Door Anoniem: Deze zomer zijn we met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking en liefst ook daarvoor.
Het interesseert banken in het geheel niet; ze zorgen ervoor mbv het kleingedrukte om de schuld bij anderen te leggen. Alleen wetgeving kan iets helpen
Het valt me op dat weer veel mensen beginnen met stemmingmakerij zoals bovenstaande reactie. Probeer het eens om te draaien, en probeer je eens voor te stellen hoe het dan wel zou moeten werken. Dat is wat constructiever.
Wij hebben dat in het verleden ook onderzocht en wij komen (ook met 'fuzzy logic') tot vrij lage matchingspercentages. Dit om een groot aantal (verklaarbare) redenen:
- omdat de rekeninghouders bij verschillende banken (ook internationaal) met andere formaten zijn vastgelegd qua volgorde van voor-/achternaam, initialen, etc.
- daardoor alle mogelijke combinaties van voorletter, voorletters, voornaam plus voorletters mogelijk zijn, en hetzelfde voor achternamen
- klanten notabene zelf vaak nalatig zijn met het doorgeven van naamswijzigingen aan de bank: scheiden, trouwen, overlijden van echtgeno(o)t(e), etc.
- en mensen die geld moeten overmaken naar de klanten zijn vaak van de voornoemde wijzigingen niet op de hoogte, dus gebruiken ze nog de 'oude' naam
- etc. etc.
Last but not least gebruiken de mensen die geld moeten overnamen dan nog eens zelf een gekozen manier om de naam in te vullen. Hierdoor ontstaan heel veel 'niet matches' en het percentage uitval zou in de tientallen procenten gaan lopen. Stel je eens voor hoeveel uitval dit zou genereren en mensen zouden meerdere keren dezelfde overmaking moeten doen, terwijl ze niet weten wat ze moeten aanpassen, want dat mogen de banken natuurlijk niet aangeven.
Want om dit te matchen zou je inderdaad logica moeten inbouwen die bij het invullen van het naamveld zelf suggesties doet: "Bedoelt U dhr. P. Janssen?". Het spreekt voor zich dat dit qua security en privacy niet kan (laat staan dat dit technisch gezien ook lastig/duur is), en als banken dit zouden doen kan ik de commentaren hier op het forum wel weer raden...
Tot slot zou deze controle alleen werken als je het ook precies en strict doorvoert. Want anders is de controle weer een wassen neus. Want wij hebben gevallen gezien waarbij iemand geld overmaakt naar dhr. Janssen, terwijl het naar dhr. Jansen zou moeten. Dus alleen een exacte match op persoonsnaam had dat voorkomen. Dat zou betekenen dat iedereen de naam van de begunstigde precies zou moeten invullen, met wederom tientallen procenten uitval tot gevolg.
Denk dat het dus wat te kort door de bocht is om weer de 'bash de banken' toon aan te slaan; constructiever meedenken over hoe dit dan (wel) zou moeten werken zonder de security te verminderen, draagt meer bij aan de discussie.