image

Kabinet niet akkoord met Hongaars voorstel voor chatcontrole

dinsdag 1 oktober 2024, 12:00 door Redactie, 20 reacties
Laatst bijgewerkt: Vandaag, 13:20

Het kabinet gaat niet akkoord met het voorstel van EU-voorzitter Hongarije voor het invoeren van chatcontrole, waarbij berichten van burgers worden gecontroleerd. Zorgen over de bescherming van in het geding zijnde fundamentele grondrechten, met name op het gebied van de privacy en het brief- en telecommunicatiegeheim, en de veiligheid van het digitale domein, zijn op dit moment onvoldoende weggenomen. Ook de AIVD waarschuwt voor de risico's voor de digitale weerbaarheid. Dat schrijft minister Van Weel van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer. Organisaties, securitybedrijven en experts hadden het kabinet opgeroepen niet met het voorstel in te stemmen, omdat dit vergaande gevolgen heeft. Nederland zal zich tijdens de behandeling van het voorstel van stemming onthouden, aldus Van Weel.

Eind juni wilde toenmalig EU-voorzitter België binnen de Raad over een eigen versie van het plan stemmen. België had een voorstel bedacht waardoor "hoog risicovolle" chatdiensten zouden worden verplicht om overheidssoftware toe te voegen waarmee alle berichten van Europese gebruikers worden geïnspecteerd. Dit kreeg de naam "upload moderation". Gebruikers die niet met de controle akkoord zouden gaan zouden dan geen foto's, video en url's meer via de betreffende chatapp kunnen versturen. De stemmig werd geschrapt omdat er niet voldoende voorstemmers waren.

EU-voorzitter Hongarije heeft nu een nieuw voorstel bedacht waarover binnenkort wordt gestemd. Vandaag heeft het kabinet haar standpunt over dit voorstel bekendgemaakt. "Bij de vraag welke positie Nederland ten aanzien van het voorstel moet innemen is er zowel aandacht geweest voor de complexe inhoudelijke belangenafweging als voor de positie van ons land in het Europese krachtenveld", laat Van Weel weten.

De minister stelt dat er op dit moment onvoldoende duidelijk is over de impact van de voorgestelde maatregelen. "De zorgen van het kabinet over de bescherming van in het geding zijnde fundamentele grondrechten, met name op het gebied van de privacy en het brief- en telecommunicatiegeheim, en de veiligheid van het digitale domein zijn op dit moment onvoldoende weggenomen."

Het kabinet heeft daarom volgens de minister besloten om zich te onthouden van het innemen van een positie en dit actief kenbaar te maken. "Nederland zal daarmee worden gerekend tot de landen die de algemene oriëntatie niet steunen", merkt Van Weel op (pdf).

Waarschuwing AIVD

In een beslisnota bij de Kamerbrief staat ook de reactie van de AIVD op het plan. De inlichtingendienst waarschuwt dat ‘het introduceren van een scan applicatie op elke mobiele telefoon met een daarbij horende infrastructuur van beheersystemen een uiterst omvangrijk en complex systeem oplevert. Dit complexe systeem heeft daarbij toegang tot een grote hoeveelheid mobiele devices en de persoonlijke gegevens daarop. Dit resulteert uiteindelijk in een situatie waarvan de AIVD de risico's voor de digitale weerbaarheid te groot acht.’"

"Indien een detectiebevel wordt opgelegd aan een dienstverlener die gebruik maakt van end-to-end encryptie is de inschatting van de AIVD dat detectie van kinderpornografisch materiaal middels client-side scanning een te groot veiligheidsrisico voor de digitale weerbaarheid van Nederland met zich meebrengt", zo laat de beslisnota verder weten. "Wel is duidelijk dat de veiligheidsrisico’s die door de AIVD worden genoemd ten aanzien van client side scanning, maken dat het maar zeer de vraag is of de grondrechteninbreuk kan worden gerechtvaardigd, omdat voor wat betreft die methode geen sprake is van een proportioneel middel."

Reacties (20)
Vandaag, 12:18 door Anoniem
Gelukkig. Voor je het weet kijken de Russen ook mee naar de inhoud van onze berichten en dat is niet bevorderlijk voor onze staatsveiligheid. En nu ik dit zo opschrijf moet ik meteen ook denken aan de vriendschappelijke relatie tussen Hongarije en Rusland.
Vandaag, 12:28 door Anoniem
Heel goed!
Als men daadwerkelijk kinderen wil helpen is het volgende belangrijk:

-Bewustmakingscampagnes te starten voor ouders en kinderen op scholen.
-Lessen op scholen over digitale privacy en de gevolgen daarvan zijn belangrijk.
-Stel ouders verantwoordelijk voor grove nalatigheid indien dat het geval is.
-Zorg dat politie meer geld heeft om zaken binnen proportie aan te kunnen pakken.
-Betere ondersteuning voor mensen met gevoelens naar kinderen ter voorkoming van.
-Een wet aannemen die chat apps voor kinderen onder een bepaalde leeftijd verbied.
-Een visuele waarschuwing/uitleg binnenin chat apps (geen verificatie) bij aanvang gebruik voor kinderen.

Politie kan op dit moment al onderzoek doen naar daders wanneer slachtoffers hun telefoon aan de politie laten zien, zij kunnen de blokjescode scannen waarin de encyptiesleutel van de dader staat, maar meer geld kan zorgen voor meer blauw op straat en diepgaander onderzoek, ook verlichten zij daarmee gedeeltelijk het werk van de AIVD.
Vandaag, 12:38 door Anoniem
Een digitaal huiszoekingsbevel, zonder dat je verdachte bent en bij iedereen uitgevoerd omdat Brussel dit wil.
Dat zijn praktijken uit Noord-Korea, Rusland en China, maar geen praktijken in een rechtsstaat!
Vandaag, 13:01 door Erik van Straten - Bijgewerkt: Vandaag, 13:38
Kabinet niet akkoord met Hongaars voorstel voor chatcontrole

Dat is NIET wat ik verderop lees:
Het kabinet heeft daarom volgens de minister besloten om zich te onthouden van het innemen van een positie en dit actief kenbaar te maken.
En dat is toch echt iets héél anders.

Uit https://nos.nl/artikel/2539183-nederland-ONTHOUDT-ZICH-VAN-STEMMING-over-kinderporno-scan-berichtendiensten:
Nederland onthoudt zich van stemming over kinderporno-scan berichtendiensten
[...]
Het kabinet kiest er niet voor om helemaal tegen te stemmen. In zijn brief wijst de minister erop dat ook "de positie van ons land in het Europese krachtenveld" heeft meegespeeld bij de afweging.
Dat krachtenveld is hoogstwaarschijnlijk dat Dilan Yesilgöz haar standpunt (niet van meerderheid in de Tweede Kamer)(*) in de EU verkondigde, namelijk dat Nederland wél akkoord zou gaan als het scannen van tekst (i.v.m. grooming) en van onbekende CSAM (Child Sexual.Abuse Material) zou worden geschrapt uit het ootspronkelijke EC-voorstel. Nadat dit is gebeurd, kun je "moeilijk" terug - zonder gezichtsverlies te leiden en vooral, bij andere onderwerpen minder serieus worden genomen.

Uiteindelijk is politiek ordinaire koehandel.

(*) Zie https://www.security.nl/posting/797336/Het+risico+van+E2EE en followup https://www.security.nl/posting/797711/CSS+erger+dan+E2EE-verbod%3F.

#OverDeRuggenVanMisbruikteKinderen
Vandaag, 13:03 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Kabinet niet akkoord met Hongaars voorstel voor chatcontrole

Dat is NIET wat ik verderop lees:
Het kabinet heeft daarom volgens de minister besloten om zich te onthouden van het innemen van een positie en dit actief kenbaar te maken.
En dat is toch echt iets héél anders.

Uit https://nos.nl/artikel/2539183-nederland-ONTHOUDT-ZICH-VAN-STEMMING-over-kinderporno-scan-berichtendiensten:
Nederland onthoudt zich van stemming over kinderporno-scan berichtendiensten
[...]
Het kabinet kiest er niet voor om helemaal tegen te stemmen. In zijn brief wijst de minister erop dat ook "de positie van ons land in het Europese krachtenveld" heeft meegespeeld bij de afweging.
Dat krachtenveld is hoogstwaarschijnlijk dat Dilan Yesilgöz haar standpunt (niet van meerderheid in de Tweede Kamer) in de EU verkondigde, namelijk dat Nederland wél akkoord zou gaan als het scannen van tekst (i.v.m. grooming) en van onbekende CSAM (Child Sexual.Abuse Material) zou worden geschrapt uit het ootspronkelijke EC-voorstel. Nadat dit is gebeurd, kun je "moeilijk" terug - zonder gezichtsverlies te leiden en vooral, bij andere onderwerpen minder serieus worden genomen.

Uiteindelijk is politiek ordinaire koehandel.

#OverDeRuggenVanMisbruikteKinderen

Onthoudt zich.

Gaat dus ook niet akkoord.

Beide correct?
Vandaag, 13:04 door Anoniem
Het kabinet gaat niet akkoord met het voorstel van EU-voorzitter Hongarije voor het invoeren van chatcontrole,

Het kabinet heeft daarom volgens de minister besloten om zich te onthouden van het innemen van een positie

Ehhh, is het kabinet nu tegen of onthoudt het zich van stemmen zodat de voorstanders alsnog hun zin krijgen?
Vandaag, 13:06 door Anoniem
Voor de smeer likt de kat de kandeleer.
Vandaag, 13:43 door Anoniem
Nederland zal zich tijdens de behandeling van het voorstel van stemming onthouden, aldus Van Weel.
Onthouding? Tégen stemmen, lafbekken!!!!
Vandaag, 14:09 door Anoniem
En dat is toch echt iets héél anders.
Nee, ze stemmen niet voor, dus zijn niet akkoord, zoals correct wordt vermeld. Maar ze stemmen ook niet tegen.
Vandaag, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem:
En dat is toch echt iets héél anders.
Nee, ze stemmen niet voor, dus zijn niet akkoord, zoals correct wordt vermeld. Maar ze stemmen ook niet tegen.
Ja, weer zoiets raars helaas, bah, en ik had er nou net goede hoop in...
Ze willen dat het doorgaat maar durven niet voor te stemmen wegens woede van de populatie, dictatoren zijn het meest bang voor hun volk.
Vandaag, 14:29 door spatieman
ondertussen toch stiekem doordrukken..
Vandaag, 14:29 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig. Voor je het weet kijken de Russen ook mee naar de inhoud van onze berichten en dat is niet bevorderlijk voor onze staatsveiligheid. En nu ik dit zo opschrijf moet ik meteen ook denken aan de vriendschappelijke relatie tussen Hongarije en Rusland.
Wat jij impliciet zegt is, dat het toepassen van (nog meer) digitale bewakingstechnieken op de bevolking een veiligheidsrisico vormt omdat digitale technieken niet dicht te timmeren zijn en je daar dus sowieso niet aan moet beginnen.
Vandaag, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: Een digitaal huiszoekingsbevel, zonder dat je verdachte bent en bij iedereen uitgevoerd omdat Brussel dit wil.
Dat zijn praktijken uit Noord-Korea, Rusland en China, maar geen praktijken in een rechtsstaat!
Welke rechtsstaat? Die hebben we ooit gehad inderdaad maar die is al een tijd terug het raam uitgeflikkerd. Kijk maar eens hoe de slachtoffers van de toeslagen schandalen zijn behandeld. Procederen tegen de Staat is zo goed als onmogelijk als je niet wordt gesponsord door de Postcode loterij, zoals diverse millieu terreur organisaties dat wel hebben en daarmee onze D66 rechters in de rechtszaal politieke besluiten kunnen laten nemen.
Vrouwe Jusititia heeft in dit land al veel eerder haar blinddoek afgeworpen en is niet meer onafhankelijk.Komt ook door de zeer slechte volksvertegenwoordiger (of volksverlakkers) die we de afgelopen 20 jaar hebben moeten kiezen. Die hebben deze puinhoop veroorzaakt en het zal jaren duren voordat we weer een echte onafhankelijke rechtstaat hebben. Als we tegen die tijd niet uitgeleverd zijn aan de ongekozen EU.
Vandaag, 15:37 door johanw
Helaas blijft het bij een onthouding en niet bij een tegenstem, dat maakt bij deze stemprocedure verschil. Het idee zal wel zijn dat men straks kan zeggen "we wilden dit niet maar we moeten van de EU".
Vandaag, 15:41 door Anoniem
Door johanw: Helaas blijft het bij een onthouding en niet bij een tegenstem, dat maakt bij deze stemprocedure verschil. Het idee zal wel zijn dat men straks kan zeggen "we wilden dit niet maar we moeten van de EU".
Ik vrees het ook ja...
Vandaag, 15:43 door Anoniem
Het wordt tijd voor een mesh-netwerk van het volk, hoe meer mensen meedoen, (een kastje in huis) des te groter de dekking.
Geen ISPs meer nodig en dus onafhankelijk van de staat.
Vandaag, 16:02 door Anoniem
Nederland zal zich tijdens de behandeling van het voorstel van stemming onthouden, aldus Van Weel.
Compleet belachelijk, als niemand het er mee eens is, gewoon tegen stemmen! Ze durven gewoon niets te zeggen, ze hebben echt een ruggengraat van pudding. Maar ja, politici willen zelf een uitzondering: https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
Deze heisa is al veel te lang aan de gang, en het feit dat ze telkens maar de kindermisbruikkaart gebruiken terwijl er niets tegen te doen op manieren die al lang hebben bewezen te werken is van de zotte.
Vandaag, 16:13 door Anoniem
Door johanw: Helaas blijft het bij een onthouding en niet bij een tegenstem, dat maakt bij deze stemprocedure verschil. Het idee zal wel zijn dat men straks kan zeggen "we wilden dit niet maar we moeten van de EU".
Dat zou wel èrg doorzichtig zijn. Je van stemming onthouden is namelijk de besluitvorming overlaten aan anderen.
Achter niet tegenstemmen, wat kleur bekennen zou zijn, zit gewoon iets anders. Ik weet niet wat, maar ik weet wel dat het niet deugt.
Vandaag, 16:30 door Anoniem
Slappe hap, frustrerend & politiek kwalitatief uiterst teleurstellende spelletjes.
Net zoals ze zich onthielden van stemmen bij het omstreden landbouwgif glyfosaat, wetende dat er dan alsnog een meerderheid tegen een verbod zal stemmen en dit gif vervolgens nog 's 10 jaar gebruikt mag worden. Dit, terwijl het relateert met parkinson en de vele bijen- en andere insecten-sterfte.

Wat is dit nou voor democratie/politiek bedrijven? En je maar afvragen waarom de burger zo weinig vertrouwen heeft in de politiek; Als je als Nederlandse overheid tegen bent, laat je Stem dan horen!
Iedereen tijdens verkiezingen maar aansporen om te gaan stemmen en zelf geven ze wéér / dit kwalitatief uiterst teleurstellende voorbeeld.

Ik denk zelf ook dat Yesilgoz hier veel mee te maken heeft, maar als de reden gezichtsverlies is, dan is dat onzin(nig), dat was het vorige kabinet met haar / een andere standpunt hierin. Er waait nu een andere wind en dan mag er van mening veranderd worden.
Vandaag, 16:50 door Anoniem
Want een onzin zeg.
Ik heb het idee dat de meeste hier wat te verbergen hebben?
Niks mis mee, daar kan je toch niet tegen zijn.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.