Google gaat vanaf volgende maand een nieuwe feature in Chrome testen waarbij websites standaard geen toegang meer tot third-party cookies krijgen, wat cross-site tracking moet beperken. Mozilla Firefox doet dit al sinds het vorige decennium. Volgens Google zijn third-party cookies, die vaak voor het tracken van internetgebruikers worden gebruikt, al dertig jaar een fundamenteel onderdeel van het web.
"Hoewel ze zijn te gebruiken om je webactiviteiten te volgen, gebruiken sites ze ook voor allerlei online ervaringen, zoals inloggen of het tonen van relevante advertenties", aldus Google. Het bedrijf verdient meer aan gerichte advertenties dan aan ongerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden trackingcookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd.
Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven laten zien bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technieken waarmee gepersonaliseerde reclame is te tonen. Google stelt zelf dat het door middel van de "Privacy Sandbox" een "verantwoorde aanpak" hanteert voor het uitfaseren van trackingcookies in Chrome.
Tracking Protection, zoals de nieuwe maatregel wordt genoemd, zal vanaf 4 januari bij één procent van de Chrome-gebruikers worden ingeschakeld. Volgens Google kunnen websites zo kijken of ze voorbereid zijn op een web zonder third-party cookies. Wanneer Chrome detecteert dat een website niet goed zonder third-party cookies werkt krijgen gebruikers de optie om die tijdelijk in te schakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.