image

Mag Tesla mijn automatisch-sturenfunctie afpakken als ik het stuur loslaat?

woensdag 16 oktober 2024, 12:22 door Arnoud Engelfriet, 28 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Ik heb een oude Tesla (2017) en daar is destijds extra betaald voor de Verbeterde Autopilot (€ 5800) en Zelfrijdende functie (€ 3500). Sinds de laatste software update dreigt de auto die functie uit te schakelen als hij vaker dan 3x “misbruik” van deze functie detecteert. Dus, als ik niet op tijd aan het stuur jutter noemt hij dat misbruik. Eerst wordt de autopilot voor de rest van de rit uitgeschakeld en na 3x dus helemaal. Toen de auto gekocht werd was alleen van “uitschakelen voor de rest van de rit” sprake. Nu suggereert de waarschuwing (ik heb ‘m niet kunnen vastleggen) dat deze, duurbetaalde, functie zomaar door Tesla kan worden afgepakt. Mag Tesla zomaar gekochte functionaliteit afpakken?

Antwoord: 'Afpakken' is niet helemaal de juiste term. Het gaat om een veiligheidsmaatregel bij herhaaldelijk onjuist gebruik van de autopilot-functie. Dit is een tijdelijke maatregel: na vijf keer ingrijpen door het systeem kun je een week lang geen gebruik maken van deze functie.

De onderliggende reden ligt bij de Amerikaanse toezichthouder NHTSA, die in december 2023 met Tesla na een terugroepactie afspraak dat ze een "Suspension Policy" zouden invoeren: Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five "Forced Autopilot Disengagements."

Het probleem was dat mensen deze automatische stuurfunctie aanzetten en dan het stuur loslaten en/of niet meer naar de weg kijken. Daar komen ongelukken van, vandaar dat de toezichthouder eiste dat hier een effectieve controle met sanctie voor ingeprogrammeerd zou worden.

In Europa hebben we natuurlijk niets te maken met de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration, daar is deze update aan de auto een gewone, vrijwillige verandering van de fabrikant. Dat mag, tenzij de verandering in gaat tegen de verwachting die je als koper van zo'n auto redelijkerwijs mocht hebben.

In de handleiding bij Autosteer staat natuurlijk "Autosteer is a hands-on feature. You must keep your hands on the steering wheel at all times. ... Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death." Hier staat nu ook uitgelegd hoe deze sanctieregeling werkt, maar dat stond er natuurlijk niet toen de vraagsteller de feature kocht.

Mag je redelijkerwijs verwachten dat een autofabrikant extra veiligheidsmaatregelen neemt om (mogelijk dodelijke) ongevallen te voorkomen? De vraag stellen is 'm beantwoorden: natuurlijk mag dat.

Het zit hem in redelijkheid en proportionaliteit, is deze manier van afstraffen van kennelijk misbruik een gepaste reactie? Ik neig naar ja: het is nu eenmaal écht niet gewenst dat je je ogen van de weg haalt of het stuur loslaat, ongeacht wat de reclame over zelfrijdende auto's je wijs wil maken. Auto's en andere weggebruikers zijn daar niet voor gemaakt. De sanctieregeling is daarbij getrapt opgebouwd en beperkt je een relatief korte tijd.

De enige twijfel die ik heb, zit hem in hoe accuraat de gevaardetectie van Tesla is. Ik lees her en der verhalen dat hij 'zomaar' een sanctie oplegt, maar die komen vaak uiteindelijk toch neer op "ik keek maar éventjes naar de Spotify-instellingen" of "ik deed één yoga-oefening" en niet naar "ik hield de handen op het stuur en keek naar buiten, maar toch".

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (28)
16-10-2024, 12:37 door Anoniem
Kern van het probleem is natuurlijk dat je met de keuze voor een 'online' auto besloten hebt dat je alleen maar gebruiker bent en geen eigenaar - iemand anders bepaalt wat je met die auto kunt en wat niet.

Dat is dus ook precies de reden waarom 'connected' voertuigen een hele slechte ontwikkeling is.

Dat verhaal over 'toezichthouder': leuk, maar dan het er gewoon niet in moeten zitten. Punt.
16-10-2024, 12:57 door [Account Verwijderd]
De vraag wordt nog interessanter als je die scheidt tussen het software aspect en de hardware, de Tesla auto, waarbij je ook moet meenemen: is de auto onbestuurbaar als je de software zou verwijderen?

De auto (hardware) is eigendom maar software is nooit je eigendom. Die neem je in licentie; je betaalt voor het gebruiksrecht.

Ik zou daarom redeneren: als je de auto ook kunt gebruiken zonder de 'bestuurbaarheidssoftware' (beetje raar zelfstandig naamwoord) staat het Tesla vrij, net als andere software, om deze te modificeren maar als de software onlosmakelijk is verbonden met de hardware; dus in een soort van symbiose, zou Tesla niet bevoegd zijn om de software te modificeren.
16-10-2024, 13:40 door Anoniem
Je kunt je afvragen:
Mag een bedrijf dat een afspraak gemaakt heeft met een Amerikaanse toezichthouder om bepaald beperkende maatregelen softwarematig in te voeren, diezelfde maatregelen ook opleggen aan niet-Amerikaanse klanten?

Stel:
Apple maakt afspraken voor een vorm van verplichte Chat-controle met de Amerikaanse overheid.
Mag Apple diezelfde maatregelen dan ook (ongevraagd) uitrollen naar de rest van de wereld?

Of stel dat Elon Musk een afspraak maakt met de Amerikaanse toezichthouder, waarbij de Tesla alleen nog buiten de Amerikaanse spitstijden op snelwegen te gebruiken is.
Mag hij dat dan zomaar (ongevraagd) uitrollen naar de rest van de wereld.
En moet hij dan rekening houden met lokale spitstijden, of mag hij de Amerikaanse hanteren?

M.a.w. had deze "update" buiten de VS niet als optioneel aangeboden horen te worden, met een mogelijkheid om die permanent uit te schakelen in bepaalde regio's/landen (waar de Amerikaanse toezichthouder geen jurisdictie heeft)
16-10-2024, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem: Kern van het probleem is natuurlijk dat je met de keuze voor een 'online' auto besloten hebt dat je alleen maar gebruiker bent en geen eigenaar - iemand anders bepaalt wat je met die auto kunt en wat niet.

Dat is dus ook precies de reden waarom 'connected' voertuigen een hele slechte ontwikkeling is.

Integendeel: het biedt de mogelijkheid om in de jaren nadat je de auto gekocht hebt nog verbeteringen aan te brengen in het gedrag van de auto.
Dit kan betekenen dat de automatische functies beter werken, maar het kan ook betekenen dat ze gedeeltelijk uitgeschakeld worden als blijkt dat ze niet goed werkend te krijgen zijn.
Daar profiteren we allemaal van, zowel de eigenaren van die auto's als de rest van de verkeersdeelnemers.

Wat een bepaalde feature kost, en of die dan onbeperkt werkt of maar voor een bepaalde tijd, staat daar helemaal los van.
Je kunt hooguit verwachten dat een beperking van de functionaliteit in je oorspronkelijke contract staat. Maar dat is vast wel zo. Mensen lezen dat meestal niet.
16-10-2024, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem:
M.a.w. had deze "update" buiten de VS niet als optioneel aangeboden horen te worden, met een mogelijkheid om die permanent uit te schakelen in bepaalde regio's/landen (waar de Amerikaanse toezichthouder geen jurisdictie heeft)
Tesla doet dat niet omdat ze vinden dat de Amerikaanse toezichthouder hier ook jurisdictie heeft, maar omdat ze weten dat ze wereldwijd onder de loupe liggen van vergelijkbare toezichthouders en ze weten dat als ze een dergelijke feature beschikbaar hebben in de VS, het niet lang duurt of 50 toezichthouders in de rest van de wereld zeggen "doe dat hier ook maar!".
En als het niet de toezichthouders zijn dan wel de politiek. Zeker nu. Er is geen persoon aan wie de politiek en de media een grotere hekel hebben dan Elon Musk.
16-10-2024, 16:36 door Anoniem
Het netste zou zijn als Tesla inderdaad de functie volledig zou afpakken, en (eventueel deels) het aankoopbedrag teruggeeft. Met andere worden: De koopovereenkomst ontbinden. Vraagsteller schendt immers de voorwaarden van de aankoop. "Before enabling Autopilot, the driver first needs to agree to “keep your hands on the steering wheel at all times” and to always “maintain control and responsibility for your vehicle.” Subsequently, every time the driver engages Autopilot, they are shown a visual reminder to “keep your hands on the wheel.""
16-10-2024, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
M.a.w. had deze "update" buiten de VS niet als optioneel aangeboden horen te worden, met een mogelijkheid om die permanent uit te schakelen in bepaalde regio's/landen (waar de Amerikaanse toezichthouder geen jurisdictie heeft)
Tesla doet dat niet omdat ze vinden dat de Amerikaanse toezichthouder hier ook jurisdictie heeft, maar omdat ze weten dat ze wereldwijd onder de loupe liggen van vergelijkbare toezichthouders en ze weten dat als ze een dergelijke feature beschikbaar hebben in de VS, het niet lang duurt of 50 toezichthouders in de rest van de wereld zeggen "doe dat hier ook maar!".

Niet alleen dat - maar Tesla's aansprakelijkheids-positie wordt ook een heel stuk zwakker als de feature in de thuismarkt (al) moesten uitschakelen en zich bij een ongeluk beroepen op "maar het was NOG NIET verboden in dit land" .

Dan is de verdediging "we wisten niet dat deze feature problemen had" volkomen kansloos wanneer ze in de VS al opgelegd gekregen hebben om 'm te beperken.

Je moet trouwens een bepaald soort karakter hebben om te EISEN dat je hier de weg op wilt met iets dat ze met reden in de VS te gevaarlijk vinden om aan te laten staan.
16-10-2024, 17:25 door Anoniem
Wat is de restwaarde van de optie na 7 jaar "gebruiksgenot" ?
16-10-2024, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
M.a.w. had deze "update" buiten de VS niet als optioneel aangeboden horen te worden, met een mogelijkheid om die permanent uit te schakelen in bepaalde regio's/landen (waar de Amerikaanse toezichthouder geen jurisdictie heeft)
Tesla doet dat niet omdat ze vinden dat de Amerikaanse toezichthouder hier ook jurisdictie heeft, maar omdat ze weten dat ze wereldwijd onder de loupe liggen van vergelijkbare toezichthouders en ze weten dat als ze een dergelijke feature beschikbaar hebben in de VS, het niet lang duurt of 50 toezichthouders in de rest van de wereld zeggen "doe dat hier ook maar!".

Niet alleen dat - maar Tesla's aansprakelijkheids-positie wordt ook een heel stuk zwakker als de feature in de thuismarkt (al) moesten uitschakelen en zich bij een ongeluk beroepen op "maar het was NOG NIET verboden in dit land" .

Dan is de verdediging "we wisten niet dat deze feature problemen had" volkomen kansloos wanneer ze in de VS al opgelegd gekregen hebben om 'm te beperken.

Je moet trouwens een bepaald soort karakter hebben om te EISEN dat je hier de weg op wilt met iets dat ze met reden in de VS te gevaarlijk vinden om aan te laten staan.

Een land waar absurde disclaimers nodig zijn, want er is een groep van haar inwoners die niet meer kunnen nadenken, moeten we echt als voorbeeld nemen voor alles wat goed is voor ons:

https://www.rd.com/list/funny-warning-labels/


Echt iets of als land naar toe te streven.

/s
16-10-2024, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem: Het netste zou zijn als Tesla inderdaad de functie volledig zou afpakken, en (eventueel deels) het aankoopbedrag teruggeeft. Met andere worden: De koopovereenkomst ontbinden. Vraagsteller schendt immers de voorwaarden van de aankoop.
Waarom zou Tesla geld terug moeten geven als de koper er voor kiest om zich niet aan de voorwaarden te houden?
16-10-2024, 22:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kern van het probleem is natuurlijk dat je met de keuze voor een 'online' auto besloten hebt dat je alleen maar gebruiker bent en geen eigenaar - iemand anders bepaalt wat je met die auto kunt en wat niet.

Dat is dus ook precies de reden waarom 'connected' voertuigen een hele slechte ontwikkeling is.

Integendeel: het biedt de mogelijkheid om in de jaren nadat je de auto gekocht hebt nog verbeteringen aan te brengen in het gedrag van de auto.
Dit kan betekenen dat de automatische functies beter werken, maar het kan ook betekenen dat ze gedeeltelijk uitgeschakeld worden als blijkt dat ze niet goed werkend te krijgen zijn.
Daar profiteren we allemaal van, zowel de eigenaren van die auto's als de rest van de verkeersdeelnemers.

Wat een bepaalde feature kost, en of die dan onbeperkt werkt of maar voor een bepaalde tijd, staat daar helemaal los van.
Je kunt hooguit verwachten dat een beperking van de functionaliteit in je oorspronkelijke contract staat. Maar dat is vast wel zo. Mensen lezen dat meestal niet.

Andere Anoniem
Dat vind jij misschien, Ik niet. Ik wil dat soort troep helemaal niet in mijn auto hebben.
16-10-2024, 23:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
M.a.w. had deze "update" buiten de VS niet als optioneel aangeboden horen te worden, met een mogelijkheid om die permanent uit te schakelen in bepaalde regio's/landen (waar de Amerikaanse toezichthouder geen jurisdictie heeft)
Tesla doet dat niet omdat ze vinden dat de Amerikaanse toezichthouder hier ook jurisdictie heeft, maar omdat ze weten dat ze wereldwijd onder de loupe liggen van vergelijkbare toezichthouders en ze weten dat als ze een dergelijke feature beschikbaar hebben in de VS, het niet lang duurt of 50 toezichthouders in de rest van de wereld zeggen "doe dat hier ook maar!".

Niet alleen dat - maar Tesla's aansprakelijkheids-positie wordt ook een heel stuk zwakker als de feature in de thuismarkt (al) moesten uitschakelen en zich bij een ongeluk beroepen op "maar het was NOG NIET verboden in dit land" .

Dan is de verdediging "we wisten niet dat deze feature problemen had" volkomen kansloos wanneer ze in de VS al opgelegd gekregen hebben om 'm te beperken.

Je moet trouwens een bepaald soort karakter hebben om te EISEN dat je hier de weg op wilt met iets dat ze met reden in de VS te gevaarlijk vinden om aan te laten staan.

Een land waar absurde disclaimers nodig zijn, want er is een groep van haar inwoners die niet meer kunnen nadenken, moeten we echt als voorbeeld nemen voor alles wat goed is voor ons:

https://www.rd.com/list/funny-warning-labels/


Echt iets of als land naar toe te streven.

/s

Een beetje druk zetten op veiligheid , zodat het businessmodel "paar dooien is goedkoper dan het probleem oplossen" tenminste niet op gaat is goed. (Hallo Ford Pinto)

Ik weet niet of meer jurisdicties zijn met hoge schadevergoedingen.
De EU heeft meer de neiging om die naar de oneindigde Brusselse putten te graaien in plaats van aan de slachtoffers ten goede te laten komen; Dat is tenminste de situatie in handelsdisputen.

Op z'n minst zou je mogen hopen/verwachten dat de toelatingsgoedkeuring onder druk komt als een fabrikant een ding met bekend veiligheidsprobleem laat doorrijden.
17-10-2024, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is de restwaarde van de optie na 7 jaar "gebruiksgenot" ?
Daar gaat het natuurlijk niet om, zo redenerend had er bij het aankopen (en dus niet leasen of abonnement als ik het goed begrijp) van feature aangeven moeten zijn dat deze na 7 jaar vervalt. Dan koopt niemand het met meer (voor die prijs, €9300)
17-10-2024, 10:10 door Ase2004
Ik heb dezelfde melding ontvangen op een Model S uit 2018 met verbeterde autopilot (zonder Full-Self Driving upgrade), de melding (ik heb een foto, maar kan ik hier niet delen):
----
Waarschuwing Autom. sturen (bèta)
Telemetische gegevens van uw voertuig wijzen op oneigenlijk gebruik van Automatisch sturen (bèta).
Houd uw handen aan het stuur en blijf altijd opletten.

Automatisch sturen (bèta) zal niet langer werken als Autopilot nog 2 wordt uitgeschakeld.

OK
---

Je kan overigens alleen maar OK klikken om de melding weg te krijgen.
17-10-2024, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is de restwaarde van de optie na 7 jaar "gebruiksgenot" ?
Daar gaat het natuurlijk niet om, zo redenerend had er bij het aankopen (en dus niet leasen of abonnement als ik het goed begrijp) van feature aangeven moeten zijn dat deze na 7 jaar vervalt. Dan koopt niemand het met meer (voor die prijs, €9300)
Je zult er nog van staan te kijken hoeveel mensen die toch geld zat hebben danwel het niet zelf hoeven te betalen er helemaal niet mee zitten om 7 jaar een speeltje te hebben voor 9300 euro!
En na die 7 jaar rijden ze toch niet meer zelf in de auto.
17-10-2024, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is de restwaarde van de optie na 7 jaar "gebruiksgenot" ?
Daar gaat het natuurlijk niet om, zo redenerend had er bij het aankopen (en dus niet leasen of abonnement als ik het goed begrijp) van feature aangeven moeten zijn dat deze na 7 jaar vervalt. Dan koopt niemand het met meer (voor die prijs, €9300)

Gewoon aanvinken als het in je lease budget past. En na 4 of 5 jaar moet ie toch uit de lease.
17-10-2024, 15:46 door Anoniem
Of (en ik weet, het is maar een raar idee) je doet niet zo belachelijk en houdt het stuur vast, zoals elke bestuurder hoort te doen. Het is geen FSD functie en dus behoor je gewoon op te letten en je stuur vast te hebben. Dat je een hulp-functie misbruikt hebt en dat dat nu niet meer kan betekent niet dat Tesla iets verkeerds doet, het betekent dat jij al die tijd iets gedaan hebt wat absoluut niet de bedoeling is en dat dat nu technisch opgelost is.

User error, replace user.
17-10-2024, 20:00 door Anoniem
Ik laat ook wel eens het stuur los. Soms stuur ik met mijn knie. Gaat altijd goed omdat ik dat veilig doe. Met een normale auto mag dat. Dan gaat je auto niet mekkeren zoals je moeke. Ik deed ook niet moeilijk toen een keer de remdruk tijdelijk wegviel. Dan gebruik je gewoon de handrem.
Stel nou dat je over elk gedragsdingetje oeverloos moet zeveren met je autoleverancier, zoals je dat ook kan hebben met je schoonmoeder. Wat is dat voor ongezonde relatie? En alleen maar omdat je die 10 meter aan juridische kleine lettertjes niet wilde lezen bij de aanschaf van 'jouw' auto, omdat je in goed vertrouwen hebt gekocht?
Waarom zou je überhaupt zo'n kl*te auto willen hebben?
18-10-2024, 00:22 door Anoniem
Bij mij werd de autopilot ook uitgeschakeld voor een week. Ik rij heen en weer tussen Hongarije en Nederland. Dat is totaal 2800 km. Ik gebruik voor veel mogelijk auto pilot voor mijn veiligheid. Het zou logisch zijn als ze het strafsysteem intelligenter maken. Bijvoorbeeld KM afhankelijk. Wat ik echter niet snap is dat Tesla promoot dat je veiligheid toeneemt als je auto pilot inschakelt. Dus Tesla brengt mijn veiligheid en week lang extra in gevaar. Tuurlijk kun je zeggen dan moet je je stuur maar vasthouden. Die heb ik vast... Alleen soms te los. als ik dan op de weg let zie ik het signaal niet op mijn stuur. Het gevolg is dus dat ik nu de hele tijd het schuur moet schudden. Losjes vasthouden is niet voldoende. Als ze dit niet aanpassen... Dan is dit mijn laatste Tesla.
18-10-2024, 10:13 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze dit niet aanpassen... Dan is dit mijn laatste Tesla.
Prima, dan koop je de volgende keer een auto van een fabrikant die wel serieus "full self-driving" maakt!
Het probleem met Tesla is dat die Elon Musk de hele tijd roept dat dingen simpel zijn en perfect gaan werken, volgend jaar al, en dat dit lang niet altijd zo is.
Omdat hem soms wel eens dingen lukken gaan de mensen denken dat ie alles kan en alles weet, echter als je zijn totale collectie aan projecten bekijkt dan wordt 90% een mislukking, en 100% duurt meer dan 2 keer zo lang als dat ie voorspelt.
Ik denk dat je je er in hebt laten tillen door de hype dat dit systeem al goed zou werken, en nu ben je teleurgesteld dat dit toch niet zo is.
18-10-2024, 14:40 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 18-10-2024, 14:44
Door Anoniem: Bij mij werd de autopilot ook uitgeschakeld voor een week. Ik rij heen en weer tussen Hongarije en Nederland. Dat is totaal 2800 km. Ik gebruik voor veel mogelijk auto pilot voor mijn veiligheid. Het zou logisch zijn als ze het strafsysteem intelligenter maken. Bijvoorbeeld KM afhankelijk. Wat ik echter niet snap is dat Tesla promoot dat je veiligheid toeneemt als je auto pilot inschakelt. Dus Tesla brengt mijn veiligheid en week lang extra in gevaar. Tuurlijk kun je zeggen dan moet je je stuur maar vasthouden. Die heb ik vast... Alleen soms te los. als ik dan op de weg let zie ik het signaal niet op mijn stuur. Het gevolg is dus dat ik nu de hele tijd het schuur moet schudden. Losjes vasthouden is niet voldoende. Als ze dit niet aanpassen... Dan is dit mijn laatste Tesla.

...'Het gevolg is dus dat ik nu de hele tijd het schuur moet schudden'...

Het is hier geen autoforum, maar toch wil ik hier even op in gaan.

Is dat letterlijk zo?
Hoeveel km. heeft de Tesla gereden? Want je rijdt nogal wat kilometers retour Hongarije.
Als dat inmiddels +250.000 km is, kan het best mogelijk zijn dat er aanmerkbare stuurhuisspeling is.
Test eens hoeveel je bij stilstand van de auto het stuur zonder grote weerstand heen- en weer kan draaien, gemeten over de omtrek van het stuurwiel.
Als dat meer dan 1 cm. is heb je duidelijk bespeurbare inwendige stuurhuisspeling wat je merkt tijdens het rijden. De software zal dat onmerkbaar voor je corrigeren.
Overigens twee cm. of meer is afkeurpunt APK.
18-10-2024, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het netste zou zijn als Tesla inderdaad de functie volledig zou afpakken, en (eventueel deels) het aankoopbedrag teruggeeft. Met andere worden: De koopovereenkomst ontbinden. Vraagsteller schendt immers de voorwaarden van de aankoop.
Waarom zou Tesla geld terug moeten geven als de koper er voor kiest om zich niet aan de voorwaarden te houden?
Omdat wanneer een koper er voor kiets zich niet aan de voorwaarden te houden, dat een bedrijf niet het recht geeft om enkel het product terug te nemen. Het geeft het bedrijf het recht de verkoopovereenkomst te ontbinden. En dat betekent terugdraaien van de transactie.
18-10-2024, 19:20 door Anoniem
Integendeel: het biedt de mogelijkheid om in de jaren nadat je de auto gekocht hebt nog verbeteringen aan te brengen in het gedrag van de auto.
Dat is natuurlijk volkomen onzin. Kan ook prima off-line. En dan kun je zelf besluiten of je die wijziging wilt of niet. Het is JOUW auto dan.
18-10-2024, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het gevolg is dus dat ik nu de hele tijd het schuur moet schudden. Losjes vasthouden is niet voldoende. Als ze dit niet aanpassen... Dan is dit mijn laatste Tesla.
Ik voorspel dat je autopilot binnenkort ook uitschakelt als het zicht niet goed is!
19-10-2024, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Integendeel: het biedt de mogelijkheid om in de jaren nadat je de auto gekocht hebt nog verbeteringen aan te brengen in het gedrag van de auto.
Dat is natuurlijk volkomen onzin. Kan ook prima off-line. En dan kun je zelf besluiten of je die wijziging wilt of niet. Het is JOUW auto dan.

Geen APK meer als je 't niet laat wijzigen ;-)
19-10-2024, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het netste zou zijn als Tesla inderdaad de functie volledig zou afpakken, en (eventueel deels) het aankoopbedrag teruggeeft. Met andere worden: De koopovereenkomst ontbinden. Vraagsteller schendt immers de voorwaarden van de aankoop.
Waarom zou Tesla geld terug moeten geven als de koper er voor kiest om zich niet aan de voorwaarden te houden?
Omdat wanneer een koper er voor kiets zich niet aan de voorwaarden te houden, dat een bedrijf niet het recht geeft om enkel het product terug te nemen. Het geeft het bedrijf het recht de verkoopovereenkomst te ontbinden. En dat betekent terugdraaien van de transactie.

Eenzijdig terugnemen van het product niet.

Eerder geen garantie meer geven.
Of geen (mede)verantwoordig willen nemen voor schade/leed dat de gebruiker veroorzaakt.
In die zin is de overeenkomst dan "null and void".

Lees je kleine lettertjes maar na.


Door Ase2004: Ik heb dezelfde melding ontvangen op een Model S uit 2018 met verbeterde autopilot (zonder Full-Self Driving upgrade), de melding (ik heb een foto, maar kan ik hier niet delen):
----
Waarschuwing Autom. sturen (bèta)
Telemetische gegevens van uw voertuig wijzen op oneigenlijk gebruik van Automatisch sturen (bèta).
Houd uw handen aan het stuur en blijf altijd opletten.

Automatisch sturen (bèta) zal niet langer werken als Autopilot nog 2 wordt uitgeschakeld.

OK
---

Je kan overigens alleen maar OK klikken om de melding weg te krijgen.

En omdat dit blijkbaar om een product gaat dat nog in de Beta (test)fase zit, ben ik eigenlijk wel benieuwd waar je als gebruiker nog wel recht op hebt.
19-10-2024, 12:06 door johanw
Kun je die Tesla updates trouwens weigeren? Ik weet nog met dat gedoe met die sjoemeldiesels dat veel eigenaren de software update weigerden omdat je auto er of meer door gaat verbruiken of minder vermogen levert (of beide). In Duitsland heeft men die update toen verplicht gesteld voor de daar geldende APK (blijkbaar wilde heel veel mensen die update niet, voor een paar weigeraars ga je niet zoveel moeite doen) maar hier niet.
25-10-2024, 19:41 door Anoniem
Ik draaid updates niet johan, laatste update is uit 2023. Het strikes systeem heb ik dus niet.
Ik weet alleen niet of je de tesla terug kan zetten naar fabrieksinstellingen om de updates terug te draaien...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.