Door Bitwiper: Hmm Spiff, je hebt wel een beetje gelijk, ik reageerde wat fel. Maar ik begrijp niet dat iemand die, notabene in het privacy forum, zo'n vraag stelt, zich niet bewust is van het BCC veld.
Er zijn wel meer dingen die gewoon in email zitten en waar zelfs "administrators" geen benul van hebben... of zelfs schrijvers van "email"-software. (*kuch* zekere clients en servers van een zekere fabrikant *kuch* en In-Reply-To:, bijvoorbeeld.)
Ja, de headers zijn triviaal te spoofen. En ja, je kan zo'n mailtje via "Bcc:" opzetten... maar dat hoeft niet. De kneep zit'm er in dat een email tijdens verzenden bestaat uit drie delen, body, header, en envelope.
De meeste mensen hebben er geen idee van hoe eenvoudig in een e-mail de To: (geadresseerde) maar ook From: (afzenderadres) velden vervalst kunnen worden. Erger, bijna
alles in een e-mail kan worden vervalst. Als je dat niet weet loopt jouw werkever of vrijwilligersorganisatie niet alleen risico op boetes van de AP, maar ook op een geplunderde bankrekening (van jezelf of van iemand anders, zoals je baas; zie bijv.
https://www.security.nl/posting/566571/Meerdere+Nederlandse+bedrijven+slachtoffer+van+ceo-fraude van vandaag).
De headers leren lezen is wel nuttig. Mijn email client laat alleen de belangrijkste zien tenzij ik op een knop druk en dan zie ik ze allemaal in originele volgorde netjes boven de email staatn. Heel weinig "GUI" clients die dat kunnen.
Terwijl het heel erg nuttig is om bijvoorbeeld de Received: lijnen te kunnen lezen. Als er mailtjes aankomen bij jouw Mail Service Provider vanaf een ".mx"-adres die net doen of ze van je (Nederlandse) bank afkomen, wat denk je dan? Mijn vader had redelijk snel door dat daar iets niet klopte toen ik 'm vertelde hoe dat met die Received: lijnen werkt.
SPF, DKIM, DomainKeys en DMARC kunnen een beetje helpen, maar zijn in de praktijk zo brak geïmplementeerd dat je er weinig aan hebt.
Dat de praktijk zo zou zijn kon je eigenlijk al zien aan de voorstellen zelf. Niet voor niets dat nanae een "your anti-spam solution will not work, because..."-standaardformulier ontwikkeld heeft. Er zijn een hele hoop mensen met "goede" ideetjes en net als met dat "superveilige" bluetooth-hangslot, ze worden niet allemaal tijdig afgeschoten. Niet iedereen leest zich in in de relevante literatuur en als er maar een groot genoege organisatie achter zit dan kan het idee best ver gelanceerd worden. (Zie ook: RFC 1955 sectie 2 punt (3).)
Kortom, e-mail is helemaal niet simpel, en met allerlei crappy "oplossingen" (waaronder genoemde protocollen, maar zeker ook -uitsluitend symptoombestrijdende- spamfilters - waardoor noobs klagen dat e-mail soms niet aankomt) hebben we van e-mail een hopeloos ingewikkeld gedrocht gemaakt.
<monocle>Quite.</monocle>
Als mensen BCC al niet snappen, hoe leggen we dan uit dat From: en To:, ondanks alle lapmiddelen, gewoon flauwekul kunnen bevatten?
Je kan beginnen met het uit te leggen. Daarmee zou je eigenlijk moeten beginnen zodra je ze aan de email helpt. "Dit is een email, bestaat uit deze elementen, de headers werken zo..." etc.
Er zijn genoeg mensen die dagelijks met email werken maar geen benul hebben van de Sender: of de Reply-To: headers, of hoe nuttig het zou zijn als je client netjes threading ondersteunt. (Dan hoef je
bijvoorbeeld niet net te doen of het netwerk je archief is, met je top-posting, en je "niet printen want milieu"-vingerzwaaien in je nodeloos lange email vol met rotzooi die niemand ooit leest.)
Zodat mensen weten hoe het werkt en niet met zelfverzonnen vuistregels als "het eerste adres gaat in de To:, heb je er meer moeten ze in de Cc:" werken. Nee hoor, er kunnen nul-of-meer adressen in de To: en er kunnen nul-of-meer adressen in de Cc:. Of het een goed idee is, is een ander verhaal, maar het kan.
Stukje opleiding. Maar dat doen we niet want dat is niet "intuitief". Nuja, relevante tekst schrijven is dat ook niet, dat is hard werk. Niet raar dus dat dat ook niet gebeurt in email. Met je GUI-client op een "intuitief" GUI-centrisch "OS" waar je op [START] drukt om te stoppen.
Waarmee ik zeggen wil, dit wordt mede-veroorzaakt door de algehele houding tegenover "hoe gebruik ik een computer", die gestuurd wordt door marketeering, niet door duidelijke, goed geinformeerde keuzes.