elk automatisch overgedragen mandaat.
Ik weet niet op welke mandaten jij hier doelt. Het ondertekenen van internationale verdragen gebeurt niet "automatisch".
Ik vind dit een verraad van de eigen bevolking, die je op deze wijze automatisch bindt aan alle verdragen, die het nationale belang overstijgen - en dat ongeacht hun inhoud!
Doel je hier op besluitvorming van de EU die met meerderheden worden genomen en waaraan Nederland gebonden is, ook als Nederland heeft tegengestemd? In het verleden heeft Nederland wel ingestemd met besluitvorming over bepaalde onderwerpen op basis van meerderheden - en heeft, met andere woorden, zijn vetorecht op die punten opgegeven.
Zeker in de huidige tijd is dat een levensgevaarlijke onderneming waar entiteiten, zoals WHO en de VN steeds meer een bepaalde politieke richting op getrokken worden, die niet noodzakelijkerwijs in overeenstemming is met het belang van de Nederlandse staat c.q. de Nederlandse bevolking.
Dat ben ik met je eens.
Ik vind jouw stellingname onthutsend. Omdat Nederlanders zelf geen fatsoenlijke wetten kunnen formuleren moeten ze tot de orde geroepen kunnen worden door het internationaal recht! Een beetje zoals bepaalde groepen (vrouwen) in Afghanistan een beroep doen op de internationale gemeenschap om de Taliban in hun land onder druk te zetten om een wat menswaardiger wetgeving te maken.
Dat je weinig vertrouwen hebt in de Nederlandse rechtsstaat is één ding, maar om die dan maar meteen "onder curatele te stellen" van het internationaal recht is wat anders.
Nee, niet onder curatele. Nederland heeft zich vrijwillig bij die internationele verdragen aangesloten. En ik heb er veel begrip voor dat Afghaanse vrouwen een beroep doen op de internationale gemeenschap. Hun elementaire mensenrechten worden namelijk aangetast. Ze zijn op een gruwelijke manier door het Westen in de steek gelaten.
En dat ook nog in de klaarblijkelijke vooronderstelling dat internationale verdragen uitsluitend o.i.v. zuiver mensheidslievende motieven tot stand komen!
Dat vooronderstel ik helemaal niet. Hoe kom je daarbij?
Ik vind dat niet het voorstel van FvD, maar jouw idee, de positie van de rechterlijke macht in Nederland verzwakt. Dat je daarvoor de reden aanvoert dat de Nederlandse "regenteske" rechtsorde op het "juiste" spoor gehouden resp. gezet moet worden omdat ze uit zichzelf onvoldoende kwaliteit levert en/of in een achterlijke toestand blijft steken doet daar niets aan af.
Waarom vind je dat mijn idee de positie van de rechterlijke macht in Nederland verzwakt? Je onderbouwt dat niet.
Internationale verdragen gaan momenteel altijd boven de Nederlandse Grondwet en daar zit de fout omdat alle verbintenissen die de Nederlandse staat aangaat altijd in overeenstemming zouden moeten zijn met de Grondwet. Dat verband met de Grondwet mag niet verbroken worden.
Wanneer de Grondwet niet het laatste fundament voor het handelen van de staat is, wat dan wel?
Internationale verdragen kunnen op deze manier de Nederlandse rechtsstaat in principe ondermijnen. Dat moet voorkomen worden.
Ik ben het met je eens dat wetten in Nederland toetsbaar zouden moeten worden aan de Grondwet. Alleen zal dat niet helpen zolang de Nederlandse regentencultuur blijft voortbestaan in de rechterlijke macht. Die zou zich dan ook meester maken van een Constitutioneel Hof. De bepalingen van de Grondwet zijn heel algemeen en bieden dus net zoveel mogelijkheden om die elite-vriendelijk en burger-onvriendelijk te "begrijpen" als internationale verdragen.
De Grondwet is geen zaak voor pragmatisch gebruik, dan verliest ze haar kracht.
Wat jij als "redding" presenteert van de Nederlandse rechtsstaat is de duivel uitdrijven met Beëlzebub.
Huh, wat bedoel je? Het gaat me om materieel (Engels:
substantive) recht. Als de Grondwet alleen in procedurele of formele zin wordt geïnterpreteerd, dan gaat dat ons niet helpen, dan blijft het een lege huls.
Wanneer je de rechten van de mens een niveau hoger trekt dan kom je uit bij de rechten van de natiestaat, dat wordt haar soevereiniteit genoemd.
Nee, dat is een heel gevaarlijke opvatting die je hier uit, die in de richting wijst van totalitarisme. Mensenrechten zijn vaak in tegenspraak met de wensen of "rechten" van een natiestaat. In het huidige China en Noord-Korea overtroeven de rechten van de soevereine staat (lees: de partij of de partijleider) alle mensenrechten. In een rechtsstaat is dat beslist niet het geval.
Zoals de individuele rechten van de mens voorzien in een vrijheidssfeer van het individu (t.o.v. de staat) zo moeten de rechten van de natiestaat voorzien in haar vrijheidssfeer t.o.v. de internationale gemeenschap/ rechtsorde.
Je moet daarom altijd zoveel mogelijk bottom-up tewerk gaan, wat jij doet is een afslag nemen via de omgekeerde route: top-down.
Ik ben blij dat grote landen zoals de VS en Duitsland zich enigszins hebben laten inbinden door een internationale rechtsorde. Als dat niet zo was, dan zou er van de Nederlandse "vrijheidssfeer" al heel snel heel weinig meer over zijn. Denk aan hoe de VS nu al uitzonderingen voor zichzelf creëert (dat wordt Amerikaans exceptionalisme genoemd).
Een internationale rechtsorde is niet hetzelfde als een "top-down" orde.
Een mondiale rechtsorde die zonder zwaarwegende redenen ingrijpt in de souvereiniteit van staten ondermijnt zichzelf omdat ze dan tegen dit bottom-up- principe zondigt.
Kleine staten sluiten zich niet voor niets vrijwillig aan bij een mondiale rechtsorde. Anders worden ze namelijk gepiepeld door grote staten.
Het idee van een wereldregering, die gebaseerd is op niet-souvereine staten, zoals het WEF en ook de EU voorstaan, creëren precies om deze reden een ongemakkelijk gevoel bij de bevolkingen (voorzover ze zien wat er gebeurt), ze hanteren een top-down benadering in de vormgeving van de werkelijkheid, waarbij ze zichzelf uiteraard de regie toekennen.
De "bottom" is het draagvlak voor elke politiek, die moet solide zijn. Hiermee sjoemelen is het creëren van een innerlijke vijand van het bouwwerk wat je probeert op te bouwen (de internationale rechtsorde bijvoorbeeld).
Ik ben het met je eens dat er gesjoemeld wordt, waarbij geprobeerd wordt de internationale rechtsorde te gebruiken als instrument voor een niet-openlijk verklaarde, informele, fuzzy wereldregering (een netwerk dat tot elitaire consensus komt in gremia zoals de WEF, de EU, de WHO e.d.). Dus dat sjoemelen, dat moeten we tegengaan. Een internationale rechtsorde kan ons daarbij tot steun zijn, omdat die ons middelen verschaft om informatie boven water te krijgen en bepaalde zaken expliciet en daarmee bespreekbaar te maken.
Jij hebt geen vertrouwen meer in de Nederlandse "bottom". Daarom ga je top-down ingrijpen via het internationale recht.
Nee, ik heb geen vertrouwen meer in de Nederlandse "top" van dit moment. Het internationale recht kan helpen om het gesjoemel van de Nederlandse top een beetje zichtbaar te maken.
Ik ontken niet dat de Nederlandse rechtsstaat er beroerd voor staat en dat het een hele klus is om die uit de "regentenslaap" te halen., maar ik weiger om hulp van "buitenaf", zoals jij doet, daarvoor te mobiliseren in de vorm van een automatische verbindendverklaring van internationaal recht voor Nederlanders.
Wanneer de Nederlandse rechtsstaat niet goed functioneert dan moeten de Nederlandse burgers dat aanpakken en niemand anders.
Nogmaals, de verbindenverklaring van internationaal recht geldt alleen voor verdragen waarbij Nederland zich vrijwillig heeft aangesloten, en is dus niet "automatisch". Ik denk dat Nederlandse burgers met een stem op NSC (Pieter Omtzigt) al iets kunnen doen om bij te dragen aan een verbetering in het functioneren van de Nederlandse rechtsstaat. Tegelijk zie ik dat Omtzigt ervoor kiest om op sommige punten nog een soort naïviteit te tonen over hoe het er feitelijk aan toegaat. Ik weet niet of hij echt zo naïef is. Misschien houdt hij bepaalde ficties in stand omdat die hem tot steun zijn bij zijn pogingen om tot meer transparantie en een beter functionerende rechtsstaat te komen.
Als je alle manieren waarop de spelregels geschonden worden en alle manieren waarop machthebbers sjoemelen, meteen benoemt, kan dat bij veel mensen de indruk wekken dat de situatie hopeloos is, en dat kan ze juist ontmoedigen om meer rechtvaardigheid te eisen. Sommige mensen kunnen de bodemloosheid onder ogen zien en toch blijven streven naar rechtvaardigheid. Verreweg de meeste mensen hebben echter ficties nodig om de moed niet te verliezen. Ik kan me voorstellen dat Omtzigt, met het oog op zijn doelstelling, niet wil dat mensen de moed verliezen.
Dus als de FvD (Gideon van Meijeren) in het parlement op 24-11-2021 roept dat bewindslieden en hoge ambtenaren "landverraad" hebben gepleegd, dan gaat Omtzigt daar fel tegenin. In de discussie slaan hij en Van Meijeren elkaar dan met wetsartikelen om de oren (Omtzigt: Wetboek van Strafrecht art. 97, Van Meijeren pareert dat met Wetboek van Strafrecht art. 97a. Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=3ekDIcq2fqg). Maar waar het natuurlijk eigenlijk om gaat, is dat Van Meijeren vindt dat die bewindslieden en hoge ambtenaren Nederland
materieel (Engels:
substantively) hebben verraden, los van de vraag of je ze daar juridisch op kunt vastpinnen. Met andere woorden: de kern van het betoog van Van Meijeren is een opvatting over het
ethische gehalte van wat die bewindslieden en hoge ambtenaren deden. En met die opvatting over het ethische gehalte kan ik waarschijnlijk een heel eind meegaan - ook al wordt in het hier genoemde Youtube-fragment niet precies duidelijk waarover het ethische verwijt gaat.
Omtzigt wil zich echter vast kunnen houden aan formele spelregels. Dus vat hij de term "landverraad" op als een juridische term, iets waar Van Meijeren (ook niet op zijn achterhoofd gevallen) al op heeft geanticipeerd. Dit stelt beide heren in de gelegenheid zich te positioneren en allebei hun punt te maken.
Ik vind dat Omtzigt en Van Meijeren hier allebei een punt hebben, hoe hard ze ook tegen elkaar tekeer gaan. Zonder juridische kapstok wordt het heel moeilijk om machthebbers (regenten) in te tomen, want het gaat hier om machthebbers die zo met hun spel bezig zijn, dat je van hen geen empathie met gewone mensen kunt verwachten. Hooguit zullen ze op gepaste momenten enige sentimentaliteit ervaren (bijv. op 4 mei bij de dodenherdenking) en die dan voor het oog van de camera uitmelken om ook daarmee politieke punten te scoren.
Als we dit betrekken op een acceptatieplicht voor contant geld, dan zou de conclusie moeten zijn dat het in het belang van de vrijheid van gewone mensen is dat de infrastructuur van contant geld in Nederland blijft bestaan. Daarvoor is zo'n acceptatieplicht nodig. Dat is een materieel (Engels:
substantive) doel en vereiste. Omdat onze regenteske machthebbers in Nederland bijna geheel zijn samengesmolten met een technocratische lobby die contant geld wil afschaffen en alles wil digitaliseren, is het volgens mij nu eerste prioriteit dat die acceptatieplicht voor contant geld er gewoon komt.
Dat legt dan een basis voor zelfbeschikking van het volk. En tegelijk hoop ik inderdaad dat voldoende Nederlanders snel genoeg wakker worden om die technocratische lobby en politici terug te fluiten via het stemhokje op 22 november a.s.
Bottom-up.
M.J.