image

ING hoeft slachtoffer bankhelpdeskfraude geen 64.000 euro te vergoeden

maandag 4 december 2023, 16:27 door Redactie, 21 reacties

ING hoeft een klant die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd geen 64.000 euro te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De klant werd eind 2021 gebeld door iemand met een anoniem telefoonnummer. Deze persoon vertelde dat hij voor ING werkzaam was en waarschuwde voor verdachte transacties. Vervolgens heeft de klant op verzoek van een andere oplichter die aan de lijn kwam het programma AnyDesk geïnstalleerd, waarmee de controle over zijn computer kon worden overgenomen.

Vervolgens zijn vier bedragen van bijna 64.000 euro van de rekening van de klant naar een Duits rekeningnummer overgemaakt. Nadat de vrouw van de klant thuiskwam ving zij het gesprek van haar echtgenoot op en vertrouwde het niet, waarna er geen geld meer werd overgemaakt. Nadat de fraude aan het licht kwam vroeg de klant om het bedrag te vergoeden, maar ING weigerde dit.

Het geld was namelijk overgeboekt van de rekening van zijn stamrecht B.V. Volgens de bank is het coulancekader voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude niet van toepassing op zakelijke rekeningen. De klant stelde dat het hier niet om een zakelijke rekening gaat, aangezien de enige taken van de stamrecht B.V. toezien op het uitkeren van het pensioen van de klant en zijn vrouw. Het Kifid stelt net als ING dat het hier wel degelijk om een zakelijke rekening gaat.

"De beslissing van de bank om geen schade te vergoeden op grond van de coulanceregeling is daarom in overeenstemming met de coulanceregeling. Als de commissie zou oordelen dat de bank ook in het onderhavige geval op basis van de coulanceregeling moet overgaan tot vergoeding van de schade, zou de commissie de coulanceregeling daarmee oprekken. Aangezien het gaat om coulance is dat niet aan de commissie", aldus het oordeel.

Niet-toegestane transacties

Daarnaast stelde de klant dat er sprake is van niet-toegestane transacties. Ook hier is het Kifid het niet mee eens. Uit de administratie van de bank blijkt dat de klant de betalingen zelf heeft geaccordeerd met de mobiele app op zijn telefoon. Volgens het klachteninstituut staat hiermee vast dat de klant heeft ingestemd met de betalingen en er geen sprake is van niet-toegestane transacties.

Monitoring

Als laatste had de klant gesteld dat de de bank haar zorgplicht geschonden heeft. Volgens de klant had de bank moeten ingrijpen, omdat binnen vijf minuten vier grote bedragen werden afgeschreven van de rekening van de B.V. Normaal gesproken vinden geen grote betalingen plaats vanaf de rekening. Het Kifid laat daarop weten dat de rol van de bank als betaaldienstverlener in beginsel beperkt is tot het optimaliseren van het betalingsverkeer. ING kan dan ook geen verwijt worden gemaakt voor het uitvoeren van de afschrijvingen zonder nadere monitoring.

"Een algemene monitoringsverplichting zou het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden. Wel kan van de bank worden verwacht dat zij tot onderzoek zou overgaan indien zij wist van ongebruikelijk betalingsverkeer", laat het Kifid verder weten. De bank wist dit echter niet en er kan daarom niet worden gesteld dat ING verwijtbaar gehandeld heeft. De vordering van de klant wordt dan ook door het klachteninstituut afgewezen (pdf).

Reacties (21)
04-12-2023, 16:38 door Anoniem
Terecht wat mij betreft, mensen zijn ook veel te goedgelovig en er mag echt meer van hen zelf verwacht worden. Als gezond verstand ontbreekt (door ouderdom of überhaupt) dan is dat vervelend, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Als de criminelen gepakt worden dan kunnen ze het geld terugvorderen.
04-12-2023, 16:43 door Anoniem
Ze moeten de claim bij die Duitse bank neerleggen, die bank heeft de criminelen geholpen bij het witwassen van het geld. Daarnaast zou het OM de desbetreffende bank nog een boete moeten opleggen, wederom vanwege het faciliteren van witwassen. En misschien zou de ECB, of welke andere organisatie dan ook die er voor verantwoordelijk is, de bankvergunning moeten intrekken.

Zolang het witwassen niet wordt aangepakt, kunnen en mogen criminelen doorgaan.
04-12-2023, 16:57 door Anoniem
Met de comments vand dit bericht https://www.security.nl/posting/819820/ING+mocht+rekeningen+klanten+blokkeren+wegens+pinnen+groot+geldbedrag in mijn achterhoofd, ben ik reuze benieuwd of Kifid het ditmaal wel goed heeft gedaan - of dat er toch nog iemand mee oneens is.
04-12-2023, 17:10 door Anoniem
Alhoewel ING een vreselijke K*T bank is, is die beslissing niet meer dan terecht. Rekeninghouder heeft een f*ck-up. Waarom moet de bank daarvoor betalen??
04-12-2023, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Terecht wat mij betreft, mensen zijn ook veel te goedgelovig en er mag echt meer van hen zelf verwacht worden. Als gezond verstand ontbreekt (door ouderdom of überhaupt) dan is dat vervelend, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Als de criminelen gepakt worden dan kunnen ze het geld terugvorderen.
Ja precies, niet de verantwoordelijkheid van de klant ;-)
04-12-2023, 17:15 door Anoniem
Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Misschien zo nodig als de klant geen verklaring geeft (bijvoorbeeld hij kocht een jas van 105 euro) dan bankrekening sluiten
maar een groot bedrag dat is prima, dat heeft de klant dus zelf geaccordeerd.
ja
lul nog maar wat
Ik begrijp het eigenlijk niet meer zo goed....
04-12-2023, 17:46 door Anoniem
Ik blijf me erover verbazen dat je niet veel flexibeler transactie limieten kunt instellen. Fraude gebeurd vrijwel altijd met nieuwe onbekende tegenrekening nrs, niet met tegen rekeningen waar je al jaren zaken mee doet. Eenvoudig om een lage transactie limiet voor nieuwe rekening nrs te hanteren toch?
04-12-2023, 18:08 door Anoniem
Door Anoniem: Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Misschien zo nodig als de klant geen verklaring geeft (bijvoorbeeld hij kocht een jas van 105 euro) dan bankrekening sluiten
maar een groot bedrag dat is prima, dat heeft de klant dus zelf geaccordeerd.
ja
lul nog maar wat
Ik begrijp het eigenlijk niet meer zo goed....
Precies, je lult nog maar wat. Er is een verschil, zoals aangegeven, tussen privé bankieren en (zoals hier) zakelijk bankieren.
04-12-2023, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem: Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Tja, dat heeft de klant hier nou net nagelaten. Klant heeft niet gecontroleerd waar die €65000,- of 4x €65000,- naar toe ging. Vervelend voor die klant.
04-12-2023, 19:16 door Anoniem
De bank draait altijd in de richting waariut de meest gunstige wind waait. Geen enkele ruggegraat meer te vinden en zich verschuilend achter elke steen die ze maar kunnen vinden.

Stamrecht BV wordt meestal gebruikt voor ontslagvergoedingen, zodat je niet tienduizenden Euro's bij de belasting hoeft af te storten van die vergoeding.

Je kunt bestolen worden en bestolen worden en wat maakt het dan in einde nog wat uit!?
04-12-2023, 19:33 door Anoniem
Ik vind wel dat onderzocht moet worden of de klant de hele gebeurtenis niet in scène heeft gezet.
Het is toch wonderlijk wat hier gebeurd is? Dit gelooft toch niemand?
04-12-2023, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem: Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Misschien zo nodig als de klant geen verklaring geeft (bijvoorbeeld hij kocht een jas van 105 euro) dan bankrekening sluiten
maar een groot bedrag dat is prima, dat heeft de klant dus zelf geaccordeerd.
ja
lul nog maar wat
Ik begrijp het eigenlijk niet meer zo goed....

Ik dacht precies hetzelfde.
De bank handelt in ieder geval niet consequent.
Ze doen maar wat.
04-12-2023, 23:41 door Anoniem
Door Anoniem: De bank draait altijd in de richting waariut de meest gunstige wind waait. Geen enkele ruggegraat meer te vinden en zich verschuilend achter elke steen die ze maar kunnen vinden.

Stamrecht BV wordt meestal gebruikt voor ontslagvergoedingen, zodat je niet tienduizenden Euro's bij de belasting hoeft af te storten van die vergoeding.

Je kunt bestolen worden en bestolen worden en wat maakt het dan in einde nog wat uit!?

werd gebruikt voor....; in 2014 is de wetgeving aangepast en is een stamrecht BV niet meer mogelijk. Overigens is een stamrecht BV niet zozeer dat je geen belasting betaald, maar je stelt het betalen van belasting uit. Dus ja, je voorkomt dat in één keer tienduizenden euro's belasting hoeft af te storten, maar bij het periodiek opnemen van die vergoeding betaal je alsnog belasting.
05-12-2023, 08:03 door Anoniem
Wel nemen de banken duizenden werknemers aan tegen witwassen maar effectieve controle (menskracht en AI) tegen bankhelpdeskfraude ho maar.
05-12-2023, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Misschien zo nodig als de klant geen verklaring geeft (bijvoorbeeld hij kocht een jas van 105 euro) dan bankrekening sluiten
maar een groot bedrag dat is prima, dat heeft de klant dus zelf geaccordeerd.
ja
lul nog maar wat
Ik begrijp het eigenlijk niet meer zo goed....

Ik dacht precies hetzelfde.
De bank handelt in ieder geval niet consequent.
Ze doen maar wat.

Lezen is best moeilijk hè? Er is (op heel veel vlakken) een verschil tussen consument en zakelijk. Het gaat hier om een zakelijke rekening, dus zijn ze zo consequent als het maar kan. En let bij consument ook nog even op het woord coulance, de bank is niet verplicht de schade te vergoeden.

En dan nog; vind je dat de bank de klant schadeloos moet stellen? Dus even 64.000 ophoesten?
Wie denk je dat dat betaald; de aandeelhouders van de bank? Nee, natuurlijk niet. Dat betalen de klanten. En ik zit er niet op te wachten dat de kosten weer omhoog gaan door de stupiditeit van anderen. Als je niet met online bankieren kan omgaan stop je het maar gewoon in je matras.
05-12-2023, 09:27 door Anoniem
"Een algemene monitoringsverplichting zou het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden. Wel kan van de bank worden verwacht dat zij tot onderzoek zou overgaan indien zij wist van ongebruikelijk betalingsverkeer", laat het Kifid verder weten.

Precies. Maar:
- waarom heeft de overheid dan een algemene monitoringsplicht ingevoerd met de witwaswetgeving, en wil die monitoringsplicht nog verder uitbreiden naar alle overboekingen boven de 100 euro?
- waarom wist de bank nu opeens niet van 'ongebruikelijk betalingsverkeer' terwijl allerlei andere overboekingen worden tegengehouden?

Er wordt met twee enorm verschillende maten gemeten, steeds in het nadeel van de burger. De Kifid doet daar braaf aan mee door net te doen alsof zijn neus bloedt en alsof dat meten met twee maten niet bestaat.

Het maatschappelijk belang is vooral gediend met het behoud van contante betaling. Het risico is dan voor de burger en het wordt niet gemonitord, maar wel achteraf onderzocht als er aanwijzingen voor fraude zijn.
Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat als de man bona fide was, hij die 64.000 euro niet had betaald als hem gevraagd was dat contant te doen. Contante betaling biedt ook veiligheid die 'geautomatiseerde gegevensverwerking' niet biedt.

In dit geval dus op zich een terechte uitspraak van Kifid, maar waarom doet Kifid dan heel andere uitspraken als het de burger is die belang heeft bij minder blokkering en verplichte 'monitoring'?
05-12-2023, 09:38 door karma4
Als er een probleem is met verhalen bij de Duitse bank met het argument "privacy" dan is de schuld nee te leggen bij de AP.
Handhaving frusteren en faciliteren van oplichting is een vorm van medeplichtigheid. De privacy van oplichters is makkelijk voor de AP die van de gewone burger als slachtoffer van oplichting daar hebben ze problemen mee.
05-12-2023, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem: Terecht wat mij betreft, mensen zijn ook veel te goedgelovig en er mag echt meer van hen zelf verwacht worden. Als gezond verstand ontbreekt (door ouderdom of überhaupt) dan is dat vervelend, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Als de criminelen gepakt worden dan kunnen ze het geld terugvorderen.
Inderdaad ja we moeten naar een maatschappij toe waar je niemand meer mag vertrouwen dan is dit probleem
opgelost. Als je een beetje begrijpt hoe onze hersenen werken dan weet je ook hoe je die kunt manipuleren.

Precies, je lult nog maar wat. Er is een verschil, zoals aangegeven, tussen privé bankieren en (zoals hier) zakelijk bankieren
Met welke rekening mag ik dan geld wit wassen.

https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/gecontroleerd-door-de-bank-je-voelt-je-een-crimineel-als-ze-dit-soort-vragen-stellen/
05-12-2023, 09:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaag vindt dat we bedragen boven de 100 euro moeten controleren
Tja, dat heeft de klant hier nou net nagelaten. Klant heeft niet gecontroleerd waar die €65000,- of 4x €65000,- naar toe ging. Vervelend voor die klant.
Je begrijpt het niet
https://www.security.nl/posting/777812/Banken+positief+over+gezamenlijk+monitoren+van+transacties+boven+de+100+euro
05-12-2023, 10:25 door Anoniem
Nadat de fraude aan het licht kwam vroeg de klant om het bedrag te vergoeden, maar ING weigerde dit.
De banken zijn er heel snel bij om je rekening te bevriezen als het fraude betreft voor witwassen of verdachte transacties die mss wel terrorisme financiëren.
https://www.security.nl/posting/819820/ING+mocht+rekeningen+klanten+blokkeren+wegens+pinnen+groot+geldbedrag
Dáár zijn hun algoritmes voor geschreven, maar kijk is hoe vaak je deze vorm van bankfraude hier voorbij ziet komen.
Echter, hun algoritmes worden daar niet voor geschreven en ingezet, daar wordt niet in geïnvesteert, want voor het door laten glippen van witwassen of terrorismefinanciering, dáár worden ze voor beboet en voor deze phisingfraude krijgen ze van HUN kifid vrijwel toch altijd wel gelijk en er is geen risico dat ze daarvoor door de overheid worden uitgekleed.
Om er voor te zorgen dat er méér aandacht wordt besteedt aan dit soort phising-fraude ipv de WWFT wet tot het overdrevende op te volgen, verwijs ik je graag (nog 's) naar de petitie om de volgende regering hier op te wijzen en aandacht aan te besteden om verandrring bij de banken te forceren:
https://petities.nl/petitions/stop-nu-de-overmatige-witwasmonitoring-en-verstevig-het-recht-op-betaalrekeningen?locale=nl

Zie volgende url (Radar fragment) hoe rap banken zijn om je betaalrekening te bevriezen en daarbij ook de rekeningen van personen om je heen die er mogelijkerwijs ook mee te maken hebben. Je bent door de bank als verdachte gemaakt en, spelen als rechter je te veroordelen zonder bewijs en nogmaals als rechter je te bestraffen door je rekening te blokkeren. En nergens waar je je recht kan halen.
https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/gecontroleerd-door-de-bank-je-voelt-je-een-crimineel-als-ze-dit-soort-vragen-stellen/

Teken de petitie om dit de overheid duidelijk te maken en de doorgeslagen banken een halt toe te roepen en zodoende meer tijd hebben om algoritmes te maken die een preventieve uitwerking hebben om dit soort phising bankfraude te voorkomen.
05-12-2023, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Terecht wat mij betreft, mensen zijn ook veel te goedgelovig en er mag echt meer van hen zelf verwacht worden. Als gezond verstand ontbreekt (door ouderdom of überhaupt) dan is dat vervelend, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Als de criminelen gepakt worden dan kunnen ze het geld terugvorderen.
Ja precies, niet de verantwoordelijkheid van de klant ;-)

Domme fout of freudiaanse verspreking van mij haha!


Door Anoniem:
Door Anoniem: Terecht wat mij betreft, mensen zijn ook veel te goedgelovig en er mag echt meer van hen zelf verwacht worden. Als gezond verstand ontbreekt (door ouderdom of überhaupt) dan is dat vervelend, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Als de criminelen gepakt worden dan kunnen ze het geld terugvorderen.

Inderdaad ja we moeten naar een maatschappij toe waar je niemand meer mag vertrouwen dan is dit probleem
opgelost. Als je een beetje begrijpt hoe onze hersenen werken dan weet je ook hoe je die kunt manipuleren.

Ik zeg niet dat we naar een maatschappij moeten gaan waar je niemand meer mag vertrouwen, maar het mag best van mensen gevraagd worden dat ze een zekere mate van controle uitvoeren. Vooral bij zulke gigantische bedragen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.