image

ABN Amro hoeft geen baliefunctie te bieden voor opname contant geld

maandag 1 juli 2024, 11:59 door Redactie, 16 reacties

ABN Amro mocht de baliefunctie voor het opnemen van contant geld gewoon opheffen, zonder klanten eerst hierover in te lichten en de gelegenheid te bieden om hun geld contant op te nemen. Daarnaast hoeft de bank een dergelijke functie ook niet opnieuw aan te bieden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld in een zaak die klanten van de bank hadden voorgelegd.

De klanten in kwestie willen de meer dan 100.000 euro die ze bij de bank hebben staan via de baliefunctie opnemen. In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Doordat de klanten niet van tevoren zijn ingelicht over het opheffen van de baliefunctie, hebben zij niet de mogelijkheid gehad om hun geld voor die tijd op te nemen. De klanten vorderden dan ook dat de bank hen alsnog in de gelegenheid stelt om het saldo boven de 100.000 euro bij een balie van de bank contant op te nemen.

Volgens het Kifid heeft ABN Amro in beginsel een grote mate van beleidsvrijheid en kan het daarbinnen zelf bepalen hoe het de dienstverlening inricht. Het klachteninstituut stelt dat het opheffen van de baliefunctie naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar is. "De bank biedt hiervoor immers een redelijk alternatief, in de vorm van geldautomaten", aldus het Kifid.

De klanten hebben niet nader toegelicht waarom zij hun geld niet op een andere manier van hun bankrekening kunnen halen. "Bovendien valt ook niet in te zien waarom de baliefunctie de consumenten bij een eventueel faillissement van de bank meer zekerheid zou bieden. De bank merkt terecht op dat ook dan eerst contant geld aanwezig zal moeten zijn bij de bank en dat de consumenten dan bovendien ook niet de enige zullen zijn die hun geld bij de bank willen weghalen", voegt het klachteninstituut toe.

Het klachteninstituut stelt verder dat het niet op voorhand kan vaststellen dat geldautomaten in geval van een crisis niet meer zullen functioneren. "Bovendien geldt ook daarvoor dat in geval van een dusdanig ernstige crisis dat de geldautomaten niet meer functioneren, niet valt in te zien waarom de baliefunctie de consumenten dan nog wel de mogelijkheid geeft om hun geld van de bank te halen."

Wat betreft het niet informeren van de klanten noemt het Kifid dit niet relevant, omdat dit hun situatie niet anders maakt. "De consumenten kunnen immers ook nu hun geld van hun bankrekening afhalen, alleen niet op de wijze waarop zij dat kennelijk willen. De commissie ziet niet in waarom de consumenten geen gebruik kunnen maken van de nog aanwezige mogelijkheden", aldus het oordeel. De vordering van de klanten is door het Kifid afgewezen (pdf).

Reacties (16)
Gisteren, 12:48 door Anoniem
kifid is niet voor de klant maar voor de bankbelang .
Gisteren, 13:16 door Anoniem
Ik zie altijd hetzelfde resultaat. Klant klaagt bij KIFID over een financiële instelling, klant verliest. Hoe onafhankelijk is KIFID? Is het hier ook wie betaald, bepaald?
Gisteren, 13:50 door Anoniem
"Bovendien geldt ook daarvoor dat in geval van een dusdanig ernstige crisis dat de geldautomaten niet meer functioneren, niet valt in te zien waarom de baliefunctie de consumenten dan nog wel de mogelijkheid geeft om hun geld van de bank te halen."

Misschien omdat de banken de geldautomaten aan een ander bedrijf heeft uitbesteed? Je haalt het geld dus niet meer van de bank maar van geldmaat.

Dus als er ellende is dan ploft bv geldmaat en de banken blijven gewoon doordraaien.
Gisteren, 13:52 door Anoniem
Ik snap dat gezeik richting de banken en Kifid niet zo...het is toch duidelijk uitgelegd waarom de banken de baliefunctie niet willen (alleen al de hoeveelheid geld die een bank in elk filiaal contant moet hebben liggen), en de klanten hebben niet aangegeven waarom dit niet zou voldoen. Dus dan kun je toch ook nooit in hun voordeel beslissen?

Wat verwachten ze nou dan? Bij een grote storing of faillissement kunnen zij dan nog als enige (snel) bij hun geld door bij een filiaal langs te gaan waar dan toevallig meer dan 100.000 euro aan contant geld op ze ligt te wachten?

Als ik het stuk zo lees is het terecht dat de klant in deze verliest omdat de klant het onvoldoende onderbouwd heeft en de bank wel.
Gisteren, 13:56 door Briolet - Bijgewerkt: Gisteren, 13:58
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.
Gisteren, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie altijd hetzelfde resultaat. Klant klaagt bij KIFID over een financiële instelling, klant verliest. Hoe onafhankelijk is KIFID? Is het hier ook wie betaald, bepaald?

En als de klant naar de rechter gaat verliest de klant ook. De banken hebben juristen in dienst, en als die inschatten dat de klant waarschijnlijk zal gaan winnen bij het KIFID of de rechter dan laten ze het niet eens zo ver komen. Dan gaan ze meteen het traject in om (deels) aan de eisen van de klant te voldoen.

De klanten hebben die kennis niet, en die starten kansloze zaken die vervolgens in de media gerapporteerd worden waarna we de bovenstaande reacties krijgen.
Gisteren, 14:26 door Anoniem
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Mi
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Misschien wel naïef maar ik snap de strekking wel. Het is zorgelijk dat je niet meer over je eigen kan beschikken in geval van een cyberaanval. En het is niet de vraag of het gebeurt maar wanneer het gebeurt.
Mensen met zulke bedragen zullen moeten kijken naar andere mogelijke oplossing en daar nu al mee beginnen.
Gisteren, 15:09 door Anoniem
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Ik denk (aanname) dat de schrijver van dit artikel bedoelt dat de klagers het geld boven 100.000 euro contant willen kunnen opnemen.

Stel een klant heeft een bankrekening met daarop 103..500 euro.
Tot 100.000 euro is de rekening gedekt door het garantiefonds.
Maar voor die 3.500 euro er boven, is dat niet het geval.
Dit wil de klant contant op kunnen nemen.
Bij een geldautomaat kan maar 500 euro per dag opgenomen worden (dacht ik)

Waarom de klant niet een tweede rekening kan openen (zo nodig bij een andere bank), en het overschot daarop overboeken, leggen de klagers niet uit.

Lijkt me een beetje een luxe probleem. Niet iedereen heeft meer dan 100.000 euro aan spaargelden.
Gisteren, 15:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap dat gezeik richting de banken en Kifid niet zo...het is toch duidelijk uitgelegd waarom de banken de baliefunctie niet willen (alleen al de hoeveelheid geld die een bank in elk filiaal contant moet hebben liggen), en de klanten hebben niet aangegeven waarom dit niet zou voldoen. Dus dan kun je toch ook nooit in hun voordeel beslissen?

Wat verwachten ze nou dan? Bij een grote storing of faillissement kunnen zij dan nog als enige (snel) bij hun geld door bij een filiaal langs te gaan waar dan toevallig meer dan 100.000 euro aan contant geld op ze ligt te wachten?

Als ik het stuk zo lees is het terecht dat de klant in deze verliest omdat de klant het onvoldoende onderbouwd heeft en de bank wel.

Ik snap dat gezeik tegen het Kifid perfect, verdiep je eens in de cijfers van het Kifid en ook jij gaat snappen waarom het Kifid belang heeft bij de banken en niet de consumenten.
Gisteren, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Ik denk (aanname) dat de schrijver van dit artikel bedoelt dat de klagers het geld boven 100.000 euro contant willen kunnen opnemen.

Stel een klant heeft een bankrekening met daarop 103..500 euro.
Tot 100.000 euro is de rekening gedekt door het garantiefonds.
Maar voor die 3.500 euro er boven, is dat niet het geval.
Dit wil de klant contant op kunnen nemen.
Bij een geldautomaat kan maar 500 euro per dag opgenomen worden (dacht ik)

Waarom de klant niet een tweede rekening kan openen (zo nodig bij een andere bank), en het overschot daarop overboeken, leggen de klagers niet uit.

Lijkt me een beetje een luxe probleem. Niet iedereen heeft meer dan 100.000 euro aan spaargelden.

Je kan je dagelijkse limiet ophogen naar 1500 euro per dag.

Ben je wel 67 dagen lang geld aan het pinnen en waarschijnlijk kom je ergens in die tijd op de radar voor verdachte transacties..... Contant geld moet geminimaliseerd en helaas doen ze daar veel voor.
Gisteren, 17:02 door Anoniem
De bank betaalt de kifid als ze alle klachten laten vallen. Omkopen heet het.

Klanten zijn altijd de dupe en de banken nooit. Rara hoe kan dat.

Een instantie waar je zogenaamd terecht kan maar 0 resultaat haalt.
Gisteren, 17:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Ik denk (aanname) dat de schrijver van dit artikel bedoelt dat de klagers het geld boven 100.000 euro contant willen kunnen opnemen.

Stel een klant heeft een bankrekening met daarop 103..500 euro.
Tot 100.000 euro is de rekening gedekt door het garantiefonds.
Maar voor die 3.500 euro er boven, is dat niet het geval.
Dit wil de klant contant op kunnen nemen.
Bij een geldautomaat kan maar 500 euro per dag opgenomen worden (dacht ik)

Waarom de klant niet een tweede rekening kan openen (zo nodig bij een andere bank), en het overschot daarop overboeken, leggen de klagers niet uit.

Lijkt me een beetje een luxe probleem. Niet iedereen heeft meer dan 100.000 euro aan spaargelden.

Via Raisin is je geld tegen meer rente ook nog eens prima onder te brengen bij tientallen banken in Europa die ook onder het depositogarantiestelsel vallen. Dan heb je per bank per persoon 100000 euro garantiedekking.
Gisteren, 19:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Waarom de klant niet een tweede rekening kan openen (zo nodig bij een andere bank), en het overschot daarop overboeken, leggen de klagers niet uit.
Precies, dat is uiteraard de gemakkelijkste oplossing.
En dan komen met "ja maar als de boel failliet is dan doen ze die overboeking niet" dat snijdt uiteraard geen hout, want als de boel failliet is dan geven ze ook geen contant geld aan mensen die langs komen op het kantoor.
Gisteren, 21:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
In het geval van een faillissement of andere problemen, zoals bijvoorbeeld het uitvallen van de elektriciteit of digitale voorzieningen door terrorisme, kunnen zij hun geld niet bij een pinautomaat ophalen, zo lieten ze tegenover het Kifid weten.

Een beetje naïef gedacht van deze mensen. Bij een gemiddeld filiaal ligt ook geen 100.000 euro om mee te geven. Zeker nu niet, nu vrijwel iedereen pint of het geld uit de automaat haalt. Zo'n bedrag moet je vooraf bestellen. En bij faillissement, stroomuitval e.d. zal de bank dat geld ook niet bij een balie kunnen krijgen.

Als ik vroeger een groter bedrag bij de balie wilde halen, hadden ze dat ook niet liggen en verhoogden ze mijn opname limiet eenmalig en kon ik het bedrag pinnen bij het apparaat dat in het zicht van de baliemedewerker stond. Inmiddels is hier de balie ook verdwenen.

Ik denk (aanname) dat de schrijver van dit artikel bedoelt dat de klagers het geld boven 100.000 euro contant willen kunnen opnemen.

Stel een klant heeft een bankrekening met daarop 103..500 euro.
Tot 100.000 euro is de rekening gedekt door het garantiefonds.
Maar voor die 3.500 euro er boven, is dat niet het geval.
Dit wil de klant contant op kunnen nemen.
Bij een geldautomaat kan maar 500 euro per dag opgenomen worden (dacht ik)

Waarom de klant niet een tweede rekening kan openen (zo nodig bij een andere bank), en het overschot daarop overboeken, leggen de klagers niet uit.

Lijkt me een beetje een luxe probleem. Niet iedereen heeft meer dan 100.000 euro aan spaargelden.

Dat probleem met maximaal opname per dag heb je dan ook al als je als klant zeg € 1.500,- wilt opnemen.
En die transactie zou je misschien wel juist in een bank filiaal willen kunnen doen.
Kortom, het is een uitermate klant onvriendelijke beslissing van het Kifid.
Gisteren, 22:39 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Bij een geldautomaat kan maar 500 euro per dag opgenomen worden (dacht ik)

Je kan je dagelijkse limiet ophogen naar 1500 euro per dag.

Die limieten veranderen steeds en verschillen ook nog per bank. In een overzicht van 2020 las ik dat de Amro inderdaad 500 aanhield, maar bij de meeste andere banken was het toen 1000 per dag.

Tegenwoordig loopt het contant pinnen van de meeste banken via Geldmaat automaten. Daarover schrijft de Amro op hun site:

U kunt zo vaak en zoveel geld opnemen als met uw saldo en paslimiet mogelijk is, tot een maximum bedrag van € 10.000 per dag per betaalpas

Dit zal niet de standaard limiet zijn en misschien heb je dan een ander pasje nodig voor vermogende mensen. (Maar dit zijn vermogende mensen)
Vandaag, 08:04 door Anoniem
Door Anoniem: kifid is niet voor de klant maar voor de bankbelang .

Door Anoniem: Ik zie altijd hetzelfde resultaat. Klant klaagt bij KIFID over een financiële instelling, klant verliest. Hoe onafhankelijk is KIFID? Is het hier ook wie betaald, bepaald?

Door Anoniem: De bank betaalt de kifid als ze alle klachten laten vallen. Omkopen heet het.

Klanten zijn altijd de dupe en de banken nooit. Rara hoe kan dat.

Een instantie waar je zogenaamd terecht kan maar 0 resultaat haalt.

Je kunt natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren.

Waarom zou een rechter eventueel anders uitspraak doen in deze case?
Want bij Rechters is het dan altijd:
Het zijn D66 rechters, De rechters hebben niet goed gekeken naar onze argumenten, we mochten onze 55 getuigen niet oproepen, hij was partijdig, we gaan direct in hoger beroep.
Of wisten het, we hadden altijd gelijk.

Maar inhoudelijk is er aan deze uitspraak weinig verder van te maken. Kifid heeft hier gewoon goed gesproken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.