image

Consumentenbond noemt G Data beste virusscanner

donderdag 8 mei 2008, 16:54 door Redactie, 21 reacties

In een onderzoek dat is uitgevoerd door een internationaal onderzoeksbureau in opdracht van meerdere consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse en Belgische Consumentenbond, komt het Duitse G Data als beste uit de bus. "G Data is het beste pakket en een van de goedkoopste bovendien," zo luidt de conclusie (leden only). De bond mag het onderzoek dan zelf niet hebben uitgevoerd, de kritiek op het testveld is er niet minder om. "Lachwekkend" is de omschrijving van zeven suites die zoveel malware doorlaten dat het eigenlijk geen beveiligingssoftware meer is.

Met name CA en Microsoft moeten het ontgelden en zijn volgens de onderzoekers "zo lek als een mandje." CA liet 30% van alle Trojaanse paarden door en maar liefst 70% van alle bootvirussen. Microsoft onderschepte minder dan een op de tien macrovirussen. Dat de softwaregigant hierop wordt afgerekend is toch wel bijzonder, zo vaak komen macrovirussen niet meer voor. Ook Kaspersky krijgt ervan langs omdat de firewallbescherming standaard op 'laag' staat en, net als Norton, geen perodieke malwarescan heeft ingepland. Avira krijgt het verwijt geen virussen te scannen die ingepakt zijn. "Al deze zaken zijn aan te passen, maar daar moet je als gebruiker dan maar wel opkomen."

Na G Data scoren Bitdefender en F-Secure het beste, gevolgd door Kaspersky, Avira en Symantec's Norton. Panda, Trend Micro, Microsoft en CA staan helemaal onderaan.

Welke waarde?

De totale testset bestond uit onder meer 543 Trojaanse paarden, 21 rootkits, 346 wormen, 48 macrovirussen, 124 bestandsvirussen, 40 bootvirussen en 35 stuks spyware. In totaal ruim 1709 stuks malware, waarvan 15 nieuwe virussen. Security.NL nam contact op met de Consumentenbond om te vragen wie de test heeft uitgevoerd, maar daar wil het geen antwoord op geven.

Het willekeurig testen van anti-virus software is de industrie een doorn in het oog. Niet alleen wordt er vaak verkeerd getest, gebruikte methoden zijn ondoorzichtig. "Veelal komt het voor dat een tijdschrift een of andere test koopt en publiceert. Zo’n test kan dan een weg vinden naar verschillende magazines en zodoende een grote invloed hebben," zo liet Marius van Oers van McAfee ons onlangs weten. Het opzetten van een goede test is volgens de virusexpert niet eenvoudig. Niet alleen moeten er veel exemplaren aanwezig zijn, ook de kwaliteit speelt een rol. "Veelal is het lastig voor “buitenstaanders” om aan die voorwaarden te voldoen met een kleine, soms vervuilde, collectie test. Om dat tegen te gaan moet er getest worden met een set die representatief en goed is."

De AV-industrie is daarom met erkende testers zoals AV-Test en AV-Comparatives de Anti-Malware Testing Standards Organization (AMTSO) gestart. De organisatie gaat zich bezighouden met het opstellen van regels voor het testen van anti-virus software. Onlangs publiceerden we een artikel over de AMTSO, waarin ook het testen aan bod komt.

Righard Zwienenberg, Chief Research Officer bij Norman laat daarin weten: "Helaas baseren veel mensen zich op de paar goede tests die er zijn. Er zijn goede tests, zoals onder andere van Andreas Marx. Nadeel is alleen dat 20 bladen diezelfde test kopen en het over een tijdsspanne van 6 maanden publiceren, en bijna allemaal zeggen ze dat zij zelf hebben getest. Als je dan als anti-virusbedrijf een slippertje hebt gemaakt, en alle anti-virusbedrijven hebben dat van tijd tot tijd, word je daarvoor dus heel lang gestraft. En voor de publieke opinie lijkt het dus dat een product al langere tijd slechts is door de verschillende tijden van publicatie."

Reacties (21)
08-05-2008, 18:41 door Anoniem
Niet alleen wordt er vaak verkeerd getest, gebruikte
methoden zijn ondoorzichtig.

Security.NL nam contact op met de Consumentenbond om te
vragen wie de test heeft uitgevoerd, maar daar wil het geen
antwoord op geven.

Het antwoord lijkt me ook vrij eenvoudig: de
Consumentenbond. De organisatie heeft de test uitgevoerd. De
vraag welke persoon dan precies lijkt mij niet relevant.
Wat wel belangrijk is, is dus die ondoorzichtigheid van veel
testmethoden. Een goede test is zodanig beschreven dat
anderen die kunnen herhalen en hun eigen uitkomsten kunnen
vergelijken. Want dan heb je het over een neutrale en
wetenschappelijke aanpak.

Het willekeurig testen van anti-virus software is de
industrie een doorn in het oog. Niet alleen wordt er vaak
verkeerd getest, gebruikte methoden zijn ondoorzichtig
.
Die zogenaamde beveiligingsindustrie zou ook kunnen
vaststellen dat consumenten behoefte hebben aan
onafhankelijke vergelijkingen en adviezen. Men zou dus
misschien beter kunnen meewerken aan dit soort onderzoeken.

[admin] De Consumentenbond heeft de test NIET uitgevoerd, maar staat hier wel achter [/admin]
08-05-2008, 19:55 door Anoniem
Security.NL nam contact op met de Consumentenbond om
te vragen wie de test heeft uitgevoerd, maar daar wil het
geen antwoord op geven.

Een waardeloze test dus.......
08-05-2008, 20:00 door Anoniem
Waarom zeggen ze dan niet wie de test heeft uitgevoerd en
welke samples ze gebruikten? Hun referentiepc is lachwekkend
te noemen en ze beweren onderin het artikel dat de
ingebouwde firewall van Vista beter is in zijn werk dan die
van Ubuntu (iptables), nu is die laatste mischien moeilijk
te configureren, maar slechter dan die van Vista?
08-05-2008, 21:24 door Nomen Nescio
De Consumentenbond heeft een hobby van wijlen prins Bernhard
overgenomen; het schieten van bokken.

Onlangs nog vonden ze dat @Home de beste helpdesk had. Die waslijst aan
klachten bij Kassa hadden ze niet gezien. De onbenullige antwoorden van die
helpdesk komt volledig overeen met het niveau van de Consumentenbond;
onbenullig en totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Wat dat betreft steekt Security.nl er met kop en schouders bovenuit.

Maar laten we ook even de achtergronden bekijken: als jij een behoorlijke
baan in de IT zou kunnen krijgen vanwege je kennis van zaken, zou je dan bij
een helpdesk als die van @Home gaan werken?

I rest my case.
08-05-2008, 22:13 door Anoniem
Nog meer waardeloze rommel van diezelfde Consumentenbond:

http://blogger.xs4all.nl/pgv123/archive/2008/05/08/387890.aspx
08-05-2008, 22:14 door Anoniem
Wie de test heeft uitgevoerd en wanneer vindt ik irrelevant,
ze corresponderen vaak wel met andere (gecertificeerde)
tests en grote updates productupdates laten lang op zich
wachten. Vergeet ook niet dat een steekproef een
doordeweekse dag voor de gebruiker kan zijn.

Het punt van kritiek is voor mij de criteria. Security is
een oplossing, alvorens je een oplossing nodig hebt zul je
eerst met een probleem moeten zitten. Als dus in het geval
van Kaspersky bij installatie wordt GEVRAAGD waar een
firewall op moet staan en dit standaard laag is vindt ik dat
geen minpunt. Integendeel! Prop de consument geen
blokkerende spullen door de strot wanneer de consument dat
misschien helemaal niet nodig heeft. Een periodieke mallware
scan is ook een lachertje, als je een gebouw hermetisch
afsluit hoef je toch ook niet periodiek te kijken wie er nog
binnen is?

Een tegenargument is natuurlijk de mensen die niet weten wat
ze willen die gewoon een installatie doorklikken maar
terugkomend op wat ik eerder zei, weten deze mensen dan wel
wat voor probleem ze hebben? Is de gekozen oplossing dan wel
de juiste? Als je dan wil kijken wat veilig is moet je
testen op wat er wordt doorgelaten en wat niet, omdat ik het
onderzoek nog niet volledig heb gelezen weet ik dan ook niet
of de stand daardoor zal veranderen.
09-05-2008, 01:18 door Anoniem
Door Anoniem
Wie de test heeft uitgevoerd en wanneer vindt ik irrelevant,
ze corresponderen vaak wel met andere (gecertificeerde)
tests en grote updates productupdates laten lang op zich
wachten. Vergeet ook niet dat een steekproef een
doordeweekse dag voor de gebruiker kan zijn.

Het "wie" mag jij niet relevant vinden, maar dat is geen kwestie waar je van
mening over kan verschillen. Als je niet weet wat malware is en hoe je het kan
herkennen kun je het ook niet testen. En er zijn nu eenmaal weinig mensen
die dat wel weten.

Als de consumentenbond niet wil zeggen wie er getest heeft, dan zijn de
testresultaten bij voorbaat niet te vertrouwen. Verdere discussie over
interpretatie heeft dan weinig zin.
09-05-2008, 08:23 door Anoniem
Onafhankelijk AV onderzoek bestaat al erg lang:
http://www.av-comparatives.org/
alleen kenden de consumenten deze nog niet..
greetz JRvS
09-05-2008, 08:43 door Lodewijk_XL
Door Anoniem
Waarom zeggen ze dan niet wie de test heeft uitgevoerd en
welke samples ze gebruikten? Hun referentiepc is lachwekkend
te noemen en ze beweren onderin het artikel dat de
ingebouwde firewall van Vista beter is in zijn werk dan die
van Ubuntu (iptables), nu is die laatste mischien moeilijk
te configureren, maar slechter dan die van Vista?

Misschien heeft dat iets te maken met de doelgroep ? Daarmee
bedoel ik dat het gemiddelde Consumentenbond lid
waarschijnlijk geen IT specialist is maar iemand waarbij de
boel gewoon moet werken. (komt bij meer mensen voor ;-) )
Helaas heeft Dhr Zwienenberg wel gelijk, veel mensen die lid
zijn van deze club staren zich blind op de uitslagen van de
diverse tests van de bond. (niet alleen die van software)
09-05-2008, 09:12 door Anoniem
Consumentenbond waarvoor je eerst moet betalen wil je het
sowieso lezen, dat staat me eerst al tegen. De betalende
consument heeft dus inzage naar een onderzoek waar men de
bron niet wil laten kennen. Ik weet dat g data best een
gemakkelijk stukje software is, maar de beste dat gaat er
bij mij niet in. Esset en Kaspersky zijn aan elkaar gewaagd
en waar symantic ineens in eenzelfde zucht genoemd wordt is
al helemaal om over na te denken.
09-05-2008, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem
Onafhankelijk AV onderzoek bestaat al erg lang:
http://www.av-comparatives.org/
alleen kenden de consumenten deze nog niet..
greetz JRvS
Als je de resultaten van de laatste comparative er op naslaat (februari 2008),
dan zie ik in grote lijnen wel precies hetzelfde resultaat als in de
Consumentengids: G DATA bovenaan (de enige die in alle categorieën boven
de 99% scoort), Kaspersky een einde daarachter, Norton en NOD/Eset nog
verder en McAfee en Microsoft in de onderste regionen.
09-05-2008, 18:26 door Anoniem
Door Nomen Nescio
De Consumentenbond heeft een hobby van wijlen prins Bernhard
overgenomen; het schieten van bokken.

Onlangs nog vonden ze dat @Home de beste helpdesk had. Die
waslijst aan
klachten bij Kassa hadden ze niet gezien. De onbenullige
antwoorden van die
helpdesk komt volledig overeen met het niveau van de
Consumentenbond;
onbenullig en totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Wat dat betreft steekt Security.nl er met kop en schouders
bovenuit.

Maar laten we ook even de achtergronden bekijken: als jij
een behoorlijke
baan in de IT zou kunnen krijgen vanwege je kennis van
zaken, zou je dan bij
een helpdesk als die van @Home gaan werken?

I rest my case.

De reden dat de @Home helpdesk als beste verkozen werd is
omdat @Home enorm veel abonnees heeft tov van andere (kabel)
providers.
Dus een handvol mensen met de ergste klachten komt dan op tv
maar is geenszins een meetlijn voor de gesteldheid van
service bij een provider.

Bovendien is de eerste lijn van @Home ge-outsourced naar
callcenters waar studenten en huisvrouwen werken om een
centje bij te verdienen en totaal geen empatie kunnen
opbrengen voor de klant zijn probleem of de juiste
technische kennis bezitten.

De 2de lijn van @Home (de technische dienst) is bijvoorbeeld
een afdeling die wel degelijk verstand van zaken heeft en
problemen hetzij kan oplossen, hetzij escaleren naar
afdelingen die het op hun beurt dan weer kunnen oplossen.

Echter de gewone consument ziet dat niet. Heeft ook geen
idee dat er bepaalde protocols en werkwijzen zijn waar
iemand zich aan dient te houden binnen een bedrijf en hebben
al helemaal geen benul dat er ook 3de partijen zijn die voor
problemen kunnen zorgen. Denk bijv aan de aannemers die
monteurs moeten aansturen en dat niet altijd op een correcte
wijze afhandelen. De klant wordt hier de dupe van en @Home
is vervolgens het aanspreekpunt.

Het is heel gemakkelijk om met een vinger beschuldigend naar
iemand te
wijzen als je maar 1 kant van het verhaal kent.

UPC heeft de problemen ook gekend dewelke @Home had en die
hebben ze nu ook niet meer. Ja er zijn vaak problemen bij
@Home en ja soms worden klanten niet of niet adequaat
geholpen, maar veel vaker gebeurt het dat de klant in
kwestie WEL netjes, snel en adequaat geholpen wordt.
09-05-2008, 19:07 door Zipper306
Laat de consumentenbond zich nu eens gaan bezig houden met
het testen was middelen, en zich niet inlaten met computer
software, waar ze geen kaas van gegeten hebben.
09-05-2008, 23:18 door the virusman
als ze nou eens idd gewoon wasmiddelen testen, dat lijkt mij volstaan voor deze club.

antivirus producten testen is een vak apart, ja ze hebben het uitbesteed. aan
wie, aan de buurvrouw ??

G Data is natuurlijk idd een goed product net als kaspersky en eset (nod32)
dat zijn.

Ik denk overigens dat mensen die lid zijn van deze consumentenbond voor
gele dozen kiezen, die zijn vertrouwd en kennen ze en zullen dus vast wel
goed zijn......???
10-05-2008, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem
Waarom zeggen ze dan niet wie de test heeft uitgevoerd en
welke samples ze gebruikten? Hun referentiepc is lachwekkend
te noemen en ze beweren onderin het artikel dat de
ingebouwde firewall van Vista beter is in zijn werk dan die
van Ubuntu (iptables), nu is die laatste mischien moeilijk
te configureren, maar slechter dan die van Vista?

Hebben ze die test uitgevoerd op Vista want in dat geval hebben ze ofwel UAC
uitgeschakeld of in ieder geval de UAC verwittiging genegeerd.
11-05-2008, 11:46 door Nomen Nescio
Inderdaad, zwaar geleuter. Zo kan Avira wel degelijk ingepakte virussen
herkennen en uitschakelen, maar dan moet je dat wel instellen. Veel
gebruikers willen zo weinig mogelijk last hebben, daarom schakelen ze de
beveiliging zo laag mogelijk en denken dan dat ze toch goed beschermd zijn.
Zoiets als vertrouwen op een voordeur die op slot zit en tegelijk de keukendeur
open laten staan.
12-05-2008, 20:37 door Anoniem
Het \"wie\" mag jij niet relevant vinden, maar dat is
geen kwestie waar je van mening over kan verschillen. Als je
niet weet wat malware is en hoe je het kan herkennen kun je
het ook niet testen. En er zijn nu eenmaal weinig mensen die
dat wel weten.
Waarom zeggen ze dan niet wie de test heeft
uitgevoerd en welke samples ze gebruikten?
Inderdaad. Het gaat er om dat men kan lezen hoe de test
gedaan is. De Consumentenbond hoeft zo'n technisch verhaal
niet in het artikel te zetten, want dat lezen de meeste
consumenten toch niet. Maar een link ernaar zou op z'n minst
handig en fatsoenlijk zijn. En het zou ook wat meer waarde
aan het verhaal geven, want zonder onderbouwing is ook zo'n
prachtig rapport niet meer waard dan een mening.
14-05-2008, 09:54 door spatieman
mijn oma zegt altijd:
Ik heb het op TV gezien, dus het is WAAR..
14-05-2008, 18:48 door Anoniem
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat het lab van GData de test heeft
uitgevoerd.......
Lang leve WC-eend.
29-01-2011, 11:51 door Anoniem
Heb de software Gdata gekocht aan de hand van de aanbeveling van de consumenten bond. De software gaat nu van mijn pc want het scannen van mijn pc duurt meer dat 5 uur en tussentijds kan ik niets op mijn pc doen. Ook het opstarten van mijn pc gaat heel langzaam terwijl het daarvoor redelijk snel was.
Kort om ik vertrouw de consumentenbond niet meer en kies zelf welke virusscanner het beste en de snelste is.
De klacht heb ik neergelegd bij Gdata maar zij vinden dat 5 uur scannen redelijk snel is. En daar moet ik het mee doen.
Dus ik hou het op de gratis virusscanners die aangeboden worden. Scheelt een hoop geld.

Vriendelijke Groeten.
Willem,
06-03-2011, 14:54 door Anoniem
Ik vind Avira wel goed scannen en bied mij wel de juiste bescherming. Avira was in 2008 als best gekozen door PCM dus lijkt mij wel vreemd dat ze dan in plaats van vooruit kijken achteruit gaan.


Avira is een anti virus programma, in 2008 door PCM als beste getest.

Voor alle andere informatie over de producten van Avira kunt u op de website van Avira kijken (Engelastalig) http://www.free-av.com of (Nederlandstalig) http://www.avira.nl
Bron: http://www.snelpchulp.nl/bescherming/anti-virus/avira-antivir-gratis-downloaden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.