Door Aha: Natuurlijk zal ik wel voor reactionair of dinosaurier of fossiel worden uitgemaakt, als ik zeg dat je zo'n Wammes Waggel procedure niet voor elkaar krijgt met papier en envelopjes.
Eerste zin uit het NS-bericht (nadruk door mij toegevoegd):
Begin februari heeft NS - door een menselijke fout - een brief met betalingsverzoeken verkeerd verzonden.
Daar staat brief, niet e-mail. Dat suggereert dat ze het wel degelijk met papier en envelopjes voor elkaar hebben gekregen. Dat kan ook heel goed, want brieven automatisch genereren, afdrukken, vouwen en in enveloppen stoppen kan al decennia. Ook daar kunnen kleine foutjes door automatisering grootschalige gevolgen hebben.
Maar NS schrijft ook:
We hebben contact opgenomen met de drie personen bij wie de betalingsverzoeken terecht zijn gekomen. Ze zijn gevraagd de gegevens te vernietigen.
Als het papieren post is vind ik het heel knullig en nalatig om niet iemand langs te sturen om de enveloppen weer op te halen. Dan weet je nog veel zekerder dat ze vernietigd worden en het is ook niet bepaald netjes om drie klanten op te zadelen met het verniegigen van vijfduizend brieven. Wordt met "brief" misschien toch e-mail bedoeld?
Daarom vraag ik me vaak af waarom bijvoorbeeld MS-Outlook niet van standaard dialoogvensters wordt voorzien met een cancel of ok knop waarin een samenvatting van de beoogde actie wordt getoond. In bovenstaand geval lees je dan eerst: "weet u zeker dat u 5000 attachments wilt versturen naar PietjePuk@nonsense.nl"
Je lijkt automatisering te zien als kantoorautomatisering met GUI-tools op desktopcomputers. Al voor die waren uitgevonden was het mogelijk om op centrale systemen dit soort dingen af te handelen zonder dit soort menselijke interactie. Als het tijd wordt om rekeningen te sturen genereert het systeem volautomatisch facturen. Betalingen worden volautomatisch verwerkt. Als betalingen te laat zijn worden volautomatisch herinneringen aangemaakt. Er is geen enkele reden waarom in een bedrijf van enige omvang iemand bij zo'n proces in een pakket als Outlook iets zou moeten doen, de enige desktopcomputer waar dit terecht hoort te komen is die van de klant.
Een menselijke fout in zo'n opzet kan een een bug zijn die een computerprogrammeur introduceert bij een aanpassing in de software, of een handelingsfout van een systeembeheerder of operator waardoor bijvoorbeeld een proces met verkeerde data draait, wat misschien weer een nooit eerder geraakte en nog onbekende bug triggert die 5000 berichten aan 3 personen produceert in plaats van op inconsistente data stuk te lopen. Ik weet niet hoe het bij NS allemaal is ingericht, maar dit soort dingen is mogelijk, en daar helpt een bevestigings-popup in Outlook echt niet tegen.