Verzonden via hun berichtensysteem, die je dus niet kunt lezen omdat je geen toegang hebt.
Het is me niet duidelijk hoe je aan de tekst die je citeert komt als je die niet kan lezen.
Niet verhuisd en zij hebben het mailadres, op de vraag waarom zij daar dan geen contact via zoeken krijg je geen antwoord.
Als je contactgegevens niet meer klopten, klopte je e-mailadres dan nog wel?
Welkom in de digitale wereld, waarbij je dus met één druk op knop zonder reden geen toegang meer hebt tot jouw geld.
Ik denk dat wat jou gebeurd is uitzonderlijk is en ik hoop dat je bank onderzoekt hoe dit heeft kunnen gebeuren, want als jij geen adreswijziging doorgeeft is dit duidelijk iets dat niet
mag gebeuren.
Maar ik denk niet dat dit door "de digitale wereld" komt. Fouten in papieren administraties komen net zo goed voor. Misschien heeft een medewerker een adreswijziging op de verkeerde klant toegepast of zoiets stoms en lette de controleur van de transactie (vier ogen-principe) ook even niet op. Dat soort dingen kan je nooit helemaal voorkomen. De kans kan heel klein gemaakt worden maar nooit nul.
Dit voelt heel beangstigend. Kost je ook nog eens ruim een uur om ongedaan gemaakt te krijgen.
Als dat in ruim een uur te regelen was zat je heel wat minder lang in onzekerheid dan wanneer het dagen of weken had gekost. Dat dat zo snel kan is een voordeel van digitalisering.
Banken werken trouwens al ontzettend lang digitaal. Dat deden ze al toen de meeste mensen bij computers op zijn best een wazig beeld hadden uit science fiction-verhalen. De bank waar ik voor heb gewerkt heeft zijn eerste mainframe-computer in 1961 in gebruik genomen.
Een aantal jaar geleden ontdekte ik toen ik mijn woning verkocht dat er volgens het kadaster een hypotheek aan gekoppeld was die niet van mij was. Dan schrik je je echt de pleuris, als er een schuld op dat huis rust kan dat de verkoop blokkeren. Het bleek dat tientallen jaren ervoor, net toen ik die woning kocht, twee acties elkaar hadden gepasseerd: het uitschrijven van de al afbetaalde hypotheek van de verkoper en een administratieve wijziging op alle hypotheken door de betrokken bank die maakte dat hij toch weer ingeschreven was. Een race-condition, in IT-termen, die plaatsvond toen er mogelijk nog helemaal geen computers voor gebruikt werden. Het werd direct kosteloos rechtgezet door de verantwoordelijke notaris en er was uiteindelijk niets aan de hand. Binnen een dag nadat ik het ontdekte was het verholpen én had ik een uitleg van wat er in het verleden mis was gegaan. Maar ondertussen ik was wel even heel heftig geschrokken.
Administraties, ook als ze in een computer zitten, zijn nog steeds voor een deel mensenwerk; als mensen een wijziging moeten invoeren bijvoorbeeld. Daar gaat onvermijdelijk af en toe iets mis. Zelfs als die missers zeldzaam zijn op het grote geheel is er bij zo'n misser altijd iemand die het overkomt. Het kan je overkomen dat uitgerekend jij die pechvogel bent. Dat betekent niet dat meteen alles van de fouten aan elkaar hangt, maar ook bij zeldzame fouten krijgt iemand even de volle laag, en als jij dat bent krijgt je vertrouwen wel even een knauw.
Als je geen bevredigende verklaring hebt gekregen van je bank voor hoe dit mis heeft kunnen gaan, en als dat blijft knagen, dan is mijn suggestie om even alle tijd te nemen om een goede brief op te stellen waarin je uitlegt dat je vertrouwen door dit voorval een behoorlijke opdonder heeft gekregen en dat het belangrijk voor dat vertrouwen is dat je een uitleg krijgt van hoe dit mis heeft kunnen gaan. Neem van jouw kant echt even de tijd om het goed te formuleren (beknopt maar raak) en stuur dat op papier naar ze op. Ik kan niets garanderen natuurlijk, maar over het algemeen is mijn ervaring dat zorgvuldig geformuleerde, serieuze brieven die geen scheldpartij zijn best vaak serieuze reacties opleveren waar je wijzer van wordt.