/dev/null - Overig

verplicht woon-werk en zakelijk verkeer registreren ?!?

24-11-2023, 10:26 door Anoniem, 44 reacties
Ik kreeg een melding van mijn accountant, dat ik meer dan 100 mensen in dienst heb die meer dan 20 uur per MAAND werken...

Om de klimaatverandering tegen te gaan staan we met elkaar
voor enorme uitdagingen. Eén daarvan is het verminderen van de
CO2
-uitstoot door werkgebonden mobiliteit. Bijna de helft van de
uitstoot door personenmobiliteit komt door woon-werkmobiliteit en
zakelijke mobiliteit. Samen noemen we dit werkgebonden
personenmobiliteit. U heeft als werkgever grote invloed op het
verminderen van deze uitstoot.
.

Zijn ze helemaal van de p... ger... ??
Ik kan toch helemaal niet vragen aan security specialisten om iets te gaan doen waar ze al na het lezen van 1 zin van over hun nek gaan?
Denk dat 90% van de mensen hier niet gelooft in klimaatverandering door auto's (en probeer mensen die goed zijn in wiskunde maar eens te vertellen dat hun auto schuld is aan overstromingen in limburg of dat ijsbeertje wat ineens moet zwemmen ipv luieren op een ijsschots, terwijl dat ene bezoekje van een cruiseschip uit Italie in de haven van rotterdam net zoveel uitstoot geeft als alle auto's in heel nederland... (ps, er komen 150.000 schepen elk jaar in Rotterdam).

Het moet dan ook nog gespecificeerde worden naar Auto, benzine, Auto, diesel, Auto’s die behoren tot de (plug-in) hybrides, Auto, 100% elektrisch, Auto, andere brandstoffen, Motorfiets, benzine, Motorfiets, elektrisch, Bromfiets/scooter, benzine, Bromfiets/scooter, elektrisch (incl. speed-pedelec), (e-)Fiets of lopen, en Openbaar vervoer,

Knap dat een demissionair setje mensen dit nog effe erdoor kan duwen..
Reacties (44)
24-11-2023, 12:13 door Anoniem
Je hebt dermate selectief lopen citeren dat dit verhaal zo kant noch wal raakt op het moment dat ik dit schrijf. Ik begrijp niet wat je nu probeert te zeggen, na een niet-relevante emotionele rant kom je met een opmerking "Het moet dan ook nog gespecificeerde worden.."? Wat moet er gespecificeerd worden?

Ik zou zeggen, tel tot 10 en probeer het dan nog eens, maar vanuit een zakelijke ipv emotionele modus.
24-11-2023, 13:27 door Anoniem
Als werkgever ben je verplicht dit te registreren maar als werknemer ben ik het niet verplicht je vraag te beantwoorden. Oplossing vragen aan werknemer en aangeven dat medewerking niet verplicht is. (hint hint) De werknemer weigert vervolgens en je noteert geen gegevens bekend door weigering informatie aanlevering door data eigenaar met beroep op privacy wetgeving.

Et voila weer een circus attractie erop zitten qua bureaucratie.
Let op lease autos en zakelijke ov kaarten uitgesloten van dit truukje.
24-11-2023, 14:16 door Anoniem
Amsterdam en in utrecht zijn ze nu massaal aan het protesteren
onder de pvda/Gl vlag,logisch het zijn de steden van de pvda/gl stemmers,
dit is al besproken met elkaar,voordat de definitieve uitslag uberhaut bekend was.

NL2023
24-11-2023, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Denk dat 90% van de mensen hier niet gelooft in klimaatverandering door auto's
Ik denk dat 90% een zeer ruime schatting is.
(en probeer mensen die goed zijn in wiskunde maar eens te vertellen dat hun auto schuld is aan overstromingen in limburg of dat ijsbeertje wat ineens moet zwemmen ipv luieren op een ijsschots, terwijl dat ene bezoekje van een cruiseschip uit Italie in de haven van rotterdam net zoveel uitstoot geeft als alle auto's in heel nederland...
Hiervoor heb je vast een bron... mijn bronnen komen "slechts" tot 84.000 (CO2), 400.000 (NOx) en 1.000.000 (fijnstof)
https://www.columbusmagazine.nl/artikel/10205/harde-cijfers-cruiseschepen-zijn-grote-vervuilers
Er zijn in Nederland ruim 8.9 miljoen auto's.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/vervoermiddelen-en-infrastructuur/personenautos
(ps, er komen 150.000 schepen elk jaar in Rotterdam).
Ook dit lijkt me sterk... er zijn wereldwijd iets van 323 cruiseschepen.
https://bissectrice.nl/hoeveel-cruiseschepen-zijn-er-op-de-wereld/
en er komen jaarlijks zo'n 30.000 zeeschepen in Rotterdam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haven_van_Rotterdam#Op-_en_overslag
24-11-2023, 15:44 door majortom
https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Gewoon totaal aantal kms als zakelijk opgeven.
24-11-2023, 17:13 door Anoniem
Over "hier' bedoelde ik medewerker die ik spreek bij sessies en in de kantine, niet security.nl bezoekers.
De informatie die ik gebruikte kwam onder andere hier vandaan:

Transport Environment : cruise schepen stoten zwavel uit als 12 miljard auto's https://www.transportenvironment.org/discover/europes-luxury-cruise-ships-emit-as-much-toxic-sulphur-as-1bn-cars-study/

1 cruise schip stoot voor 12000 auto's aan CO2 uit. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0025326X21010134

1 cruise schip stoot in de haven net zoveel uit als 34000 stationair draaiende vrachtwagens https://www.nytimes.com/2019/12/26/nyregion/cruise-ship-exhaust-shore-power-nyc.html

30.000 zeeschepen en 120.000 binnenvaartschepen = ongeveer 140.000 bootjes... https://www.portofrotterdam.com/nl/online-beleven/feiten-en-cijfers

Er is vast een term voor om je gelijk te halen met zoveel mogelijk urls bijplakken, maar als het op internet staat wil het nog niet waar zijn trouwens..

voor de duidelijkheid, bedrijven met meer dan 100 medewerkers die meer dan 20 uur per maand werken (zeg 4 uur per week) moeten dus van alle mensen hun woon-werk verkeer en werk-werk verkeer kilometers gaan registreren, gespecificeerd naar soort auto, of dat nu benzine, diesel, hybrid (en dan weer niet gesplitst in diesel of benzine, want dan maakt de brandstof ineens niets meer uit) of anders (dus LPG en waterstof zijn hetzelfde schijnbaar) of electrisch, en dan ook de motoren op benzine en electra, de diesel motoren (er rijdt er hier eentje met zo'n ex-militaire diesel-motor-motor) en bromfiets, speedpedelec, zelfs kilometers te voet (als ze in de pauze een broodje gaan halen) en het ov-vervoer...

Daar hebben ze gewoon niets mee te maken..
24-11-2023, 17:50 door Anoniem
Zie ook https://www.rvo.nl/onderwerpen/wetten-en-regels-gebouwen/wetchecker-energiebesparing voor een opsomming van de riedel aan (extra) verplichtingen.
25-11-2023, 07:42 door Anoniem
Je hebt dermate selectief lopen citeren dat dit verhaal zo kant noch wal raakt op het moment dat ik dit schrijf.
Het hele verhaal raakt in geen enkele context enige kant of wal.
Nog even afgezien van het feit dat je weer onbezoldigd door de oversch**t aan het werk gezet wordt. Normale mensen noemen dat 'dwangarbeid'.

20 jaar geleden zag een accountant van mijn toenmalige werkgever de bui al hangen: splits de toko zodra je meer dan 50 mensen in dienst hebt. Maak er een toko bij met een holding erboven. Scheelt in alle opzichten heel veel gez**k.
25-11-2023, 09:56 door Anoniem
Door Anoniem:
voor de duidelijkheid, bedrijven met meer dan 100 medewerkers die meer dan 20 uur per maand werken (zeg 4 uur per week) moeten dus van alle mensen hun woon-werk verkeer en werk-werk verkeer kilometers gaan registreren

Dit moet al decennia.
Niets nieuws onder de zon.


Door Anoniem:
gespecificeerd naar soort auto, of dat nu benzine, diesel, hybrid (en dan weer niet gesplitst in diesel of benzine, want dan maakt de brandstof ineens niets meer uit) of anders (dus LPG en waterstof zijn hetzelfde schijnbaar) of electrisch, en dan ook de motoren op benzine en electra, de diesel motoren (er rijdt er hier eentje met zo'n ex-militaire diesel-motor-motor) en bromfiets, speedpedelec

Dan registreer je dan 1 keer, en actualiseert dat 1x per jaar.
Echt heeeeel veel werk. Je zou eens schrijfkramp of rsi krijgen.


Door Anoniem:
, zelfs kilometers te voet (als ze in de pauze een broodje gaan halen)

Die geloof ik niet.
Kun je de betreffende wet/instructie van de belastingdinest citeren of als bron linken.
Bij mij op het werk (>100 medewerkers) hoef ik echt niet door te geven hoeveel KMs ik te voet af leg.
En mijn baas regsitreert dat nergens.
Of misschien kun je het afkopen?


Door Anoniem:
en het ov-vervoer...

Dat is ook al decennia zo.
Dus: Of de losse kaartjes registreren (die moet je toch vergoeden) of het OV-abbo. En dat laatste is dan weer 1x per jaar.


Je kunt overal wel een drama van maken.

Een alternatief is dat je in loondienst gaat ipv werkgever te spelen.
Dan heb je (naast je lusten) al die lasten niet.

IHMO zeiken om het zeiken.


heb je al lang een eigen zaak met >100 mensen personeel?
25-11-2023, 10:25 door Anoniem
Ergens is er een punt, dat bij bepaalde bedrijfs grote bepaalde eigenschappen horen. En selectief knip en plakwerk en whataboutism is altijd natuurlijk gemakkelijk. Altijd een ander eerst de schuld geven, nooit zelf eens verantwoordelijkheid nemen.

Maar we moeten ergens beginnen, toch?

Je kunt natuurlijk wel over cruiseschepen beginnen en zo kan je nog tientallen andere voorbeelden bedenken. Maar zo komen we er nooit. Ergens moeten we beginnen.

Bedrijven moeten energie zuiniger zijn/worden, maatregelen nemen. Niets verkeerd aan of mee. Zo stimuleer je ook weer andere economieën.

Bij ons bedrijf en bij andere zie ik dit ook steeds meer. Alleen nog maar stekker auto's bijvoorbeeld vanuit de Lease.


Wel knap dat je accountant van je toenmalige werkgever dit 20 jaar geleden al zag..... Ik dat doen nog niet eens smartphone, Internet was niet te vergelijken met wat we nu hebben.

Is hij ook goed in het casino?
25-11-2023, 11:47 door Briolet - Bijgewerkt: 25-11-2023, 11:52
Door majortom: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Gewoon totaal aantal kms als zakelijk opgeven.

Uit de handleiding op deze site:

Uw organisatie valt niet onder de rapportageverplichting als ze geen financiële vergoeding, vervoersbewijs voor openbaar vervoer, fiets, bromfiets, personenauto, motorfiets of andere mobiliteitsvoorziening beschikbaar stelt voor woon-werkmobiliteit of zakelijke mobiliteit. U voert hiervoor dan ook geen administratie.

De verlichting geldt dus alleen als er al een soort van administratie bij het bedrijf is. Dus als het bedrijf al een km vergoeding voor het woon-werkverkeer geeft. Of als je zakelijke gereden km met je eigen auto declareert. En als het bedrijf eigen auto's heeft, zal daarvan ook al een km registratie bestaan. Of anders heel gemakkelijk 1x per jaar uit te lezen zijn op de km-teller.
25-11-2023, 12:07 door Anoniem
Door majortom: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Gewoon totaal aantal kms als zakelijk opgeven.
Dus gewoon verkeerde gegevens invullen?

Sta je straks ook te schreeuwen als de overheid eens langs bij je komt?
Omgevingswet is toch vrij duidelijk?

Altijd bijzonder dat mensen denken, dat alleen bepaalde regels voor hun van toepassing zijn, of alleen selectief bepaalde regels willen toepassen.

Door Anoniem:
Je hebt dermate selectief lopen citeren dat dit verhaal zo kant noch wal raakt op het moment dat ik dit schrijf.
Het hele verhaal raakt in geen enkele context enige kant of wal.
Nog even afgezien van het feit dat je weer onbezoldigd door de oversch**t aan het werk gezet wordt. Normale mensen noemen dat 'dwangarbeid'.
Normale mensen begrijpen dat er wetten zijn bijvoorbeeld?

Er is een hele mooie PDF over te vinden. Wat klopt er niet precies hieraan? Of welke feiten zijn hier niet correct aan?
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2023-07/IenW-Gegevensverzameling-werkgebonden-personenmobiliteit.pdf

Kan je misschien niet alleen je gevoel posten, maar ook gewoon feitelijk of inhoudelijk reageren?
25-11-2023, 13:32 door majortom - Bijgewerkt: 25-11-2023, 13:41
Door Anoniem:
Door majortom: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Gewoon totaal aantal kms als zakelijk opgeven.
Dus gewoon verkeerde gegevens invullen?

Sta je straks ook te schreeuwen als de overheid eens langs bij je komt?
Omgevingswet is toch vrij duidelijk?

Altijd bijzonder dat mensen denken, dat alleen bepaalde regels voor hun van toepassing zijn, of alleen selectief bepaalde regels willen toepassen.
De overheid wilde toch de regeldruk verminderen voor bedrijven? Ziehier een extreme toegevoegde regeldruk (zeker als je dit voor een groot aantal werknemers moet bijhouden).

Als ik met eigen vervoer naar het werk kom dan gaat het de werkgever helemaal niets aan met welk vervoer ik kom e.d. Dat soort informatie gaat de werkgever in zo'n geval dan ook niet krijgen (zeker als dit niet te declareren is). Laat staan dat iemand dat dan zelf moet gaan bijhouden, zeker in gevallen van wisselende methoden van vervoer.

In geval van een leaseauto hoeft in veel gevallen geen administratie te worden bijgehouden door de werknemer als deze gewoon de bijtelling besluit te betalen (en in geval van onbeperkt prive gebruik van de auto). Ook in die gevallen gaat het de werkgever helemaal niets aan of de rit woon-werkverkeer was, of het zakelijk was of prive. De regeldruk komt dan voornamelijk bij de werknemer te liggen, waarvan ik 100% zeker weet dat die niet klopt. En kom niet aan met kastjes in de auto die dat registreren, want de werkgever cq de fabrikant van zo'n kastje heeft er helemaal niets mee te maken welke ritten er gemaakt worden in prive-tijd.

Dus de werkgever heeft in zo'n geval geen andere keus dan het totaal aantal kilometers dat met de auto is gereden als zakelijk te beschouwen en daar dan maar een forfaittaire aanpassing op te doen.
25-11-2023, 14:01 door Anoniem
Door majortom:
De overheid wilde toch de regeldruk verminderen voor bedrijven? Ziehier een extreme toegevoegde regeldruk (zeker als je dit voor een groot aantal werknemers moet bijhouden).
Het is ook niet iedereen die dit wil bij de overheid. Als de PVV aan de macht komt is dit soort dingen in no-time weg.

Als ik met eigen vervoer naar het werk kom dan gaat het de werkgever helemaal niets aan met welk vervoer ik kom e.d. Dat soort informatie gaat de werkgever in zo'n geval dan ook niet krijgen (zeker als dit niet te declareren is). Laat staan dat iemand dat dan zelf moet gaan bijhouden, zeker in gevallen van wisselende methoden van vervoer.
Die informatie is ook niet voor de werkgever, die is voor de overheid.
Die wil graag bekijken hoeveel mensen er met het OV gaan, hoeveel met eigen vervoer, en wat voor eigen vervoer.
Zowel om daar de planningen van faciliteiten op af te stemmen als (bij een deel van het politieke spectrum) om jou te pushen in een richting die zij beter vinden. Dus uit de eigen auto, in het OV of met de fiets.
25-11-2023, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Je kunt natuurlijk wel over cruiseschepen beginnen en zo kan je nog tientallen andere voorbeelden bedenken. Maar zo komen we er nooit. Ergens moeten we beginnen.

Bedrijven moeten energie zuiniger zijn/worden, maatregelen nemen. Niets verkeerd aan of mee. Zo stimuleer je ook weer andere economieën.

Het probleem met de tegenwoordige politicus en ministers is dat ze zo weinig inzicht hebben in de materie waar ze over praten, dat ze met de wildste ideeen komen om problemen op te lossen.
Het zou geen kwaad kunnen als zij inzicht hadden in wat er de grootste energieverbruikers zijn en wat de grootste vervuilers zijn, en hoe veelvoorkomende verbruikers daar in passen.
Dan krijg je niet meer van die domme opmerkingen als "als we nou allemaal wat korter douchen zijn we al een heel eind op weg onze doelen mbt gasverbruik te halen".

Het probleem is dat de werkelijkheid hard is, keihard. En dat allerlei "we kunnen in ieder geval IETS proberen te doen" oplossingen helemaal niets gaan brengen maar wel geld en/of comfort kosten. Het enige wat dat dan oplevert is (bij bepaalde mensen) een "goed gevoel" omdat ze hun steentje hebben bijgedragen.

Maar het is water naar de zee dragen. Jammer dat je dat gezegde nooit meer hoort in dit verband.
En: het feit dat we een probleem hebben betekent NIET dat we het kunnen oplossen. En als mensen er aan twijfelen of we het probleem kunnen oplossen, betekent dat NIET automatisch dat ze het hele probleem ontkennen. Dat snappen ook veel mensen niet.
25-11-2023, 14:51 door Briolet
Door majortom: De overheid wilde toch de regeldruk verminderen voor bedrijven?

Alleen in woord. In de praktijk willen ze alles weten voor het uitstippelen van het beleid. Maar ik vraag me af of ze dit niet beter kunnen schatten op basis van steekproeven. Dit registreren per bedrijf heeft eigenlijk alleen zin als je later sancties wilt opleggen bij bedrijven die meer dan gemiddeld CO2 veroorzaken. Dus een CO2 belasting als er te weinig werknemers met de fiets naar het werk gaan. (Zit bij mij wel goed want ik loop naar mijn werk)

Slechts minder dan 1% van de bedrijven heeft meer dan 100 werknemers. Het gros van de kleine bedrijven wordt dus niet geraakt. Ik denk wel dat deze 1% veel meer dan de helft van de beroepsbevolking omvat. Ik vond alleen bij het CBS dat 38% van de beroepsbevolking bij een bedrijf werkt met 990 of meer werknemers. (Dat zijn de 1000 grootste bedrijven in Nederland)
25-11-2023, 15:01 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Gewoon totaal aantal kms als zakelijk opgeven.
Dus gewoon verkeerde gegevens invullen?

Sta je straks ook te schreeuwen als de overheid eens langs bij je komt?
Omgevingswet is toch vrij duidelijk?

Altijd bijzonder dat mensen denken, dat alleen bepaalde regels voor hun van toepassing zijn, of alleen selectief bepaalde regels willen toepassen.
De overheid wilde toch de regeldruk verminderen voor bedrijven? Ziehier een extreme toegevoegde regeldruk (zeker als je dit voor een groot aantal werknemers moet bijhouden).

Als ik met eigen vervoer naar het werk kom dan gaat het de werkgever helemaal niets aan met welk vervoer ik kom e.d. Dat soort informatie gaat de werkgever in zo'n geval dan ook niet krijgen (zeker als dit niet te declareren is). Laat staan dat iemand dat dan zelf moet gaan bijhouden, zeker in gevallen van wisselende methoden van vervoer.

In geval van een leaseauto hoeft in veel gevallen geen administratie te worden bijgehouden door de werknemer als deze gewoon de bijtelling besluit te betalen (en in geval van onbeperkt prive gebruik van de auto). Ook in die gevallen gaat het de werkgever helemaal niets aan of de rit woon-werkverkeer was, of het zakelijk was of prive. De regeldruk komt dan voornamelijk bij de werknemer te liggen, waarvan ik 100% zeker weet dat die niet klopt. En kom niet aan met kastjes in de auto die dat registreren, want de werkgever cq de fabrikant van zo'n kastje heeft er helemaal niets mee te maken welke ritten er gemaakt worden in prive-tijd.

Dus de werkgever heeft in zo'n geval geen andere keus dan het totaal aantal kilometers dat met de auto is gereden als zakelijk te beschouwen en daar dan maar een forfaittaire aanpassing op te doen.

Zolang je je werknemer geen reisvergoeding of kilometer vergeoding geeft, hoef je niets te doen als wekgever. Maar als je dat wel doet, of dat in een of andere CAO afgesproken is, dan sta je als werkgever aan de lat. Dat hoort nu eenmaal bij je werkgeverschap.

Wil je die last niet, dan betaal je je medewerkers niets, maar dan niet verbaas zijn als ze vertrekken.

Vwb het registreren van de kilometers. Daar is niets geks aan.
Je stapt in je auto. Je noteert de stand.
Je komt aan, je noteert weer je stand.
Dan weet je je KMs.
En het reisdoel weet je ook.
Niets geks aan.

Wat ik vroeger nog wel eens zag gebeuren (en dat zal nu ook nog wel gebeuren), is dat een medewerker gedurende werktijd, op kosten van de baas "omreed" voor wat prive zaken. bv boodschappen of marktplaats koopjes. Bv van Amersfoort naar Zwolle, via Leeuwarden en Groningen.
DAAR is die regsitratie voor. Om dat soort, prive-ritjes, in ieder geval te ontmoedigen.

Je zou als werknemer eens zelf iets moeten betalen, als de baas dat voor je kan doen.
25-11-2023, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kreeg een melding van mijn accountant, dat ik meer dan 100 mensen in dienst heb die meer dan 20 uur per MAAND werken...

Zijn ze helemaal van de p... ger... ??
Ik kan toch helemaal niet vragen aan security specialisten om iets te gaan doen waar ze al na het lezen van 1 zin van over hun nek gaan?

Het moet dan ook nog gespecificeerde worden naar Auto, benzine, Auto, diesel, Auto’s die behoren tot de (plug-in) hybrides, Auto, 100% elektrisch, Auto, andere brandstoffen, Motorfiets, benzine, Motorfiets, elektrisch, Bromfiets/scooter, benzine, Bromfiets/scooter, elektrisch (incl. speed-pedelec), (e-)Fiets of lopen, en Openbaar vervoer,

Knap dat een demissionair setje mensen dit nog effe erdoor kan duwen..

Doe wat anere bedrijven steeds vaker doen:

Als de lastendruk je teveel wordt, al je personeel opdragen om ontslag te nemen en als ZZPer voor je te gaan werken.
Dat scheelt jouw een lading werk.
Alle zooi waar je in je originele post over klaagt komen dan op het individuele bordje van je ZZPers terecht.

Voor elk van hen een beetje werk, en jij helemaal niets meer. WIN-WIN.
En je hoeft geen premies meer af te dragen. Ook een WIM.
Alleen kunnen de uur-tarieven hoger zijn dan je nu kwijt bent. Maar dat kun je weer door berekenen aan je klanten.

Probleem opgelost.
Next.
25-11-2023, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat ik vroeger nog wel eens zag gebeuren (en dat zal nu ook nog wel gebeuren), is dat een medewerker gedurende werktijd, op kosten van de baas "omreed" voor wat prive zaken. bv boodschappen of marktplaats koopjes. Bv van Amersfoort naar Zwolle, via Leeuwarden en Groningen.
DAAR is die regsitratie voor. Om dat soort, prive-ritjes, in ieder geval te ontmoedigen.

Nee hoor daar is het helemaal niet voor. Daarvoor zal de werkgever wellicht willen dat je registreert, maar dat is niet
het doel van DEZE registratie. Dat is, zoals al meer aangegeven hierboven, het in kaart brengen van verkeer voor
zakelijke doeleinden met het doel daarmee te plannen en te "stimuleren". Als je het zo wilt lezen: het WEF doel.
25-11-2023, 23:19 door Anoniem
Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op. Dat verkeer (of het nou voor werk of privé is) moet gewoon fors verminderd worden, dan neemt de uitstoot af. Autobezit ontmoedigen, misschien zelfs verbieden, die kant moeten we op.
Global Warming is real. In Brazilië vallen er al doden door de hitte. De slappe aanpak werkt niet, zoveel is duidelijk.
26-11-2023, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op. Dat verkeer (of het nou voor werk of privé is) moet gewoon fors verminderd worden, dan neemt de uitstoot af. Autobezit ontmoedigen, misschien zelfs verbieden, die kant moeten we op.
Global Warming is real. In Brazilië vallen er al doden door de hitte. De slappe aanpak werkt niet, zoveel is duidelijk.

Verplicht 2-3 dagen thuis werken, tenzij het beroep het echt niet toe laat.
27-11-2023, 13:09 door Anoniem
Door Anoniem: Wel knap dat je accountant van je toenmalige werkgever dit 20 jaar geleden al zag..... Ik dat doen nog niet eens smartphone, Internet was niet te vergelijken met wat we nu hebben.

De grens van 50 medewerkers komt, naar mijn weten, van het wel of niet moeten hebben van een OR (ondernemingsraad).
Dat geldt al heel lang en was ook voor mijn laatste werkgever (17 jaar geleden) de reden om BV's te splitsen als ze te groot werden.
Heeft dus niets met een glazen bol te maken.
27-11-2023, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.
27-11-2023, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.

Of dat je als werkgever je werknemers gaat afstoten. bv via ZZP of inhuur.
Dan wordt het een ander zijn CO2-probleem.
27-11-2023, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.

Precies. Dat is technocratie. Er is dan geen vrije markt meer maar een commando-economie die via de werkgevers wordt geïmplementeerd. Je bent dan als werkgever een afdelingshoofd van de overheid. De werknemer is dan een een ambtenaar van de overheid. Dat betekent ook: eigen initiatief en creativiteit wordt dan niet meer gewaardeerd zodra je buiten de door Den Haag uitgestippelde lijntjes kleurt. Waar doet dit ook alweer aan denken? O ja, de Sovjet-Unie. Zal wel toeval zijn.
27-11-2023, 15:41 door Anoniem
“ Denk dat 90% van de mensen hier niet gelooft in klimaatverandering door auto's”

Of andersom: 90% wel en jijzelf niet. #bubbel
Je eigen gedachten maken feiten nog geen waarheid.
27-11-2023, 15:46 door Anoniem
Grappig om hier de reacties te lezen, ik moet direct aan de 'First time?: https://knowyourmeme.com/memes/james-franco-first-time' meme denken.

Helaas is het al decennia? zo dat men van dit soort streken er nog even doordrukt. Daarom stelt men ook een lijst van 'controversiële zaken' op. Dat is het enige waar men niet meer aan mag komen, de rest is vrij spel.

Wie herinnert zich nog dat Rutte nog even snel de dividendbelasting voor Shell af wou schaffen als demissionair kabinet?

Ik ben er verder van overtuigt dat ze door middel van 'pest beleid' het voor de gemiddelde ondernemer het leven onmogelijk proberen te maken. Ze proberen bijvoorbeeld al jaren de ZZP-ers te pesten met waardeloze verplichtingen en meer papierwerk. Ze vernietigen ook de private huurmarkt, kleine verhuurders verkopen massaal woningen en alleen de grote corporaties kunnen nog aan verplichtingen voldoen. Het stinkt allemaal zo erg...

Ik snap alleen de redenering niet. Het moet wel geld zijn want iedereen weet dat MKB de motor van de samenleving is. Waarom het MKB dan om zeep helpen?
27-11-2023, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Global Warming is real. In Brazilië vallen er al doden door de hitte. De slappe aanpak werkt niet, zoveel is duidelijk.
Nee maar de harde aanpak werkt ook niet. In ieder geval niet tegen doden door de hitte.
Heel vervelend, maar het is nou eenmaal zo.
27-11-2023, 16:53 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.

Via een gedoog constructie heeft groen-links het ooit voor elkaar gekregen om de km vergoeding voor woon-werkverkeer af te schaffen. Dat was indertijd een geniale zet van Jolande Sap, want dit stimuleert een baan te zoeken die dichter bij huis ligt.
Ze had toen ook nog een paar andere zeer groene besluiten voor elkaar gekregen in het beroemde Lenteakkoord van april 2012. Voor mij bijna een reden om op deze partij te stemmen.

Vervolgens werd deze fractievoorzitter volledig aan de kant gezet en werden deze groene besluiten weer terug gedraaid voordat ze uitgevoerd konden worden. Voor mij weer een reden om aan het groene karakter van deze partij te twijfelen. Groen is goed, maar het mag niets kosten bij deze partij.
27-11-2023, 17:29 door Anoniem
Ik zou graag ook aan mijn medewerkers vragen wat ze 's avonds doen, of (en hoe vaak) ze houtstoken, wat ze op hun brood hebben (beleg, type, hoeveel plakjes, aantal sneetjes, botersoort, mes gewassen in vaatwasser, of ze hun brood met de linker- of rechterhand eten, hoe lang ze kauwen op elke hap, en of ze het brood in driehoekjes of vierkantjes snijden. Vergeet ook niet te vragen of ze naar muziek luisteren tijdens het eten, en zo ja, of dat invloed heeft op hun eettempo.
28-11-2023, 01:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.
Ik zou zeggen doe het dan gelijk goed en neem alleen werknemers aan die dichtbij wonen en dus niet met de auto of openbaar vervoer hoeven te komen.
28-11-2023, 09:57 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind het maar geneuzel in de marge. Niemand gaat door deze registratie minder rijden dus wat verminderen van uitstoot betreft schiet het allemaal niet op.

Het probleem is hier dat de werkgever wordt opgezadeld met het de CO2 belasting die zijn werknemers (door woon- werkverkeer) produceren.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor werkgevers verplicht worden die belasting ieder jaar te verlagen. En dat betekent weer dat je als werkgever invloed moet gaan uitoefenen op jouw werknemers over waar ze wonen en hoe ze naar jouw werk komen.
Ik zou zeggen doe het dan gelijk goed en neem alleen werknemers aan die dichtbij wonen en dus niet met de auto of openbaar vervoer hoeven te komen.
Je hebt als werkgever ook echt iets te kiezen in deze arbeidsmarkt. Wanneer je nog dit soort voorwaarden gaat stellen wens ik je veel succes om het personeel te vinden dat je zoekt.
28-11-2023, 11:17 door Briolet
Door Anoniem: Ik zou zeggen doe het dan gelijk goed en neem alleen werknemers aan die dichtbij wonen en dus niet met de auto of openbaar vervoer hoeven te komen.

Pas dan ook de wet aan zodat een verhuizing naar verder weg een ontslagreden kan zijn. (-;
28-11-2023, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou graag ook aan mijn medewerkers vragen wat ze 's avonds doen, of (en hoe vaak) ze houtstoken, wat ze op hun brood hebben (beleg, type, hoeveel plakjes, aantal sneetjes, botersoort, mes gewassen in vaatwasser, of ze hun brood met de linker- of rechterhand eten, hoe lang ze kauwen op elke hap, en of ze het brood in driehoekjes of vierkantjes snijden. Vergeet ook niet te vragen of ze naar muziek luisteren tijdens het eten, en zo ja, of dat invloed heeft op hun eettempo.
Dat komt echt nog wel. Het is nu al zo dat milieudefensie bedrijven voor de rechter sleept omdat ze zaken financieren
die hen niet bevallen. Niet omdat ze die ze naar olie boren, nee: omdat ze naar olie boren FINANCIEREN.
Dus dan kan het echt niet lang meer duren of bedrijven worden voor de rechter gesleept omdat hun werknemers
geen veganisten zijn of anderszins "fout bezig zijn"!
En zoals we allemaal weten bepaalt de rechter in Nederland de wet. Dus dan kan de wet die dat regelt niet lang uitblijven.
28-11-2023, 17:53 door Anoniem
Nee, het gaat dus LETTERLIJK om de kilometers... Het gaat niet over bijtelling, niet over verzekering, niet over vergoeding wel of niet... Alle medewerkers krijgen mobiliteit van mijn bedrijf.. Of dat nu een leasegebakje of een OV kaart is...
Nu moet ik VANAF 1 januari 2024 dit gespecificeerd gaan bijhouden als werknemer.

Het gaat onder andere om: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2023-07/IenW-Gegevensverzameling-werkgebonden-personenmobiliteit.pdf

Ondanks dat het per jaar opgegeven moet worden, moet je de gegevens dus vanaf 1 januari 2024 al gaan verzamelen, anders kun je ze niet ophoesten.
Uitzondering zijn ritten met ambulance of brandweerauto's, service-auto's en grijskenteken busjes en vrachtwagens.
Dus iedereen moet een RAM1500 of een Toyota Higlander VAN gaan rijden, maar ik denk dat de hoeveelheid Aygo-X daarvoor te hoog is.
28-11-2023, 23:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ondanks dat het per jaar opgegeven moet worden, moet je de gegevens dus vanaf 1 januari 2024 al gaan verzamelen, anders kun je ze niet ophoesten.
In de PDF waar je naar linkt lees ik wat anders. Als er al een registratiesysteem in gebruik is voor alle werknemers dat de benodigde gegevens al oplevert, gebruik dat dan. Anders wordt aangeraden een jaarlijkse enquête onder het personeel te houden. Daarvoor hoeft het personeel alleen aan te geven hoe ze in de voorafgaande week van en naar het werk zijn gereisd, en het is niet erg als niet iedereen de enquête invult.
29-11-2023, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, het gaat dus LETTERLIJK om de kilometers... Het gaat niet over bijtelling, niet over verzekering, niet over vergoeding wel of niet... Alle medewerkers krijgen mobiliteit van mijn bedrijf.. Of dat nu een leasegebakje of een OV kaart is...
Nu moet ik VANAF 1 januari 2024 dit gespecificeerd gaan bijhouden als werknemer.

Het gaat onder andere om: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2023-07/IenW-Gegevensverzameling-werkgebonden-personenmobiliteit.pdf

Ondanks dat het per jaar opgegeven moet worden, moet je de gegevens dus vanaf 1 januari 2024 al gaan verzamelen, anders kun je ze niet ophoesten.
Uitzondering zijn ritten met ambulance of brandweerauto's, service-auto's en grijskenteken busjes en vrachtwagens.
Dus iedereen moet een RAM1500 of een Toyota Higlander VAN gaan rijden, maar ik denk dat de hoeveelheid Aygo-X daarvoor te hoog is.

En hoe was dit anders in voorgaande decennia vwb kilometervergoeding (bv als je medewerkers zakelijk onderweg zijn) of woon-werk vergoeding.
Topoen moetsen die gereden kilometers ook al bijgehouden worden.
In het begin op papier, tegenwoordig kun je dat ook met een kastje doen.

Ik zie het probleem niet.
29-11-2023, 08:27 door Anoniem
Echt heeeeel veel werk. Je zou eens schrijfkramp of rsi krijgen.
Feit is dat je WEER onbezoldigd voor de overheid aan het werk bent. WEER.
En zoals we allemaal weten bepaalt de rechter in Nederland de wet.
Nou, gelukkig (of misschien helaas...) is dat dus niet zo. Hoog tijd om met z'n allen gewoon te zeggen: stik er maar in. Maarja... laafe schaapjes die braaf meedoen zodat het niet moeilijk is om die enkeling die wel lef heeft af te fakkelen.
29-11-2023, 09:04 door Anoniem
Dank voor het delen van de PDF. Ik raad iedereen aan om hoofdstuk 6 en 7 eens door te lezen.
Uit hoofdstuk 7:
In 2026 bekijkt het ministerie of de CO2 uitstoot van alle werkgevers samen onder het CO2 uitstootplafond is gebleven. Als dit niet zo is dan krijgen de werkgevers een maximale CO2 uitstoot opgelegd. Werkgevers die daarboven zitten worden tot actie gedwongen.
03-12-2023, 20:40 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, het gaat dus LETTERLIJK om de kilometers... Het gaat niet over bijtelling, niet over verzekering, niet over vergoeding wel of niet... Alle medewerkers krijgen mobiliteit van mijn bedrijf.. Of dat nu een leasegebakje of een OV kaart is...
Nu moet ik VANAF 1 januari 2024 dit gespecificeerd gaan bijhouden als werknemer.
Sterker, ook van de medewerker die lopend of op de fiets komt moet je het gaan bijhouden. Gewoon van ALLE werknemers, AL het woon- werkverkeer en hoe ze dat afleggen.

Het knotse van de zaak is dat men dus de werkgever uiteindelijk verantwoordelijk gaat maken voor hoe ver de werknemers van het werk wonen en met welk transportmiddel zij naar het werk komen.
Uiteindelijk worden werkgevers dus verplicht in te grijpen in het privéleven van haar werknemers om aan de opgelegde grenzen te kunnen voldoen (verplicht verhuizen, verplicht met de fiets of met het OV etc.).

En wat doe je dan met werknemers die niet willen of kunnen? Mag (of moet) je die ontslaan?
Of mag (of moet) je die dan minder reiskeostenvergoeding geven dan collega's die 'wel onder de norm blijven'?
Zeg het maar.
03-12-2023, 22:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nu moet ik VANAF 1 januari 2024 dit gespecificeerd gaan bijhouden als werknemer.
Sterker, ook van de medewerker die lopend of op de fiets komt moet je het gaan bijhouden. Gewoon van ALLE werknemers, AL het woon- werkverkeer en hoe ze dat afleggen.
Er is al gemeld dat het ook een enquete kan zijn over wat werknemers in de voorafgaande week hebben gedaan, en dat een compleet registratiesysteem alleen maar wordt aangeraden als dat er al is voor alle werknemers. Je kan het nalezen in de PDF waar hierboven al naar gelinkt is (hoofdstuk 6). Waarom negeer je dat?
04-12-2023, 12:00 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nu moet ik VANAF 1 januari 2024 dit gespecificeerd gaan bijhouden als werknemer.
Sterker, ook van de medewerker die lopend of op de fiets komt moet je het gaan bijhouden. Gewoon van ALLE werknemers, AL het woon- werkverkeer en hoe ze dat afleggen.
Er is al gemeld dat het ook een enquete kan zijn over wat werknemers in de voorafgaande week hebben gedaan, en dat een compleet registratiesysteem alleen maar wordt aangeraden als dat er al is voor alle werknemers. Je kan het nalezen in de PDF waar hierboven al naar gelinkt is (hoofdstuk 6). Waarom negeer je dat?
Moet je wel genoeg responses krijgen om te voldoen aan een betrouwbaarheid van 95% en foutenmarge van 2%. Volgens de PDF betekent dat in een bedrijf van 350 werknemers dat er tenminste 306 antwoorden moeten zijn; bij 15.000 werknemers tenminste 2.070. Dus zeker in wat kleinere bedrijven betekent dit dat je toch een behoorlijke responsepercentage moet hebben. En wat te doen als je dat niet haalt?
04-12-2023, 12:37 door Anoniem
Gaat het misschien hier om?

https://archive.is/PoW8C
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/01/duurzaam-jaarverslag-blijft-hoofdpijndossier-a4183001[
04-12-2023, 13:30 door Anoniem
Door majortom: Moet je wel genoeg responses krijgen om te voldoen aan een betrouwbaarheid van 95% en foutenmarge van 2%. Volgens de PDF betekent dat in een bedrijf van 350 werknemers dat er tenminste 306 antwoorden moeten zijn; bij 15.000 werknemers tenminste 2.070. Dus zeker in wat kleinere bedrijven betekent dit dat je toch een behoorlijke responsepercentage moet hebben. En wat te doen als je dat niet haalt?
Werknemers vragen de enquête alsnog in te vullen. Over de afgelopen week vragen beantwoorden kan uit je hoofd, en dat is een stuk minder ingrijpend dan voor een heel jaar een vervoersadministratie moeten bijhouden.

Ik las elders trouwens dat dit maar één onderwerp uit een zeer omvangrijk pakket aan verplichtingen voor bedrijven is, en dat het waarschijnlijk een hoop bedrijven niet gaat lukken om aan alle vereisten te voldoen. Dat dit ene onderwerp een stuk minder heftig lijkt te zijn dan de topicstarter aangaf wil niet zeggen dat het geheel niet heel heftig is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.