image

FTC wijst autofabrikanten op illegaal verzamelen en gebruiken van gegevens

woensdag 15 mei 2024, 11:26 door Redactie, 7 reacties

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft autofabrikanten gewezen op het illegaal verzamelen en gebruiken van de gegevens die hun auto's en automobilisten genereren. Afgelopen maart kwam The New York Times nog met het bericht dat autofabrikanten data met verzekeraars delen, wat tot hogere premies leidt. Daarnaast deden Amerikaanse senatoren een oproep aan de FTC om autofabrikanten te onderzoeken, omdat die hun belofte over het delen van locatiegegevens met politie zouden hebben gebroken.

"Sommige mensen zeggen dat de auto die iemand rijdt veel over hem zegt. Nu auto's met internet verbonden zijn, is dat meer waar dan veel mensen beseffen. Connectiviteit laat automobilisten dingen doen zoals het beluisteren van hun favoriete internetradiozender of het ontgrendelen van hun auto met een app, online verbonden auto's kunnen ook veel data over mensen verzamelen. Deze data kan gevoelig zijn, zoals biometrische informatie of locatie, en het verzamelen, gebruik en delen ervan kan de privacy en het financieel welzijn van consumenten bedreigen", aldus de FTC.

De toezichthouder merkt op dat het bekend is met zorgen van privacyvoorstanders over de hoeveelheid gegevens die auto's kunnen verzamelen. Ook wijst het naar de stappen die het heeft genomen tegen bedrijven die illegaal gegevens verzamelen en doorverkopen, of op illegale wijze gebruiken. "Deze zaken onderstrepen de grote kans op aansprakelijkheid bij het verzamelen, gebruiken en delen van gevoelige data, zoals biometrische data en locatiegegevens."

De FTC sluit af door te stellen dat bedrijven geen vrijbrief hebben om geld aan de informatie van personen te verdienen, tenzij dit nodig is voor het aangeboden product of dienst. "De eenvoudigste manier waarop bedrijven kunnen voorkomen dat ze consumenten schaden met het verzamelen, gebruiken en delen van gevoelige informatie, is door die in de eerste plaats helemaal niet te verzamelen."

Reacties (7)
15-05-2024, 11:37 door Anoniem
Datagraaien voor geld moet gewoon verboden worden.
15-05-2024, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Datagraaien voor geld moet gewoon verboden worden.

De FTC sluit af door te stellen dat bedrijven geen vrijbrief hebben om geld aan de informatie van personen te verdienen, tenzij dit nodig is voor het aangeboden product of dienst.

En dan ook geen dingen gaan verzinnen die nodig zouden zijn voor het aangeboden product. Een auto is een vorm van vervoer, dus niet locatie gaan verzamelen om het dichtsbijzijnde benzinestation of laadpaal aan te geven. Als je dat wil weten kun je een losse app op je telefoon gebruiken.
15-05-2024, 14:14 door _R0N_
Door Anoniem: Datagraaien voor geld moet gewoon verboden worden.

Het is echt niets nieuws, de schaalgrootte is nu anders en het komt meer aan het licht.
15-05-2024, 14:47 door Anoniem
Zijn er al chiptuners die zich naast het optimaliseren van de motorprestaties bezig houden met het debloaten va autosoftware?
15-05-2024, 19:32 door Anoniem
Deze snap ik niet. Iedereen die een nieuwe auto koopt weet dat deze 24x7 communiceert met de dealer, fabrikant en overheid. Uiteraard allemaal voor de veiligheid. Als je meer dan 2 werkende hersencellen hebt koop je toch geen nieuwe auto? in feite is zo'n auto helemaal niet van jou, net als je telefoon, je betaald ervoor maar alles wat er in zit is niet van jou. Haal het onderdeel er maar eens uit (als dat al lukt) wat communiceert met de dealer/leverancier. Of het onderdeel dat 'verplicht' is gesteld, uiteraard voor jouw veiligheid (duhhhh). Kortom, als je een nieuwe auto koopt betaal je voor een rijdende spyware doos, eentje die ze eventueel op afstand ook nog zouden kunnen uitzetten. Denk daar maar eens over na als je voor de keuze staat om je oude diesel om te ruilen voor zo'n oerlelijke electrische spionage doos.

Ik rij nu in een benzine auto van 2008, 2 liter injectie 16v turbo. Wordt best duur aan de pomp dus ik kijk al uit naar een andere maar jonger dan bouwjaar 2014 gaat het niet worden want daarna zijn ze al met spyware begonnen in te bouwen. Oh, ik heb geen iphone of een google telefoon, dus die opmerking hoeft niemand meer te maken. En ja ik weet ook dat ik overal onderweg gefotografeert word, maar ik kan nog steeds naar de dames van lichte zeden rijden ergens in Nederland zonder dat ik daarbij tot op de meter nauwkeurig getraceerd wordt.
16-05-2024, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Deze snap ik niet. Iedereen die een nieuwe auto koopt weet dat deze 24x7 communiceert met de dealer, fabrikant en overheid. Uiteraard allemaal voor de veiligheid. Als je meer dan 2 werkende hersencellen hebt koop je toch geen nieuwe auto? in feite is zo'n auto helemaal niet van jou, net als je telefoon, je betaald ervoor maar alles wat er in zit is niet van jou. Haal het onderdeel er maar eens uit (als dat al lukt) wat communiceert met de dealer/leverancier. Of het onderdeel dat 'verplicht' is gesteld, uiteraard voor jouw veiligheid (duhhhh). Kortom, als je een nieuwe auto koopt betaal je voor een rijdende spyware doos, eentje die ze eventueel op afstand ook nog zouden kunnen uitzetten. Denk daar maar eens over na als je voor de keuze staat om je oude diesel om te ruilen voor zo'n oerlelijke electrische spionage doos.

Ik rij nu in een benzine auto van 2008, 2 liter injectie 16v turbo. Wordt best duur aan de pomp dus ik kijk al uit naar een andere maar jonger dan bouwjaar 2014 gaat het niet worden want daarna zijn ze al met spyware begonnen in te bouwen. Oh, ik heb geen iphone of een google telefoon, dus die opmerking hoeft niemand meer te maken. En ja ik weet ook dat ik overal onderweg gefotografeert word, maar ik kan nog steeds naar de dames van lichte zeden rijden ergens in Nederland zonder dat ik daarbij tot op de meter nauwkeurig getraceerd wordt.

3 opties

- je importeert een auto uit de vs. eCall zit er niet in en de amerikaanse variant werkt hier niet.

- je kiest een auto waar het eCall systeem 2G/3G is, gelukkig geven de telekom providers helemaal niets om onze veiligheid.
volgens mij heeft 3G de minste overlevingskans gezien het de meeste voordelen geeft qua uitfasering
https://tweakers.net/reviews/10242/all/hoe-moet-het-met-ecall-zonder-2g-3g-112-beller-in-autos-vereist-oude-netwerken.html

- je zoekt met een bughunter waar de antenne zit en maakt deze onklaar, je kan ook de betreffende zekering eruit halen maar vaak zitten daar ook nog andere functies op.

En als laaste, neem je telefoon niet mee. Het is een beetje vreemd je druk te maken over spyware in je auto als je zelf spyware in je zak meeneemt.
16-05-2024, 14:11 door Anoniem
Probeerde even wat data te verzamelen hoe vaak eCall iemands leven gered heeft en daar is nergens iets over te vinden.

Het enige wat ik kan vinden is een document uit 2019 die me het volgende weet te vertellen.


Bij ten minste drie ongevallen op rijkswegen in 2017, met in totaal vijf inzittenden, had dit systeem de dodelijke afloop mogelijk kunnen voorkomen door het eerder traceren van het voertuig en het daarmee voorkomen van verdrinking of het bespoedigen van de hulpverlening.

Had kunnen verkomen betekent nix. Op die manier kan ik ook zeggen dat een pionnetje in je reet het ongeluk had kunnen voorkomen.


In 2017 zijn de hulpdiensten bij één ongeval gealarmeerd via de noodknop van een passerende ANWB-wegenwachtauto. In 2016 is eCall automatisch in werking getreden bij één van de bij het ongeval betrokken voertuigen.

De anwb man had ook kunnen bellen, gezien zijn werk heeft hij/zij vast een carkit en kennis van de wegen waar hij/zij zich bevint.

In 3 jaar dus 1 eCall waar je van af moet vragen of het ook heeft bijgedragen tot een betere resultaat of dat het anders hetzelfde was verlopen.

Dus het antwoord van de puppetmasters is meer tracking tech zonder dat ooit wordt gekeken naar of het iets oplevert. Ze zouden dat bij elke wet moeten verplichten. Is het negatief of niet uitgevoerd dan vervalt de wet automatisch na een paar jaar weer.

Er is wel een veplichting tot effectbeoordeling maar die is natuurlijk alleen vooraf :-% Dat noem ik niet een effect beoordeling maar een prognose van een effect. Precies dezelfde bs waardoor het uberhaubt op de agenda staat.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.