image

SP wil opheldering minister over verdwijnen brievenbussen PostNL

vrijdag 2 augustus 2024, 13:24 door Redactie, 21 reacties

De SP heeft minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken om opheldering gevraagd over de plannen van PostNL om honderden brievenbussen in Nederland weg te halen. Volgens SP-Kamerleden Dijk en Beckerman heeft namelijk niet iedereen toegang tot digitale communicatiemiddelen.

"Er is sprake van een aanhoudende daling van de hoeveelheid post. Dagelijks legen we brievenbussen waarin nauwelijks of zelfs geen post zit, bijvoorbeeld omdat er twee brievenbussen dicht bij elkaar staan. Daarom halen we de overbodige brievenbussen weg. Niet in één keer, maar stap voor stap", aldus PostNL op de eigen website.

De Postwet verplicht PostNL dat er in woonwijken met meer dan vijfduizend inwoners binnen een straal van één kilometer een voor het publiek bestemde brievenbus staat. In woonwijken met minder dan vijfduizend inwoners moet er altijd een brievenbus binnen een straal van 2.5 kilometer staan.

Onlangs werd bekend dat PostNL zo'n driehonderd van de elfduizend brievenbussen gaat verwijderen. Aanleiding voor Dijk en Beckerman om vandaag Kamervragen te stellen. "Hoe zorgt PostNL ervoor dat onder andere ouderen en mensen zonder toegang tot digitale communicatiemiddelen niet worden benadeeld door het verwijderen van brievenbussen?", zo willen ze onder andere van de minister weten.

Tevens vragen ze Beljaarts naar welke waarborgen er zijn voor behoud van brievenbussen voor bepaalde gebieden en welke maatregelen PostNL neemt om de zorgen van burgers over het verdwijnen van brievenbussen aan te pakken. De minister heeft drie weken om te reageren.

Reacties (21)
02-08-2024, 15:09 door Anoniem
"Hoe zorgt PostNL ervoor dat onder andere ouderen en mensen zonder toegang tot digitale communicatiemiddelen niet worden benadeeld door het verwijderen van brievenbussen?"

Beetje domme vraag want die wordt daarboven al beantwoord: "Er is sprake van een aanhoudende daling van de hoeveelheid post. Dagelijks legen we brievenbussen waarin nauwelijks of zelfs geen post zit, bijvoorbeeld omdat er twee brievenbussen dicht bij elkaar staan. Daarom halen we de overbodige brievenbussen weg. Niet in één keer, maar stap voor stap"

M.a.w. die imaginaire bejaarden die volgens de SP toegang tot brievenbussen moeten hebben en houden, die gebruiken die brievenbussen helemaal of bijna niet. Anders gingen ze ook niet weg.
Dit soort vragen stellen heeft geen zin want die beantwoordt de betrokken origanisatie (in dit geval de post) met een overzichtje wat ze gemaakt hadden om het weghalen te plannen, dus het antwoord is gewoon "de brievenbussen waar behoefte aan is die blijven".
Dan kun je ook gewoon geen vraag stellen en minder geld verkwisten aan het beantwoorden van vragen, dan kan dat geld misschien weer gestoken worden in het behouden van een paar brievenbussen!
02-08-2024, 15:14 door Anoniem
ach in dit land is veel in de uitverkoop gezet wat nooit privaat had moeten worden en daar betalen we de prijs voor...
02-08-2024, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem:

Beetje domme vraag want die wordt daarboven al beantwoord: "Er is sprake van een aanhoudende daling van de hoeveelheid post. Dagelijks legen we brievenbussen waarin nauwelijks of zelfs geen post zit, bijvoorbeeld omdat er twee brievenbussen dicht bij elkaar staan. Daarom halen we de overbodige brievenbussen weg. Niet in één keer, maar stap voor stap"

M.a.w. die imaginaire bejaarden die volgens de SP toegang tot brievenbussen moeten hebben en houden, die gebruiken die brievenbussen helemaal of bijna niet. !
Je redenatie lijkt een kant op te denken: minder gebruikers is minder behoefte bij bejaarden. Maar PostNL beslist niet op basis van wie wel behoefte heeft, het beslist op algemene afname. Er zijn al brievenbussen weggehaald, vervolgens gaan personen die moeite met de afstand hebben niet zomaar naar de brievenbus die nu honderden meters verderop pas is te gebruiken. Waardoor postnl weer naar het afgelopen gebruik kijkt alsof dat de behoefte weer geeft en niet de belemmeringen bij de behoefte, en de het gebruik neemt wonderbaarlijk nog meer af.

De regels om brievenbussen aan te bieden gaan zowel om hoeveelheid gebruik als gemak. Postnl moet aantonen nog genoeg in gemakkelijk gebruik te voorzien voor de doelgroep, waar dus ook bejaarden en anderen onder vallen. Als postnl zou aantonenn dat bejaarden en andere hulpbehoevenden brievenbussen nog prima kunnen gebruiken maar geen behoefte aan gebruik hebben dan doet postnl het goed. Maar ze tonenen het niet aan. Als het je niet interesseert dan lijkt schrappen op aantallen perfect. Maar postnl heeft een maatschappelijke functie, niet om alleen maar naar aantallen te kijken.
02-08-2024, 15:42 door Anoniem
Dan kun je ook gewoon geen vraag stellen en minder geld verkwisten aan het beantwoorden van vragen, dan kan dat geld misschien weer gestoken worden in het behouden van een paar brievenbussen!
Of nog beter, ten behoeve van de aandeelhouders.
02-08-2024, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan kun je ook gewoon geen vraag stellen en minder geld verkwisten aan het beantwoorden van vragen, dan kan dat geld misschien weer gestoken worden in het behouden van een paar brievenbussen!
Of nog beter, ten behoeve van de aandeelhouders.
En wat is er fout aan een aandeelhouder?
Sinds wanneer mag je niet meer een stukje van een bedrijf kopen via de aandelenbeurs?
02-08-2024, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan kun je ook gewoon geen vraag stellen en minder geld verkwisten aan het beantwoorden van vragen, dan kan dat geld misschien weer gestoken worden in het behouden van een paar brievenbussen!
Of nog beter, ten behoeve van de aandeelhouders.
Postnl wilde een monopolie op de consessie om een bepaalde dienst te verlenen... Dan moet dat nog steeds op basis van die afspraken.
Als dat nu niet uit kan dan zijn er in t verleden foute keuzes gemaakt.
Post nl kan niet op de stoel van de consessie verlener gaan zitten. Ze zijn aannemer van een opdracht.


Bij verlenging kun je dan evt nieuwe voorwaarden afspreken.
02-08-2024, 20:09 door Anoniem
En wat is er fout aan een aandeelhouder?
Werkende worden op straat geschopt in het voordeel van de aandeelhouders. Dit is maar een klein voorbeeld
maar als je echt weet hoe die bedrijven werken zijn het voor mij gewoon harteloze dieven.

https://www.accountant.nl/nieuws/2023/6/shell-vindt-aandeelhouders-belangrijker-dan-duurzaamheid/

En zo zijn er veel voorbeelden, kijk maar eens naar die musk.
02-08-2024, 21:26 door Anoniem
Hoeveel post ontvang je nog in de brievenbus elke week? Ik bijna niet. Logische stap dit. Overheid en bedrijven willen alles digitaal.
02-08-2024, 21:41 door Reinder
300 van 11.000 is 2.7% van alle brievenbussen, en volgens PostNL zijn dit dus bussen waar geen of nauwelijks post in gedaan wordt bijvoorbeeld omdat er twee dicht bij elkaar staan. Dat lijkt me dan een volkomen normale en rationele bedrijfsmatige beslissing. In de postwet staat een harde norm, en ik ga er van uit dat PostNL aan die wettelijke norm zal blijven voldoen.

Beetje onnodige ophef van de SP in dit specifieke geval.
02-08-2024, 22:13 door Anoniem
Wat Postnl lijkt te vergeten is dat er steeds meer Postnl punten komen waar je brieven, pakjes etc kunt afgeven, ophalen
daardoor komt er minder post in de brievenbussen.
Omdat ze te beroerd zijn om pakketten fatsoenlijk te bezorgen, kwakken ze die pakketten neer bij Postnl punten.
Zodat ze nu kunnen zeggen dat er brievenbussen zijn waar geen brieven in komen.
03-08-2024, 00:21 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel post ontvang je nog in de brievenbus elke week? Ik bijna niet. Logische stap dit. Overheid en bedrijven willen alles digitaal.
En de meerderheid van de post die je ontvangt is nooit via een brievenbus verstuurd. Grote organisaties verzamelen hun post centraal en PostNL komt iedere dag langs met een busje om de uitgaande post op te halen en de inkomende te bezorgen. Alleen de post van kleine bedrijven en consumenten gaat via de brievenbus.
03-08-2024, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel post ontvang je nog in de brievenbus elke week? Ik bijna niet. Logische stap dit. Overheid en bedrijven willen alles digitaal.

Juridische corrospondentie gaat voornamelijk per post een aangetekende brief naar een overheids instantie het opzeggen van een energie contract of overeenkomst etc. Die brievenbussen zijn wel degelijk noodzakelijk.

Per email kun je niet terecht als je directe communicatie met dergelijke instanties nodig hebt dat gaat enkel per post.
03-08-2024, 21:17 door Anoniem
Nederland begint inmiddels een minderwaardig land te worden. Waar graaiers en leugenaars de sfeer bepalen..
04-08-2024, 09:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoeveel post ontvang je nog in de brievenbus elke week? Ik bijna niet. Logische stap dit. Overheid en bedrijven willen alles digitaal.

Juridische corrospondentie gaat voornamelijk per post een aangetekende brief naar een overheids instantie het opzeggen van een energie contract of overeenkomst etc. Die brievenbussen zijn wel degelijk noodzakelijk.

Per email kun je niet terecht als je directe communicatie met dergelijke instanties nodig hebt dat gaat enkel per post.

Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden, want post gaat weg. Dat is onoverkomelijk.
Het kan nog 10 jaar duren, het kan nog 20 jaar duren, maar de post heeft de langste tijd gehad, dat is een ding dat zeker is.
04-08-2024, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem:Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden, want post gaat weg. Dat is onoverkomelijk. Het kan nog 10 jaar duren, het kan nog 20 jaar duren, maar de post heeft de langste tijd gehad, dat is een ding dat zeker is.

In twintig jaar kan er nog heel wat gebeuren... En valt men misschien meer terug op solide basisvoorzieningen.

Het internet is volgens mij op het moment nog een vrij kwetsbaar medium.
04-08-2024, 17:57 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel post ontvang je nog in de brievenbus elke week? Ik bijna niet. Logische stap dit. Overheid en bedrijven willen alles digitaal.

En sterker - hoeveel post VERSTUUR je via een brievenbus .

Dit verhaal gaat over de oranje brievenbussen op straat waar mensen (vrijwel alleen particulieren) uitgaande papieren post in kunnen gooien.
Zo'n envelop met een stukje waardepapier (genaamd postzegel) erop .

Je zou nog een hoop papieren post kunnen ontvangen zonder zelf gebruik te maken van een straat-brievenbus.

De verjaardag-kaarten, kerst-kaarten en het papieren bankieren (overschrijving posten) , laat staan de geschreven correspondentie - zijn fors uitgestorven.

De uitgaande pakket post (retour bestelling e.d.) is haast altijd te groot een brievenbus en gaat dus via een service punt.
05-08-2024, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden, want post gaat weg. Dat is onoverkomelijk. Het kan nog 10 jaar duren, het kan nog 20 jaar duren, maar de post heeft de langste tijd gehad, dat is een ding dat zeker is.

In twintig jaar kan er nog heel wat gebeuren... En valt men misschien meer terug op solide basisvoorzieningen.

Het internet is volgens mij op het moment nog een vrij kwetsbaar medium.

Vandaag in het nieuws: PostNL wil financiële bijdrage overheid voor postbezorging.
De ondergang is ingezet!
05-08-2024, 11:38 door Anoniem
Nou, ik stuur appjes voor verjaardagen omdat de dichtstbijzijnde brievenbus 3,5km weg is en ik niet kan fietsen en slecht lopen. Je kan daar niet even de auto kwijt, dus als ik moet, dan ga ik naar een brievenbus 4,5 km de andere kant op. Daar is een parkeerhaventje.
Ik vind het jammer, want ik mis het sturen en krijgen van kaartjes.
Ik stuur overigens wel meer als ik iets per post moet sturen waarvoor 1 postzegel nodig is en je dan verplicht een heel boekje moet kopen. Anders zijn ze niet op voor ze ongeldig zijn.
En ik koop pas een boekje als ik het niet zelf langs kan brengen voor minder dan die prijs.
Want het voelt niet meer als betalen voor een dienst. Post komt hier niet iedere bezorgdag, want er worden keuzes gemaakt wegens onderbezetting. En dan gaat bebouwde kom vrijwel altijd voor op buitengebied. Soms krijg je post of pakketjes meer dan een week te laat. Ophalen is een optie, maar bij een bedrijf dat open is tijdens kantooruren wanneer je zelf ook werkt. En hemelsbreed niet ver, maar je kan niet de snelweg over waar je maar wil, idem voor een kanaal. Dus bij dat hemelsbreed moet je 15 km optellen. Je kan niet aangeven dat je er een wil op 5,5 km, want dat is te ver…
Kortom door automatisering, hokjesdenken en krampachtig efficiënt werken raken ze de klanten te hard en zonder klanten zijn ze nergens. Iemand moet die spiraal doorbreken, en de klant red dat meestal niet meer. Dus nu is de prikkel de andere kant op, probeer daar wat mee te doen.
Inventariseer of je in wijken en buitengebieden een ouderwetse postbussenmuur kan maken, met een uitgaanders met sensor die laat weten of er wat in zit.
Laat bezorgers meteen de post meenemen. Ze hebben in regel een rijbewijs en zijn dus slim genoeg. En zorg dat het toegankelijk is qua tijd en vervoer.
05-08-2024, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden, want post gaat weg. Dat is onoverkomelijk. Het kan nog 10 jaar duren, het kan nog 20 jaar duren, maar de post heeft de langste tijd gehad, dat is een ding dat zeker is.

In twintig jaar kan er nog heel wat gebeuren... En valt men misschien meer terug op solide basisvoorzieningen.

Het internet is volgens mij op het moment nog een vrij kwetsbaar medium.

Vandaag in het nieuws: PostNL wil financiële bijdrage overheid voor postbezorging.
De ondergang is ingezet!

Gewetenloze types willen graag op alles winst maken..
En stoten dienstverlening af waarmee ze hun zakken niet kunnen vullen.
05-08-2024, 17:38 door karma4
Door Anoniem: "Hoe zorgt PostNL ervoor dat onder andere ouderen en mensen zonder toegang tot digitale communicatiemiddelen niet worden benadeeld door het verwijderen van brievenbussen?" ...
Het is een onzinnige vraag gesteld aan de verkeerde. Ze hadden ook de vraag kunnen stellen waarom veel scholen verdwijnen ondernemers voor basisbehoeftes niet meer overal voorkomen.
en goede vraag zou zijn waarom de NS prijzen verhoogt met dalende kwaliteit en dalende betrouwbaarheid.
De overheid is de grootste aandeelhouder en het is een overheidstaak.
07-08-2024, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, ik stuur appjes voor verjaardagen omdat de dichtstbijzijnde brievenbus 3,5km weg is en ik niet kan fietsen en slecht lopen. Je kan daar niet even de auto kwijt, dus als ik moet, dan ga ik naar een brievenbus 4,5 km de andere kant op. Daar is een parkeerhaventje.
Ik vind het jammer, want ik mis het sturen en krijgen van kaartjes.

Verzin je dat nu, rek je de afstanden wat op, of woon je echt ergens waar TPG niet voldoet aan de postwet ?

De norm is
bereikbaarheid. Dat betekent dat je in woonwijken met meer dan 5.000 inwoners binnen een straal van 1 km een openbare brievenbus vindt. Daarbuiten vind je binnen een straal van 2.5 km een openbare brievenbus.

Jouw verhaal van 3.5 KM zou dan niet voldoen aan de postwet.

Het _krijgen_ van kaartjes ligt aan je kennissen en hun bereidheid om die te kopen, te schrijven, te betalen voor de bezorging. En er uberhaupt aan te denken.


Ik stuur overigens wel meer als ik iets per post moet sturen waarvoor 1 postzegel nodig is en je dan verplicht een heel boekje moet kopen. Anders zijn ze niet op voor ze ongeldig zijn.

Hoe lang geleden is het dat je gekeken hebt naar postzegels ?

Sinds ca *2010* zijn het tokens geworden met cijfer 1 of 2 (NL tot 20 gram, 20-50 gram) .
Je kunt een heel klein beetje voordeel hebben door een voorraadje gekocht te hebben, die met prijsstijgingen wat meer waard worden dan wat je betaald hebt.

Ook oude zegels met waarde in eurocent zijn geldig gebleven, alleen moet er voldoende bijgeplakt worden om het huidige verzend tarief te voldoen. Er zijn (nog steeds) bijplak zegels van 2 ,3, 5 cent cent .

https://www.postnl.nl/klantenservice/tarieven-postzegels/geldigheid-postzegels/

Ik heb zo het idee dat je dat 'voordat ze ongeldig zijn' gewoon verzonnen hebt. Of dat je nog Gulden zegels hebt liggen, en je nostalgische kaarten gezeur baseert op minder dan 10 of 20 stuks briefpost in ca 24 jaar .


En ik koop pas een boekje als ik het niet zelf langs kan brengen voor minder dan die prijs.
Want het voelt niet meer als betalen voor een dienst. Post komt hier niet iedere bezorgdag, want er worden keuzes gemaakt wegens onderbezetting. En dan gaat bebouwde kom vrijwel altijd voor op buitengebied. Soms krijg je post of pakketjes meer dan een week te laat. Ophalen is een optie, maar bij een bedrijf dat open is tijdens kantooruren wanneer je zelf ook werkt. En hemelsbreed niet ver, maar je kan niet de snelweg over waar je maar wil, idem voor een kanaal. Dus bij dat hemelsbreed moet je 15 km optellen. Je kan niet aangeven dat je er een wil op 5,5 km, want dat is te ver…

Prijs voor mooi wonen in een buiten buitengebied.

Als je nog werkt - dan is het vaak een optie om gewoon de boel bij je werk te laten bezorgen.
receptie is altijd open tijdens kantoor tijden.

Adult toys worden netjes neutraal verzonden (alleen 'Veendam' is een beetje een giveway voor mannen (en vrouwen) van de wereld ).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.