Een Nederlandse vrouw die het slachtoffer van phishing werd kon in eerste instantie naar haar geld fluiten, omdat ze volgens de Rabobank grof nalatig was geweest, maar na advies van Omroep MAX wist ze uiteindelijk toch het gestolen geld terug te krijgen. Begin dit jaar ontving de vrouw een e-mail die van de Rabobank afkomstig leek en om haar telefoonnummer vroeg.
Dit zou nodig zijn om haar nieuwe random reader te testen. De vrouw vulde de gegevens in en werd niet veel later door een "medewerkster" van de Rabobank gebeld. De medewerkster liet de vrouw vervolgens verschillende codes met de random reader genereren. Een aantal dagen later ontdekte de vrouw dat er 1280 euro van haar rekening was gehaald. Ze meldde zich bij de Rabobank, maar die stelde dat de vrouw grof nalatig was geweest. Daarop klopte de vrouw bij MAX aan.
"In principe moet uw bank u schadeloosstellen als uw bankrekening door oplichters wordt geplunderd. Dat is alleen anders als uzelf grof nalatig bent geweest. Hoewel mevrouw Pannekeet de regels van de bank had overtreden door haar inloggegevens prijs te geven, vonden wij het oordeel van de Rabobank wel erg kort door de bocht. Mevrouw Pannekeet was, vonden wij, slachtoffer geworden van een wel heel uitgekookte truc", aldus de omroep. Die adviseerde de vrouw om een klacht bij de Rabobank in te dienen, wat er uiteindelijk toe leidde dat ze na veel moeite haar geld alsnog terugkreeg.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.