Het doen van online aangifte vergroot de kloof tussen burgers en zorgt ervoor dat politieagenten allerlei informatie missen, zo laten agenten in een vandaag gepubliceerd onderzoek (pdf) weten dat in opdracht van Politie en Wetenschap werd uitgevoerd.
Het onderzoek richtte zich op de werking van de basispolitieteams. Deze teams zijn onder andere verantwoordelijk voor Intake & Service (I&S), ook bekend als service of publieksopvang. Het gaat dan om het ontvangen van burgers aan de balie, het opnemen van meldingen en van eenvoudige aangiften. Ook het verwijzen van burgers naar andere instanties en het innen van openstaande boetes aan de balie gebeurde door deze medewerkers. Volgens de baliemedewerkers is het aantal burgers dat op de politiebureaus aan de balie komt de laatste jaren sterk gedaald. Dit komt mede door de mogelijkheid van het doen van internetaangiften.
Doordat burgers minder aan de balie komen, missen medewerkers een groot deel van het directe persoonlijk contact met burgers en hebben zij het gevoel belangrijke informatie te missen, aldus het rapport. Bij het invullen van hun internetaangifte zouden burgers vaak niet alle relevante informatie opgeven. Politiemensen aan de balie constateren dat zij door vermindering van het persoonlijk contact met burgers minder informatie krijgen over meldingen, minder signalen ontvangen over zaken die de aandacht van de politie verdienen en dat zij minder mogelijkheden hebben door te vragen zodat een aangifte meteen volledig is.
Als gevolg daarvan zouden veel internetaangiften onvolledig en voor de politie onbruikbaar zijn Omdat de internetaangifte niet direct beschikbaar is bij de baliemedewerkers, maar elders in de politieorganisatie binnenkomt, beschikt het basisteam bovendien niet meer over een actueel overzicht van relevante gebeurtenissen en incidenten.
Een ander kritiekpunt is dat het doen van online aangifte een belemmering voor burgers kan zijn. Veel politiemensen vinden dat het sterk steunen op internetaangifte niet aansluit bij de internetvaardigheden en -mogelijkheden van een aanzienlijk deel van de burgers. Ouderen en laagopgeleiden zouden hierin tekortschieten. Bovendien voldoet de internetaangifte volgens agenten niet aan de emotionele behoeften van sommige burgers om hun verhaal persoonlijk aan iemand te kunnen doen.
Het systeem van internetaangifte werpt ook zijn eigen drempels op. Burgers moeten soms na het invullen van hun internetaangifte alsnog naar het bureau, bijvoorbeeld omdat blijkt dat hun zaak een opsporingsindicatie heeft. Vervolgens ontstaan dan twee nieuwe drempels. Ten eerste worden zij pas geholpen na eerst een afspraak te hebben gemaakt. Burgers ervaren dit soms als ontmoedigingsbeleid, aldus enkele I&S-medewerkers. Bovendien moet de aangevende burger, wanneer die op het bureau langskomt, vervolgens het hele formulier opnieuw invullen. De politie heeft laten weten dat het op meerdere manieren met de bevindingen van het rapport aan de slag gaat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.