Door Anoniem: Beste Identity Management consultant,
Ook ik ben sinds een aantal jaren werkzaam op het gebied van Identity en Access Management en vind nog dagelijks uitdagingen in mijn werk,
Wat mij vooral opvalt aan jouw epistel is het feit dat je Identity Management voornamelijk afschildert als een technisch 'truukje'. Dit leid ik af aan het feit dat het woord 'proces' geen enkele keer voorkomt. Als je als techneut tegen IdM of IAM aankijkt, dan heb je inderdaad na een paar jaar het wel gezien. (hoe krijg ik een identity object zo snel mogelijk van À naar B) Als je jezelf meer richt op de proces kant (die volgens Gartner en anderen zo'n 80% van het project uitmaakt), dan is er voor zowel je klant als voor jezelf zoveel meer winst te behalen! Voor de klant omdat processen veel beter gaan aansluiten op zijn behoeften en voor jezelf omdat in dit vakgebied zoveel te leren valt.
De reden dat IdM projecten vaak falen is niet omdat de objecten niet op de juiste wijze van À naar B gebracht worden, maar omdat de klant op een veel hoger abstractieniveau betere resultaten had verwacht. De belofte aan het begin van het project dat alles veel sneller en beter zou gaan ziet de klant vaak niet. Die ziet alleen maar een afgenomen flexibiliteit: daar waar vroeger een account per direct kon worden aangemaakt, verschuilt de IT afdeling zich nu achter het feit dat de PZ afdeling haar werk nog niet heeft gedaan en 'daar kunnen zij toch echt niets aan doen!'. Ook de enorme mogelijkheden van data verrijking vanuit diverse bronnen wordt vaak over het hoofd gezien, omdat het dogma dat de PZ database leidend is, te sterk wordt nagestreefd. De PZ database is voor heel andere doeleinden ontworpen. Een 'best of breed' aanpak werkt hier veelal het beste, waarbij de PZ database een belangrijke bron vormt, maar aangevuld kan worden vanuit andere systemen (als voorbeeld de eeuwige 'wat doen we met de externe medewerkers?' discussie).
Kortom, het managen van klantverwachtingen, het evalueren, aanpassen en optimaliseren van klantprocessen, etc maken deze tak van sport pas echt boeiend en kan leveren wat de klant uiteindelijk verwacht: een voorspelbaar, auditable en binnen grenzen een flexibel systeem dat voldoet aan de vooraf in kaart gebrachte requirements. Een IdM project is geenszins een IT feestje. Sterker nog, als het vanuit IT wordt gedreven zonder management Buy-in, is het gedoemd te mislukken.
IAM, het logische vervolg op IdM, is een tak van sport waar je met gemak je werkweek mee kan vullen. De kunst hier is om de verantwoordelijkheid niet bij de IT afdeling te beleggen, maar bij de data eigenaren. Die weten als geen ander wie (of welke rol) bij welke data mag! Een goed ontworpen en geïmplementeerd systeem is in staat om self-servicegericht te zijn, om de IT afdeling in staat te stellen om op eenvoudige wijze de vooraf gedefinieerde Bussiness rules te implementeren, zonder zelf hiervan van alle details op de hoogte te zijn ( wat ze in de meeste gevallen niet zijn en ook niet zouden hoeven te zijn), of een combinatie van beide. Zeker gezien de beweging naar cloud georiënteerde infrastructuren wordt dit noodzakelijk. De traditionele IT afdeling is simpelweg niet meer in staat om zelfstandig alle toegang te kunnen bepalen en te regelen. Sterker nog, ze zouden hier ook niet verantwoordelijk voor mogen zijn, slechts faciliterend.
Kortom, genoeg argumenten om in deze wereld te kunnen blijven, veel te kunnen leren over de bedrijven waarvoor je werkt en vooral de klant nog beter kan servicen.
Met vriendelijke groet,
Erik Cheizoo
eXcellence & Difference
Hier heeft Erik een punt. Ik ben zeer zeker van de techniek en in mindere mate werkzaam in het hele process rondom IDM. Het processen deel, wordt vaak door een collega uitgewerkt. Hierin heb ik uiteraard goed contact met deze persoon, zodat de processen op een juiste manier worden geimplementeerd in de techniek.
Nu vermoed ik dat ik dus inderdaad ben "uitgekeken" op het technische deel, alhoewel hier ook nog veel in te leren is alleen de projecten lenen zich er niet voor om deze technieken te implementeren (maatwerk vs. out-of-the-box functionaliteit!).
De processen rondom IDM in kaart brengen, hierbij rekening houdend met de klantwensen en -eisen, is wel iets wat ik zou kunnen zien als de nieuwe uitdaging waar ik naar op zoek ben. Alleen vraag ik me af, hoe ik dit het beste kan aanpakken. Waarschijnlijk, zal het begin zijn om trainingen/cursussen te volgen en eens te babbelen met een van mijn collega's die dit soort werk al enige tijd doen. Heb alleen nog niet echt helder, welke cursus/training zouden een goed startpunt zijn?
Ik ben ook van mening dat mijn huidige technische kennis, een belangrijke bijdrage kunnen leveren in het in kaart brengen en opstellen van nieuwe processen gerelateerd aan IDM. Ik denk dan voornamelijk aan de technische beperkingen van een IDM software pakket, die een process anders doen verlopen dan in eerste instantie werd bedacht. (Nu vermoed ik, dat dit niet de manier is. Dit omdat op deze manier de processen worden aangepast, aan de hand van technische beperkingen van het geselecteerde IDM software pakket. Maar toch, heb ik de ervaring dat het op deze manier gebeurt, wat erg veel tijd kan kosten als de persoon die de processen doet geen technische IDM kennis heeft!)
En als reactie op de posts over Fox-IT en AIVD: Hier heb ik zelf ook wat over opgezocht, voordat ik deze forum thread was gestart. Mijn conclusie hierbij was, dat Fox-IT zeer zeker een optie zou kunnen zijn om mijn interesses in hacking, cyber crime, etc. bij dit bedrijf aan bod zullen komen. Maar ik heb geen ervaring op gebied van hacking en cyber crime, althans niet op een niveau die voor Fox-IT van toegevoegde waarde kan zijn. Dus heb ik dit eigenlijk naast me neergelegd, en ben gaan zoeken naar functies in de IDM en IAM hoek.
Uiteraard, zou ik met cursussen en trainingen mijn kennis vergroten. Maar ik vraag me af, of die trainingen voldoende zijn om bij Fox-IT aan de slag te kunnen. En welke trainingen zouden dat dan moeten zijn? Echt hacking trainingen zijn er volgens mij niet, anders dan het blaat verhaal over hoe hackers denken en te werk gaan.