image

D66 vraagt staatssecretaris om richtlijn voor AI-gebruik in klaslokaal

maandag 9 september 2024, 10:12 door Redactie, 10 reacties

D66 heeft staatssecretaris Paul van Onderwijs gevraagd om een richtlijn voor het gebruik van AI in het klaslokaal. Aanleiding is een oproep van de Algemene Onderwijsbond (AOb) die vorige week pleitte voor een landelijke richtlijn voor het gebruik van AI in de klas. Volgens de onderwijsvakbond is het bewustzijn over AI bij leraren en scholen nog laag.

D66-Kamerlid Rooderkerk wil van de minister weten of ze inzicht heeft in het gebruik van AI door scholen en welke AI-tools scholen inzetten. Ook wil het Kamerlid weten hoe leerlingen AI gebruiken voor het maken van huiswerk en opdrachten. "Vindt u het goed dat leerlingendata terechtkomt in handen van grote AI-bedrijven? Hoe verhoudt dit zich tot de AVG en wat gaat u hieraan doen?", vraagt Rooderkerk verder.

De staatssecretaris moet ook duidelijk maken of leerkrachten en scholen voldoende toegerust zijn om AI veilig in te zetten en de inzet ervan door leerlingen te herkennen en te bespreken. "Bent u bereid om in gesprek te gaan samen met de AOb en scholen die vooroplopen als het gaat om AI-beleid om lessen te trekken voor een eventuele landelijke richtlijn?", vraagt het D66-Kamerlid verder. Als laatste wil ze weten of Paul bereid is om samen met de AOb een richtlijn op te stellen voor AI-gebruik in de klas. De staatssecretaris heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (10)
09-09-2024, 11:53 door Anoniem
Scholieren gebruiken AI, maar zullen dat in de toekomst in hun werk ook tegen komen. Waarom niet gewoon onderdeel maken van het lespakket? Direct in de weerstand schieten heeft m.i. niet zoveel zin. Les moet aansluiten bij waar ze in de toekomst mee in aanraking komen.
09-09-2024, 12:26 door Anoniem
Allemaal weer bang voor de stoomlocomotief. Of de bioscoop. L'histoire se repete.

Je moet de kids juist leren hoe ze AI moeten gebruiken. Als je dat niet kunt is het bagger in en bagger uit.

Tegelijk krijg je dan beter mee hoe je middels AI in de maling genomen kan worden.
09-09-2024, 14:37 door Anoniem
Wil je dan nog meer opgesloten worden in de systeem-bubbel van Big Guv & Big Corp,
ja zeker ook binnen de globalistische EU met hun Mainland China 0.3 aspiraties.

Besef wie de algoritmen binnen A.I. vaststelt, niet wie het development doet.
Het onderwijs moet "boven wijs" worden, daar schort het nogal aan (op alle lagen overigens).

Verder is A.I. een geweldige uitbreidingstool voor het vrije en creatieve bewustzijn.
Je mag er ook bij dagdromen, hoor. Maar de data-grabbers zorgen wel dat het niet onder Tor draait.
Het zal dus wel weer ten kwade worden gebruikt, to further fence us in.

luntrus
09-09-2024, 15:06 door _R0N_
Door Anoniem: Scholieren gebruiken AI, maar zullen dat in de toekomst in hun werk ook tegen komen. Waarom niet gewoon onderdeel maken van het lespakket? Direct in de weerstand schieten heeft m.i. niet zoveel zin. Les moet aansluiten bij waar ze in de toekomst mee in aanraking komen.

Het is net als de rekenmachine.
Je moet eerst leren zelf te rekenen voor je het op de machine gaat doen.

Op de basisschool zouden leerlingen ieder geval zonder AI moeten kunnen werken, in het voortgezet onderwijs misschien pas in de bovenbouw.

Hoeveel mensen die geboren zijn na 1995 kunnen nog zonder navigatie van Amsterdam naar Kampen rijden, om maar wat te noemen.
Techniek maakt mensen dommer.
09-09-2024, 16:12 door Anoniem
Vergelijk het met het smartphoneverbod in steeds meer scholen. Je moet eerst leren om zelf te socialiseren, voordat je wordt blootgesteld aan asociale media.

Op school moet de menselijke intelligentie eerst worden ontwikkeld. Je kan wel onderwijs geven OVER het bestaan van AI, net als over het bestaan van stoomlocomotieven, atoombommen en gevaarlijke drugs. Je gaat die in het klaslokaal NIET live demonstreren.
09-09-2024, 16:13 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Scholieren gebruiken AI, maar zullen dat in de toekomst in hun werk ook tegen komen. Waarom niet gewoon onderdeel maken van het lespakket? Direct in de weerstand schieten heeft m.i. niet zoveel zin. Les moet aansluiten bij waar ze in de toekomst mee in aanraking komen.

Het is net als de rekenmachine.
Je moet eerst leren zelf te rekenen voor je het op de machine gaat doen.

Op de basisschool zouden leerlingen ieder geval zonder AI moeten kunnen werken, in het voortgezet onderwijs misschien pas in de bovenbouw.
Ik zou het niet erg vinden om een aantal jaar te wachten tot de verschillende AI toepassingen volwassen geworden zijn. Aan de andere kant kan het juist leuk zijn om te laten zien welke gaten er nog in AI zitten.
Hoeveel mensen die geboren zijn na 1995 kunnen nog zonder navigatie van Amsterdam naar Kampen rijden, om maar wat te noemen.
Techniek maakt mensen dommer.
A1-A6-N307 (geboren voor 1995 en heeft een papieren wegenkaart in de auto voor hulp bij de navigatie)
09-09-2024, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem: Vergelijk het met het smartphoneverbod in steeds meer scholen. Je moet eerst leren om zelf te socialiseren, voordat je wordt blootgesteld aan asociale media.

Op school moet de menselijke intelligentie eerst worden ontwikkeld. Je kan wel onderwijs geven OVER het bestaan van AI, net als over het bestaan van stoomlocomotieven, atoombommen en gevaarlijke drugs. Je gaat die in het klaslokaal NIET live demonstreren.
Ho even. De AI die de hersens van de docent stuurt, alsof die zo fris zij, ik dacht het niet. Dit probleem speelt al decennia.
10-09-2024, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem: Allemaal weer bang voor de stoomlocomotief. Of de bioscoop. L'histoire se repete.

Je moet de kids juist leren hoe ze AI moeten gebruiken. Als je dat niet kunt is het bagger in en bagger uit.

Tegelijk krijg je dan beter mee hoe je middels AI in de maling genomen kan worden.


hier spelen 2 problemen, het al krakende onderwijs wat het gevolg is van zo veel bezuinigingen dat het meer een roeping is dan een beroep (veel geld verdien je er niet mee). Hierdoor kiezen veel competente mensen andere beroepen en blijven de mensen die op de vraag waarom docent niet veel verder komen dan "ik hou van kindjes" (hoe goed bedoeld ook) in essentie te dom om te poepen. Dit zijn niet alle docenten maar een steeds groter wordend deel heeft moeite met het rekenwerk van de bovenbouw basisschool (rekenen met breuken enz.). Het lijkt mij geheel onverstandig dit soort mensen onze kinderen les te laten geven in AI prompting, zeker gezien AI nog al vaak het niet bij het rechte eind heeft. Het legt nog een grotere verwachting op een systeem met mensen die dat helemaal niet aan kunnen.
en dat is dan ook ding twee. op school moet veel geleerd worden. veel ook onzin dat geeft ik toe. maar om daar nog weer wat bij te doen betekend dat de rest (wat ookal ondermaats is) er nog meer onder leid.
10-09-2024, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: Allemaal weer bang voor de stoomlocomotief. Of de bioscoop. L'histoire se repete.

Je moet de kids juist leren hoe ze AI moeten gebruiken. Als je dat niet kunt is het bagger in en bagger uit.

Tegelijk krijg je dan beter mee hoe je middels AI in de maling genomen kan worden.
Dat laatste is zeker een grapje.
11-09-2024, 12:20 door Anoniem
Door _R0N_: Hoeveel mensen die geboren zijn na 1995 kunnen nog zonder navigatie van Amsterdam naar Kampen rijden, om maar wat te noemen.
Techniek maakt mensen dommer.
Ik ben van 1961 maar ik kan dat niet. Nooit een rijbewijs gehaald ;-).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.