image

Albert Heijn introduceert persoonlijke bonuskaart

woensdag 9 oktober 2013, 09:42 door Redactie, 27 reacties
Laatst bijgewerkt: 09-10-2013, 15:41

Supermarktketen Albert Heijn zal binnenkort een persoonlijke bonuskaart introduceren waarmee klanten die meer gegevens afstaan persoonlijke aanbiedingen krijgen. Klanten die hun Bonuskaart online activeren, ontvangen naast de normale Bonuskortingen ook persoonlijke aanbiedingen.

Het gaat dan om kortingen op producten die de klant regelmatig koopt en kortingen op producten waarvan Albert Heijn denkt dat ze voor de klant interessant zijn. Volgens de supermarkt worden op deze manier klanten "bedankt en beloond" omdat ze dagelijks hun boodschappen bij Albert Heijn doen.

Inleveren

Binnenkort staan alle winkels van de grootgrutter in het teken van de nieuwe Bonuskaart. Klanten krijgen hun nieuwe Bonuskaart uitgereikt van de caissière en kunnen hun oude Bonuskaart in de winkel inleveren. De oude Bonuskaart kan tot 6 januari 2014 worden gebruikt. Na 6 januari is de oude Bonuskaart niet meer geldig.

Reacties (27)
09-10-2013, 09:46 door Anoniem
Dag dag privacy
09-10-2013, 10:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-10-2013, 10:17 door [Account Verwijderd]
Ik ben oud geworden, ik kan me herinneren dat de kruidenier, bakker en de slager op de hoek zaten.
Die kenden iedere klant bij de voornaam, waren op de hoogte van de rotstreken van de kinderen (dat was ik dus).
ze kochten hun waren in aan de hand van de persoonlijke voorkeur van hun klanten.

Hoe meer er veranderd hoe meer er het zelfde blijft.

Als je schaamte voelt wanneer je condooms koopt ben je te jong voor seks.

Als meisje koop je een vibrator toch lekker anoniem bij de Wankkamp kan je broertje leuk dat post pakket open maken.

JA, het verzamelen van gegevens van overheid en bedrijven is te ver doorgeschoten!!! Dat staat boven twijfel.

Maar AH mag van mij, uitsluitend op basis van een nummer, niet te herleiden tot mijn naam, bij houden wat ik koop.
Maar ik hoef op basis van mijn koopgedrag geen e-mail dat ze een nieuw diepvries gerecht hebben. ;-)

Jammer van dat laatste, dat is een brug te ver, het is namelijk ongevraagd.
Hoewel ik dat advies wel leuk vond van de oude kruidenier op de hoek,
maar die kende zijn klanten persoonlijk en hij ging niet te ver met zijn adviezen.
09-10-2013, 10:52 door Whacko
"bedankt en beloonD", het staat in hun eigen persbericht ook al fout ;)

Maar ff ON-topic, mijn oude bonuskaart is niet meer geldig na 6 januari? Mijn ANONIEME bonuskaart dan ook?
Maar waarom moet AH mijn persoonlijke gegevens hebben om mij extra korting te geven op producten die ik vaak koop? Dat kan toch gewoon op basis van het kaartnummertje?
09-10-2013, 11:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-10-2013, 11:11 door Anoniem
je krijgt KORTING door het krijgen van jouw informatie...Wanneer begrijpen mensen dat nu eens!
Ben je het er niet mee eens...neem dan niet zo'n kaart. Wat is de privacy van de gegevens je waard die dmv de bonuskaart wordt vergaard? DAAR gaat het om!
09-10-2013, 11:20 door Anoniem
Toen de bonuskaart in 1998 werd geïntroduceerd, werkte ik als vakkenvuller bij AH. Ons filiaal was gebombardeerd tot proeffiliaal en wij mochten al enige weken voor de landelijke introductie de bonuskaart uitproberen. We kregen ook een enthousiast marketingverhaal waarin alle mogelijkheden van de bonuskaart en de voordelen voor de klant uit de doeken werden gedaan. Het doen van persoonlijke aanbiedingen was daar een belangrijk onderdeel van, maar dit onderdeel is kort na de introductie van de bonuskaart in de ijskast gezet vanwege de storm van protest en de introductie van de anonieme bonuskaart. Vorig jaar probeerde AH al even om dit plan weer op de rails te zetten, maar werden toen teruggefloten en nu, een jaar later, proberen ze het opnieuw. Hoewel ervaringen uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst, heb ik toch een flauw vermoeden hoe het dit keer gaat aflopen. Die persoonlijke aanbiedingen zullen er waarschijnlijk nooit komen net als de detectiepoortjes bij de kassa.
09-10-2013, 11:32 door Preddie
Door Viognier: Kwestie van Pietje Puk en Duckstad invullen en er is geen probleem meer.

Als je dan vervolgens met je pinpas betaald of bonus nummer invult in de AH app heeft het invullen van pietje puk ook niet zoveel zin meer .....

Persoonlijk boycot ik deze winkel liever, of, om een punt te maken mijn boodschappen kar vol laden en na dat alles is aangeslagen bij de kassa toch afzien van mijn aankoop omdat ik de bonus korting niet krijg. Daarbij wens ik het personeel veel plezier met opruimen! Vaak zie je je dan in eens wel korting kunt krijgen zonder een persoonlijke pas....
09-10-2013, 11:34 door schele - Bijgewerkt: 09-10-2013, 11:35
Ach ja, pak ik weer een nieuwe bonuskaart uit het rekje als de actie voorbij is. Anoniem of op naam van J. Janssen, all the same to me.

En iedereen die hieraan meedoet gaat het deksel gigantisch op z'n neus krijgen wanneer de onvermijdelijke link tussen verzekeraars, overheid, bonuskaarten etc. wordt gemaakt. Misschien niet morgen, misschien niet volgend jaar, maar het komt.

Btw: dat idee dat AH automatisch bonuskaarten koppelt aan bankrekning gegevens geloof ik niks van. Is zowel technisch als qua wetgeving niet zomaar op te zetten.
09-10-2013, 12:07 door Anoniem
[Stichting open deur] Informatie is goud waard. (r)etailers weten dit al jaren en idealiter levert dit de consument uiteindelijk voordeel op. Voor niets gaat de zon op. Je betaalt uiteindelijk met jouw informatie voor de korting die je krijgt. Of je dit wilt, bepaal je helemaal zelf.

Wel vraag ik mij af waarom AH zo ontzettend onder de loep wordt genomen. Andere kruideniers hebben allang een dergelijk systeem. Kruidvat heeft al een paar jaar zo'n kaart en andere spaarsystemen werken op een soortgelijk systeem. Airmiles is begin jaren 90 geïntroduceerd. Maar daar rept niemand over...
09-10-2013, 12:15 door Anoniem
Door Whacko: "bedankt en beloonD", het staat in hun eigen persbericht ook al fout ;)

Nee hoor, jij hebt het fout. Het moet echt 'bedankt en beloont' zijn, zoals het er staat. Tweede persoon enkelvoud en tegenwoordige tijd.
09-10-2013, 12:20 door Anoniem
Knap gespeeld van AH.Draai een nadeel om in een voordeel.
09-10-2013, 12:39 door Anoniem
"""Maar waarom moet AH mijn persoonlijke gegevens hebben om mij extra korting te geven op producten die ik vaak koop? Dat kan toch gewoon op basis van het kaartnummertje?"""

Je hebt nu al, zonder kaart, recht op de korting die anderen met kaart krijgen.
Gewoon bij de kassa zeggen dat ze de plicht hebben die korting te geven, en ze tikken zelf een kortingscode voor je in.
09-10-2013, 12:48 door Mozes.Kriebel
Adresfraude (hallo Pietje Puk uit Duckstad) zal eenvoudig opgelost worden door de kaart naar het huisadres op te sturen, want die kunnen ze in het filiaal niet aanmaken.
Door schele: Ach ja, pak ik weer een nieuwe bonuskaart uit het rekje als de actie voorbij is. Anoniem of op naam van J. Janssen, all the same to me.

En iedereen die hieraan meedoet gaat het deksel gigantisch op z'n neus krijgen wanneer de onvermijdelijke link tussen verzekeraars, overheid, bonuskaarten etc. wordt gemaakt. Misschien niet morgen, misschien niet volgend jaar, maar het komt.

Btw: dat idee dat AH automatisch bonuskaarten koppelt aan bankrekning gegevens geloof ik niks van. Is zowel technisch als qua wetgeving niet zomaar op te zetten.
Spreek je jezelf in de laatste 2 opmerkingen niet gigantisch tegen? Je zegt het komt, maar je gelooft het niet.
Equens staat te trappelen om deze data in de etalage te zetten.
09-10-2013, 13:10 door Anoniem
Een filiaalmanager vertelde eens dat de gegeven kortingen met de bonus kaart volledig worden gecompenseerd door de klantengroep die geen bonuskaart bezitten.
Slim systeem waar meer uit te halen valt, nu wordt er alsnog en erbovenop geprobeerd extra te verdienen aan klantprofiling van de bonuskaart houders.
Dat ze dit na wat rustpauzes steeds weer proberen is niet zelf verzonnen maar afgekeken, kijk maar naar alle grote digi dossiers die spelen. Uiteindelijk worden ze na een aantal pogingen in relatieve stilte alsnog doorgevoerd.

Albert loopt met slimme bedrijfsvoering hooguit een eindje voorop op de rest, omdat meer geld verdienen voor elke supermarkt lonkt zullen vroeg of laat andere supermarkten volgen. Logisch, want als je marges kleiner zijn omdat je concurreert met lagere prijzen, niet zo groot bent als deze concurrent en tegen minder lage prijzen kunt inkopen omdat je als keten kleiner bent, zul je die andere extra verdienmodellen / manieren nog harder nodig hebben. Let maar op.

Wat dat betreft doet Heijn dat heel goed, tot klanten het niet meer pikken en massaal wegblijven. Dat is al eens gebeurd en kostte een supermarkt oorlog om dat weer recht te trekken. De tijd zal het leren.

Wanneer je nog normaal boodschappen wil doen is het aan te raden naar een andere supermarkt te gaan maar ook daar altijd (!) contant te betalen. Is het je al opgevallen dat bij sommige goedkopere concurrenten de snelkassa is vervangen door een pinkassa?
Dat is echt niet zonder reden.

Wat doe je als je vanwege privacy redenen klantgegevens niet mag koppelen?
Ze toch verzamelen en bewaren totdat het koppelen alsnog wordt toegestaan.
09-10-2013, 13:23 door schele - Bijgewerkt: 09-10-2013, 13:27
@mozes,

Nee, meedoen betekent doen wat AH wilt en dat is uiteraard niet anoniem.

En wat komt is het koppelen van bestanden aan verzekeringen en andere producten. Met toestemming van de gebruiker die tekent voor combo pakket en denkt dat het nuttig is en geld bespaart zonder goed te snappen hoe snel en veel info men eigenlijk vergaart door zulke koppelingen tussen databases.

Die koppeling met bankrekening nummers is niet met toestemming gebruikers (zelfs de meest brave burger gaat steigeren als het om bankrekening gaat denk ik).

Equens is de verwerker van betalingen, die kan sowieso geen koppeling maken tussen een bonuskaart en een naam, en ook Eques moet toestemming hebben van de gebruiker voor dat die info gedeeld kan worden.
Aankopen zitten in de kassa, je betaalt, en dan is er eventueel een link naar bankrekening nummer maar niet met persoonsgegevens.

Laten we even onderscheid maken tussen het legale dat AH doet (met toestemming gebruikers bonuskaarten koppelen met andere gegevens, dom van gebruiker maar volledig cf. Wbp) en het illegale dat men er meteen bij verzint: koppelen bankrekening NAW aan anonieme bonuskaart (volstrekt niet cf. Wbp).

AH doet dingen die wij als security minded mensen verdacht vinden en we zien de mogelijkheden die AH daarmee gaat hebben, maar dat is nog iets anders dan dat AH keihard de wet gaat breken.
09-10-2013, 14:13 door Anoniem
Ik had geen bonuskaart en neem geen bonuskaart.

Opgelost.
09-10-2013, 14:33 door john west
Gewoon onder pseudoniem invullen,zet alleen neer wat ik neer wil zetten.
Zeker geen bankrekening.
Met kinderpostzegels en sommige collectes willen ze ook je bankrekening,mooi niet.
Een stap te ver voor mij.
09-10-2013, 14:56 door Anoniem
tijd voor de jumbo dus. byebye AH
09-10-2013, 15:52 door spatieman
jumbo is ook niet bepaald goedkoop hoor.
en uh, krijg ik met die nieuwe AH kaart ook meer korting ?
09-10-2013, 15:58 door Anoniem
Het zijn allemaal privacy verzamelaars. Ze willen alles van je weten om nog beter de reclame op je af te laten komen (en ondertussen die gegevens door te verkopen). Denk je nou echt dat je voordeliger uit bent?
09-10-2013, 16:15 door Anoniem
Door Whacko: "bedankt en beloonD", het staat in hun eigen persbericht ook al fout ;)

Maar ff ON-topic, mijn oude bonuskaart is niet meer geldig na 6 januari? Mijn ANONIEME bonuskaart dan ook?
Maar waarom moet AH mijn persoonlijke gegevens hebben om mij extra korting te geven op producten die ik vaak koop? Dat kan toch gewoon op basis van het kaartnummertje?

Worden bedankt en beloond... Wat is hier fout aan? Kofschip, ken je 'm nog?..
09-10-2013, 16:40 door Whacko - Bijgewerkt: 09-10-2013, 16:41
Door Anoniem:
Door Whacko: "bedankt en beloonD", het staat in hun eigen persbericht ook al fout ;)

Nee hoor, jij hebt het fout. Het moet echt 'bedankt en beloont' zijn, zoals het er staat. Tweede persoon enkelvoud en tegenwoordige tijd.

Sorry, in het origineel is de zin inderdaad anders, maar in dit bericht zou het wel fout zijn.
09-10-2013, 17:23 door Whacko
Door Anoniem:
Door Whacko: "bedankt en beloonD", het staat in hun eigen persbericht ook al fout ;)

Maar ff ON-topic, mijn oude bonuskaart is niet meer geldig na 6 januari? Mijn ANONIEME bonuskaart dan ook?
Maar waarom moet AH mijn persoonlijke gegevens hebben om mij extra korting te geven op producten die ik vaak koop? Dat kan toch gewoon op basis van het kaartnummertje?

Worden bedankt en beloond... Wat is hier fout aan? Kofschip, ken je 'm nog?..

Omdat het in het nieuwsbericht reeds is aangepast :) dus mijn opmerking slaat nergens meer op ;)
09-10-2013, 18:29 door [Account Verwijderd]
Ik zeg boycotten en iedereen in je omgeving overtuigen dat zij dat ook moeten doen!
09-10-2013, 20:50 door Briolet
Door schele:AH doet dingen die wij als security minded mensen verdacht vinden en we zien de mogelijkheden die AH daarmee gaat hebben, maar dat is nog iets anders dan dat AH keihard de wet gaat breken.

Hoe weet je dat zo zeker? Kijk maar wat er vandaag weer in het nieuws is:

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/belastingdienst-naar-rechter-voor-gegevens-kentekenparkeren-1.4043356

De balastingdienst eist via de rechter klantgevoelige informatie op. Dat kan dus ook bij AH gebeuren. Misschien dat AH er zelf niets mee wil, toch kan er een moment komen dat b.v. de SD wil weten of mensen in de bijstand niet méér boodschappen doen dan ze van hun uitkering kunnen betalen – en dus zwart bijklussen.

Alleen het bewaren van dergelijke info geeft al het risico dat er misbruik van gemaakt wordt, ook al is dat niet de intentie.
10-10-2013, 22:09 door Anoniem
De nieuwe AH Bonus kaart is STANDAARD ANONIEM en geeft recht op kortingen. Je moet hem ZELF activeren (als je wil) en dan krijg je EXTRA kortingen die relevant voor je zijn. Die zijn gebaseerd op je koopgedrag (dus geen luier aanbod als je nooit babyproducten koopt). Omdat AH die extra aanbiedingen aan je moet toesturen, moet je je gegevens doorgeven. Een nep (e-mail)adres heeft dus als effect dat jouw aanbiedingen gestuurd worden naar dat nep (e-mail)adres. Heeft dus niet zoveel zin. Koppeling van je aankopen aan PIN-betaling KAN NIET omdat dit technisch niet gekoppeld is ivm het voorkomen van fraude (voorwaarden van Maestro voor het gebruiken van PIN). Het zijn dus gescheiden systemen. ANONIEM blijft dus ANONIEM.

Net zoals ieder gerenommeerd bedrijf in NL wil AH groeien door haar klanten tevreden te stellen met goede aanbiedingen en service. Het zogenaamde 'verkopen' van gegevens is zonder toestemming van jou als klant verboden en levert alleen een kop in de Telegraaf op. Denk je nou echt dat ze daarop zitten te wachten?

Natuurlijk kun je altijd naar een andere supermarkt. Het prijsverschil tussen C1000 (=duurste = 'hallo Jumbo') en Nettorama (=goedkoopste) is op dit moment 7% (zie supers.nl). Onderscheiden op prijs heeft dus geen zin meer. Mijn voorspelling: over 2 jaar heeft iedere supermarkt een kaart.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.