image

EU-regels voorkomen mogelijk afschermen e-mailadressen in Handelsregister

zaterdag 11 mei 2024, 08:57 door Redactie, 8 reacties

Europese regelgeving voorkomt mogelijk het afschermen van e-mailadressen in het Handelsregister, zo laat demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken weten. Daarnaast is het concept-wetsvoorstel verschenen dat ervoor moet zorgen dat in het Handelsregister ingeschreven ondernemers een jaarlijkse bijdrage gaan betalen.

Volgens de minister hebben ondernemers steeds meer last van ongewenst gebruik van hun zakelijke gegevens in het Handelsregister. Het gaat dan om gegevens die verplicht openbaar moeten zijn en bijvoorbeeld worden gebruikt voor marketingdoeleinden, terwijl daar geen toestemming voor is gegeven. "Het voorkomen van ongewenste benadering van ondernemers door commerciële en andere partijen is een belangrijke drijfveer achter de Datavisie", aldus Adriaansens.

De 'Datavisie Handelsregister' moet de privacy van personen die in het Handelsregister zijn ingeschreven beter beschermen, laat de minister weten in een brief aan de Tweede Kamer. "Het niet langer openbaar en inzichtelijk maken van e-mailadressen, telefoonnummers en faxnummers in het Handelsregister, is een grote wens van veel ingeschrevenen", voegt de bewindsvrouw toe (pdf).

Om de genoemde gegevens af te schermen moet het Handelsregisterbesluit worden herzien. Daarna zijn de gegevens alleen inzichtelijk voor bij wet aangewezen partijen, zoals bestuursorganen, advocaten, deurwaarders en notarissen. In het geval van het afschermen van e-mailadressen is volgens Adriaansens inmiddels gebleken dat dit door een aanpassing van de Europese Vennootschapsrichtlijn mogelijk niet kan. "Hiermee zal in nationale regelgeving rekening moeten worden gehouden." De wijziging van het Handelsregisterbesluit zal naar verwachting op 1 juli dit jaar van kracht worden.

Jaarlijkse bijdrage

Volgens minister Adriaansens is één van de problemen met het huidige Handelsregister de manier waarop het gefinancierd wordt. "Vooral private grootafnemers van handelsregisterinformatie ervaren door de tarieven een prikkel en een verdienmodel om kun kosten terug te verdienen door handelsregistergegevens door te verkopen. Dit mechanisme lijkt bij te dragen aan verspreiding van o.a. adresgegevens waar KVK geen grip meer op heeft, maar wel verantwoordelijk voor wordt gehouden."

Daarnaast laat EU-regelgeving steeds minder ruimte voor het vragen van een vergoeding voor handelsregisterinformatie. De minister wil dan ook dat ondernemers die ingeschreven staan, hier een vaste bijdrage per jaar voor gaan betalen. "Dit maakt het mogelijk om de maatregelen tegen direct marketing te financieren en tegelijkertijd de privacy en fraudebestendigheid te versterken. Over dit onderdeel van de plannen gaat deze consultatie", aldus de uitleg bij het deze week gepresenteerde concept-wetsvoorstel dat dit mogelijk moet gaan maken. Via Internetconsultatie.nl kan het publiek tot 9 juni op het voorstel reageren.

Reacties (8)
11-05-2024, 09:56 door Erik van Straten
Internetconsultatie.nl is een farce, een zwart gat, /dev/nul.
11-05-2024, 10:40 door Anoniem
Laten we de toelichting eens in een andere volgorde opschrijven en beginnen bij de onderste paragraaf: de EU wetgeving laat steeds minder ruimte aan de KVK om de gegevens die ondernemers daar verplicht moeten registeren door te verkopen. Het gevolg is dat er een financieringsprobleem ontstaat in de organisatie. Den Haag wil dat gat niet dekken uit de EZK begroting. Waar wordt het geld vervolgens opgehaald? Bij de slachtoffers van die datahandel: de ondernemers.

Laten we vervolgens even terug gaan naar 2013: de KVK heffing kostte de ondernemers destijd 160 miljoen euro. De heffing is afgeschaft om de administratieve lasten van ondernemers te verlichten. De afschaffing was onderdeel van een samenvoeging van dienstverlening van de gemeenten, de belastingdienst en de KVK in "het ondernemersplein" (bedoeld als one stop shop voor ondernemers).

Waarom is er in de "datavisie" niet gekeken hoeveel duplicaatdata de KVK eigenlijk vastlegt t.o.v. bijv. de belastingdienst? Zou het geen goede toekomstvisie zijn om die paar unieke datalelementen zoals de SBI codes bij een organisatie te registreren die als die NAWTE data van de ondernemers ook al heeft? Waarom zijn er 2000 kvk medewerkers nodig voor het registeren van dubbele gegevens en het dupliceren (adviseren) van ondernemersinformatie van andere overheden?

Wellicht dit momentum gebruiken om de KVK organisatie eens grondig te herstructeren.
11-05-2024, 11:12 door Anoniem
Ik leg het klanten vaak liever niet meer uit. Dat hun bedrijf een rechtspersoon is en ik mijn best ga doen die rechtspersoon te helpen. Dus dat het eigenlijk niet zo belangrijk is wie ze zelf zijn als eigenaar. Dat snappen er maar weinig en ik kom geen cursus rechten geven.

Een handelsregister is dan weer een ander verhaal. Voor de staat heel belangrijk dat je uit kunt vissen wie er achter een bepaalde firma zit. Een belangrijke economische factor is het crediteurenrisico. Of je op factuur kunt leveren, want dat soort krediet is zonder banken of rente. Wat een groot goed is voor de hele economie. Maar daar moet natuurlijk niet in staan waar iemand prive woont of hoe je die plat kunt spammen. Want een firma blijft een rechtspersoon. Het register is enkel ter verificatie wie er achter de knoppen zit. Niet om te weten waar die woont.

Gaat zo een minister zelf zeggen, ja jeetje, als de KvK geen eigen winkeltje meer kan spelen met privedata te verkopen, dan moeten alle rechtspersonen/firmas dat verschil maar zelf bijpassen. Dan moeten ze er maar meer voor gaan betalen. Wat erg triest is, want met die woorden begrijpt zelfs een minister de economische functie van zo een openbaar register niet meer. Ik ga even huilen in een hoekje. Maar ik zal het kort houden. Op zich gaat het niet slecht met de economie, dus plek zat voor onbekwamen. Zelfs op ministersposten.
11-05-2024, 13:38 door Anoniem
Boeiend… gebruik een uniek alias of zoiets als SimpleLogin
11-05-2024, 16:30 door Anoniem
hmm

we vinden het niet goed als whatsapp gebruikers moeten betalen voor hun privacy
maar als ondernemers moeten betalen voor hun privacy, dan mag het weer wel (of dan is dat de enige realisatie mogelijkheid).

rare wereld
11-05-2024, 18:01 door Anoniem
Als ze simpelweg bedrijfsnaam[@]register.kvk[.]nl aanbieden voor alle spam die wordt verzonden is dat voor bedrijven prima te filteren. Mails doorsturen en mogelijk maken misbruik te melden.

Oplossingen zijn soms simpel.
13-05-2024, 16:40 door -Peter-
Door Erik van Straten: Internetconsultatie.nl is een farce, een zwart gat, /dev/nul.

Ik had altijd begrepen dat wat je naar /dev/null stuurt niet meer beschikbaar was. En dat er ook niets uit een zwart gat komt.

Ik heb wel degelijk bewijs gevonden van informatie die volgens jou naar /dev/null is gestuurd, beschikbaar kwam in de burel van de EU.

Peter
13-05-2024, 17:34 door karma4
Door Anoniem: .. Een handelsregister is dan weer een ander verhaal. Voor de staat heel belangrijk dat je uit kunt vissen wie er achter een bepaalde firma zit. Een belangrijke economische factor is het crediteurenrisico. Of je op factuur kunt leveren, want dat soort krediet is zonder banken of rente. Wat een groot goed is voor de hele economie. Maar daar moet natuurlijk niet in staan waar iemand prive woont of hoe je die plat kunt spammen. Want een firma blijft een rechtspersoon. Het register is enkel ter verificatie wie er achter de knoppen zit. Niet om te weten waar die woont. ....

Niet enkel voor de overheid, het juiste voor de handel zelf met betrouwbaarheidsinschatting van belang.
Nu krijgen we de richting dat het oplichten en herhaalde fraude door dezelfde personen uit oogpunt van privacy gefaciliteerd wordt waardoor personen ernstig geschaad worden in hun privacy, opgelicht worden.
Het mailadres voor bereikbaarheid via KVK en vestigingslocatie zijn daarvoor normale gegevens.

Voor fysieke winkels / bedrijven kan iedereen ze zien. Moeten we fysieke locaties verbieden omdat ze gezien kunnen worden?
De kruidenier in de buurt wort gedwongen te sluiten.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.