De vorige economische crisis - voor mensen die het zich niet meer herinneren - ging over het opleuken van bedrijfsresultaten zodat opgeklopte verwachtingen nog een maatje hoger werden. Grote bedrijven riepen zichzelf uit tot beste vertegenwoordigers van het zegevierend kapitalisme en de grote directeuren werden stijliconen. De beloning van het management was gekoppeld aan de in de beurskoers vertaalde verwachting. Het afstorten van dit systeem in 2002 doopten we de 'internetbubble' naar de meest zichtbare exponent.
Om herhaling van 2002 te voorkomen namen de verschillende overheden een reeks vergelijkbare maatregelen. De belangrijkste was het ruimhartig hanteren van het rentewapen door centrale banken, de Amerikaanse voorop. Als goede tweede kregen we de regels van SOx (2002), Tabaksblat (2003) en allerlei aanverwanten. Daarmee werd de toezichthouder de bescherming tegen een nieuwe dijkdoorbraak en begon de opmars van Compliance en GRC, inmiddels een zeer goed boerende bedrijfstak.
In 2008 heeft de volgende dijkdoorbraak daadwerkelijk plaatsgevonden. De medicatie van 2003 heeft niet geholpen. Als ik de tekenen goed versta moeten we ons voorbereiden op een grotere dosis: meer regeldruk en toezicht en een rente die naar de 0% of zelfs daaronder gaat. Het laatste is in volle gang, en het eerste zal komen zodra de stofwolken zijn neergedaald.
Door fors te strooien met renteverlagingen werd de crisis van 2002 vakkundig naar de toekomst doorgeschoven. Naar nu dus. In 2002 waren het de graaiende topondernemers die de wereld in een recessie stortten. Nu zouden die door Sox en Tabaksblat in toom worden gehouden. Is de huidige crisis dan nu de schuld van falend toezicht en te weinig regels, zoals Greenspan en oud-directeur Levitt van de SEC roepen. Onder vakmensen is dit toch wel de meest gangbare opinie. Maar er zijn ook andere geluiden die de oorzaak van 2002 én van de huidige kredietcrisis plaatsen in het monetaire beleid van de overheid. Dat zit zo: eerst moest de rente omlaag om de economie te stimuleren. Daarmee daalde en passant ook de kosten van de begrotingstekorten bij de overheid. Doordat de rente laag was, groeide de geldhoeveelheid, werd lenen spotgoedkoop, sparen zinloos en klotste het overtollige geld tegen de plinten. Zo stegen huizenprijzen, grondstofprijzen en boekwaardes van bedrijven explosief, want alles was beter dan 2% rendement op de staatslening. Ieder risico was gerechtvaardigd.
Maar omdat er tegenover dit extra geld geen extra waarde stond zou er toch sprake zijn van een torenhoge inflatie, leert de economische theorie ons toch? Ja en nee. Er wordt gezegd dat de geldhoeveelheid groeit vanwege de opkomende landen als China en India; daar wordt extra waarde gecreëerd. Maar dat is zeker niet het hele verhaal. Inflatie is een nationaal cijfer maar 'flitskapitaal' is internationaal en blijft buiten de boeken. Geen haan die ernaar kraait, en politiek bovendien verrotte handig, gegeven de automatische koppelingen en andere gevolgen van inflatie. Het is je toch ook opgevallen dat de stimuleringsmaatregelen van Bos buiten de inflatieberekeningen van het CBS blijven. Gaat dat geld dan rechtstreeks naar de opkomende landen?
Dit verklaart ook waarom de Europese Centrale Bank niet mee wil doen aan de lagerentepolitiek; zij stelt dat dit op de middellange termijn leidt tot grote gevaren voor de prijsstabiliteit. Milton Friedman wees daar ook al op.
En toch wordt hetzelfde middel weer volop ingezet, omdat het spook van de deflatie ook nog rondwaart. En daarom gaat de rente naar nul en draaien de geldpersen op volle toeren. We gaven uit wat we niet hebben, werden daar ziek van en het medicijn is meer uitgeven. Dat is als een biertje tegen een kater - het helpt even maar je blijft lazarus. Met als gevolg dat sparen geen rente meer oplevert. De eerste bank die 0 procent geeft op sparen is gesignaleerd: de Julian Hodge bank in Wales heeft de primeur. Feitelijk (gezien de inflatie) leg je er geld op toe als je het op de bank zet - let wel, dezelfde banken die onvoldoende liquiditeit zouden hebben om normale leningen te verstrekken.
Maar ja, dit verhaal is een stuk moeilijker (en nog vele malen complexer dan hierboven) dan de schuld bij de graaiers of de controleurs leggen. De markt heeft het gedaan, punt uit. Het marktdenken heeft helemaal afgedaan en de liberalen zitten waar de socialisten na de val van de muur in 1989 zaten: in het verdomhoekje. De staat is helemaal terug. En dat gaat wel een paar jaar zijn effecten hebben. Ook op ons werkveld.
In 2002 vervingen we het traditionele interne toezicht door het stelsel van extern toezicht via auditoren zoals we dat nu kennen. Nu de pendule richting de staat gaat, roepen velen dat ook deze vorm van zelfregulering onvoldoende is. Dat zal zeker leiden tot een berg extra regels en een sterke leiband voor de auditor. Dat gaan we merken, zeker als we het projecteren op de Security compliance. Het moment nadert dat je als bedrijf een bepaald stuk software niet mag gebruiken omdat de staatsauditor er nog geen toetsingskader voor heeft opgesteld....
Is er iets te leren uit het falen van de financiële auditing? Zeker wel. Auditing is gebaseerd op de Risk Based Approach, die in de informatiebeveiliging ook een tijdje in de mode is geweest en nog steeds breed gedragen wordt, via methodes en best practices. In het kort is dit: maak een lijstje van alle risico's en neem de bijpassende maatregelen. Gebleken is dat de Risk Based aanpak faalt; je ziet altijd risico's over het hoofd omdat ze je voorstellingvermogen dan wel je kennis te boven gaan. Het is een heel gevaarlijke illusie om te denken dat ieder probleem te voorkomen is of af te dekken met een normenkader. Er is niets zo verstikkend als het uitsluiten van iedere eventualiteit, het afdekken van ieder mogelijk risico. En het werkt niet omdat je niet ieder risico kunt onderkennen. Wil auditing een effectieve rem vormen op riskant gedrag, dan is een betere aanpak nodig. Geen hardere, zoals nu gaat gebeuren.
Kenmerkend voor de Risk Based Approach is de wonderlijke vermenigvuldiging van regels - na iedere ronde blijken er nieuwe voorschriften bij te zijn gekomen, met een stijgende mate van bizarre bijwerkingen. Het voornaamste risico waartegen organisaties zich indekken is nu al het compliance risico in plaats van de risico's waar het allemaal om te doen was. Wat de crisis nu bewijst.
Nu is beveiliging van computersystemen van een andere ordegrootte dan het bewaken van de financiële integriteit van onze economie. Maar toch - de afhankelijkheid van computersystemen begint een grootte aan te nemen die echt bedreigend wordt. En we gebruiken dezelfde methodes als in de financiële wereld gebruikelijk zijn. We houden alleen rekening met risico's die we waarschijnlijk achten.
Als een volgende DNS Changer Trojan computers naar een nep-CRL in plaats van de echte bij Verisign leidt en een paar strategisch gekozen root-certificaten ongeldig verklaart, gaat er echt een heleboel stuk. Helemaal zodra we DNSSec ingevoerd hebben. Op een dergelijk scenario is vrijwel niemand voorbereid. Dit klinkt wellicht meer als een Tom Clancy scenario dan als een realistisch verhaal, maar ook bij computers is een volledige breuk denkbaar. En bovenstaande kan door een gemiddelde nerd op zijn zolderkamer in elkaar gezet worden. Wat overigens geen oproep is aan de lezers van deze site.
Wat de crisis ons bovenal leert is dat je soms het ondenkbare moet denken. Op dit moment is onze beveiliging gebaseerd op het voorkomen van bekende problemen en het verminderen van bekende risico's. Daarmee maken we dezelfde denkfout als de financiële wereld heeft gemaakt. Door het onverwachte tot onmogelijk te bestempelen nemen we enorme risico's. We hebben nog wel wat tijd om ons leven te beteren, maar niet veel. Een recessie zou maar zo kunnen beginnen met een probleem in het digitale domein. En als we pech hebben is dat de volgende keer al, in 2013 of zo.
Door Peter Rietveld, Senior Security consultant bij Traxion - The Identity Management Specialists -
Vorige columns van Peter
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.