Door Anoniem: Banken moeten zorgen dat mensen niet in de verwarring raken. Dus allerlei simpele regels als: een bank belt nooit via de gewone telefoonlijn (alleen via een geverifieerde app); een bank gebruikt geen e-mail (alleen messaging via de eigen app).
Ze hebben nu al een paar simpele regels:
• een bank vraagt nooit aan je om geld naar een andere rekening over te boeken, ook niet in noodgevallen;
• een bank vraagt nooit om pincodes, wachtwoorden of beveiligingscodes;
• een bank vraagt nooit om je bankpas of inlogapparaatje aan iemand mee te geven of op te sturen;
• een bank vraagt nooit om toegang tot je computer of smartphone en laat je ook geen software installeren waarmee dat kan.
En dat gaat allemaal mis. Kennelijk helpen simpele regels nooit bij iedereen. Dat komt omdat een bank helemaal niet
kan voorkomen dat mensen in verwarring raken. Het werkt heel simpel: een oplichter overdondert iemand (er komt een crisis uit de lucht vallen) en geeft daarbij de indruk de bank te zijn. Vanaf dat moment lijkt het voor het slachtoffer alsof de bank nu iets anders zegt dan wat er steeds gezegd is, als die dat al paraat heeft. En wat is dan overtuigender: algemene informatie van alweer een poos terug of actuele informatie die op je huidige situatie is toegespitst? Daar heb je je verwarring. Daar helpt
geen enkele maatregel van de bank tegen, vrees ik.
De bank heeft systemen waarbij de klant - als er een vermeend contact is met de bank - op een eenvoudige manier kan controleren of het contact echt is.
Op dit moment worden banken niet gestimuleerd om dit soort systemen te ontwikkelen. Dat is kwalijk.
En dan belt de "bank" toch via een normale telefoonlijn en zegt, als het slachtoffer er al naar vraagt, dat ze wel moeten omdat het systeem via de app op zijn gat ligt op dat moment en er toch echt
nu actie moet worden ondernomen. Klaar.
Nogmaals: oplichters
overdonderen hun slachtoffers met een bij elkaar gefantaseerde crisis. Mensen hebben twee manieren van denken: de langzame, bedachtzame van goed nadenken; en de snelle, intuïtieve van meteen beslissen en reageren. Door mensen de crisismodus in te overdonderen neemt dat snelle, intuïtieve systeem het meteen over en dan denken zelfs de intelligentste mensen
niet meer logisch en verstandig na, dan worden je reacties voor een flink deel bepaald door evolutionair ingesleten patronen die de soort als geheel goed hebben doen overleven maar die in dit soort situaties de plank totaal mis kunnen slaan.
De beste maatregel die tot nu toe daartegen is genomen is om daglimieten default laag te maken en het verhogen ervan met een vertraging van vier uur in te doen gaan. Dat beperkt de onmiddellijke schade tot die limieten en geeft mensen tijd om bij zinnen te komen voordat er meer geld weg is.
Iets dat je zelf kan doen is beseffen dat verwarring je vijand is. Zodra je je overdonderd voelt als er zoiets op je afkomt is het oppassen geblazen, en is de allerbeste directe actie die je kan nemen
niets doen totdat je overdondering weer tot rust is gekomen en je je hersens weer weet te gebruiken. Ga nergens op in zo lang je je overdonderd of opgejaagd voelt. En denk daarna eerst rustig en verstandig na over wat je kan doen om te verifiëren of de crisis wel echt is.