image

Witte Huis en EU kijken naar risico's van met internet verbonden auto's

vrijdag 2 augustus 2024, 11:19 door Redactie, 25 reacties

Het Witte Huis en afgevaardigden van de Europese Unie, andere landen en 'industrieleiders' zijn deze week in de VS bijeengekomen om te praten over de risico's voor de staatsveiligheid van met internet verbonden auto's. Er werd gesproken over de data- en cybersecurityrisco's van connected cars en bepaalde onderdelen.

De deelnemende landen bevestigden dat connected cars een steeds grotere rol in de vitale infrastructuur spelen, omdat ze verbonden zijn met andere voertuigen, persoonlijke apparatuur, telecomnetwerken, het elektriciteitsnet en andere infrastructuur, zo meldt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Eerder dit jaar kondigde de VS nieuwe regels aan voor connected cars en auto-onderdelen die in het buitenland worden ontwikkeld. De Office of the Director of National Intelligence (ODNI) had connected cars eerder nog "smartphones op wielen" genoemd en beschreef verschillende risico's, waaronder het stelen van persoonlijke informatie, volgen van personen en zelfs het 'hacken' van auto's (pdf).

"De meeste auto's vandaag de dag zijn connected - het zijn net smartphones op wielen. Deze auto's zijn verbonden met onze telefoons, navigatiesystemen, vitale infrastructuur en met de bedrijven die ze hebben gemaakt. Connected cars afkomstig uit China kunnen gevoelige data over onze burgers en infrastructuur verzamelen en dit terugsturen naar China. Deze voertuigen kunnen op afstand worden benaderd en uitgeschakeld", waarschuwde president Biden eerder dit jaar.

De Verenigde Staten en 'like-minded' landen zijn deze week overeengekomen dat ze naar mogelijkheden gaan kijken voor het invoeren van cybersecurity-standaarden voor auto's en het coördineren van beleidsmaatregelen om de risico's van connected cars tegen te gaan. Tevens werd gepleit voor een open, inclusief, betrouwbaar en veilig digitaal ecosysteem en ervoor te zorgen dat alle connected cars en opkomende technologieën worden geproduceerd en beheerd met vertrouwen en security in het achterhoofd.

Image

Reacties (25)
02-08-2024, 11:26 door majortom
Dit is toch gewoon veroorzaakt door de EU zelf, door bijvoorbeeld eCall verplicht te stellen. Vind je het gek dat de fabrikanten, als ze dan toch een SIM moeten installeren in de auto, hier meteen ge/misbruik van maken. De heren/dames politicy hebben weer een kilo boter op hun hoofd.
02-08-2024, 11:30 door Anoniem
Te laat!
02-08-2024, 11:45 door Anoniem
"Eerder dit jaar kondigde de VS nieuwe regels aan voor connected cars en auto-onderdelen die in het buitenland worden ontwikkeld."
Het probleem zal zijn dat andere landen zoals China meer of alleen, informatie kunnen verzamelen dan de VS.
02-08-2024, 11:47 door Anoniem
Eens met marjotom.

Te simpelste manier om risico's tegen te gaan, is het gewoon niet doen. Ik zie er ook geen nkele nut van in, anders dan dat al je gangen worden tegengegaan, waarna met de data gehandeld kan worden.
02-08-2024, 11:52 door Anoniem
Zorgen uiten over aan het internet verbonden fietsers en voetgangers, dat is blijkbaar zo 2010.
02-08-2024, 11:56 door Anoniem
Wat ontbreekt is een aan/uit knopje op dashboards. Dat je er zelf als eigenaar van het voertuig ook nog wat over te zeggen hebt. Want zo niet, dan spreken we hier gewoon van datadiefstal en heimelijk binnentreden in de privesfeer.
02-08-2024, 12:54 door johanw
Altijd die bangmakerij voor China. Van de Cjinezen heb ik geen last, van de EU en de Nederlandse regering kan ik die wel krijgen: CO2 budget, kilometer heffing, volgen voor de belastingdienst en rijanalyse voor verzekeraars.

Zolang zo'n verbinding geen APK afkeur punt is laat ik die lekker saboteren als ik een auto koop waar zoiets in zit.
02-08-2024, 12:54 door Anoniem
Gewoon een firewall zetten bij de Internet Exchange en deze endpoint blocken, opgelost....

Dit is weer een slecht excuus om goedkopere Chinese elektrische autos (die beter zijn dat die in europa gemaakt worden) te benadelen en daarmee de portemonnee van de burgers.
02-08-2024, 13:02 door Anoniem
Blij dat ik in een stokoude Dacia rijd.. geen last van dit soort digitaal ongedierte.
02-08-2024, 13:34 door spatieman
LOL..
de data voor het toekomstige rekeningrijden gaat toch via internet ?
of sla ik daar een beetje de plank mis
02-08-2024, 14:05 door Anoniem
MIjn auto is een Critical Risk volgens de nieuwe AI wet en moet binnen een half jaar van de weg af.
02-08-2024, 14:19 door Anoniem
Oude 'niet-slimme' auto's gaan vast weer populair worden, want die slimme auto's zijn black boxen, je hebt geen idee wat er met je gegevens gebeurt en de controle op naleving van de gegevensbeschermingsvoorschriften is nihil.
02-08-2024, 15:14 door Anoniem
Door majortom: Dit is toch gewoon veroorzaakt door de EU zelf, door bijvoorbeeld eCall verplicht te stellen. Vind je het gek dat de fabrikanten, als ze dan toch een SIM moeten installeren in de auto, hier meteen ge/misbruik van maken. De heren/dames politicy hebben weer een kilo boter op hun hoofd.

Niet kletsen over dingen waar je niks van weet!
Het "verplichte" eCall systeem werkt niet met SIM kaarten maar werkt op dezelfde manier als waarmee je zonder SIM evengoed een 112 oproep kunt doen: een "telefoon" die zonder IMSI (maar wel met een IMEI) contact opneemt met een alarmcentrale.
Er is ook een "subscription" systeem waar je een abonnement op kunt afsluiten en wat dan meer diensten kan leveren,
zoals pechhulp of zelfs zoeken naar services (bijv een benzinepomp), maar dat is vrijwillig. Daar heb je dan een SIM voor.
02-08-2024, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon een firewall zetten bij de Internet Exchange en deze endpoint blocken, opgelost....

Dan heb je straks een dure VanMoof op vier wielen.
02-08-2024, 16:14 door Anoniem
De politie vindt het wel fijn. Want zo hoeven zij niet te 'pitten' en vragen nu zij de fabrikant om de auto op afstand uit te zetten.

Dan is het veel eenvoudiger om op raampje te tikken van de verdachte.
02-08-2024, 16:57 door Anoniem
Dit krijg je als er 100.000 lobbyisten rondlopen met meer dan 1 miljard aan goede ideeen voor domme niet zelf na kunnen denkende ambtenaren of gewoon vieze corrupte a holes.
Dan gaat het fout en is het huilie huilie en hoe kon dit gebeuren?
02-08-2024, 20:20 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon een firewall zetten bij de Internet Exchange en deze endpoint blocken, opgelost....

Dit is weer een slecht excuus om goedkopere Chinese elektrische autos (die beter zijn dat die in europa gemaakt worden) te benadelen en daarmee de portemonnee van de burgers.

Die zwaar gesubsidieerd worden door de Chinese overheid om in korte tijd een zo groot mogelijk marktaandeel te bereiken, waardoor sprake is van oneerlijke concurrentie. Uiteindelijk snijden we ons daar zelf mee in de vingers. Dus die Chinese spullen, die koop ik alleen bij een bezoekje aan de Action.
03-08-2024, 06:45 door Anoniem
Door Anoniem: De politie vindt het wel fijn. Want zo hoeven zij niet te 'pitten' en vragen nu zij de fabrikant om de auto op afstand uit te zetten.

Ik had geen idee wat hier met "pitten" bedoeld wordt en moest het even opzoeken. Voor wie de term ook niet kent: PIT staat voor "Persuit Immobilization Technique" en is een techniek om met minimale risico's voor alle betrokkenen een voertuig tot stilstand te brengen:
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/78125-pit-manoeuvre-hoe-de-politie-een-vluchtauto-kan-stoppen.html

Dan is het veel eenvoudiger om op raampje te tikken van de verdachte.
Dat er een voordeel bestaat betekent niet dat dat men mag overslaan om het tegen nadelen af te wegen. De uitkomst van zo'n afweging kan zijn dat men bewust kiest om het voordeel niet te benutten omdat de nadelen te groot zijn. En daarbij volstaat het niet om te redeneren in de trant van: ik heb er voordeel bij, het nadeel komt bij jou terecht, dus pech voor jou, maar ik doe het. Een samenleving bestaat niet op basis van elkaar maximaal naaien maar op basis van rekening houden met elkaars belangen. Anders zouden we het geen samenleving maar een tegenleving moeten noemen.
03-08-2024, 07:37 door Anoniem
Door Anoniem: Oude 'niet-slimme' auto's gaan vast weer populair worden, want die slimme auto's zijn black boxen, je hebt geen idee wat er met je gegevens gebeurt en de controle op naleving van de gegevensbeschermingsvoorschriften is nihil.
Ik denk dat het wel zal meevallen met die populariteit.
Alleen degenen die het belangrijk genoeg vinden gaan voor oudere auto of vinden
een manier om het uit te schakelen.
De grote massa weet het niet eens halen hun schouders op en kopen een nieuwe auto.
03-08-2024, 12:13 door Anoniem
Bij Volkswagen Polo staat Bluetooth aan terwijl de auto uit staat. Lekker makkelijk op afstand hacken!
Dit is nog onverantwoordelijker dan dieselgate want als er eenmaal digitaal is ingebroken maakt het dat je overal te volgen bent.
03-08-2024, 22:43 door Anoniem
Waarom alleen auto's?
Ik mis: vrachtauto's, caravans, mobile homes, e-scoorters, e-brommers, fat bikes, dashcams, ... en ga zo maar door
05-08-2024, 09:47 door Anoniem
"Connected cars afkomstig uit China kunnen gevoelige data over onze burgers en infrastructuur verzamelen en dit terugsturen naar China. Deze voertuigen kunnen op afstand worden benaderd en uitgeschakeld"

^ En dit kunnen Amerikaanse, Franse, Engelse, Duitse en Italiaanse auto's niet? Gevoelige data van ons terugsturen naar..? Hypocriet om alleen China te benoemen. Ook al zijn het Westerse/Europese landen en ook al zijn het bondgenoten. Ik heb dit liever niet. Zelfs bondgenoten luisteren elkaar af (de VS en Merkel destijds).
05-08-2024, 12:18 door jan885
Door Anoniem:
Door majortom: Dit is toch gewoon veroorzaakt door de EU zelf, door bijvoorbeeld eCall verplicht te stellen. Vind je het gek dat de fabrikanten, als ze dan toch een SIM moeten installeren in de auto, hier meteen ge/misbruik van maken. De heren/dames politicy hebben weer een kilo boter op hun hoofd.

Niet kletsen over dingen waar je niks van weet!
Het "verplichte" eCall systeem werkt niet met SIM kaarten maar werkt op dezelfde manier als waarmee je zonder SIM evengoed een 112 oproep kunt doen: een "telefoon" die zonder IMSI (maar wel met een IMEI) contact opneemt met een alarmcentrale.
Er is ook een "subscription" systeem waar je een abonnement op kunt afsluiten en wat dan meer diensten kan leveren,
zoals pechhulp of zelfs zoeken naar services (bijv een benzinepomp), maar dat is vrijwillig. Daar heb je dan een SIM voor.

Kijk hier eens naar of slaap lekker verder.

https://www.youtube.com/watch?v=Ff9pmaSdZV8
05-08-2024, 16:34 door Anoniem
Waarom is überhaupt zo veel met het internet verbonden? Ik heb geen airfryer met WIFI nodig. Wat is daar het nut van? Op afstand dat ding aanzetten? Ik moet er toch nog steeds naar toe om het eten erin te donderen.
06-08-2024, 07:44 door Anoniem
UNECE REG155, REG156, ISO21434 en ISO26262

Succes met lezen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.