19 juni 10:51 door Anoniem: Privacy wetgeving is anders gewoon van kracht; dat lijkt je te negeren.
Nee hoor, dat negeer ik niet. Lees even mijn eerdere post van 18 juni 14:28. Daar staat immers:
...maar volgens mij heb je gelijk dat een kenteken een persoonsgegeven kan zijn.
Maar voor zover ik kan nagaan, hangt het van de context af of het wérkelijk als persoonsgegeven wordt beschouwd.
Want niet altijd kan een kenteken direct in verband worden gebracht met een persoon. Maar als bijv. mijn auto is gestolen, en ik doe aangifte bij de politie met mijn naam, adres etc., dán geldt het kenteken als een persoonsgegeven,
omdat voor ome agent het kenteken op dat moment duidelijk herleidbaar is tot een persoon. (bron: CBP)
En in dezelfde post had ik aan het eind benadrukt:
Maar wat dus volgens mij niet zomaar mag, is zulke gegevens verder publiceren. (via media of "schandpaal" etc.)
En ook voor het verder opslaan/verwerken van kentekens bestaan privacy regels waar men aan moet voldoen.
Maar vertel eens: welk wetsartikel verbiedt nu dat iemand niet even onmiddellijk ter plekke zou mogen herhalen wat jijzelf
op de
openbare weg kennelijk als "niet prive" beschouwt?... (immers iets waar je in het openbaar mee voor de dag komt, is kennelijk niet privé...) En op de openbare weg kom je behoorlijk in het openbaar met je kenteken voor de dag...
Dat kenteken staat als het goed is duidelijk op de nummerplaten van je auto. Dus naburige medeweggebruikers kunnen het zondermeer zien! En ze zien ook meestal meteen wanneer iemand duidelijk te hard rijdt. Dit zijn dus geen geheimen.
M.a.w.: hoe kun je nog over "privacy" spreken als jij zélf iets publiekelijk in
openbaar gebied toont of verkondigt (namelijk je kenteken en tot op zekere hoogte je snelheid...), die
sowieso al behoorlijk zichtbaar zijn voor naburige weggebruikers?
Welk privébezit is jou dan opeens ontnomen, als het kenteken bij elke auto eventjes opflitst boven de weg waar jij rijdt? En hoe erg is het dan als daar je snelheid bij zou verschijnen, net zoals op die "smiley"-borden nu ook al gebeurt?
(het boetebedrag kan misschien beter achterwege blijven. Moet soms bepaald worden door de officier van justitie aan de hand van je verleden, en is misschien teveel informatie bij 180km/uur...: je bent er voorbij voordat je het gelezen hebt! ;-)
Trouwens: als er normaal wordt geflitst, dan kunnen medeweggebruikers vaak ook al zien welk kenteken er een boete krijgt. Ook kunnen ze enigszins inschatten of dat dan waarschijnlijk een tamelijk hoge of een lage boete zal zijn.
En verder als er een redelijk belang mee is gediend, dan verwacht ik dat een rechter zal beslissen dat een nagenoeg verwaarloosbaar stukje afbreuk aan privacy (voor zover daar nog sprake van zou zijn) niet tegen het belang opweegt.
Het zal m.i. behoorlijk lastig zijn om geloofwaardig aan te tonen dat jij werkelijk noemenswaardige "privacyschade" zou hebben geleden bij zoiets. (maar wie er toch anders over mochten denken, wens ik succes)
Persoonlijk denk ik niet dat het idee van iAmWill om privacyredenen afgeblazen zou moeten worden.
Maar misschien wel om andere redenen. (bijv. kosten, (praktische) haalbaarheid, rendement)
Volgens mij wordt er tegenwoordig op trajecten met goed werkende continue trajectcontrole al niet zoveel te hard gereden.
Kortom: het gaat m.i. niet zozeer om privacy. Maar alle voordelen van het idee van iAmWill zullen zorgvuldig tegen de nadelen afgewogen moeten worden, voordat men zoiets verantwoord kan implementeren.
Zelf denk ik dat het lastig wordt om op drukke snelwegen je eigen kenteken met snelheid "eruit te pikken" bij ca.120km/u. En er bestaat een risico dat men zich teveel gaat concentreren op dat bord boven de weg in plaats van op het verkeer.
Mvg, cluc-cluc.