Door Anoniem: Dat is heel normaal bij de grote mail providers. Ditzelfde gebeurt bij gmail.com ook.
Kennelijk is de nieuwe standaard om mail die om de een of andere reden niet afgeleverd wordt toch te bevestigen met een "250 2.0.0 Sent" reply. Misschien met het waanidee dat men spammers niet wil helpen met het vinden van gaten ofzo?
Dit is uiteraard onacceptabel, maar ja wij zijn niet in de positie om outlook en gmail wel of niet te accepteren, he?
Ik zie die code 250 niet staan in de logregel van de OP. Wat ik wel zie staan is "Queued mail for delivery". Dit duidt erop dat de mailclient waar de OP mee werkt (de webmail-interface neem ik aan) de e-mail heeft kunnen afleveren bij een mailserver en dat die server de e-mail in een wachtrij voor bezorging heeft staan. Daarmee is hij nog niet bezorgd.
E-mail komt zelden in één stap bij de mailserver terecht waar de ontvanger hem weer vandaan haalt. Een ISP heeft typisch een heel stelsel van mailservers die e-mails aan elkaar doorgeven en met twee ISP heb je het zo over vier of meer betrokken servers. Het is typisch de laatste server die ontdekt dat een e-mail niet bezorgd kan worden. De melding "sent" komt juist van de eerste server.
Het is dus helemaal niet vreemd om een "sent"-melding te krijgen terwijl de e-mail uiteindelijk niet bezorgd kan worden. Dat was dertig jaar geleden ook al zo. Maar dan heb je ergens in de keten een e-mailserver die de e-mail bij de volgende server probeert af te leveren en daar niet in slaagt. Vanouds was het dan zo dat de eerste van die twee een "bounce" genereerde: een e-mail terug aan de afzending met de mededeling dat bezorgen niet lukte, met de foutmelding erbij.
Bedenk ten eerste dat waar dit gebeurt allang niet meer bij Outlook of Gmail hoeft te zijn, het kan bij de provider of op het eigen mailsysteem van de ontvanger zijn.
Vervolgens is de vraag waarom dat bounce-bericht niet wordt gegenereerd. De achterliggende reden daarvoor zou kunnen zijn dat spammers graag gebruik maken van afzenderadressen van anderen, en dat die anderen dan gebombardeerd worden met bounce-berichten voor e-mails die ze helemaal niet zelf hebben verstuurd. Misschien is men wel tot de slotsom gekomen dat ontbrekende bounces minder overlast veroorzaken dan een regen aan bounces voor berichten die iemand helemaal niet zelf verstuurd heeft.