image

Geregeld ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers Nederlandse zorg

maandag 17 februari 2025, 11:52 door Redactie, 24 reacties

Nederlandse zorginstellingen krijgen geregeld te maken met ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers door personeel en datalekken door het gebruik van chatbots, verkeerd bezorgde mail en openstaande schermen, zo stelt Z-CERT in het vandaag verschenen Cybersecurity Dreigingsbeeld voor de zorg. Z-CERT is het Computer Emergency Response Team voor de Nederlandse zorg en deed voor het Dreigingsbeeld onderzoek onder Nederlandse zorginstellingen.

Volgens Z-CERT ontstonden vorig jaar regelmatig datalekken door het gebruik van chatbots. Zo ontving de Autoriteit Persoonsgegevens meerdere meldingen van datalekken waarbij medewerkers gevoelige informatie van patiënten of cliënten in chatbots hadden ingevoerd. "Zorginstellingen geven aan dat ze moeite hebben om zicht te houden op de gegevens die met chatbots worden gedeeld. Tegelijkertijd zijn er ook positieve voorbeelden in de zorg waar deze chatbots een meerwaarde hebben. Het is belangrijk dat zorginstellingen en medewerkers de risico’s van het delen van data met chatbots kennen", aldus Z-CERT.

Een ander probleem dat werd geconstateerd is dat ongeoorloofde inzage het afgelopen jaar regelmatig voorkwam. Z-CERT stelt dat dit meestal het gevolg is van nieuwsgierigheid, vaak gericht op het eigen dossier of dat van bekenden. Kwaadwillende inzage was zeldzaam, zo laat het Dreigingsbeeld weten. Z-CERT voegt toe dat organisaties moeite hebben om de volledige impact van deze dreiging in kaart te brengen. "Dit komt omdat ze afhankelijk zijn van de meldingsbereidheid van zorgmedewerkers en omdat de loggingdata te omvangrijk is om volledig te controleren."

Tegelijkertijd komen er steeds meer oplossingen waarmee mogelijke onterechte inzagen zijn te detecteren. Het gaat dan bijvoorbeeld om controles die waarschuwen wanneer een medewerker zonder behandelrelatie inzage heeft in een dossier van een patiënt of cliënt die in de buurt woont. Z-CERT adviseert dan ook het uitvoeren van loggingcontroles, maar merkt op dat dit gevoelig onder zorgpersoneel ligt. "Betrek daarom medewerkers, de Ondernemingsraad, bestuur en andere stakeholders bij het opzetten van loggingcontrole."

Verder wordt aangeraden om op bewustwording in te zetten. "Informeer medewerkers dat patiëntgegevens alleen voor functiegerelateerd gebruik zijn en dat logging wettelijk verplicht is en opvraagbaar door patiënten en cliënten." Mocht zorgpersoneel onterecht patiëntendossiers bekijken moeten zorginstellingen dit met de betrokken medewerkers bespreken.

Image

Reacties (24)
17-02-2025, 12:01 door Anoniem
En dan is het goed om te weten dat medische gegevens in de categorie Bijzondere Persoonsgegevens vallen.

Daar moet extra goed voor gezorgd (!) worden...

https://privacyzeker.nl/avg-privacy-kennisbank/wat-zijn-bijzondere-persoonsgegevens/
17-02-2025, 12:33 door Anoniem
Dus ondanks de veronderstelde hoge werkdruk in de zorg hebben zorgmedewerkers nog wel tijd om ongeoorloofd in dossiers rond te snuffelen?
17-02-2025, 12:57 door Anoniem
Nederlandse zorginstellingen krijgen geregeld te maken met ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers door personeel en datalekken door het gebruik van chatbots, verkeerd bezorgde mail en openstaande schermen, zo stelt Z-CERT in het vandaag verschenen Cybersecurity Dreigingsbeeld voor de zorg.
Misschien is de wetgeving en de privacy wel een beetje doorgeschoten...
17-02-2025, 13:20 door _R0N_
Nederlandse zorginstellingen krijgen geregeld te maken met ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers door personeel en datalekken door het gebruik van chatbots, verkeerd bezorgde mail en openstaande schermen

Openstaande schermen, verkeerd bezorgde mail en personeel dat in data kijkt waar ze eigenlijk niets te zoeken hebben is een mentaliteitsprobleem, dat meestal op te lossen door juiste instructies.

Datalekken door chatbot dat is gewoon te debiel voor woorden, waarom heeft een chatbot toegang tot patient data?
Welke onkundige ontwikkelaar heeft dat in elkaar geknutseld?
17-02-2025, 13:41 door Anoniem
Dan is een archiefkast in de dokterspraktijk voor de patiënt toch een stuk veiliger. Vooral als die per huisarts is. Tegen "nieuwsgierigheid" van de de directe assistenten van een behandelend arts valt natuurlijk heel weinig uit te richten, maar zelfs voor hun wordt het moeilijker als er sociale controle is in de fysieke ruimte zelf.
17-02-2025, 13:51 door notmybackdoorbug - Bijgewerkt: 17-02-2025, 13:52
Door _R0N_:
Datalekken door chatbot dat is gewoon te debiel voor woorden, waarom heeft een chatbot toegang tot patient data?
Welke onkundige ontwikkelaar heeft dat in elkaar geknutseld?

Ga naar chatgpt.com --> voer gevoelige informatie in --> chatbot, in dit geval ChatGPT, heeft patiëntendata.

Niet zo moeilijk, ook niet voor de 'meest debiele' in het werkveld. Oplossing: totale blokkade van alles qua AI, m.u.v. toegestane bots
17-02-2025, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: En dan is het goed om te weten dat medische gegevens in de categorie Bijzondere Persoonsgegevens vallen.

Daar moet extra goed voor gezorgd (!) worden...
Zorginstellingen nemen de bescherming serieus, medewerkers krijgen het te horen in hun training. Zo af en toe wordt er een te nieuwsgierige zorgmedewerker ontslagen.
(Ja, het verhaal van het verdronken kalf.)
17-02-2025, 14:56 door Anoniem
Daarom is dataminimalisatie zo belangrijk. Wat er niet in staat kan ook niet gedeeld worden.
En wat niet met andere systemen is gekoppeld kan minder snel weglekken.

Laat de politiek eens naar de digitale verslavingszorg gaan... afkicken is echt nodig.
Ik zorg met liefde voor de verwerking van hun gegevens in een EPD.
17-02-2025, 15:23 door Reinder
Door Anoniem:
Nederlandse zorginstellingen krijgen geregeld te maken met ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers door personeel en datalekken door het gebruik van chatbots, verkeerd bezorgde mail en openstaande schermen, zo stelt Z-CERT in het vandaag verschenen Cybersecurity Dreigingsbeeld voor de zorg.
Misschien is de wetgeving en de privacy wel een beetje doorgeschoten...

Zorgmedewerkers die hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en de dossiers inzien van bekende personen, familieleden, en ex'en zijn gewoon onrechtmatig in vertrouwelijke gegevens aan het kijken. Dat heeft niets te maken met doorgeschoten wetgeving en privacy, dat is gewoon onrechtmatig dossiers inzien. Dit was vroeger ook al not-done, alleen toen was het niet inzichtelijk. Als iemand in een papieren dossier kijkt kan je dat gewoon moeilijk controleren, maar het blijft even fout.

Gevoelige data in chatgpt plakken heeft ook niets te maken met wetgeving die is doorgeschoten, dat is gewoon stom; medewerkers moeten begrijpen dat dat niet de bedoeling is.

Email naar de verkeerde personen sturen is gewoon onzorgvuldig handelen, ook dat heeft niets te maken met doorgeschoten wetgeving. Als "vroeger" iemand medische post per abuis verkeerd adresseerde was dat ook al onzorgvuldig; dat de wetgeving omtrent privacy en de omgang met persoonsgegevens is aangecherpt doet daar niets aan af.

Als een zorgmedewerker zijn of haar scherm niet lockt, is dat ook gewoon onzorgvuldig. Iedereen weet, of behoort te weten, dat je je computer niet onbeheerd en unlocked achter laat. Dat is gewoon onzorgvuldig handelen en ook dit heeft niets te maken met doorgeschoten wetgeving.
17-02-2025, 15:38 door Anoniem
Cybersecurity Dreigingsbeeld voor de zorg 2024

Incidenten en impact

De onderstaande tabel geeft de mate aan waarin een bepaald type dreiging plaatsvond:

Vraag Nooit <--> Zeer
----- ---------------

Hoe vaak kwamen datalekken ‘onopzettelijk’ voor?

Verkeerd bezorgd (mail) 2 32 32 30 4
Patiënt- of cliëntverwisseling in het EPD/ECD 26 36 20 14 4
Publicatie fout (bestanden op verkeerde plek) 50 32 14 4 0
Misconfiguratie (bv. in webapplicatie) 58 35 6 0 0


Hoe vaak kwamen datalekken door ‘nalatigheid’ voor? Nooit <--> Zeer

Onjuiste rechten (onterechte rechten, misconfiguratie) 18 52 18 10 2
Onbeheerde openstaande schermen 24 34 22 12 6
Ongeoorloofde gebruik AI chatbots (zoals ChatGPT) 44 26 20 6 2
Verlies of diefstal van apparaten (martphone, laptop etc.) 40 42 12 4 0
Ongeoorloofd gebruik cloudopslag of samenwerking-apps 49 34 12 4 0


Hoe vaak kwam ‘nieuwsgierigheid en kwaadwillend’ voor? Nooit <--> Zeer

Ongeoorloofde inzage EPD/ECD* (nieuwsgierigheid) 29 58 10 2 0
Ongeoorloofde inzage EPD/ECD* (kwaadwillendheid) 85 14 0 0 0
Datalek door ontevreden medewerker van leverancier/partner 91 8 0 0 0
Datalek door toedoen van een ontevreden medewerker 93 6 0 0 0
Datalek door toedoen van een ontevreden ex-medewerker 95 4 0 0 0

* Of andere uitslagenbronnen, zoals die van consultatiebureau's en laboratoria.

https://z-cert.nl/actueel/nieuws/dreigingsbeeld2024
17-02-2025, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan is het goed om te weten dat medische gegevens in de categorie Bijzondere Persoonsgegevens vallen.

Daar moet extra goed voor gezorgd (!) worden...
Zorginstellingen nemen de bescherming serieus,

Nee dus. Vandaar dat het Z-CERT aan de bel trekt.
17-02-2025, 17:35 door Anoniem
Door notmybackdoorbug:
Door _R0N_:
Datalekken door chatbot dat is gewoon te debiel voor woorden, waarom heeft een chatbot toegang tot patient data?
Welke onkundige ontwikkelaar heeft dat in elkaar geknutseld?

Ga naar chatgpt.com --> voer gevoelige informatie in --> chatbot, in dit geval ChatGPT, heeft patiëntendata.

Niet zo moeilijk, ook niet voor de 'meest debiele' in het werkveld. Oplossing: totale blokkade van alles qua AI, m.u.v. toegestane bots
Gisteren bezig geweest met Leo AI welke in de Brave browser zit. Tijdens het stellen van vragen aan Leo werd mij heel duidelijk dat Leo mijn scherminhoud heeft ingezien omdat ik antwoord kreeg van Leo op de gestelde vraag die echter gerelateerd was aan wat op mijn scherm stond maar totaal niets met de vraagstelling te maken had.

Veel succes met AI en je privacy.
17-02-2025, 19:46 door Anoniem
Z-CERT adviseert dan ook het uitvoeren van loggingcontroles
Iets met een put en een kalf. Kortom: mosterd na de maaltijd. Informatie haal je nou eenmaal niet terug.
17-02-2025, 22:20 door Anoniem
Met een hedendaagse firewall kan je AI categorieen blokkeren dus zorg, doe dat dan ook!!

En dat hele inzage verhaal, daar kon je je klok op gelijk zetten. Daarom wil ik ook geen EPD. Jammer dat dit verplicht is... :/ (de overheid heeft mijn medische gegevens bewust en gedwongen in gevaar gebracht naar mijn mening)

Wellicht 5 jaar cel als straf erop en elk persoon met inloggegevens een open vragen toets op de regels te laten maken om te voorkomen dat ze ongelezen de regels aftekenen.
18-02-2025, 06:54 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom is dataminimalisatie zo belangrijk. Wat er niet in staat kan ook niet gedeeld worden.
En wat niet met andere systemen is gekoppeld kan minder snel weglekken.

Laat de politiek eens naar de digitale verslavingszorg gaan... afkicken is echt nodig.
Ik zorg met liefde voor de verwerking van hun gegevens in een EPD.

Elon's versnipperaar lenen? :-)
18-02-2025, 07:02 door Anoniem
Door Reinder:Als een zorgmedewerker zijn of haar scherm niet lockt, is dat ook gewoon onzorgvuldig. Iedereen weet, of behoort te weten, dat je je computer niet onbeheerd en unlocked achter laat. Dat is gewoon onzorgvuldig handelen en ook dit heeft niets te maken met doorgeschoten wetgeving.

Er zijn hele volksstammen (niet alleen zorgmedewerkers) die dit "behoren te weten", maar het toch niet doen.
Want ICT en privacy-bescherming zijn niet hun "core business".
Ze zijn afgeleidt, moeten hoog nodig ergens naar toe, interesseert het gewoon geen biet.
Zelfs ICT-gerelateerd personeel zie ik dit nog regelmatig verkeerd doen. Ook al wijs je ze er regelmatig op.


Soms (heel soms) denk ik dat het beter is om iedereen een onderhuidse chip te geven, en als die ver genoeg van hun apparaat (of apparaten) verwijderd is, dat het apparaat dan automatisch op slot gaat.

Wat weer leuke effecten in bv een presentatie kan hebben. :-)
En andere effecten mbt criminele activiteiten. :-(
18-02-2025, 08:23 door dingetje
Zorgmensen kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen zorg en gezondheid meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.

Heel onlogisch is het ook niet, want als je schema ineens verandert omdat een collega er een keer niet is moet je ook weten wat er met een persoon aan de hand is. Juridisch is het grijze gebied maar wat klein. Echter, nieuwsgierigheid naar andermans ellende is nu eenmaal een onderdeel van het zorgvak, een soort beroepsdeformatie. En lezen mensen het niet in dossiers dan wordt er wel geroddeld op de wandelgangen en in de koffiekamer.

Het voordeel van digitale systemen is dat je het eenvoudig in kaart kunt brengen welke medewerkers zich daar mee bezigen.
Maar hoe je het oplost? Er is al te weinig zorgpersoneel omdat er enorm wordt neergegeken op onze 'helden in Coronatijd', ontslaan helpt ook niet. Wie weet hoe het wel moet mag het zeggen.
18-02-2025, 08:59 door Anoniem
Afnemen big registratie voor 6 maanden bij eerste poging, en oplopende tijden bij herhaling.

Zonder big registratie geen toegang...
Dan hebben chatbots ook geen toegang. Dus hoe kan een dergelijke overtreding begaan worden?
Big houder is verantwoordelijk. Dus ook gebruik namens...

Indien nofig dan bv toeganing koppelen aan MFA metbbv fido / webauthn sleutel.
18-02-2025, 09:12 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 18-02-2025, 09:19
Door dingetje: Zorgmensen kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen zorg en gezondheid meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.
Mijn indruk is dat er verschillende stromingen zijn in de zorg. Er zijn medici en andere zorgverleners die hun beroepsgeheim en hun beroepseed heel serieus nemen. Denk bijvoorbeeld aan de rechtszaak die de door zorgverleners opgerichte stichting "Vertrouwen in de GGZ" momenteel voert tegen het datagraaien van de NZa. Er zijn ook zorverleners die het belang van privacy wegwuiven en hun beroepsgeheim bijna continu schenden. Dat kan omdat ze in Nederland niet tot de orde worden geroepen.

Heel onlogisch is het ook niet, want als je schema ineens verandert omdat een collega er een keer niet is moet je ook weten wat er met een persoon aan de hand is.
Het idee dat goede "zorg" en "privacy" met elkaar in strijd zouden zijn, is niet juist. Het is vaak de manier waarop de zorgverlening georganiseerd is, en de manier waarop die geadministreerd wordt, die tot onnodige privacy-aantastingen leidt.

Bij het opzetten van zorg-administraties is het belang van het waarborgen van medische privacy in veel gevallen volledig ondergeschikt gemaakt aan de wens om grootschalige administraties te voeren. Als zo'n administratie waar veel te veel mensen toegang toe hebben, er eenmaal is, dan is het voor zorgverleners makkelijker om dat "normaal" en (dus) "wenselijk" te gaan vinden. Zo ontstaat er gewenning en normalisering van het aantasten van de privacy van patiënten en de aantasting van het medisch beroepsgeheim.

Juridisch is het grijze gebied maar wat klein.
Dat zou zo zijn, als privacy-regelgeving consequent en eerlijk werd gevolgd. Helaas is dat in de realiteit vaak niet het geval. Privacy-regelgeving wordt vaak zo "geherinterpreteerd" dat er volgens die nieuwe interpretatie niet zou staan wat er staat.

Echter, nieuwsgierigheid naar andermans ellende is nu eenmaal een onderdeel van het zorgvak, een soort beroepsdeformatie. En lezen mensen het niet in dossiers dan wordt er wel geroddeld op de wandelgangen en in de koffiekamer.
Roddel in de koffiekamer heeft een neiging om zich niet heel veel verder te verspreiden dan de koffiekamer, om de simpele reden dat het voor zorgverleners uit "roddeloogpunt" niet of nauwelijks interessant is om te roddelen of te horen over patiënten die ze zelf nooit gezien hebben en ook niet zullen zien.

Dat wordt echter heel anders wanneer patiëntinformatie schriftelijk is vastgelegd in dossiers die ook voor heel andere doeleinden dan "roddel" en "het bevredigen van persoonlijke nieuwsgierigheid" kunnen worden gebruikt.

Daarom is het misleidend om te suggereren dat het opslaan van patiëntgegevens in grote datasystemen min of meer gelijk zou zijn aan een vorm van "roddelen".

Ik ken trouwens zelf zorgverleners die hun beroepsgeheim uitermate serieus nemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat als zij met mij mondeling over hun beroepservaringen spreken, zij over casussen alleen in vrij algemene termen spreken en absoluut geen namen of andere specifieke gegevens noemen. Dat is hoe het hoort, en hoe het ook prima kan.

Het voordeel van digitale systemen is dat je het eenvoudig in kaart kunt brengen welke medewerkers zich daar mee bezigen.
Ik vrees dat dat in sommige gevallen tegen zou kunnen vallen. Er vallen workarounds te bedenken, waardoor het minder opvalt dat een niet-behandelaar toch gegevens van een patiënt inziet in een datasysteem.

Maar hoe je het oplost? Er is al te weinig zorgpersoneel omdat er enorm wordt neergegeken op onze 'helden in Coronatijd', ontslaan helpt ook niet. Wie weet hoe het wel moet mag het zeggen.
Ik denk dat het een kwestie is van vier dingen:
1. Dataminimalisatie, zowel in het ontwerp van datasystemen (o.a. "privacy by design"), als door middel van het niet eisen of invoeren van onnodige data. Systemen zoals VIP-Live (van Calculus/Topicus), Mitz of EHDS zijn dus uit den boze.
2. De inrichting van zorgprocessen. Het lijkt tegenwoordig of het woord "team" wordt misbruikt om elke privacy-aantasting te rechtvaardigen. Ook als het gaat om hoe zorgverlening georganiseerd wordt, zou er sprake moeten zijn van dataminimalisatie en "privacy by design". De regie over de zorgverlening van elke specifieke patiënt moet bijvoorbeeld zo laag mogelijk in de zorghiërarchie worden belegd, bij voorkeur bij een individuele, professionele behandelaar. Er moet geaccepteerd worden dat de daadwerkelijk behandelende artsen van een specifieke patiënt, met toestemming van die patiënt, kiezen met welke andere daadwerkelijk behandelende artsen zij gegevens van die patiënt waar nodig delen. Dit is een heel andere benadering dan: "We pleuren alle gegevens van alle patiënten in een datasysteem zodat iedereen erbij kan zodra iemand denkt dat dat wel eens handig zou kunnen zijn."
3. Bewustwording en ethische vorming bij zorgverleners. Niet alleen tijdens hun opleidingen, maar ook tijdens hun professionele loopbaan. Ik weet, het is vaak moeilijk om een serieuze omgang met "opfriscursussen" of "heidagen" te bewerkstelligen. Er zou aandacht besteed kunnen worden aan de persoonlijke risico's die zorgprofessionals lopen als ze hun beroepsgeheim niet serieus nemen - dat motiveert misschien om de boodschap serieus te nemen. Zo kom ik op mijn vierde punt.
4. Effectieve handhaving. Dus niet, zoals nu vaak gebeurt, privacy-schendingen in de praktijk waar mogelijk onder het vloerkleed vegen, en pas als dat echt niet meer lukt, even heel streng een voorbeeld stellen om de reputatie van de organisatie hoog te houden en eventuele beschuldigingen van meer structurele fouten te neutraliseren.

M.J.
18-02-2025, 10:17 door Anoniem
Wat openstaande schermen betreft: ik ben al vele jaren geleden, het zou me niets verbazen als het zo'n vijftien jaar is, een bericht tegengekomen over een ziekenhuis (ik weet niet meer in welk land) waar men zowel die openstaande schermen als het nonchalant aan elkaar uitlenen van pasjes had aangepakt door van de RFID-tags polsbandjes te maken die alle medewerkers droegen. Omdat je je polsbandje niet makkelijk ergens laat liggen, ze zitten om je pols, en los- en vastmaken even een gedoe is, leende men geen pasjes meer aan elkaar uit. Werkstations waren met remote desktop of iets dergelijks ingericht, met je handen bij het toetsenbord werd automatisch jouw sessie aan het werkstation gekoppeld, en na een goed gekozen timeout weer ontkoppeld als jouw polsbandje niet meer werd gedetecteerd. Als ik me dat bericht goed herinner hadden ze iets bedacht dat in de praktijk uitstekend werkte en een hele hoop van dit soort ellende elimineerde, zonder de medewerkers te belasten met daar voortdurend hun aandacht bij te moeten houden naast hun al drukke werk.
18-02-2025, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: Dus ondanks de veronderstelde hoge werkdruk in de zorg hebben zorgmedewerkers nog wel tijd om ongeoorloofd in dossiers rond te snuffelen?
Mensen zijn geen machientjes, ook al zijn er helaas zat managers die leiding geven alsof dat wel zo is. Juist als je op je tandvlees loopt kan de afleiding van toegeven aan zoiets even de verademing opleven die de druk doorbreekt, zodat je die daarna beter aankan, en juist als de druk zo hoog is gaat het beoordelingsvermogen van mensen achteruit, zeker over dingen die niet absoluut de hoofdzaak zijn (dat is de gezondheid van de patiënt).

Ik zeg niet dat het daarmee oké is dat het gebeurt, maar ik snap wel hoe iemand die onder hoge druk werkt precies dat soort dingen als uitlaatklep kan gebruiken om de druk beter vol te houden.
18-02-2025, 11:06 door Anoniem
Door dingetje: Zorgmensen kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen zorg en gezondheid meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.

Politiemensen kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen politiewerk meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.

Bankmedewerkers kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen geld en finacieen meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.

Bouwvakkers kijken heel anders aan tegen privacy. Die stellen bouwveiligheid meestal boven privacy (en al het andere) en vinden het dus ook niet raar om in andermans dossiers te kijken.

KOEKOEK !!
18-02-2025, 20:49 door Anoniem
Door dingetje: (..)Het voordeel van digitale systemen is dat je het eenvoudig in kaart kunt brengen welke medewerkers zich daar mee bezigen.
Met deze "voortreffelijke" eigenschap van digitale systemen schiet je weinig op als er geen tijd is om dit na te trekken: "...en omdat de loggingdata te omvangrijk is om volledig te controleren."
18-02-2025, 21:22 door Anoniem
Door Anoniem: Afnemen big registratie voor 6 maanden bij eerste poging, en oplopende tijden bij herhaling.

Zonder big registratie geen toegang...
Uit Wikipedia:
"In het BIG-register zijn de titels apotheker, arts, fysiotherapeut, geregistreerd-mondhygiënist, gezondheidszorgpsycholoog, klinisch technoloog, orthopedagoog-generalist, physician assistant, psychotherapeut, tandarts, verloskundige en verpleegkundige opgenomen: alleen wie in het register is ingeschreven, is door de wet bevoegd deze beschermde titel te voeren."
Een dokters- of tandartsassistent(e) valt daar al buiten en allerlei vormen van baliepersoneel dat onder toezicht/ verantwoordelijkheid van BIG-houders opereert en toegang tot medische dossiers heeft.
Het BIG-register is opgezet om bepaalde titels van de beroepsgroep te beschermen.
(..) Big houder is verantwoordelijk. Dus ook gebruik namens...
Dat is dus al de huidige praktijk.
Indien nofig dan bv toeganing koppelen aan MFA metbbv fido / webauthn sleutel.
Volgens mij gebeurt dat nu ook al.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.