Het is uiteindelijk aan de rechter of slachtoffers van fraude met internetbankieren, bijvoorbeeld door phishing, grof nalatig zijn geweest, zo stelt Minister Dijsselbloem van Financiën. Dijsselbloem reageerde op vragen van PvdA-Kamerlid Nijboer over de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren.
De veiligheidsregels zijn per 1 januari 2014 van kracht geworden. Consumenten moeten aan de regels voldoen als ze in het geval van fraude met internetbankieren de schade zeker vergoed willen krijgen. Dijsselbloem noemt het opstellen van de veiligheidsregels een goed initiatief. "De uniforme regels dragen bij aan duidelijkheid voor consumenten", laat de minister in zijn antwoord weten.
Nijboer had de minister ook gevraagd of er bij het niet naleven van de veiligheidsregels per definitie sprak van 'grove nalatigheid' is. "De rechter gaat over wat uiteindelijk moet worden begrepen onder ‘grof nalatig handelen’ van de consument in de zin van artikel 7:529 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW). Het niet naleven van een beperkt onderdeel van de uniforme regels betekent daarom niet per definitie dat de consument aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade", laat Dijsselbloem weten.
De minister stelt dat uit de artikelen 7:524 en 7:529 BW volgt dat de bewijslast voor opzettelijk handelen of grove nalatigheid van de consument bij de bank ligt. "Onderlinge afspraken tussen de Consumentenbond en de NVB zijn niet van invloed op deze wettelijke bewijslastverdeling", waarmee naar de nieuwe veiligheidsregels wordt gewezen. Daarbij herhaalt Dijsselbloem dat de rechter het laatste woord heeft over de uitleg van de wet- en regelgeving.
Dat geldt ook als consumenten het slachtoffer van phishing worden. Nijboer had gevraagd of de nieuwe veiligheidsregels er niet voor zullen zorgen dat phishingslachtoffers aangewezen zullen zijn op het 'coulancebeleid' van de afzonderlijke banken. Dijsselbloem merkt op dat de veiligheidsregels wel degelijk gericht zijn op het voorkomen van schade door phishing.
Of consumenten in het geval van phishing ook voor de schade opdraaien is uiteindelijk aan de rechter. "Indien klanten door phishing gedupeerd raken, is het aan de rechter om uit te maken of die klanten daarvoor zelf aansprakelijk gehouden kunnen worden of niet", antwoordt de minister.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.