image

ING hoeft slachtoffer van bankhelpdeskfraude geen 30.000 euro te vergoeden

vrijdag 25 april 2025, 09:53 door Redactie, 27 reacties

ING hoeft een klant die slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd geen 30.000 euro te vergoeden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De klant werd begin vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van de bank. Daarbij kreeg de klant ook het telefoonnummer van de bank te zien. De oplichters weten de klant zover te krijgen dat hij AnyDesk installeert, waarmee zijn computer op afstand wordt overgenomen.

Het telefoongesprek tussen de klant en de oplichters begon om 17.45 uur en duurde tot de volgende ochtend 03.30 uur. In de avond tijdens het telefoongesprek werd er vanaf de betaalrekening van de klant een transactie uitgevoerd die het fraudesysteem van de bank detecteerde en tegenhield. Een aantal minuten later heeft de bank geprobeerd de klant telefonisch te bereiken. Daarnaast werden omstreeks hetzelfde tijdstip berichten gestuurd naar de internetbankieren omgeving en de ING Mobiel Bankieren App van de klant, waarin hij werd verzocht de fraudeafdeling te bellen.

Kort daarna belde de klant de fraudeafdeling van ING. De oplichters hadden de klant echter geïnstrueerd onder geen beding contact te zoeken met de "buitenwereld". De klant liet de fraudeafdeling weten dat hij een e-bike wilde aanschaffen. De bank legde de klant ook uit wat bankhelpdeskfraude is. De klant liet daarop weten dat hier geen sprake van was, waarop ING de rekening vrijgaf. Vervolgens werd er voor een totaalbedrag van 30.000 euro aan transacties vanaf de klant zijn rekening uitgevoerd.

De volgende dag ontdekte de klant dat hij was opgelicht. De bank probeerde de 30.000 euro veilig te stellen, maar dat was niet meer mogelijk. De klant verzocht ING om de 30.000 euro te vergoeden, maar de bank weigert dat. Volgens de bank verklaarde de klant in strijd met de waarheid dat de geblokkeerde overboeking voor een e-bike was. De bank heeft hem daarnaast ook uitgelegd wat bankhelpdeskfraude is.

Volgens ING voldoet de klant wel aan de 'harde criteria' van het 'coulancekader' voor het vergoeden van schade bij bankhelpdeskfraude. "Naast deze harde criteria kijkt de bank ook naar specifieke feiten en omstandigheden van elke oplichtingszaak, waarbij het uitgangspunt is redelijkheid en billijkheid. Banken kunnen op grond van die specifieke omstandigheden besluiten om gedeeltelijk of niet tot coulance over te gaan", stelt het Kifid.

"Hoewel de commissie begrip heeft voor de zienswijze van de consument dat hij niet met een verkeerde intentie een verklaring in strijd met de waarheid heeft gegeven, nu hij die verklaring heeft gegeven terwijl hij niet meer logisch kon nadenken, oordeelt de commissie dat de weigering van de bank om de schade te vergoeden onder die feiten en omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar is", gaat het Kifid verder.

Het klachteninstituut voegt toe dat de ingrijpende nadelige financiële gevolgen voor de klant niet tot een ander oordeel leiden. Door de fraude is de financiële buffer van de klant en zijn echtgenoot van 39.000 euro finaal opgedroogd. Die buffer betreft de opname van een tweede hypothecaire geldlening bij de bank waar zij nog 28 jaar aan vastzitten. Voor een nieuwe buffer zullen zij opnieuw een hypothecaire geldlening af moeten sluiten, waardoor ze de komende 30 jaar geconfronteerd zullen worden met een behoorlijke maandelijkse lastenverzwaring. Naast het financiële aspect heeft de situatie ook op psychisch vlak behoorlijke impact gehad, laat het Kifid weten (pdf).

Reacties (27)
Vandaag, 10:14 door Erik van Straten - Bijgewerkt: Vandaag, 10:17
Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.
Vandaag, 11:00 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Banken bellen niet.

Ja, met de opmerking "wij zin verdachte transacties met uw creditcard". Vervolgens is er geen hoor en wederhoor gesprek (zoals met criminelen) maar word -direct- de creditcard geblokkeerd. Ik heb dat nu 4x meegemaakt (bij 2 verschillende banken) en al die gesprekken zijn precies hetzelfde.

Twee dagen later heb je een nieuwe creditcard in de bus.
Vandaag, 11:03 door Anoniem
Waar is het geld gebleven? De bank kan toch zien waar het geld naartoe is gegaan?
Vandaag, 11:12 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Iedereen kan slachtoffer worden van fraude, maar in dit geval heeft de bank eerst de fraude geblokkeerd en heeft men het slachtoffer nog eens gewezen op bankhelpdeskfraude. Als het slachtoffer om een of andere reden dan als nog aangeeft de fraudeblokkering op te heffen dan weet ik niet wat men nog meer moet doen. Dan wordt het wel heel makkelijk om misbruik te maken van een dergelijk systeem als het altijd wordt vergoed. Leuk sinds de schadevergoeding van dit soort grappen gewoon door de andere klanten wordt betaald. Want zoals je zelf aangeeft zullen de geldwolven bij banken dit niet uit hun eigen bonus betalen.
Vandaag, 11:13 door Anoniem
"Het telefoongesprek tussen de klant en de oplichters begon om 17.45 uur en duurde tot de volgende ochtend 03.30 uur."
Een gespreksduur van bijna -?? acht ??- uur.

DaFuq?
Hoe lang moet het duren, inclusief meerdere inbox berichten van de bank en een telefoongesprek met een -echte- bankmedewerker, voor je in de gaten krijgt dat er iets aan de hands is??????

en..
"Kort daarna belde de klant de fraudeafdeling van ING. De oplichters hadden de klant echter geïnstrueerd onder geen beding contact te zoeken met de "buitenwereld". De klant liet de fraudeafdeling weten dat hij een e-bike wilde aanschaffen. De bank legde de klant ook uit wat bankhelpdeskfraude is. De klant liet daarop weten dat hier geen sprake van was,"

Ik ben altijd benieuwd naar de leeftijd van dit soort slachtoffers. Is het willekeurig, of toch een bepaalde leeftijdsgroep?
Vandaag, 11:17 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Eigen schuld: AnyDesk installeren...
Vandaag, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem: Waar is het geld gebleven? De bank kan toch zien waar het geld naartoe is gegaan?

Naar een stel scholieren, daklozen, kruimel criminelen die hun rekening uitgeleend hebben, het geld gepind hebben , en 90% aan de echte crimineel geven, met 10% voor de moeite.

En dan liegen 'ik wissut nie waar da voor was' .
Vandaag, 11:24 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.
De banken zouden, net als bij beleggen, verplicht een waarschuwing moeten geven
dat je je geld bij bankieren via Internet gemakkelijk kunt verliezen.
Bankieren via Internet vraagt namelijk de nodige expertise
en waar je vroeger daarvoor even naar een filiaal kon gaan
wordt er nu vanuitgegaan dat je dat online zelf wel kan opdoen.

Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).
Zou dat wel het geval zijn, zou dat mogelijk een stuk veiliger zijn?!
Vandaag, 11:29 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Als de bank je belt, en je moet liegen tegen een andere bank medewerker van de bank medewerker.
Dan moet er toch een lampje gaan branden.
als ze je bellen ivm mogelijke faude, en er wordt verteld dat je tegen hun moet liegen.....
dan klopt er toch iets niet.

een bank medewerker kan zijn collega tocg gewoon informeren dat het legitiem is,
dat hoef de klant. niet te doen.

Ik snap dat de bak zegt, helaas, wij hebben actief contact met je opgezocht, je hebt gelogen.
Dan houd het voor de bank gewoon op.
Vandaag, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem: Waar is het geld gebleven? De bank kan toch zien waar het geld naartoe is gegaan?
mogelijk heden (met natuurlijk combinaties van)
- geld ezel
- contant op genomen
- buitenlandse rekening (met andere tijd zone)
- crypto valuta
- tich keer door geboekt
- kado bonnen (en weer uit gegeven)
- verspreid over meerdere rekeningen
Vandaag, 11:54 door Anoniem
Dit is grove nalatigheid van de bank, daarom ook eens met meneer anoniem van 11:29.
Vandaag, 12:39 door majortom
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Eigen schuld: AnyDesk installeren...
Wellicht AnyDesk verpakt als een "onschuldige" of "repareer" applicatie? En wie buiten de bubbel waar we hier allemaal inzitten weet wat AnyDesk is? Te gemakkelijk om te veronderstellen dat iedereen deze kennis heeft en daarop de schuldvraag te baseren. Daarbij komt, ook mensen zonder enige IT kennis moeten van de bank verplicht de online snelweg op, dus kun je verwachten dat dit soort zaken gebeuren (precies de reden dat ik mijn ouders heb gezegd dat ze geen mobiel bankieren app moeten installeren: de drempel om iets over te maken wordt daarmee veel te laag en ik weet zeker dat ze in een whatsApp fraude-achtig verhaal trappen, hoe vaak ik ze daar ook voor zou waarschuwen).
Vandaag, 12:44 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.

Eigen schuld: AnyDesk installeren...
Wellicht AnyDesk verpakt als een "onschuldige" of "repareer" applicatie? En wie buiten de bubbel waar we hier allemaal inzitten weet wat AnyDesk is? Te gemakkelijk om te veronderstellen dat iedereen deze kennis heeft en daarop de schuldvraag te baseren. Daarbij komt, ook mensen zonder enige IT kennis moeten van de bank verplicht de online snelweg op, dus kun je verwachten dat dit soort zaken gebeuren (precies de reden dat ik mijn ouders heb gezegd dat ze geen mobiel bankieren app moeten installeren: de drempel om iets over te maken wordt daarmee veel te laag en ik weet zeker dat ze in een whatsApp fraude-achtig verhaal trappen, hoe vaak ik ze daar ook voor zou waarschuwen).

Verpakt als een "onschuldige" of "repareer" applicatie?

Dat zou kunnen, maar een bank laat je via de telefoon geen "software" installeren, dus nog steeds: Eigen schuld!
Vandaag, 12:52 door Bitje-scheef
Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Mwah, even het verhaal gelezen. Daar zijn toch echt een aantal controle punten bewust genegeerd/verkeerd weergegeven door de persoon in kwestie. Dus in mijn ogen heeft de ING zijn best gedaan. Ik vind de conclusie van Kifid gewoon juist.

(Ben het niet altijd eens met Kifid, maar in deze zaak wel).

@Erik Ja een online samenleving heeft voor- en nadelen. Inmiddels hebben we een dikke 2 decennia internetbankieren.
Niet iedereen is even digi-wise maar kom op, het negeren van enige vooruitgang van veel mensen is ook wel een dingetje hoor.
Vandaag, 13:26 door Anoniem
De schuldigen zijn de telecom bedrijfen die gespoofde telefoonnummers doorgeven.
Vandaag, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).

Dat misschien niet, maar je krijgt wel een melding als de ingevulde naam-/nummercombinatie niet klopt. Dat is bij ING in ieder geval standaard.
Vandaag, 14:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).

Dat misschien niet, maar je krijgt wel een melding als de ingevulde naam-/nummercombinatie niet klopt. Dat is bij ING in ieder geval standaard.

Dit bij alle banken zo, en voor zover ik kan herinneren ook via de wet verplicht.
Vandaag, 15:05 door Anoniem
"Hoewel de commissie begrip heeft voor de zienswijze van de consument dat hij niet met een verkeerde intentie een verklaring in strijd met de waarheid heeft gegeven, nu hij die verklaring heeft gegeven terwijl hij niet meer logisch kon nadenken, oordeelt de commissie dat de weigering van de bank om de schade te vergoeden onder die feiten en omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar is", gaat het Kifid verder.

wacht maar af als jullie straks de 90 halen en je zuur verdiende centjes getjoept worden omdat je even niet helder bent en niet opgevoed/opgegroeid bent met de technologie van dan maar daar wel toe gedwongen bent het te gaan gebruiken!
Vandaag, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).
Zou dat wel het geval zijn, zou dat mogelijk een stuk veiliger zijn?!

Op die manier kun je van iedere bankrekening de bijbehorende naam bekijken. Dat zou juist een datalek zijn.
Vandaag, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).

Dat misschien niet, maar je krijgt wel een melding als de ingevulde naam-/nummercombinatie niet klopt. Dat is bij ING in ieder geval standaard.
Maar daar heb je niet zo veel aan
want je krijgt geen melding als de tenaamstelling niet klopt
en daarna kun je gewoon geld overmaken
met alle risico's van dien.
Vandaag, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem: De schuldigen zijn de telecom bedrijfen die gespoofde telefoonnummers doorgeven.

Techneuten zoeken het altijd in de techniek.

De SCHULDIGEN zijn de oplichters.
De medeplichtigen zijn de money-mules.

Maar je denk toch niet dat het type naieveling dat zich hier liet ompraten werkelijk niks zou doen als ie gebeld wordt door een wegwerp mobieltje ?

Op WhatsApp is de afzender wel betrouwbaar. Heeft dat geholpen voor de "ik ben je dochter met een nieuw nummer en stuur maar meteen geld naar westernunion" ?
Dat werkte - op hetzelfde type mensen - uitstekend.

"ik ben de adviseur van de bank maar ik bel met mijn prive mobiel" , oh, daar trapt NIEMAND in ?
Vandaag, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Waar is het geld gebleven? De bank kan toch zien waar het geld naartoe is gegaan?
Het is nog erger. Banken kunnen het bedrag altijd terugboeken. Dat de tegenpartij dan in de min staat is zijn probleem.
Vandaag, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Ook de gebruiksvriendelijkheid van software van banken schiet daarbij tekort:
als ik bijvoorbeeld een bankrekening invul, krijg ik niet de bijbehorende tenaamstelling te zien.
Zelfs niet van de belastingdiensten (zijn er meerder namelijk).
Zou dat wel het geval zijn, zou dat mogelijk een stuk veiliger zijn?!

Op die manier kun je van iedere bankrekening de bijbehorende naam bekijken. Dat zou juist een datalek zijn.
De ernst daarvan is heel betrekkelijk en mogelijk is het wel veiliger voor het betalingsverkeer.
Wat dat betreft is het veel onveiliger als mensen je e-mail adres weten
aangezien je daarmee vaak moet inloggen.
Wat dat betreft snap ik ook niet dat browsers het mogelijk maken om
je inlognaam op te slaan voor hergebruik.
Vandaag, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waar is het geld gebleven? De bank kan toch zien waar het geld naartoe is gegaan?
Het is nog erger. Banken kunnen het bedrag altijd terugboeken. Dat de tegenpartij dan in de min staat is zijn probleem.

Lekker dan als je net te goed trouw je geld gekregen hebt, tegenpartij liegt even dat ie opgelicht is, en je wordt weer leeggetrokken.

Knap auto'tje, koop ik van je voor 10K , nee hoor, veilig naar je overboeken.
Vandaag, 16:46 door Anoniem
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.
sorry maar je gaat totaal voorbij aan het echte probleem wat in dit bericht naar voren komt.
Ja, de bank belt ook, maar welke bank wil graag dat je Anydesk installeert?
De klant heeft dus ook gewoon zitten liegen. Het was WEL helpdeskfraude. Het is aan de klant uitgelegd maar de klant wist het beter, en heeft zitten liegen.
Vandaag, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is grove nalatigheid van de bank, daarom ook eens met meneer anoniem van 11:29.
hoezo nalatigheid? De bank heeft initieel de transactie geblokkeerd en contact gezocht met de klant.
Als die klant vervolgens liegt tegen de bank en volhoudt dat het legitiem is, is het daarna gewoon klaar voor de bank.
Vandaag, 17:22 door majortom
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Voordat je zegt dat het de eigen schuld is van deze slachtoffers: kijk https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/71-000-euro-kwijt-door-spoofing/.

Deze vorm van oplichting wordt mogelijk gemaakt door onze toenemend online samenleving.

Het is nu normaal dat je gebeld wordt of digitale berichten ontvangt - op een veel grotere schaal dan mogelijk was met papieren post en een gang naar een bankfiliaal, apotheek of huisarts.

Het is echter lastig, zo niet onmogelijk, om op afstand nep van echt te kunnen onderscheiden. Banken bellen ook. Zeggen "wij zullen nooit" beklijft niet en bovendien wordt er veel te vaak tegen gezondigd.

De bank zou een veilige bewaarplaats voor jouw geld moeten zijn, wat er ook gebeurt. Maar is dat niet meer het geval. Het zijn geldwolven geworden, en jij ben hun product - dat in alle gevallen geld moet opleveren.

Dat nog naast de factor van meer dan 1000 tussen schade door bankhelpdeskfraude en de winsten van banken. Geëxplodeerd dankzij dat alles nu online gaat.
sorry maar je gaat totaal voorbij aan het echte probleem wat in dit bericht naar voren komt.
Ja, de bank belt ook, maar welke bank wil graag dat je Anydesk installeert?
De klant heeft dus ook gewoon zitten liegen. Het was WEL helpdeskfraude. Het is aan de klant uitgelegd maar de klant wist het beter, en heeft zitten liegen.
Het lijkt me sterk dat de klant heeft zitten te liegen. Het ligt meer voor de hand dat de klant de fraudedesk niet heeft gesnapt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.