Door Anoniem: De maatschappij is geen bodemloze portemonnee.
Uit
https://www.banken.nl/nieuws/25167/totale-fraudeschade-in-betalingsverkeer-gedaald-met-41:
Totale fraudeschade in betalingsverkeer gedaald met 41%
26 maart 2024 • Banken.nl
Uit
https://www.security.nl/posting/850281/Kifid+herstelt+uitspraak+bankhelpdeskfraude+wegens+%27overduidelijke+vergissing%27:
Kifid herstelt uitspraak bankhelpdeskfraude wegens 'overduidelijke vergissing'
donderdag 18 juli 2024, 10:15 door Redactie
Uit
https://nos.nl/artikel/2522168-waakhond-spaarrentes-nederlandse-banken-te-laag-maatregelen-nodig:
Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig
NOS Nieuws • dinsdag 28 mei, 07:35
Nederlandse banken betalen hun klanten relatief lage spaarrentes, omdat er te weinig concurrentie is. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Daarom zijn er volgens de toezichthouder maatregelen nodig.
Uit
https://www.nu.nl/economie/6312911/:
Verschil in rente innen en uitkeren legt ABN AMRO geen windeieren
Door Tom van Gurp • 15 mei 2024 om 07:45 • Update: 3 maanden geleden
ABN AMRO heeft zijn winst afgelopen kwartaal zien groeien naar 674 miljoen euro. Dat kwam onder meer doordat het bedrijf veel inkomsten had door zijn rentebeleid. Ook verlaging van de uitgaven hielp hierbij.
Uit
https://www.nu.nl/economie/6311279/opnieuw-miljardenwinst-voor-ing-door-groei-aantal-klanten.html:
Opnieuw miljardenwinst voor ING
Door Tom van Gurp • 2 mei 2024 om 08:19 • Update: 3 maanden geleden
ING heeft in het afgelopen kwartaal een brutowinst van 2,3 miljard euro in de boeken gezet. Dit kwam door onder meer een groei van het aantal klanten en leningen, en doordat de bank scherp op de uitgaven lette.
Door Anoniem: Wat zou er gebeuren als wettelijk wordt vastgelegd dat banken in alle gevallen van oplichting de slachtoffers moeten compenseren?
Die wet bestaat, maar wordt door (advocaten van) banken en steeds meer rechters anders uitgelegd dan bedoeld.
Uit
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005290&boek=7&titeldeel=7b&afdeling=2&artikel=527:
Burgerlijk Wetboek Boek 7
[...]
Artikel 527
1 Indien een betaaldienstgebruiker ontkent dat hij met een uitgevoerde betalingstransactie heeft ingestemd of aanvoert dat de betalingstransactie niet correct is uitgevoerd, is zijn betaaldienstverlener gehouden het bewijs te leveren dat de betalingstransactie is geauthenticeerd, juist is geregistreerd en geboekt en niet door een technische storing of enig ander falen van de door de betaaldienstverlener aangeboden diensten is beïnvloed. Indien de betalingstransactie geïnitieerd wordt via een betaalinitiatiedienstverlener, levert deze het bewijs dat, binnen zijn verantwoordelijkheid, de betalingstransactie is geauthenticeerd, juist is geregistreerd en niet door een technische storing of enig ander falen in verband met de betaaldienst waarmee hij is belast, is beïnvloed.
2 Indien een betaaldienstgebruiker ontkent dat hij met een uitgevoerde betalingstransactie heeft ingestemd, vormt het feit dat het gebruik van een betaalinstrument door de betaaldienstverlener, daaronder in voorkomende geval de betaalinitiatiedienstverlener begrepen, is geregistreerd niet noodzakelijkerwijze afdoende bewijs dat met de betalingstransactie door de betaler is ingestemd of dat de betaler frauduleus heeft gehandeld of opzettelijk of met grove nalatigheid een of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van artikel 524 niet is nagekomen. De betaaldienstverlener, daaronder in voorkomend geval de betaalinitiatiedienstverlener begrepen, verstrekt ondersteunend bewijs om fraude of grove nalatigheid van de zijde van de betaler te bewijzen.
En uit
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005290&boek=7&titeldeel=7b&afdeling=2&artikel=529:
Artikel 529
1 De betaler draagt alle verliezen die uit niet-toegestane betalingstransacties voortvloeien, indien deze zich hebben voorgedaan doordat hij frauduleus heeft gehandeld of opzettelijk of met grove nalatigheid een of meer verplichtingen uit hoofde van artikel 524 niet is nagekomen.
2 In gevallen waarin de betaler, zonder frauduleus of opzettelijk te hebben gehandeld, zijn verplichtingen uit hoofde van artikel 524 niet is nagekomen, kan de rechter de in het eerste lid van dit artikel bedoelde aansprakelijkheid beperken, met name rekening houdend met de aard van de persoonlijke beveiligingsgegevens van het betaalinstrument en met de omstandigheden waarin het is verloren, gestolen of onrechtmatig gebruikt.
3 Indien de betaaldienstverlener van de betaler geen sterke cliëntauthenticatie verlangt, draagt de betaler geen financiële verliezen, tenzij de betaler frauduleus heeft gehandeld. Indien de sterke cliëntauthenticatie door de begunstigde of de betaaldienstverlener van de begunstigde niet wordt aanvaard, wordt de door de betaaldienstverlener van de betaler geleden financiële schade door hen vergoed.
4 Na de kennisgeving overeenkomstig artikel 524, eerste lid, onder b, heeft het gebruik van het betaalinstrument geen financiële gevolgen voor de betaler, tenzij deze frauduleus heeft gehandeld.
5 Indien de betaaldienstverlener nalaat om overeenkomstig artikel 525, eerste lid, onder c, passende middelen beschikbaar te stellen waarmee te allen tijde een kennisgeving als bedoeld in artikel 524, eerste lid, onder b, kan worden gedaan, is de betaler niet aansprakelijk voor de financiële gevolgen die uit het gebruik van dat betaalinstrument voortvloeien, tenzij hij frauduleus heeft gehandeld.
Uit
https://seeds.law/nl/nieuws-inzichten/phishing-de-bank-is-aansprakelijk (van een Belgisch advocatenkantoor):
Phishing : de bank is aansprakelijk
25.08.2021 • Roeland Moeyersons
[...]
In 2018 werd een wetswijziging doorgevoerd waardoor de banken principieel aansprakelijk zijn voor de schade in geval van phishing. Uw bank is dan ook verplicht om de volledige door u geleden schade (min 50 EUR) te vergoeden.
Hierop bestaat echter wel een belangrijke uitzondering. Indien de bank kan aantonen dat u zelf op grove wijze nalatig bent geweest in het kader van de phishing, draait u zelf op voor de volledige schade. En, zoals te verwachten en te vrezen, beroepen de banken zich graag op deze bepaling om terugbetaling van de ontvreemde gelden te weigeren.
Maar wat wordt nu als een 'grove nalatigheid' beschouwd ? De wetgever zelf heeft dit niet gedefinieerd en heeft het bijgevolg aan de rechtbanken en hoven van beroep gelaten om dit criterium concreet in te vullen.
[...]
Het is heel simpel:
1) In phishing trappen is géén grove nalatigheid; 2) Bij onbedoeld internetbankieren op een nepsite, en/of bij een ontvangen bericht van, en/of gebeld worden door (nep of echt [1]) een "bankmedewerker", is er géén sprake van sterke authenticatie van de communicatiepartner die helpt voorkómen dat de klant in phishing trapt. De vereiste sterke cliëntauthenticatie uit bovenstaand artikel 529.3 helpt geen zier als de communicatiepartner liegt over diens identiteit. De wet is simpelweg onvolledig op dit punt.[1]
https://nos.nl/artikel/2533446-bankmedewerker-licht-klanten-voor-anderhalve-ton-op-een-inschattingsfoutje