De IBAN-Naam Check die de Rabobank vorig jaar september invoerde heeft voor een daling van het aantal fraudegevallen en verkeerde overboekingen gezorgd. IBAN-Naam Check vergelijkt de naam die de klant invoert met de naam die bij de bank bekend is bij het ingevoerde nummer en geeft een melding als er een verschil is. De maatregel heeft ervoor gezorgd dat klanten in totaal 70 procent minder geld kwijt zijn aan factuurfraude.
Daarnaast heeft IBAN-Naam Check in deze periode de helft van de verkeerde betalingen voorkomen. De grootste impact heeft IBAN-Naam Check op factuurfraude. Bestaande facturen worden onderschept en voorzien van een ander bankrekeningnummer. "Met behulp van de check in app of online zien klanten dat de ontvanger niet het beoogde bedrijf is, maar bijvoorbeeld een persoon. Dan moet er een lampje gaan branden en kan de klant navraag doen", zegt David-Jan Janse van Rabobank Surepay, dat de IBAN-Naam Check ontwikkelde.
Sinds de invoering van IBAN-Naam Check zijn meer dan 350 miljoen checks uitgevoerd. Dit kunnen meerdere checks per transactie zijn. Dagelijks geeft de check zo'n 1500 keer de melding dat een rekening is opgeheven. Over een periode van acht maanden met IBAN-Naam Check bleek de schade door factuurfraude teruggebracht tot 30 procent van het bedrag in een vergelijkbare periode waarin de check nog niet was ingevoerd. Ook ASN Bank, Regio Bank, SNS en ING hebben IBAN-Naam Check nu geïntroduceerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.