image

ASN moet fraudeslachtoffer wegens doorknip-instructie helft schade vergoeden

woensdag 20 december 2023, 17:11 door Redactie, 11 reacties

ASN moet een klant die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd vanwege een eerder gegeven instructie voor het doorknippen van de bankpas de helft van de schade vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant heeft naast een rekening bij ASN ook een rekening bij de Rabobank. Eind 2021 wordt de klant door een oplichter gebeld die zich voordoet als Rabobank-medewerker. Gedurende het gesprek stelt hij ook gemachtigd te zijn om namens ASN te handelen.

De oplichter laat de klant het programma AnyDesk op haar computer installeren, waarmee hij de controle over de computer krijgt. Vervolgens is de klant overgehaald om haar bankpas en digipas af te geven aan een oplichter die zich voordeed als DHL-koerier. De zogenaamde bankmedewerker had de klant eerder instructies gegeven voor het doorknippen van haar bankpas. Met de ontfutselde bankpas wordt ruim 9.000 euro opgenomen, nadat de oplichter eerst de opnamelimiet verhoogt.

Nadat de klant ontdekt dat ze is opgelicht vraagt ze ASN om de schade te vergoeden. De bank weigert dit, omdat het 'coulancekader' dat banken hebben afgesproken voor het vergoeden van bankhelpdeskfraude niet van toepassing is. De oplichter deed zich namelijk niet voor als ASN-medewerker en ook het telefoonnummer van de bank is niet misbruikt. De klant vond ook dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door geen actie te ondernemen zoals het blokkeren van haar bankrekening naar aanleiding van de voor haar doen zeer ongebruikelijke transacties.

Grof nalatig

Banken moeten niet-toegestane betalingstransacties onmiddellijk aan klanten terugbetalen, tenzij de veiligheidsregels zijn overtreden. Daarin staat onder meer dat beveiligingscodes geheimgehouden moeten worden en dat de klant ervoor moet zorgen dat de betaalpas nooit door iemand anders gebruikt kan worden. Verder moeten klanten zorgen voor een goede beveiliging van de apparatuur waarop ze bankzaken doen en ervoor zorgen dat de toepassingen op die apparatuur niet door onbevoegden gebruikt kunnen worden.

"De consument heeft deze veiligheidsregels niet in acht genomen door het programma AnyDesk op haar computer te installeren, haar bankpas en digipas af te geven aan een onbekende en de pincodes van de betaalpas en digipas telefonisch door te geven dan wel door deze codes op de computer in te vullen aan de fraudeur ter beschikking te stellen", aldus het Kifid, dat toevoegt dat de klant ook niet heeft gereageerd op de e-mail van ASN over het verhogen van de opnamelimiet.

Het klachteninstituut oordeelt dat de klant grof nalatig heeft gehandeld omdat zij zeer ongebruikelijke en risicovolle handelingen in opdracht van de fraudeur heeft uitgevoerd en veiligheidsregels van de bank heeft overtreden. Toch komt het Kifid tot het oordeel dat de klant gedeeltelijk aansprakelijk is, waarbij het wijst naar instructies die ASN eerder stuurde voor het doorknippen van de bankpas.

"Als u uw nieuwe pas eenmaal heeft gebruikt, blokkeren wij automatisch uw oude pas. U kunt uw oude pas bij de chip doorknippen en weggooien", aldus die instructies. De oplichter gaf de vrouw ook instructies voor het doorknippen van de pas. "Hoewel deze twee instructies niet identiek zijn, kan niet zonder meer geconcludeerd worden dat deze instructies praktisch gezien van elkaar verschillen. De instructie van de bank is namelijk op meerdere manieren uit te leggen", voegt het klachteninstituut toe. Het Kifid stelt dan ook dat de klant niet volledig verwijtbaar is en beslist dat ASN de helft van de geleden schade binnen vier weken aan de klant moet vergoeden (pdf).

Reacties (11)
20-12-2023, 18:00 door Anoniem
Stap naar de rechter, Kifid is opgericht door banken en verzekeraars en doet in het grootste aantal gevallen uitspraak in het voordeel van de banken.
20-12-2023, 20:54 door Anoniem
Nou, daar is de ASN weer lekker mee. Een klant die er een potje van maakt en de onderneming kan bloeden. Te zot voor woorden! @reactie 18:00: dit is dus duidelijk een uitspraak volledig in het voordeel van de knoeiende klant. Daarmee klopt de strekking van je opmerking niet!
20-12-2023, 20:59 door Anoniem
Dikke onzin dat ASN de helft van de schade moet vergoeden.

- Je wordt nooit zomaar gebeld voor de bank
- Een "Rabobank" medewerker welke ook is gemachtigd voor "ASN", geloof je het zelf!?
- Het zomaar laten uitvoeren van software op de computer op aanvraag van de bank, hoe dan!?
- Het zomaar afgeven van de bankpas en pincode aan een volstrekt onbekende, dus de bank komt bij je langs!?

Er wordt zoveel gewaarschuwd voor dit soort praktijken: Hang op, klik weg, bel uw bank! als je er alsnog intrapt dan is het naar mijn mening je eigen schuld en moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.
20-12-2023, 22:00 door Anoniem
Door Anoniem: Stap naar de rechter, Kifid is opgericht door banken en verzekeraars en doet in het grootste aantal gevallen uitspraak in het voordeel van de banken.
Als er een geschillen instituut is zal eerst daarmee gepraat moeten worden..., als dat miet goed gaat (procedureel gezien) kun je in hoger beroep...
(IANAL)
21-12-2023, 07:50 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, daar is de ASN weer lekker mee. Een klant die er een potje van maakt en de onderneming kan bloeden. Te zot voor woorden! @reactie 18:00: dit is dus duidelijk een uitspraak volledig in het voordeel van de knoeiende klant. Daarmee klopt de strekking van je opmerking niet!
In dit geval Ja. Maar als ik naar andere zaken kijk waar mee geld mee gemoeid is dan vallen die opvallend vaak uit in het voordeel van de klant. En zeg nu eerlijk wat is 4500 euro voor een bank.
21-12-2023, 12:13 door codein
Door Anoniem: Dikke onzin dat ASN de helft van de schade moet vergoeden.

- Je wordt nooit zomaar gebeld voor de bank

Totdat je wel wordt gebeld. Laatst door de anti-fraude afdeling die een betaling stopte.
21-12-2023, 14:29 door Anoniem
De agenda van Kifid is dat klanten voortaan verplicht gaan worden hun oude bankpas in te leveren en niet door te knippen. Anders had Kifid de bank geen enkele schade laten vergoeden. Miljoenen klanten gaan nu weer opgezadeld worden met extra werk als gevolg van de zogenaamd "makkelijke" digitalisering van bankzaken.

Had de klant geestelijke beperkingen en was dit bij de bank bekend? Dan was er misschien aanleiding tot schadevergoeding geweest.

Als de klant gezond van geest was, maar extreem volgzaam en naïef (schaapje) dan is er inderdaad sprake van grove nalatigheid van de klant en dus geen aanleiding voor enige schadevergoeding.

De enige oplossing is om klanten weer de mogelijkheid te bieden om te bankieren op manieren waarbij ze niet door een fraudeur voor de gek gehouden kunnen worden. Dus met een persoonlijke, bona fide contactpersoon bij de bank, in een bankkantoor binnen vijf kilometer van de woonplaats van de klant. Iemand die de klant kent. Dat is pas KYC, KYB (Know Your Customer, Know Your Bank).
21-12-2023, 14:41 door Anoniem
Door codein:
Door Anoniem: Dikke onzin dat ASN de helft van de schade moet vergoeden.

- Je wordt nooit zomaar gebeld voor de bank

Totdat je wel wordt gebeld. Laatst door de anti-fraude afdeling die een betaling stopte.

Maar dat is niet "zomaar". Je bent zelf iets aan het doen dat mogelijk niet in de haak is, en de bank reageert daarop. De bank gaat niet bellen op woensdagmiddag om 14:23 omdat ze zich een beetje vervelen of zo. Dat is "zomaar".
22-12-2023, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door codein:
Door Anoniem: Dikke onzin dat ASN de helft van de schade moet vergoeden.

- Je wordt nooit zomaar gebeld voor de bank

Totdat je wel wordt gebeld. Laatst door de anti-fraude afdeling die een betaling stopte.

Maar dat is niet "zomaar". Je bent zelf iets aan het doen dat mogelijk niet in de haak is, en de bank reageert daarop. De bank gaat niet bellen op woensdagmiddag om 14:23 omdat ze zich een beetje vervelen of zo. Dat is "zomaar".

Niet mijn interpretatie qua betekenis.

Op zich is 'onverwacht' of 'ongepland' een wat beter woord dan 'zomaar', maar je kunt dus (echt) "onverwacht" door je bank gebeld worden.

('verwacht' gebeld worden kan natuurlijk ook - je maakt een (terugbel) afspraak, hebt een lopende aanvraag voor bv hypotheek, en dan is gebeld worden wel verwacht of gepland ).

Maar dat maakt dat de universele boodschap 'de bank belt nooit 'uit zichzelf' ' wat nuance behoeft .
25-12-2023, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem: Dikke onzin dat ASN de helft van de schade moet vergoeden.

- Je wordt nooit zomaar gebeld voor de bank
- Een "Rabobank" medewerker welke ook is gemachtigd voor "ASN", geloof je het zelf!?
- Het zomaar laten uitvoeren van software op de computer op aanvraag van de bank, hoe dan!?
- Het zomaar afgeven van de bankpas en pincode aan een volstrekt onbekende, dus de bank komt bij je langs!?

Er wordt zoveel gewaarschuwd voor dit soort praktijken: Hang op, klik weg, bel uw bank! als je er alsnog intrapt dan is het naar mijn mening je eigen schuld en moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.

Ik ben ook van mening dat dit een vreemde uitspraak is. Zoveel rode vlaggen dat het toch duidelijk is wie de fouten gemaakt heeft.
Nu ben ik wel van mening dat een bank dit soort aparte overboekingen meer in de gaten zou moeten houden, of dat je apart moet aangeven een grote overboeking te willen doen. Niet altijd even leuk, maar voor veel mensen blijkbaar toch nodig.
ASN moet er maar eens een klein campagne tegenaan gooien, want hun gebruikers zijn niet allemaal op de hoogte van de diverse scans online....
26-12-2023, 09:25 door Anoniem
als auto fabrikanten autos maken die te moeilijk zijn voor en simpele om te besturen, dan gaan die autos niet op de weg komen. raar is dus dat banken wel technologie mogen inzetten die te ingewikkeld blijkt voor een significant deel van de samenleving en het risico ervan bij het individu mogen leggen. keus om niet 'mee te doen' heb je tegenwoordig namelijk niet. bij de auto voorbeeld kun je ook nog je later rijden, een bus of trein nemen of fietsen ofzo. heel duidelijk is dus dat banken niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheden aankunnen. wetgeving is noodzakelijk, de markt lost het [weer eens] niet op.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.