image

Dienst Toeslagen vraagt burgers mede voor toeslagentips om telefoonnummer

zondag 30 juni 2024, 09:58 door Redactie, 6 reacties

De Dienst Toeslagen van het ministerie van Financiën vraagt burgers die recht hebben op toeslagen mede voor het geven van toeslagentips om hun telefoonnummer. Via de eigen website verzoekt de Dienst om het nummer toe te voegen aan de Mijn Toeslagen-omgeving. "Dan kunnen we u bellen als we iets belangrijks willen vertellen over uw toeslag. Of als we een vraag hebben of een tip willen geven. We gebruiken het telefoonnummer alleen als het over uw toeslag gaat."

De Belastingdienst waarschuwde eerder voor verdachte telefoontjes waarbij oplichters zich voordoen alsof ze medewerkers van de Belastingdienst zijn. "Wij sturen nooit directe betaalverzoeken. Als u geld aan ons moet betalen - en niet op aangifte betaalt -, krijgt u van ons een brief of een (naheffings)aanslag met betaalinformatie. Uw aanslagen kunt u altijd terugvinden in Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk of Mijn Toeslagen", aldus de fiscus.

Via Mijn Toeslagen kunnen burgers digitaal allerlei zaken rondom hun toeslagen regelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. Bijna zes miljoen huishoudens ontvangen één of meerdere toeslagen. Sinds maart van dit jaar is het verplicht om via DigiD op de Mijn Toeslagen-omgeving in te loggen. Daarnaast werd dezelfde maand de nieuwe app Toeslagen gelanceerd.

Reacties (6)
Gisteren, 12:18 door Anoniem
Snap de verwarring, de overheid doet alles aan om jou aan de DigiD te krijgen. Maar verplicht is het niet.
Zonder DigiD is het allemaal extra lastig gemaakt en bij sommige diensten moet je extra betalen (waar zij dan ook nog doen voorkomen dat dat jaarlijks is, in praktijk maar éénmalig, op opmerkingen hierover wordt niet gereageerd, dus wordt dit doelbewust gedaan). Maar het kan zonder.
Gisteren, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Snap de verwarring, de overheid doet alles aan om jou aan de DigiD te krijgen. Maar verplicht is het niet.
Niet verplicht? Dan doet de overheid niet alles ;-)
Gisteren, 16:37 door Erik van Straten
"Dan kunnen we u bellen als we iets belangrijks willen vertellen over uw toeslag. [...]
Goed idee! (Not)

U spreekt met Nicole van de dienst Dienst Toeslagen van het ministerie van Financiën. Dat ik het echt bent kunt u zien in https://nl.linkedin.com/in/nicole-back-8b63204/nl.

Door een fout van ons heeft u, over deze maand, teveel toeslag ontvangen. Om een boete te voorkómen verzoek ik u, vandaag nog, € 521,37 over te maken naar NL-57-BUNQ-....
Gisteren, 19:42 door Anoniem
Door een fout van ons heeft u, over deze maand, teveel toeslag ontvangen. Om een boete te voorkómen verzoek ik u, vandaag nog, € 521,37 over te maken naar NL-57-BUNQ-....
Wat raar. De overheid zit toch niet bij bunq, veel te modern. Misschien was het minder verdacht geweest om te vragen het bedrag in bitcoin te voldoen.
:-)
Vandaag, 01:42 door Anoniem
De Belastingdienst vraagt bij heel veel formulieren om een telefoonnummer, bijvoorbeeld een BTW aangifte. Die gebruiken ze bijvoorbeeld om sms-berichten te sturen als de aangifte te laat is.

De communicatie is belangrijker dan het phishing nadeel. Er worden ook keukenmessen verkocht. Communiceren via brieven is precies wat er fout gegaan is bij de dienst toeslagen. Dus ik begrijp het wel: de communicatie moet beter.
Vandaag, 11:20 door Erik van Straten
Door Anoniem: De communicatie is belangrijker dan het phishing nadeel.
Want?

En dan niet zo'n idiote drogreden:
Door Anoniem: Er worden ook keukenmessen verkocht.
Bij het zien van een keukenmes weet iedereen wat je daarmee kunt doen.

Bij het zien van een SMS heb je geen enkele zekerheid over de afzender, dus ook niet over de authenticiteit van het bericht. Oftewel, je hebt geen idee of het om smishing gaat of iets waar je daadwerkelijk op zou moeten acteren - meestal met enige dwang binnen een bepaalde termijn: de exacte kenmerken van zowel écht als van nep (tenzij ze je feliciteren met jouw verjaardag, maar gelukkig krijg ik dat soort SMSjes zelden van organisaties).

Door Anoniem: Communiceren via brieven is precies wat er fout gegaan is bij de dienst toeslagen. Dus ik begrijp het wel: de communicatie moet beter.
Ik weet niet wat je gerookt of gedronken had om 01:42, maar of "Communiceren via brieven" de primaire oorzaak was van de toeslagenaffaire lijkt mij volstrek uit de lucht gegrepen. En onjuist.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.