image

Rabobank hoeft 51.000 euro schade door spoofing niet te vergoeden

vrijdag 15 september 2023, 12:24 door Redactie, 13 reacties

De Rabobank hoeft een slachtoffer van spoofing die voor meer dan 51.000 euro werd opgelicht niet te vergoeden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De klant, die inmiddels is overleden, werd vorig jaar juni gebeld door een oplichter die zich voordeed als helpdeskmedewerker van Interpolis. Rabobank en Interpolis werken samen bij het aanbieden van verzekeringen.

De klant controleerde het door de oplichter gebruikte telefoonnummer op de website van de Rabobank. Daar werd aangegeven dat het om een telefoonnummer van Interpolis gaat. De oplichter wist de klant zover te krijgen om het programma AnyDesk te installeren, waarmee hij de computer kon overnemen, en hem toegang tot internetbankieren te geven. De klant had diverse rekeningen bij de bank, waaronder een zakelijke betaalrekening op naam van zijn eenmanszaak. Daarnaast heeft het bedrijf waar de klant tot zijn overlijden directeur van was ook een rekening bij de bank.

Van de rekening van het bedrijf wordt via drie transacties ruim 52.000 euro overgemaakt. Van de rekening van de eenmanszaak maakt de oplichter 42.000 euro over. Deze laatste transactie kan de bank veiligstellen, de andere drie niet. De erflaters van de klant eisen dat de Rabobank hen ruim 51.000 euro vergoedt. Ze stellen dat het verschil tussen de bank en Interpolis niet duidelijk voor de klant was, mede vanwege de vergaande samenwerking tussen beide dienstverleners waarbij ook de verzekeringen van de klant bij Interpolis werden getoond in de mobiel bankieren app van de Rabobank.

De oplichter kende ook de rekeningnummers van de klant bij de Rabobank. De klant dacht dat de 'medewerker' van Interpolis als belangenbehartiger van de bank optrad. De Nederlandse banken hebben een 'coulancekader' opgesteld om slachtoffers van spoofing te vergoeden. Toch hoeft de Rabobank in dit geval de erflaters van de klant niet te vergoeden, oordeelt het Kifid. De oplichter heeft zich namelijk niet uitgegeven als een medewerker van de Rabobank, maar van Interpolis. Daardoor is het coulancekader niet van toepassing.

"De erflater had behoren te weten dat Interpolis, een verzekeraar, niet dezelfde entiteit is als de bank en dat Interpolis de erflater daarom niet zou benaderen over verdachte activiteit op zijn betaalrekeningen bij de bank. De door de consumenten aangehaalde omstandigheden maken dit niet anders", aldus het Kifid. Daarnaast is niet voldaan aan de voorwaarde dat het moet gaan om een niet-zakelijke klant en dat de fraude moet hebben plaatsgevonden op een particuliere rekening.

Verder stelt het Kifid dat de klant door het programma AnyDesk te installeren, de oplichter toegang te geven tot zijn computer en de internetbankierenomgeving en de transacties (al dan niet bewust) te accorderen, de veiligheidsregels voor internetbankieren niet is nagekomen. "De erflater heeft daarmee grof nalatig gehandeld. Daarom hoeft de bank het bedrag van de niet-toegestane transacties niet te vergoeden", zo luidt het oordeel.

Reacties (13)
15-09-2023, 13:19 door Anoniem
De klant controleerde het door de oplichter gebruikte telefoonnummer op de website van de Rabobank.
Dit wordt vaker gemeld. Het suggereert dat klanten zo alert zijn dat ze controles doen, maar dat ze niet doen waar in alle voorlichting op wordt gehamerd maar iets anders. Dat doet mij vermoeden dat ze deze controle doen omdat de oplichter ze vraagt om dat te doen, net zoals de "Windows support"-oplichters je steevast een of andere cryptische registry key laten verifiëren die op elk Windows-systeem hetzelfde is, en je wijsmaken dat ze daarmee bewijzen iets te weten wat alleen de echte "Windows support" (die overigens "Microsoft" heet) kan weten. Weet iemand die dit van dichtbij heeft meegemaakt of dit inderdaad zo gaat?
15-09-2023, 13:21 door Anoniem
Er zitten daar duizenden mensen transacties te monitoren, bij zulke banken. Wat doen die dan de hele dag? Databases vullen?

Dat Kifid begint een beetje op de Ierse privacy autoriteit te lijken als je het mij vraagt. Dat dat Interpolis een andere rechtspersoon is, dat is gewoon goedkoop juridisch hoelahoepen. Dat bij de erflater de indruk bestond met dezelfde entiteit te maken te hebben, daar is blijkbaar geen rekening mee gehouden. Alsmede dat als je bijna op apengapen ligt je nog volleerd systeembeheerder dient te zijn en maar moet weten dat je AnyDesk niet moet installeren. En je firewall beter moet beheren. Want dat staat in de voorwaarden. Om de man dan nog na te trappen dat hij grof nalatig heeft gehandeld, ik kan me geen onafhankelijke rechter voorstellen die dat er nog achteraan zou gooien in een vonnis. Dat is behoorlijk ordinair.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de erven recht hebben op coulance omdat er duizend man daar blind die transacties heeft laten doorgaan. Ik ben geen rechter.
15-09-2023, 14:57 door Anoniem
Ik vind dat een verzekeringsbedrijf niets te zoeken heeft in een APP van een bank. Die moet alleen voor bankzaken zijn en niets anders.

Van de site van Interpolis, "Naast verzekeren kun je ook jouw financiële zaken regelen via Rabobank. Zo heb je alles onder 1 dak.", is een ruime tekst en je moet juist heel specifiek zijn.Ik vind die tekst misleidend.

Had moeten zijn:
Naast verzekeren kun je ook jouw [s]financiële[/s] verzekeringszaken regelen via Rabobank. Zo heb je alles onder 1 dak.

Bron: https://www.interpolis.nl/over-interpolis/rabobank-en-interpolis
15-09-2023, 17:25 door Anoniem
Weet je. Dit soort oplichtingspoging kan makkelijk opgelost worden door een tweede persoon toe te laten voegen als poortwachter van hoge transacties. Of, een mogelijkheid om dit zelf in te stellen.
15-09-2023, 19:01 door Anoniem
Ok de achtergrond hoor ik berichten dat verzekeraars en banken steeds meer samenwerken om fraude tegen te gaan. Dus niet geheel vreemd dat een verzekeraar je beld met mogelijke verzekeringsfraude. ( ongeacht waar zij hun info vandaan halen)
Jammer dat banken geen hulp ( zorgplicht) bieden om de dader te pakken en het geld van de dader + juridische kosten op eisen. Daarnaast dient de dader een straf te krijgen.
Jammer dat daders zeer zelden worden gepakt wanneer ze ezels ( tussen personen) gebruiken.
15-09-2023, 19:26 door Anoniem
Ik heb de organisatie van dat Kifid eens opgezocht. In het bestuur geen enkele rechter. In de geschillencommissie verscheidene rechters.

https://www.kifid.nl/organisatie/#:~:text=Het%20bestuur%20bestaat%20uit%20vier,en%2Fof%20nevenfuncties%20te%20bekijken.

Als iemand nog tweedehands bretels in de kast heeft liggen, heel graag. Ik geloof in redundancy en vanaf vandaag beter twee tegelijk. Als er dan eentje knapt dan heb ik altijd nog die andere tegen dat zomaar weer mijn broek afzakt.
15-09-2023, 19:39 door Anoniem
De titel van dit artikel is een beetje voorbarig. De partij die een definitieve uitspraak kan doen is de rechter. Kifid is een eigen vlees keurder met een goed begrepen eigenbelang.

Het is dom van de erfgenamen om bij de Kifid een klacht in te dienen. Ze hadden een kundige jurist moeten inschakelen.
15-09-2023, 21:26 door Anoniem
Dus een telefoonnummer wordt als identificatie gebruikt (eerst misser) en dan installeer je software om je computer over te laten nemen (2de misser).
Vervolgens piepen bij de bank. Kleuters. Je kunt ook gewoon zeggen: 2x niet op zitten letten. Shit!
15-09-2023, 22:20 door Anoniem
Door Anoniem: Er zitten daar duizenden mensen transacties te monitoren, bij zulke banken. Wat doen die dan de hele dag? Databases vullen?

In ieder geval niet hun werk.. ik gok een beetje faceboeken instagrammen tok tikken of porn kijken..
Maar ik dacht dat elle transacties boven de 100€ al geblokt word als het geen bekende rekening is?
Id mijn hongaarse buurvrouw al overkomen. Ook rabobank. maakte geld over van hongaarste prive rekening naar haar rabo - stichtings rekening en weer terug en nu is ze volgens rabo fraudeur. heel gezeik gehad om weer toegang tot rabo rekening te krijgen.. K** banken.
16-09-2023, 08:16 door Anoniem
Kifid, door banken, voor banken.

Als je ooit een geschil hebt stap naar de rechter.
16-09-2023, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem: Kifid, door banken, voor banken.

Als je ooit een geschil hebt stap naar de rechter.

Als je een poot hebt om op te staan neem je die kosten wel.

Deze kifid zaken die het forum halen zijn de kansloze gratis gokkers , gooi maar wat misschien blijft het plakken .

Blijft me verbazen waarom mensen op dit soort scenario's denken dat ze bij de rechter wel gelijk zouden krijgen.
16-09-2023, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb de organisatie van dat Kifid eens opgezocht. In het bestuur geen enkele rechter. In de geschillencommissie verscheidene rechters.

https://www.kifid.nl/organisatie/#:~:text=Het%20bestuur%20bestaat%20uit%20vier,en%2Fof%20nevenfuncties%20te%20bekijken.

Als iemand nog tweedehands bretels in de kast heeft liggen, heel graag. Ik geloof in redundancy en vanaf vandaag beter twee tegelijk. Als er dan eentje knapt dan heb ik altijd nog die andere tegen dat zomaar weer mijn broek afzakt.

Snap die broek van jou niet.

Bestuur is er om te besturen . MinDef (Mutsdef) is ook geen commando. MinVrom is geen dokter.
Wat wil je nou niet ? Dat er in een geschillencommissie mensen zitten die echt precies weten hoe rechtspraak werkt , zoals rechters ?

Uiteindelijk is dat vooral wat Kifid wil - minimale kans op afwijkingen van wat een rechter beslist zou hebben .


Btw voor je broek , dat liep niet goed af voor Wobbles . 'Frank' was not impressed.
https://youtu.be/VuWzeoIr7J4
16-09-2023, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Dus een telefoonnummer wordt als identificatie gebruikt (eerst misser) en dan installeer je software om je computer over te laten nemen (2de misser).
Vervolgens piepen bij de bank. Kleuters. Je kunt ook gewoon zeggen: 2x niet op zitten letten. Shit!

Als jij een halve ton kwijtraakt of (als erfenis misloopt), en dan denkt: "Helaas. Pech gehad. Volgende keer beter."
Dan heb je blijkbaar teveel geld.

Iedereen zal een poging doen, hoe weinig kans je ook helpt, om dat vergoed te krijgen van de bank.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.