Vergeet virussen, hackers en netwerk sabotage het zijn haatsites en websites waarin bedrijven worden afgekraakt waar managers 's nachts wakker van liggen, zo heeft het Engelse onderzoeksbureau mi2g bekend gemaakt. Er zijn verschillende soorten haatsites, maar meestal beginnen ze met woorden als "I hate" of eindigen ze met "sucks" of "myths". De reden voor het beheren van een haatsite verschillen. Soms gaat het om een georganiseerde actie tegen een bepaald merk of bedrijf, andere keren zijn het gedupeerde consumenten die hun stem willen laten horen. Volgens mi2g zouden er inmiddels meer dan 10.500 sites zijn waarin bekende merken en bedrijven worden afgekraakt. Een gigantische toename ten opzichte van 2000, toen er nog maar 1900 haatsites waren. In 1997 waren er nog maar 550 haatsites en in 1995 begon het fenomeen pas, want toen was er slechts één haatsite. Haatgroeperingen gebruiken flyers, nieuwsbrieven en andere publicaties om hun standpunt bekend te maken. Dankzij het internet, e-mail mailinglists en blogs kunnen ze echter een globaal publiek bereiken en als ze maar genoeg "modder" naar een bedrijf gooien, dan zal er altijd iets blijven hangen. Iets wat slecht voor de aandelen van het betreffende bedrijf kan zijn, zo waarschuwt mi2g.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.