image

Minister: uitspraak bunq over fraudeslachtoffers volstrekt ongepast

woensdag 5 juni 2024, 15:08 door Redactie, 25 reacties

De uitspraak van bunq-oprichter en topman Ali Niknam over slachtoffers van bankhelpdeskfraude is volstrekt ongepast, zo stelt demissionair minister Van Weyenberg van Financiën. Onlangs werd bekend dat tientallen klanten van de bank slachtoffer van bankhelpdeskfraude waren geworden. Het grootste deel van de slachtoffers werd niet volledig door de bank schadeloos gesteld.

Banken hebben een 'coulancekader' opgesteld om slachtoffers van bankhelpdeskfraude te vergoeden als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Ook bunq heeft een coulancekader opgesteld. "Alleen stellen ze extra voorwaarden die heel streng zijn, waardoor in de praktijk schade door helpdeskfraude bijna nooit vergoed wordt. Het gaat in ieder geval extreem moeizaam", aldus de Consumentenbond.

In een antwoord op een vraag van NRC geeft Niknam aan dat hij niets voor slachtoffers kan doen. "Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg." Vorige week vond er in de Tweede Kamer een commissiedebat plaats van de vaste commissie voor Financiën. Daarin werd ook over de fraudeslachtoffers bij bunq gesproken.

"Als je de uitzending bekijkt, kun je zien hoe fraude mensen kapotmaakt. Het zal je maar overkomen. Laat ik ook maar eerlijk zijn: als ik zo'n uitzending kijk, heb ik het gevoel dat het mij ook zou kunnen overkomen. Je doet iets in paniek en wordt dan gebeld met de mededeling dat het hersteld zal worden. Je denkt "help", denkt dan niet meer goed na en doet dan iets waarvan je achteraf denkt: o, jee", merkte minister Van Weyenberg op.

Hij ging vervolgens in op de uitspraak van Niknam. "Ik wil hier gezegd hebben dat ik die uitspraak volstrekt ongepast vond. Ik vind het belangrijk om dat op deze plek te zeggen. Dit doet echt geen recht aan de situatie waarbij mensen iets doen met hele gewiekste fraudemethodes. Ik hecht er persoonlijk aan om dit punt te maken." Inmiddels heeft het ministerie van Financiën contact gehad met bunq. "Ik kan u verklappen dat het zelfs is gelukt om dat telefonisch te doen, al was dat niet eenvoudig", voegt de minister toe.

De bank liet tegenover het ministerie weten dat het van plan is om 'in de geest' van het coulancekader te gaan handelen. Daarnaast stelt Van Weyenberg dat er in Nederland nieuwe banken zijn met 'bijzondere businessmodellen', die meer digitaal doen. "De vraag is natuurlijk wel altijd of je blijft voldoen aan de basisvereisten die juridisch van een bank verwacht mogen worden. Ik weet dat de AFM hier met die blik naar zal blijven kijken." Als laatste meldt de minister dat hij met de AFM heeft gesproken over maatregelen die banken moeten nemen om fraude te voorkomen of lastiger te maken.

Reacties (25)
05-06-2024, 15:23 door Anoniem
Zeker ongepast, de ellende die wordt veroorzaakt kan enorm zijn. En deze zijn vaak zelfs niet te overzien....
Tegelijk is het wel een goede vergelijking, want dit is wel wat gebeurt. Het gemak dat criminelen mensen kunnen beïnvloeden is ook enorm, wat veelal te maken heeft met een gebrek aan kennis en bewustwording, wat tot op de dag van vandaag verre van onvoldoende wordt verbetert of vergroot. Veel opleidingen besteden nauwelijks juiste aandacht aan de gevaren en reflectie, veel bedrijven nog zelfs minder. En dat wordt hoog tijd. Gr. Sander, Docent ICT
05-06-2024, 15:51 door johanw
Ach, de sukkels pleasen die opgelicht zijn. En er verder toch niks voor doen dus het blijft bij gratis woorden. Er komen zeker verkiezingen aan.
05-06-2024, 16:13 door Anoniem
ruimhartig begrip voor fouten van mensen en schades vergoeden is altijd makkelijker uit de portemonnee van de ander.
(wel, deze minfin is D66).

Uit de eigen portemonee - zoals inzake toeslagfraude - zit MinFin er niet zo ruim en begripvol in.
05-06-2024, 16:19 door Anoniem
Ik ben het er mee eens dat er in opleidingen wellicht te weinig aandacht wordt besteed aan digitale fraude.
Maar aan de andere kant denk ik wel eens: "Hoe vaak moet je het nog herhalen"
Veel mensen kiezen er ook voor om geen nieuws te volgen en alles wat de rijksoverheid aan voorlichting uit laat zenden als onwaar te bestempelen.
05-06-2024, 16:54 door Anoniem
Eigen verantwoordelijkheid is helaas iets wat niet meer op de agenda staat tegenwoordig en de rest van de samenleving mag lekker betalen voor de gevolgen.

Misschien is een soort escrow rekening voor handelingsonbekwame mensen een idee?
05-06-2024, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben het er mee eens dat er in opleidingen wellicht te weinig aandacht wordt besteed aan digitale fraude.
Maar aan de andere kant denk ik wel eens: "Hoe vaak moet je het nog herhalen"
Veel mensen kiezen er ook voor om geen nieuws te volgen en alles wat de rijksoverheid aan voorlichting uit laat zenden als onwaar te bestempelen.

U vergeet dat veel van de slachtoffers een zeer gevorderde leeftijd hebben. Het volledig volgen en vatten van alle nieuws zal niet iedereen meer even goed lukken. Dat geldt zeker voor veel van de nieuwe tech ontwikkelingen.

Uw veronderstelling klopt vermoedelijk voor de leeftijdsgroep 21 tot 60. Dat is denk ik ongeveer de helft van alle Nederlanders. Het is wel een beetje makkelijk om uit te gaan van de 50-60% best geinformeerden om daarmee ook de rest de maat te nemen.
05-06-2024, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Misschien is een soort escrow rekening voor handelingsonbekwame mensen een idee?

Er is bewindvoering en dat is precies dat . Maar moet iemand ook wel onbekwaam zijn, of zichzelf onder bewind gesteld hebben.

Maar de mensen die nu roepen dat "ze me hadden moeten beschermen" vonden eergisteren helemaal niet dat ze handelingsonbekwaam waren .

Best spanningen in de familie, als de kinderen "de autosleutels willen afpakken" , of "jullie zijn zeker bang dat ik jullie erfenis opmaak en daarom mag ik alleen maar zakgeld - nou dat maak ik nog steeds zelf uit wat ik met mijn eigen geld doe" .
05-06-2024, 19:25 door Anoniem
tja, dat is het risico van internetbankieren... alles wat op internet KAN ... ZAL...
05-06-2024, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem: Eigen verantwoordelijkheid is helaas iets wat niet meer op de agenda staat tegenwoordig en de rest van de samenleving mag lekker betalen voor de gevolgen.

Misschien is een soort escrow rekening voor handelingsonbekwame mensen een idee?
Je vergeet dat banken verantwoordelijk zijn voor het opdringen van digitaal bankieren. Daar gaat het in eerste instantie al mis.
05-06-2024, 22:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eigen verantwoordelijkheid is helaas iets wat niet meer op de agenda staat tegenwoordig en de rest van de samenleving mag lekker betalen voor de gevolgen.

Misschien is een soort escrow rekening voor handelingsonbekwame mensen een idee?
Je vergeet dat banken verantwoordelijk zijn voor het opdringen van digitaal bankieren. Daar gaat het in eerste instantie al mis.

En de overheid is verantwoordelijk voor bestrijding van de misdaad maar die verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op de banken.
05-06-2024, 22:24 door Anoniem
Door Anoniem: tja, dat is het risico van internetbankieren... alles wat op internet KAN ... ZAL...

Maar analoge alternatieven (bv balie in een kantoor) zijn er niet meer.
Allemaal "wegbezuinigd". Ondertusen wel elk jaar grote winsten rapporteren.

Waar is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de (commerciele) banken?
Systeembanken die te groot zijn om om te laten vallen, en dus al een keer met gemeenschapsgelden gered moesten worden.

Hint voor de politiek: Begin maar weer opnieuw met een postbank. Geef het goede voorbeeld, hoe het ook kan.
(Maar ja, diezelfde politici willen alle overheids-contacten met de burger het liefst digitaal doen. Tel uit je winst)
05-06-2024, 23:44 door John777
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eigen verantwoordelijkheid is helaas iets wat niet meer op de agenda staat tegenwoordig en de rest van de samenleving mag lekker betalen voor de gevolgen.

Misschien is een soort escrow rekening voor handelingsonbekwame mensen een idee?
Je vergeet dat banken verantwoordelijk zijn voor het opdringen van digitaal bankieren. Daar gaat het in eerste instantie al mis.

Precies dat.
06-06-2024, 05:37 door Anoniem
Sorry hoor, als jij als persoon in een mail of sms op een website klikt zoals bunq-valideren.online of identificeer-online.nu en vervolgens klakkeloos alle beveiligings en inloggegevens invoert. Daarna de mails en berichten in de app van bunq negeert (die meldingen van “nieuwe device ingelogd etc). Desondanks dat bunq ontelbare keren aangeeft niet te sms’en en te bellen, dan ben je gewoon ontzettend lomp bezig.

Ik wil niet zeggen dat je het dan verdient, maar je verdient het zeker niet om niet opgelicht te worden.

Als je dit zo toch doet kan je in de app heel snel ingelogde devices uitloggen en je pincode wijzigen, en voila: dat tuig kan er niet meer in.
Dit is gewoon nalatenschap van jou als gebruiker, waarom moet de bank - en indirect haar klanten - jou belonen voor je stommiteiten door het verloren geldbedrag te vergoeden? Dat gebeurd ook niet als je jou fiets onbewaakt achterlaat (met een brief met code van het cijferslot aan je stuur geplakt) en die gejat wordt.
06-06-2024, 06:31 door Anoniem
Door johanw: Ach, de sukkels pleasen die opgelicht zijn.
Sukkel zijn is niet strafbaar, oplichter zijn wel. Ondanks al het gemak is een forse smak geld aan oplichting kwijt zijn door bankfraude nu aanzienlijk makkelijker dan het 30 jaar geleden was. De banken dragen daar verantwoordelijkheid in omdat zij de systemen maken die het zo laten werken, ongeacht hoe dom de gebruikers zijn. Vergeet niet dat user interfaces voor gebruik door die onvolkomen mensen worden gemaakt.

En er verder toch niks voor doen dus het blijft bij gratis woorden. Er komen zeker verkiezingen aan.
Dat zal zeker een factor zijn, zelfs als hij een punt heeft ;-)
06-06-2024, 09:28 door Anoniem
De regels worden opgesteld door de bank en daar heb je als klant geen invloed op. Ook zeer weinig alternatieven voor handen bij andere banken.

De verantwoording als iets fout gaat, wordt volledig bij de klant gelegd.

Dat bij fraude vaak heel ongewone transacties gebeuren, ziet de bank als vrijheid voor de klant en de bank moet zich daarbij alleen als uitvoerder gedragen en de klant zo weinig mogelijk lastig vallen.

Terwijl de klant zou willen dat de bank in dergelijke abnormale situaties ingrijpt en fraude voorkomt.
06-06-2024, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem: De regels worden opgesteld door de bank en daar heb je als klant geen invloed op. Ook zeer weinig alternatieven voor handen bij andere banken.

De verantwoording als iets fout gaat, wordt volledig bij de klant gelegd.

Dat bij fraude vaak heel ongewone transacties gebeuren, ziet de bank als vrijheid voor de klant en de bank moet zich daarbij alleen als uitvoerder gedragen en de klant zo weinig mogelijk lastig vallen.

Terwijl de klant zou willen dat de bank in dergelijke abnormale situaties ingrijpt en fraude voorkomt.

Is altijd dubbel, bij bunq kiezen ze voor gebruiksgemak voor de klant boven hoge beveiliging. Het kan ook donders irritant zijn dat de bank ingrijpt bij "abnormale situaties". Zo was mijn CC een keer geblokkeert omdat ik het gebruikte op reis in azie terwijl ik een vliegticket boekt. Bank gebeld en die vertelde me dat er normaal niets gebeurde met de cc en nu opeens in een vreemd land. Ja duh, ik gebuikte de CC alleen voor op reis.

Moest persoonlijk langskomen dus heb een reisbureau moeten vinden die cash aan nam om een ticket te kunnen boeken.
06-06-2024, 10:48 door Anoniem
Wederom geen woord over de criminelen en hoe de politie/overheid deze personen van de straat gaat halen. Slechts vingertjes naar de bank.
06-06-2024, 11:28 door Anoniem

U vergeet dat veel van de slachtoffers een zeer gevorderde leeftijd hebben. Het volledig volgen en vatten van alle nieuws zal niet iedereen meer even goed lukken. Dat geldt zeker voor veel van de nieuwe tech ontwikkelingen.

Uw veronderstelling klopt vermoedelijk voor de leeftijdsgroep 21 tot 60. Dat is denk ik ongeveer de helft van alle Nederlanders. Het is wel een beetje makkelijk om uit te gaan van de 50-60% best geinformeerden om daarmee ook de rest de maat te nemen.

De "zeer gevorderde leeftijd" zal je nog tegenvallen. Daarbij is je leeftijd geen excuus om niet bij te blijven. Dat is wel heel makkelijk.

Hier een leuk stukje leeswerk: https://www.abnamro.com/nl/nieuws/een-op-de-acht-nederlanders-weet-niet-dat-banken-nooit-vragen-om-betaalpas

Wat wel bijdraagt:
1. Vereenzaming in de samenleving - Want als je niet mee kan, zou je toch denken dat iemand in de familie je kan helpen.
2. Afkeer van alles wat de overheid als voorlichting geeft (typisch Nederlands)
3. Eigenwijsheid en ook niet willen luisteren als er al een keer gewaarschuwd is.

Het is wel makkelijk om te schoppen naar de banken en de overheid, en ook de schuld af te schuiven op digitalisering. Maar er bestaat nog wel zo iets als de eigen verantwoordelijkheid te nemen om geïnformeerd te blijven.
06-06-2024, 11:44 door Anoniem
alles wat er nu rondom bunq gebeurt is niet iets nieuws. het voelt als de wework-man uit aflevering 4 en 8 van de serie "wecrashed" (gebeurtenissen van 10 jaar geleden). niets nieuws. De VS hebben dit soort CEO's al gehoord en gezien en zij zullen het niet tolereren
06-06-2024, 13:06 door Anoniem
Als digibeet geen bunq nemen dus. Mijn tip is neem ASN (de volksbank), bankieren met de menselijke maat!
Gedreven door hun ambitie om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiermee streven zij niet primair naar een maximale financiële beloning. Hier kan BUNQ nog wat van leren.
06-06-2024, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Als digibeet geen bunq nemen dus. Mijn tip is neem ASN (de volksbank), bankieren met de menselijke maat!
Gedreven door hun ambitie om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiermee streven zij niet primair naar een maximale financiële beloning. Hier kan BUNQ nog wat van leren.

Het ligt niet aan bunq of een andere bank, maar aan de personen die bankieren.
Net als dat de fietsenstalling jouw niet hoeft te vergoeden als jij je fiets daar stalt maar de sleutels inclusief code van het slot aan iemand geeft die zegt van de fietsenstalling te zijn om te controleren of alles goed is met je fiets.

Het begint altijd bij jezelf, zelfs met alle voorlichting en waarschuwingen blijven mensen er in trappen. Sorry hoor, maar daar heb ik geen enkel begrip of compassie voor.
06-06-2024, 17:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als digibeet geen bunq nemen dus. Mijn tip is neem ASN (de volksbank), bankieren met de menselijke maat!
Gedreven door hun ambitie om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiermee streven zij niet primair naar een maximale financiële beloning. Hier kan BUNQ nog wat van leren.

Het ligt niet aan bunq of een andere bank, maar aan de personen die bankieren.
Net als dat de fietsenstalling jouw niet hoeft te vergoeden als jij je fiets daar stalt maar de sleutels inclusief code van het slot aan iemand geeft die zegt van de fietsenstalling te zijn om te controleren of alles goed is met je fiets.

Het begint altijd bij jezelf, zelfs met alle voorlichting en waarschuwingen blijven mensen er in trappen. Sorry hoor, maar daar heb ik geen enkel begrip of compassie voor.
Je hebt er weinig van begrepen. Onbarmhartig figuur. Ik hoop dat ze dat met jou later ook niet hebben. Ik ben benieuwd wat je zou zeggen als jouw windows laptop is versleuteld en je bankrekening is geplunderd omdat malware ook je code heeft weten te achterhalen, omdat je op bezoek bent geweest bij een gehackte website. Ik weet het wel. Geen begrip voor. had je maar geen windows moeten aanschaffen.
06-06-2024, 19:37 door Anoniem
Het begint altijd bij jezelf, zelfs met alle voorlichting en waarschuwingen blijven mensen er in trappen. Sorry hoor, maar daar heb ik geen enkel begrip of compassie voor.
Deze reactie kan ik heel goed begrijpen als je bij die bank werkt.
07-06-2024, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ben benieuwd wat je zou zeggen als jouw windows laptop is versleuteld en je bankrekening is geplunderd omdat malware ook je code heeft weten te achterhalen, omdat je op bezoek bent geweest bij een gehackte website. Ik weet het wel. Geen begrip voor. had je maar geen windows moeten aanschaffen.

Dit is simpelweg appels en peren vergelijken. Je hebt het hier over op een linkje drukken en al je geld is weg. Dit is iets heel anders dan wat er bij deze oplichtingsslachtoffers gebeurd.

De eerste stap is inderdaad hetzelfde. De gebruiker klikt op een onbekend linkje. Dit is snel gedaan en iedereen kan hier in trappen. Linkjes zijn nou eenmaal om op te klikken. Maar vervolgens besluiten deze slachtoffers al hen gegevens in te vullen en hen gezicht op te nemen.

Dan kun je nog het punt maken dat er hier in Nederland alleen al een heleboel mensen zijn die geen reet van het hele internet begrijpen en dat ook niet willen. En dat juist deze groep mensen het slachtoffer worden van deze aanvallen. Die klikken namelijk snel door en die scannen hen gezicht ook wel, Want ja, "De website ziet er officieel uit".

Maar als we een tijdje terug kijken stond er in de kop van elk nieuwsartikel waar Bunq stond ook het woord neobank. Want Bunq is juist dat, een neobank. Dat betekent dat Bunq geen fysieke vestigingen heeft waar je als klant zo 123 naar binnen kunt wandelen.

Mijn vraag is dan, waarom kies je als je het internet niet begrijpt voor een bank die alleen via het internet te benaderen is? En ook bij banken is het zo, er is geen oplossing die voor alle klanten werkt.

Het direct overmaken van grote bedragen, het direct versturen van betalingen tussen spaarrekeningen en rekeningen van derde maar ook het relatief makkelijke inloggen zijn functies van Bunq die ik als klant juist erg waardeer.
10-06-2024, 12:33 door Agmalie
Door Anoniem: Als digibeet geen bunq nemen dus. Mijn tip is neem ASN (de volksbank), bankieren met de menselijke maat!
Gedreven door hun ambitie om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiermee streven zij niet primair naar een maximale financiële beloning. Hier kan BUNQ nog wat van leren.

Ik heb niets tegen Bunq en ik heb er zelf ook een tijdje over gedacht om er te gaan bankieren. Maar ja, als je bij een bedrijf klant wil worden, dan mag je toch verwachten dat mensen een beetje onderzoek doen naar dat bedrijf. Ik zag heel rap in de reviews dat bij Bunq de klantenservice niet goed was. Ik vind de klantenservice belangrijk. Ik word gek van de chatbots die overal gebruikt worden. Om die reden ben ik daar geen klant geworden.
Veel mensen zijn naar Bunq gegaan vanwege de hoge rente. Als je alleen aan geld denkt, en niet verder kijkt, dan kan je wel eens bedrogen uitkomen.
Overigens vind ik wel dat leeftijd een rol speelt. Veel ouderen leven nog in de tijd van "touwtje-uit-de-brievenbus". Als mensen wat vaker naar Opsporing Verzocht kijken dan hadden ze kunnen weten hoe vaak phishing voorkomt. En je kan je natuurlijk ook even verdiepen in dit onderwerp. Het is nogal kort door de bocht om te denken dat het jou niet kan overkomen.
Ik vind dat Bunq wel dezelfde maatregelen moet nemen als andere banken en ook hetzelfde coulancekader moet gebruiken. Maar meer dan dat is ze niet te verwijten. Mensen hebben - behalve als je dement bent - ook een eigen verantwoordelijkheid.
En ik bankier ook bij de ASN. Prima bank. Aardige mensen en je krijgt ze gewoon aan de telefoon als je belt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.