Door Anoniem: Door Anoniem: Ik heb zo mijn vraagtekens met de bedoelingen achter deze profileringen.
Is het "de bank" die moet profileren, of moet dat een inlichtingendienst doen die daar in gespecialiseerd is.
Hier is het de bank die dat doen.
Klopt! Dat moeten de banken doen. Allemaal. Van de overheid. Europese richtlijnen. En de NL wet. Maar dat had je al gelezen. Het lijkt me wel logisch dat banken dat doen, zij moeten hun klanten en hun business kennen. En verdachte situaties melden. Anders zou je
alle banktransacties in een soort sleepnet naar de FIU moeten sturen, dat is ook weer niet optimaal. A. de banken moeten toch al veel checken - dan gebeurt het dubbel. B. Alles naar de inlichtingdiensten sturen lijkt me privacytechnisch niet optimaal...
Wat doen die dan met bv radialiserende autonomen die op geweldadige acties uit zijn. (Alsof we hier in Nederland nog nooit radikalen gehad hebben die geweldexplosies veroorzaakten. Dat gebeurt niet alleen in het Midden Oosten.)
Vang je die radikalen met deze indicatoren? Of mis je die,omdat ze niet-moslim zijn en niet veel reizen.
Whataboutisme? Maar je hebt gelijk. Bij een snelheidscamera pak je niet de mensen die dronken achter het stuur zitten., maar is dat een reden om die controles niet te doen? Er is inderdaad twijfel aan de effectiviteit van die maatregelen uit 2017 (die vast op één of andere manier nog steeds gedaan worden). En als ze niet werken, mogen de controles ook niet (geen grondslag meer namelijk).
En andersom: omdat iemand veel reist, en moslim is, is hij/zij meteen verdacht. Is het bij voorbaat al een terrorist of aan het radicaliseren?
Serieus, dat is je conclusie na een discussie over indicatoren? Als er voldoende indicatoren in het spel zijn is iemand verdacht. Uiteraard telt ook de weging van die indicatoren. Maar nee, niet iedereen die een aankoop bij Bever doet is verdacht.
Maar je snapt zelf ook dat iemand die een heleboel Apple cadeaukaarten gaat kopen, Islamitische kleding aanschaft en een enkele reisticket naar Syrië bestelt, eerder verdacht is van 'uitreizen' dan iemand die een retourtje Bonaire boekt en een badpak koopt.
En lees goed hè,
eerder verdacht is niet hetzelfde als
bij voorbaat een terrorist of aan het radicaliseren.
Ik snap je zorg over overijverige ambtenaren en een (bijna) voltallige Tweede Kamer die hele stevige maatregelen eist. Die zorg is terecht, inderdaad: de toeslagenaffaire.
Maar het alternatief om net te doen of er geen dreigingen zijn is niet heel zinnig. Er zijn nog steeds terroristen en IS is niet weg of zo, of omgebouwd tot een klaverjasvereniging met liberale democratische principes.
En je kent de uitdrukking 'follow the money', je kunt het je niet veroorloven financiële signalen te negeren...
Wie bepaalt hoe wat de juiste indicatoren zijn (alsmede de daarop volgende wijze van opvolging daarop)? Er komt een wetje, dat heeft gevolgen (allerlei verschillende invullingen, en derhalve verschillende uitwerkingen), en vervolgens trekt iedereen die verschil kan maken (sterker nog, het zover heeft laten komen) z'n handen ervan af, en/of tracht het zoveel als mogelijk iemand anders probleem te maken (bij voorkeur de onmachtige kleine man). Leed en onrecht dat anderen daardoor is aangedaan deert hun niet, want zelf geen last van.
Toeslagenaffaire variant nummer zoveel in de maak.
En die zelf gecreëerde puinhoop beschouwen ze vervolgens als noodzakelijk en gerechtvaardigd.
Totale incompetentie is het, ze wisten het voor de zoveelste keer beter, en nu de realiteit voor de zoveelste keer weer naar boven komt willen ze er niets meer van weten. En ze komen er weg mee, ook nog.
Denk maar niet dat ze ooit gaan toegeven dat ze voor de zoveelste keer verkeerd, en volledig genoeg, en ten volle hebben ingecalculeerd in hun besluiten, geïnformeerd waren, en dat het ze ene donder scheelt. Niet mijn probleem, is de tendens. Want niets of niemand roept ze echt tot verantwoording voor hun incompetenties. Dus ze komen er weer mee weg.
Resultaten uit het verleden zijn een goede indicator voor de toekomst. Zolang incompetentie (herhaaldelijk er volledig naast zitten; helaas, vaak, pas jaren later echt onmiskenbaar zichtbaar) geen significante invloed heeft op iemands potentie om nog meer schade aan te richten, is het logische gevolg dat er nog meer schade komt.
En ja, profileren is een prima manier om met zo weinig mogelijke middelen maximaal effect te ressorteren. Maar dan wel op de manier van gelijke monniken, gelijke kappen. Niet de een ver excuseren met minimale strafoplegging, terwijl de ander, voor heel wat minder, het wetboek om de oren geslagen krijgt. Het gros van de mensen beschouwd dat als onrechtvaardig, minimaal als onverklaarbaar. En dat leidt tot steminvloed. Two-tier policing is een gegeven dat jaren blijft hangen, want dom zijn ze niet.
En nee, met incompetente, welhaast ideologisch (zo niet radicaal) ingegeven bestuurders aan de diverse toppen gaat dat weinig verschil effectief, en efficiënt, positief blijvend verschil maken (daarbij niet doelend op eigen parochie). Helemaal omdat ze elkaar de tent uitvechten, om hun eigen vermeende koninkrijkje te behouden. Eerst zal de strijd om te bekrachtigen wie nu echt de baas boven baas is waar en hoe (om dit land echt vooruit te helpen) beslecht dienen te worden, om te voorkomen dat democratisch ingegeven wil niet ten onder gaat aan obstructie, frustreren, uitstellen, traineren en zelfs saboteren, van enkele machtige eilandjes hier en daar.
Wil je ware democratie, of wil je, hoe dan ook, hoe vuil ook, je eigen koninkrijkje overeind houden? Want wat je dan feitelijk zegt is dat ware democratie niet jouw ding is, en dat je het enkel op je eigen manier wilt zien. Ongeacht wie daarvoor geslachtofferd dient te worden, hoe dan ook. Lijkt mij DSM waardig.