Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Anoniem: Conclusie: Auditing werkt dus blijkbaar heel goed voor een digitaal systeem.
Hmm... Conclusie: Put dempen werkt heel goed voor een agrarisch kalfverdrinkingssysteem.
Gelukkig kun je bankmedewerkers, in een bankfiliaal wel gewoon goed vertrouwen?
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Hoe dan ook, of die mevrouw nu ontslagen wordt of niet, het gebeurde laat wel zien hoe belangrijk het is dat patiëntendossiers alleen geopend kunnen worden door of met medeweten èn toestemming van de behandelend arts zelf.
M.J.
Ze was ook gewoon onderdeel van behandelplannen.
Het zou misschien geholpen hebben als ze inderdaad zelf onderdeel was geweest van een behandelplan, en dus niet iemand die illegaal gluurt naar behandelplannen over
andere mensen.
Ze een behandelaar werkzaam in de GGZ. Daar werken heel veel behandelaars in afdelingsverband.
Conclusie is juist, dat digitale patientendossier een goede audit trail hebben. Dat werkt veel beter, dan alles compleet afschermen. Wat ook erg lastig is in een GGZ. Je werkt daar namelijk in een teamverband aan patienten. En dat zijn heel veel teammembers.
Jij vindt hier dat het hogere prioriteit heeft wat makkelijk lijkt voor GGZ-teams, dan wat goed is voor GGZ-patiënten. Daarmee doe je het vertrouwen in de GGZ geen goed - zelfs al ben je zelf geen GGZ-medewerker.
Omdat ik ondertussen ook de nodige ervaring heb met GGZ opnames in mijn naaste omgeving.
Blijkbaar heb jij weinig ervaring met behandelplannen.
1. Patiënten die uit vrije wil kiezen om een psycholoog, psychiater of andere GGZ-therapeut te raadplegen. Als deze mensen er niet op kunnen vertrouwen dat hun patiëntendossiers geheim blijven, zullen ze steeds vaker een keuze maken om (nog) geen hulp te zoeken.
Als eerste waren er geen direct medische gegevens zichtbaar (staat niet vermeld in ieder geval), afgezien standaard informatie die noodzakelijk zijn. En als oa een behandelaar heb je gewoon toegang tot gegevens van patiënt. Misschien niet alles, maar je weet wel wie aanwezig is op de afdeling.
Als Patiënt kun je ook gewoon vrijwillig voor een opname kiezen bij een GGZ.
En als je naar een GGZ gaat voor een opname, dan denk je niet direct, wie heeft er toegang tot mijn patiëntendossiers.
Je hebt echt hele andere dingen aan je hoofd.
2. Patiënten die geen keus meer hebben, ofwel omdat hun eigen geestelijke nood zo hoog is en hun portemonee zo klein, dat ze niet terecht kunnen bij een vrijgevestigde therapeut, ofwel omdat ze door een andere partij (bijv. een werkgever of de overheid) worden verplicht, gedwongen of onder druk gezet om gebruik te maken van GGZ die door een verzekeraar, door de overheid of door een werkgever wordt vergoed. Deze patiënten komen in een akelige situatie terecht als ze er niet van op aan kunnen dat wat ze in de spreekkamer vertellen, ook echt tussen henzelf en hun individuele behandelaar blijft. Dit wordt nog erger als er bijvoorbeeld strafrechtelijke aspecten aan kunnen zitten, of aspecten die van invloed kunnen zijn op de verdere loopbaan.
Gezien je uitspraken die je hier doet, heb jij blijkbaar niet echt een goed idee, wat een GGZ nu exact is of wat ze daar doen of hoe ze werken.
Een "vrijgevestigde therapeut" doet vaak geen opnames. Een GGZ instelling wel. Daar is vaak ook een multidisciplinair team actief in de behandeling. Dat kan ook een sport trainer zijn, iemand die tuin begeleiding doet, of creativiteit. Dit zijn ook personen die het nodige van je medische informatie weten, zodat ze de juiste ondersteuning kunnen geven.
Tijdens een therapie of behandeling kunnen dat soort aspecten altijd onverwachts opduiken. Zodra die dan door de behandelaar in een elektronisch dossier worden gezet dat door derden kan worden ingezien, verliest de patiënt elke controle over hoe de betreffende ontboezemingen door derden zullen worden geïnterpreteerd, en met wie ze zullen worden gedeeld.
Iedere behandelaar zet zijn ervaring van je in het dossier, zodat dit zichtbaar is voor het team.
Je lijkt te missen, waarvoor je daar komt.
Op deze manier worden patiënten in een zeer onveilige positie gebracht. Ik ken enkele horrorverhalen uit de jeugdzorg. Gek genoeg doen die enigszins denken aan sommige horrorverhalen van inwoners van totalitair of anderszins ondemocratisch geregeerde landen.
Klopt, horrorverhalen komen altijd in het nieuws. Als het namelijk goed gaat, is het niet echt nieuwswaardig.
M.J.
Het valt mij op dat jij vaak uitspraken doet over dingen, waar je eigenlijk weinig echte kennis en ervaring in hebt. Je bekijkt alles vanuit een papieren hoek, maar je hebt geen idee hoe de praktijk in elkaar zit. Maar je hebt wel overal een mening over, hoe het allemaal zou moeten. Dit valt mij op in meerdere van je topics.
Vattenval moet zich maar aanpassen aan hoe MJ vind.
Ook hier, laat je zien, dat je eigenlijk weinig weet, hoe een GGZ instelling werkt.
De ecall informatie, ben je ook erg selectief en moet alles maar lopen zoals jij het ziet.
Ook je voorbeeld van jeugdzorg, daar gaat het ook vaak verkeerd, omdat informatie niet uitgewisseld mag worden. Dus niet alles bekend is bij alle partijen en er dus aannames of fouten gemaakt worden.
Je komt over als een bureaucraat die een ander wel even komt zeggen, hoe het allemaal moet. Maar je eigenlijk niet weet hoe de praktijk werkt.