image

Google Chrome gaat toegang tot third-party cookies standaard beperken

donderdag 14 december 2023, 15:31 door Redactie, 3 reacties

Google gaat vanaf volgende maand een nieuwe feature in Chrome testen waarbij websites standaard geen toegang meer tot third-party cookies krijgen, wat cross-site tracking moet beperken. Mozilla Firefox doet dit al sinds het vorige decennium. Volgens Google zijn third-party cookies, die vaak voor het tracken van internetgebruikers worden gebruikt, al dertig jaar een fundamenteel onderdeel van het web.

"Hoewel ze zijn te gebruiken om je webactiviteiten te volgen, gebruiken sites ze ook voor allerlei online ervaringen, zoals inloggen of het tonen van relevante advertenties", aldus Google. Het bedrijf verdient meer aan gerichte advertenties dan aan ongerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden trackingcookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd.

Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven laten zien bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technieken waarmee gepersonaliseerde reclame is te tonen. Google stelt zelf dat het door middel van de "Privacy Sandbox" een "verantwoorde aanpak" hanteert voor het uitfaseren van trackingcookies in Chrome.

Tracking Protection, zoals de nieuwe maatregel wordt genoemd, zal vanaf 4 januari bij één procent van de Chrome-gebruikers worden ingeschakeld. Volgens Google kunnen websites zo kijken of ze voorbereid zijn op een web zonder third-party cookies. Wanneer Chrome detecteert dat een website niet goed zonder third-party cookies werkt krijgen gebruikers de optie om die tijdelijk in te schakelen.

Reacties (3)
14-12-2023, 16:17 door Wim ten Brink
Leuk, maar het probleem is dat veel websites straks stoppen om goed te werken als deze third-party cookies standaard geblokkeerd wordt. En of dat goed of slecht is, daar waag ik mij niet aan. Maar er zijn b.v. websites waar gebruikers commentaar kunnen achterlaten bij bepaalde artikelen, maar dat commentaar wordt beheerd door een derde partij zoals Disqus, die daar complexe software gebruikt om spam weg te filteren. Maar ook Facebook en andere sociale-media sites voegen extra functies toe aan diverse websites zoals de Like-button voor Facebook of een embedded video van YouTube.
En dat is een probleem, want third-party cookies zijn zelf neutraal. Het gaat erom hoe deze gebruikt of misbruikt worden om een site werkende te krijgen.
Maar privacy vind ik behoorlijk belangrijk. Dus persoonlijk vind ik dat deze cookies terecht geweigerd worden en men dan maar een andere oplossing moet gaan vinden...
Mijn vrees is alleen dat er dan andere methodes gebruikt gaan worden die het minder zichtbaar maken dat data wordt gedeeld. Zo heb ik twijfels over CloudFlare, dat door veel sites wordt gebruikt om te beschermen tegen DDOS aanvallen, daar CloudFlare daarmee ook veel informatie over personen kan verzamelen. En ik denk dat er dan meer slimmeriken zullen zijn die web hosting gaan aanbieden voor hele lage prijzen om zo ook persoonsgegevens te kunnen verzamelen. En dat zonder dat de site-maker hiervan weet!
Privacy zal nog lang een probleem blijven op het Internet.
14-12-2023, 17:25 door Anoniem
"Hoewel ze zijn te gebruiken om je webactiviteiten te volgen, gebruiken sites ze ook voor allerlei online ervaringen, zoals inloggen of het tonen van relevante advertenties", aldus Google.
Die relevante advertenties worden getoond op basis van het volgen van je webactiviteiten. Dat is dus een ervaring die me gestolen kan worden. En laat ze alsjeblieft stoppen dingen als inloggen een "ervaring" te noemen. Dat zijn functies van een website, hoe de bezoeker ze ervaart bepaalt die bezoeker zelf wel.

Het bedrijf verdient meer aan gerichte advertenties dan aan ongerichte advertenties.
Het eigenaardige is dat adverteerders die overstappen op contextual targeting, dus advertenties die gericht zijn op de inhoud van de webpagina, geen noemenswaardig verschil in inkomsten zien. STER zag op de websites van NPO zelfs een toename aan advertentie-inkomsten toen ze erop overstapten. Dit doet vermoeden dat de toegevoegde waarde van op de persoon gerichte advertenties alleen maar over de inkomsten van Google zelf gaat. Iets wat geen toegevoegde waarde voor klanten genereert heeft geen bestaansrecht in een markt. Ik vermoed dat dit betekent dat klanten van Google (en net zo goed van andere advertentiemakelaars) teveel betalen voor het door Google laten plaatsen van hun advertenties.
15-12-2023, 18:09 door Anoniem
Als je dan niet kunt inloggen bij een website voor je account bij bijvoorbeeld
de Belastingdienst of Ziggo, is toch wel een heel vervelende "ervaring"...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.